Dynamische reciever?

Started by Wouter R., September 24, 2003, 17:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

garmtz

Ik trek me ook niet zoveel aan van 1 klacht over een bepaald merk, maar als het chronisch wordt... NAD en HK hebben toevallig inderdaad beiden een beetje die reputatie (gekregen).

Richi

#26
Welkom ***** en *****. Mijn vrouw :-* komt uit *****, we hebben jaren in *****gewoond :P en vertoeven nu in *****. We kunnen wel een clubje oprichten. :D
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Wouter R.

We hebben een klupje opgericht van mensen met een........

Mark Beerens

Hi,

toevallig heb ik ook een set met Mission speakers, aangestuurd door een Marantz receiver. Het is uiteraard subjectief, maar ik vind het erg goed aansluiten op elkaar. Het warme geluid van de Missions gaat prima samen met de subtiliteit en kraakhelderheid van de Marantz. Als ik nu echter een receiver zou kopen zou ik denk ik voor een goede Denon gaan, aangezien het warme karakter hiermee onderstreept wordt. Ik denk wel dat je dan het risico loopt dat het wat al te warm wordt, maar hier heb ik geen ervaring mee. Ik hoop dat je er iets mee kunt!

MvG,

Mark.
:: Mission 753 :: Arcam Diva A85 + P85 :: Marantz CD-16 :: Eichmann Six :: Nordost Flatline Gold MKII ::

Wouter R.

Ik heb marantz op dit moment ook hoog staan op mijn lijstje. Ik ga in december (tijdens mijn vakantie) op een rustige doordeweekse dag luisteren, dan neem ik mijn huidige reciever mee en zet ik er in de winkel een paar naast van bv. marantz, H/K, Onkyo, NAD en Denon. Ik hoop zo een goede keus te kunnen maken. Budget is trouwens iets opgeschroefd, voor een 6.1 kanaals reciever ben ik bereid om zo'n 900 euro neer te tellen.

Wouter R.

Ik kan voor 999 euro de marantz sr7300 en dv6200 kopen dit lijkt mij wel een erg scherpe aanbieding? Wat denken jullie?

Wouter R.

Niemand een iede? Ik heb net ff een afspraak gemaakt met mijn dealer voor zaterdagochtend om te komen luisteren naar wat reciever's. Hij wees mij op de Pioneer vsx-d1011 welke misschien ook wel iets voor mij is, die kan hij mij aanbieden voor zo'n 600 a 700 euro. Is dit dan misschien iets (MOOIE SPECS!)?

BOUBOU

Ik zou zeggen meteen doen.

Ik heb voor dezelfde combo vorig jaar december nog 1750 euri betaald.
Advies prijs was toen zo'n 1900 euro.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Wouter R.

Dus jij bent wel tevreden over die sr7300 en dv6200? Heeft die dv6200 geen last van problemen als vastlopen e.d. want ik heb nu een dv4100 en daar ben ik niet echt tevreden over.

BOUBOU

eind vorig jaar werd mij bij smits in Arnhem de dv6200 boven de 4100 aangeraden ivm. betere componenten voor het afspelen van audio cd's.

Ik heb verder met normale dvd's/cd's geen vastlopers gehad.
Alleen een paar keer met dvds met krassen erop van de videotheek.

Verder slikt ie ook alles dvd-r, dvd+r, dvd rw, mp3cd's.
alleen geen vcd, maar van die kwaliteit hoef je zowiezo niet veel te verwachten   ;D

Voor 999 euri vindt ik het zeker geen miskoop.

Verder is de 7300 ook upgradeable voor nieuwe surround formaten, dus je zult voort eerst nog niet achter gaan lopen.

bovendien beschikt ie over 6 kanalen, en 7 per out's zodat je later, mocht dat nodig zijn ook een 6/7.1 opstelling kunt maken.

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Vincent

#35


oops Mocht geen reclame meer maken :)

Wouter Robben

Ik heb gister na het luisteren in de winkel de keuze gemaakt om een marantz sr7300 en een Onkyo tx-sr797 mee naar huis te nemen om thuis te kunnen proberen. Ik heb eerst de sr7300 aangesloten maar tot mijn verbazing leek het wel of de sr7300 een stuk minder bas geeft als mijn huidige Sony. Heb ik mischien iets verkeerd ingesteld?:

SUB. - none (heb wel een sub maar wil die niet gebruiken want mijn fronts hebben mooier laag)
FRONT - large
CENTER - small
SURROUND - small
SURROUND BACK - none

De Onkyo heeft daarintegen een stuk meer laag. En ook vind ik hem wat minder schel/helder als de sr7300. Ook is de Onkyo veel krachtiger. Dit is mischien niet zo gek want de Onkyo is 999,- en de marantz 699,- (zonder dvd speler van de aanbieding). Ik heb alleen wel gelezen dat er mensen zijn die problemen hebben met bepaalde DD-EX dvd's op Onkyo recievers, hoe kom ik er achter of de tx-sr797 hier ook last van heeft.

Vincent

De 797 behoort ook tot diegene met deze bug maar als het goed is is er een update voor te krijgen.. maar voor hetzelfde geld heb je ook een 701 dat is de opvolger van de opvolger va nde 797 :)

Xenomorf

Wouter,

Hoe is de rust in het hoog? Mijn ervaring met Onkyo is dat de receivers nogal onrustig in het hoog zijn. Ik heb zelf in het verleden een TX-DS838 gehad die daar nogal last van had. Een vriend van mij heeft het model onder de 797 (volgens mij de 676 of zoiets) en die heeft daar ook last van.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

cinepaulis

Hoi,

Sinds enkele dagen heb ik mijn SR-7300 en verbaas me toch een beetje over je bevindingen. Mijn ervaring is niet dat deze receiver minder (of weinig) bas levert. En ook niet bepaald schel klinkt, integendeel zelfs.

Zou het kunnen dat de bas strakker klinkt, waardoor het lijkt alsof je minder laag hebt ? (op zich is dat een veel voorkomend effect).

Wellicht dat je met andere speakerkabel een beter resultaat haalt.
Overigens wil ik je ervaringen niet onder het tapijt schoffelen of in twijfel trekken. Enkel en alleen aangeven dat ik me nauwelijks kan voorstellen dat het de receiver is die verantwoordelijk is voor het schelle, "bas-arme" geluid.  :-\

Maar in ieder geval succes met je zoektocht !

P.S. Zelf gebruik ik B&W Nautilis 805 speakers met Eichmann speakerkabel.

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Wouter R.

Dank voor jullie reacties.
Ik geloof dat de tx-ds 797 toch een hoger type is als de tx-ds 701 (wel een ouder type). Ik vind het hoog van de Onkyo zeker niet onrustig eerder ingetogen vergeleken met de sr7300. En wat na twee dagen testen / luisteren mijn bevindingen zijn over de marantz sr7300. Ik heb nu minder het idee dat ik laag mis dan twee dagen terug (misschien heeft dit met inspelen temaken, of idd dat het laag gewoon strakker is dan ik gewend ben). Ik vind zo nu en dan het hoog toch een tikkeltje te "helder". Mijn speakers (mission) kunnen hier ook gedeeltelijk de oorzaak van zijn (omdat zij zeker geen doffe klank hebben). Samenvattend begin ik mij meer te intereseren in het marantz geluid. Hoe hoog hebben jullie het volume staan als jullie op een flink vermogen draaien ik op -20/-18dB, dit lijkt mij aan de hoge kant of kan dit geen kwaad?Is het trouwens waarschijnlijk dat het geluid ook nog vooruitgaat als ik mijn dv4100 dvd speler vervang door de dv6200 (van de aanbieding).

Vincent

Volgens mij is een 701 zeker niet lager dan een 797 alleen de 797 is al weer va n2 jaar geleden...



Wouter R.

Hoi allemaal.
Ik heb net nog even mijn oude Sony aangesloten maar wat is het geluid dan saai zeg!! De Sony heeft alleen hoge en lage tonen en voor de rest niets. De controle over het laag (vooral bij film) is idd een stuk minder waardoor de basspeakers een eigen leven gaan lijden. Waarschijnlijk word het de marantz sr7300 omdat deze 300,- euro goedkoper is als de Onkyo tx-sr797.

Wouter Robben

Zouden jullie bij de marantz sr7300 van 699,- euro voor 300,- euro extra een dv6200 dvd speler kopen? Dit is namelijk een aanbieding "van 1700,- voor 999,- euro voor de sr7300 met de dv6200". Mijn dv4100 is in principe nog goed maar de dv6200 heeft misschien een wat mooier geluid?

Xenomorf

QuoteIk vind het hoog van de Onkyo zeker niet onrustig eerder ingetogen vergeleken met de sr7300

Onrustig in het hoog is niet het tegenovergestelde van ingetogen...
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

cinepaulis

Hoi,

-18/-20 is niet vreselijk hard. Dat is bij mij min of meer het volume waarop ik 'normaal' muziek luister. Heel soms als ik zacht opgenomen CD draai of gewoon wat harder wil draaien kan het oplopen tot -10.
Voorwaarde is dat het aangenaam moet blijven klinken en dat het niet moet gaan vervormen natuurlijk. Eigenlijk is dat vaak een kenmerk van een goede set: het geluid moet niet veranderen of irritanter worden als je het volume harder zet.

Als je het hoog (in bijv. source direct mode waarbij bass/treble controls omzeild worden dus geen invloed uitoefenen) nog steeds iets te helder vindt heeft dit waarschijnlijk met je speakers in combinatie met de speakerkabel te maken.
Wellicht dat je op zoek kunt gaan naar bijv. van den Hul bekabeling.

