Dynamische reciever?

Started by Wouter R., September 24, 2003, 17:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Xenomorf

Standaard dropveter kan. Ik zou inderdaad een t.z.t. naar een afgeschermde kabel gaan kijken. Dat voldoet prima en hoeft niet duur te zijn.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

Wouter R.

Over wat voor bedragen praat je dan? 10,-, 50,-, 100,- euro?

cinepaulis

Hoi,

Een digitale coaxiale interlink dient normaal gesproken een impedantie te hebben van 75 Ohm. Dit staat vaak ook op de kabel gedrukt. Vanaf ca. 20 euro heb je al een geschikte kabel.
Of je het verschil hoort hangt een beetje af van hoe kritisch je luisterd en van de rest van je set. Soms krijg je bij een betere kabel een zuiverder hoog (let op de S-klanken) en klopt het rythmisch beter. Het is niet zo dat dit alleen voor high-end sets interessant is.

Op de Marantz SR7300 kun je inderdaad ook banaanstekkers gebruiken. De kunstof afschermdopjes kun je er gewoon met een klein schroevendraaiertje uitpeuteren.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Wouter R.

Beschadig ik de luidspreker aansluitingen niet als ik met een schroevendraaier ga zitten peuteren? De dopjes zijn namelijk echt verzonken.

Kerstmanno

Ik zou ook iets anders nemen dan een schroevendraaier. Naar mijn ervaring zitten die dingen niet zo heel erg vast en kan je met een beetje naald er wel inprikken en eruit peuteren..

BOUBOU

Ik heb ze er op mijn sr7300 ook met een schroevendraaier uitgepeutert.

Zorg er wel voor dat je de terminals helemaal hebt dicht gedraaid, anders kan het zijn dat hij afbreekt.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Point7

Een gouden tip:

gebruik een klein scherp parker schroefje dat je een beetje in het rubberen dopje schroeft en dan trek je aan het schroefje zodat het dopje er mooi uitkomt.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Wouter R.

Bedankt voor de tip Point 7 dit lijkt mij wel een goede manier alleen zonde dat het dopje dan kapot gaat.

Point7

Quote from: Wouter R. on December 18, 2003, 18:15:52
Bedankt voor de tip Point 7 dit lijkt mij wel een goede manier alleen zonde dat het dopje dan kapot gaat.

Tja...dat dopje mag mij direkt in de vuilbak. Die hoeven er voor mij niet in te zitten.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Wouter R.

Ik wil de reciever aansluiten met banaan stekkers omdat ik dan niet moeilijk achter het apparaat hoef te schroeven. Wat betaal je ongeveer voor een stuk of 12 stekkers? In de winkel vertelden ze mij dat het ook mogelijk is om de front speakers m.b.v. de speaker uitgangen a+b bi-wire/bi-amp aan te sluiten. Wordt het geluid hier idd beter door, of is er praktisch geen verschil hoorbaar?

Point7

Quote from: Wouter R. on December 19, 2003, 16:34:59
Ik wil de reciever aansluiten met banaan stekkers omdat ik dan niet moeilijk achter het apparaat hoef te schroeven. Wat betaal je ongeveer voor een stuk of 12 stekkers? In de winkel vertelden ze mij dat het ook mogelijk is om de front speakers m.b.v. de speaker uitgangen a+b bi-wire/bi-amp aan te sluiten. Wordt het geluid hier idd beter door, of is er praktisch geen verschil hoorbaar?

Een WBT-0644 kost 13,56 €/stuk en een WBT-0645 kost 15,23€/stuk

Of anders
Ixos 204 (24 €/2 stuks)
Ixos 206 (12 €/2 stuks)
Ixos 211 (48 €/2 stuks)

Allemaal adviesprijzen in België. Normaal kun je daar nog wel wat korting op krijgen als je 12 ineens neemt.
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Wouter R.

Oei dat is niet mals een dikke 70 euro voor een paar stekkertjes. Zijn eventuele goedkopere modellen niet goed genoeg?

DrBoom

'k vond de WBT oplossing zelf ook veel te duur eigenlijk, dan mag het nog zo'n supergoed spul zijn maar als je alles wil voorzien van die dingen ben je een hoop geld kwijt.
Ik heb zelf gewoon de ProfiGold 8103 banaanstekkers genomen, zijn erg solide.
Heb ze €9 betaald per blister van 4 stuks, zijn goed gebouwd en erg massief, en je kan de kabel er goed in vastklemmen.

Wouter R.

Dat klinkt al aan stuk beter. Ik neem aan dat een vergulde plug waar je de kabel goed in kan klemmen voldoende is.

Wouter R.

Ik ben nu officieel eigenaar van een zwarte marantz sr7300. Ik heb meteen maar een fatsoenlijke digitale interlink gekocht een IXOS XFA07. Ik heb de front speakers ook bi-wire aangesloten, de lage tonen speakers op A en de hoge tonen speakers op B. Ik hoop dat dit geen problemen zal gaan geven m.b.t. overbelasting tijdens het kijken naar films, maar volgens de winkel was dit met de sr7300 mogelijk (de sr6300 en lagere modellen zouden dit niet aan kunnen).

P.S. als je goed kijkt op het plaatje van de IXOS interlink dan kun je pijltjes zien staan. Moeten deze van de dvd speler naar de reciever wijzen?

Point7

Quote from: Wouter R. on December 21, 2003, 11:46:46
P.S. als je goed kijkt op het plaatje van de IXOS interlink dan kun je pijltjes zien staan. Moeten deze van de dvd speler naar de reciever wijzen?

Inderdaad. Het signaal vertrekt vanaf de DVD speler en gaat naar de receiver.

Verder proficiat met uw nieuwe aanwinsten. Mooi spul
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

BOUBOU

Nooit geweten dat de sr7300 dat biamping ook ondersteunde.
Ik meende dat dat pas bij de 9300 begon. ???

Ik vraag mij af of je er uberhaubt winst mee gaat behalen, aangezien je bij front a/b in principe dezelfde versterkte kanalen gebruik maakt.

@DrBoom

wat is trouwens het systeem van vastklemmen van die profigold banana's?

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

DrBoom

Bi-amping zit ook niet op de SR7300, maar dat is ook niet wat Wouter R zegt hé.
Hij spreekt over bi-wiring ;)
Dat kan je altijd, zelfs al heb je geen A/B schakelaar op je receiver.
En wat de verkoper daar zegt over 't feit dat het met de SR6300 en lager niet zou gaan is verkoopspraat want dat doet helemaal niets ter zake.
Bi-wiring kan je met elke versterker, desnoods stop je 2 speakerdraden in 1 terminal dan gaat het ook.
Maakt ook geen enkel verschil qua belasting voor je receiver, die blijft identiek dezelfde impedantie zien als met single wiring.

Boubou, ik heb speciaal voor jou ff zo'n banana uit elkaar gehaald en ingescand (vraag me niet hoe) :)
Resultaat zie je hier
De kabel wordt uiteraard in het gat opzij gestoken, en dan vastgeklemd tussen de voorkant van het gat, en het verguld cylindertje dat je in het midden ziet liggen.
Dat cylindertje is echt massief, dus niet hol vanbinnen of zo.
Dus de kabel klemt tussen dat cylindertje en de voorkant van de plug, en dan draai je achteraan die schroef gewoon vast.
Volgens mij een veel beter systeem dan met een eenvoudig schroefje wat je ook vaak ziet, omdat het contactoppervlak vrij groot is op deze manier.
De pluggen zijn ook stackable, dus je kan ze in elkaar steken, er is achteraan een opening waar een 2e banana kan ingestoken worden.

cinepaulis

Hoi,

Gefeliciteerd met je aankoop ! Ik denk dat je via speaker A en speaker B uitgangen wel wat handiger kunt bi-wiren. Of biwiren in de praktijk uitmaakt weet ik niet, maar dat staat los van de receiver of de aansluitingen.
Enjoy !!  :D

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Wouter R.