Een DV6200 zou analoog aangesloten wellicht ietsje anders kunnen klinken, maar ik dat dat het heel erg subtiel is. Ik denk dat je de DVD speler toch digitaal aangesloten hebt op je receiver. Als je CD's draait zou je kunnen kiezen: via de analoge output van de DVD speler of de digitale output. Grote kans dat het geluid via de digitale output beter klinkt, maar je kunt dit makkelijk zelf proberen.  :)
Tenslotte moet je toch zelf kiezen...

gr.
Paul
CRT - You like it now, you'll learn to love it later
Visit Cinepaulis

Classe SSP-30 | Parasound HCA 2205A| 4xB&W N805 + HTM2 | BagEnd Infrasub 18 | CEC TL-51 | BarcoGraphics 808 | Projecta scherm | Philips DVD 720P

Xenomorf

-18/-20 is inderdaad niet hard. Meestal wanneer mijn vriendin in bed ligt zet ik hem op die stand wanneer ik een film kijk. Hangt ook van de luidsprekers af. Sommige luidsprekers gaan opdringerig (harder) klinken wanneer ze harder staan. Sommige mensen ervaren dat met name bij film kijken als dynamisch ???. De normale filmkijkstand bij mij is ergens tussen -13 en -8. In extreme gevallen tussen -8 en -3. Bij muziekluisteren meestal tussen -30 (vriendin in bed) en -15 (vriendin niet thuis). Wanneer ik echt de muziek wil voelen tussen de 0 en +10 (alleen overdag, vriendin ZEKER niet thuis) en wanneer ik de buren op bezoek wil hebben tussen +10 en +15. Mijn Bryston begint dan wel oranje te knipperen omdat hij begint met klippen. Bij sommige muziekstukken wel al eerder bij +10.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

BOUBOU

Quote from: Xenomorf on December 16, 2003, 14:44:23
meestal tussen -30 (vriendin in bed)

Quote from: Xenomorf on December 16, 2003, 14:44:23
-15 (vriendin niet thuis).

Quote from: Xenomorf on December 16, 2003, 14:44:23
Wanneer ik echt de muziek wil voelen tussen de 0 en +10 (alleen overdag, vriendin ZEKER niet thuis)

Quote from: Xenomorf on December 16, 2003, 14:44:23
en wanneer ik de buren op bezoek wil hebben tussen +10 en +15. Mijn Bryston begint dan wel oranje te knipperen omdat hij begint met klippen. Bij sommige muziekstukken wel al eerder bij +10.

ROFLOL  ;D  ;D  :D

MvGr. BOUBOU
Marantz SR7300--NAIM NAP-175--3x NAIM NAP-150--NAIM NAP-250--Wadia 6 CD--Mission E83 front--Sonus Faber Solo center--Sonus Faber Concertino rear--Klipsch THX5002L Atmos--Aurasound NS-15 zelfbouwsub--SVS PB2000 sub

Xenomorf

QuoteQuote from: Xenomorf on Today at 14:44:23
meestal tussen -30 (vriendin in bed)



Quote from: Xenomorf on Today at 14:44:23
-15 (vriendin niet thuis).



Quote from: Xenomorf on Today at 14:44:23
Wanneer ik echt de muziek wil voelen tussen de 0 en +10 (alleen overdag, vriendin ZEKER niet thuis)



Quote from: Xenomorf on Today at 14:44:23
en wanneer ik de buren op bezoek wil hebben tussen +10 en +15. Mijn Bryston begint dan wel oranje te knipperen omdat hij begint met klippen. Bij sommige muziekstukken wel al eerder bij +10.



ROFLOL

MvGr. BOUBOU


Ja, ja, lach maar, ik zit ermee ;). Ik vraag mij af wat er nou zou gebeuren als ik het op +20 zou zetten...

Ik heb een keer de buren op bezoek gehad, of het wat zachter kon omdat hun ruiten op en neer gingen. Ik dacht, ik zal maar niets zeggen over hun hond die vaak 's nachts ligt te blaffen. Of die keren dat ze 's nachts ruzie hebben omdat hun baby niet wil slapen. Of die keer dat ze op vakantie waren (lang weekend weg) en zoonlief had zijn radio/CD speler op een tijdwekker laten staan ( 6:00 a.m.) Dus iedere morgen werd er een cd keihard, helemaal afgespeelt. Op een gegeven moment bleef ie zelfs hangen. Wat was ik kwaad toen.
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

Wouter Robben

Ik vroeg of -18/-20 hard is omdat als ik naar het OSD kijk (als ik hem harder/zachter zet) het balkje op +/- 50% staat. Ik heb mijn dvd speler idd digitaal (coax) aangesloten op de reciever. Ik gebruik wel een dropveter en geen speciaal afgeschermde kabel. Jullie zullen wel zeggen dat ik een betere kabel aan moet schaffen maar maakt dit nu echt zoveel uit (is mijn systeem daar niet te "goedkoop" voor)? En als ik hoor dat er niet veel verschil zit in de dv6200 en dv4100, qua geluid, dan koop ik liever over een poosje een ander merk speler (ben niet zo tevreden over de marantz m.b.t. compatible problemen) voor 300,- waar ook een component uitgang of DVI uitgang op zit (dit om in de toekomst een beamer optimaal aan te kunnen sluiten. Ik las trouwens ook dat je banaan stekkers kunt gebruiken maar de gaatjes zijn afgedekt met zwart kunstof kapjes die verzonken liggen en ik er niet uitkrijg?