Dank voor al jullie reacties.

Ik had nog net genoeg kabel over om te kunnen bi-wiren dus het kost mij niets extra's. Ik vroeg mij alleen af ofdat het geen kwaad kan omdat ik ervanuit ging dat wanneer ik 16 i.p.v. 12 terminals zou gebruiken het aantal Ohms per terminal verhoogd zou moeten worden omdat de reciever anders te veel stroom moet leveren. Voorbeeld: op veel versterkers/recievers staat:
Alleen A of B, gebruik speakers met een minimale impedantie van 8 Ohm.
A+B, gebruik speakers met een minimale impedantie van 16 Ohm.

Op de sr7300 staat dat wanneer A en B allebij ingeschakeld zijn er speakers met een minimale impedantie van 8 Ohm gebruikt mogen worden. Gaan ze uit van alleen een linker en rechter speaker op A en B? Of gaan ze uit van 6 speakers op A en 2 op B?

cinepaulis

Hoi,

De Speaker A/B schakelaar geldt alleen voor de fronts (Links en Rechts).

Theorie:
2 speakers van 8 Ohm parallel geschakeld levert een belasting van 4 Ohm
2 speakers van 4 Ohm parallel gechakeld levert een belasting van 2 Ohm.

Deze uitgangen hangen parallel. Als je dus zowel aan A als aan B speakers hebt hangen met een impedantie van 8 Ohm en beide tegelijkertijd aanzet, dan is de belasting voor je versterker 4 Ohm. Dat is nog wel te doen voor de versterker, maar als het 2 Ohm wordt, dan is het aanzienlijk lastiger voor de versterker.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Wouter R.

Al mijn speakers zijn nominaal 8 Ohm. Als ik het goed begrijp kan het wel maar zal de versterker toch harder moeten werken. Dan kan ik misschien toch maar beter enkele kabel gebruiken en alleen A aan want veel verschil hoor ik niet. Ik kan marantz ook eens mailen en kijken wat hun zeggen.

Wouter R.

Weet iemand toevallig het e-mail adres van marantz want ik kan het nergens vinden.

DrBoom

Wouter, bespaar u de moeite en neem het van mij en de rest hier aan, het maakt geen enkel verschil in impedantie of ge nu uw speakers single-wire of bi-wire aansluit op uw versterker.
Die uitleg over "minimum 16 ohm per speaker bij gebruik van A én B tegelijk" gaat enkel maar op als het over 2 PAAR luidsprekers gaat, dus 1 paar op de A groep en 1 paar op de B groep.
Heeft niks te maken met bi-wire toestanden of zo.
Het kan wel zijn dat je niet zo'n groot verschil hoort tussen bi-wire en single-wire, dat is erg afhankelijk van de gebruikte luidspreker/versterker/kabels.
Bij sommige combinaties levert het grote winst op, bij sommige niets, bij anderen gaat het weer achteruit door bi-wiren. ::)
Dus gewoon proberen en zien wat het beste klinkt, en als er geen verschil is, doe dan wat je zelf het liefste wil.

BOUBOU

Quote from: Wouter R. on December 19, 2003, 16:34:59
om de front speakers m.b.v. de speaker uitgangen a+b bi-wire/bi-amp aan te sluiten. Wordt het geluid hier idd beter door, of is er praktisch geen verschil hoorbaar?

hehe gelukkig, ik dacht al dat ik blind aan het worden was, er staat hier toch echt bi-ampen

Wouter R was toch echt van plan om laag op A, en hoog op B aan te sluiten :D

Maar zoals Wouter R zelf al zei merkte hij geen verschil, wat dus ook dood normaal is ;D

MvGr. BOUBOU

btw DrBoom thx voor de scan, zit er goed uit

:P
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub