Dynamische reciever?

Started by Wouter R., September 24, 2003, 17:02:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Wouter R.

Ik heb een instapmodel Sony reciever waar ik over het algemeen tevreden mee ben, maar kwa geluid wil ik toch wel iets beters. Ik heb mission speakers en zoek dus een reciever die kwa klank mooi bij de missions past. Ik weet dat dit heel erg afhankelijk is van de persoonlijke smaak maar ik zal toch proberen te omschrijven wat ik op dit moment mis in het geluid. Het volume dat de Sony produceert is voldoende ik zoek alleen wat meer dynamiek in het geluid (zodat op zachter volume het allemaal wat krachtiger klinkt), ook mag het geluid wat warmer klinken en zou ik het hoog graag iets rustiger horen. Mijn budget is +/- €650. Zelf zat ik te denken aan iets als de Marantz SR-5300/6300, Onkyo SR-601E, Karman Kardon AVR-3550 iets als Yamaha of een duurdere Sony lijkt mij niet echt geschikt.

Mijn huidige set:

Front: 2 x Mission m74
Center: 1 x Mission m7c2
Surround: 2 x Mission m72i
Sub: Sony SA-WMS5
T.V.: Panasonic 28" BB
Reciever: Sony STR-DE 545
DVD: Marantz DV-4100

Ik hoor graag jullie adviezen en meningen.

Wouter

garmtz

Yamaha en Sony vallen inderdaad denk ik af. Marantz is eerder subtiel en helder dan krachtig of warm, Onkyo is ook niet echt warm in het hoog en Harman/Kardon heeft betrouwbaarheidsproblemen. Ik zou persoonlijk eens luisteren naar een Denon, dat lijkt me redelijk jouw smaak naderen.

J.A.F._Doorhof

Schrijf de Marantz nog niet af, in vergelijk met de Sony instap serie klinkt de Marantz warmer en subtieler.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

RubenP

Zou NAD wat zijn?

Ik weet niet hoe de combinatie met mission is, maar ik ben erg tevreden over mijn T762.

Ruben
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

garmtz

Quote from: RubenP on September 24, 2003, 17:43:55
Ik weet niet hoe de combinatie met mission is, maar ik ben erg tevreden over mijn T762.

Ja, ZEKER ook een optie! Denk ik ook een mooie combi met Mission!

Wouter R.

Denon's 2802 en 2803 spreken mij kwa specs niet echt aan, beetje laag stroomverbruik wat volgens mij toch betekend dat het apparaat niet heel grote stroompieken kan leveren, of zie ik dit verkeerd? NAD is men vaak ook niet al te lovend over als het om weergave van film gaat en ze schijnen wel erg weinig instelmogelijkheden te hebben, te weinig om alleen al de speakers juist in te stellen? De marantz heeft vaak last van softwarematig fouten toch?

Kunnen jullie iets nauwkeuriger uitleggen wat jullie goed vinden aan de apparaten?

DrBoom

#6
QuoteDenon's 2802 en 2803 spreken mij kwa specs niet echt aan, beetje laag stroomverbruik wat volgens mij toch betekend dat het apparaat niet heel grote stroompieken kan leveren

eindelijk nog iemand die daarnaar kijkt, ik dacht al da'k den enige was ;D
Het probleem is, dat is bij alle receivers nagenoeg hetzelfde.
Als je echt een receiver wil met een zwaar stroomverbruik en dus een zware voeding, dan moet je eens bij NAD gaan kijken.
De 762 verbruikt op 230V 3.5A, dus iets van een 800VA.
Het is dan ook één van de weinige receivers met ringkern transformator, en ze geven ook het vermogen op bij ALL CHANNELS DRIVEN.
(het enige nadeel aan de NAD lijkt mij dat hij niet zo betrouwbaar is omdat ik er nogal veel klachten over hoor, vooral ivm bugs in de firmware)
Niet zoals bij andere merken (Yamaha, Denon, Marantz enz..) waar ze het vermogen opgeven bij 1 kanaal tegelijk aangestuurd.
Harman Kardon doet dit ook, en heeft ook ringkernen in z'n zwaardere modellen (7500/8500).
De Rotel RSX1055 en 1065 zijn ook voorbeelden van krachtige receivers met zware voedingen.
Wel wat raar dat de 1055 zogezegd 850W verbruikt en de 1065 maar 550W, zal wel ergens een typo zijn :)

Het is nu de vraag, heb je een receiver nodig die 5x100W tegelijkertijd kan leveren ?
In principe gebeurt dit bijna nooit, omdat 70% van het vermogen naar de fronts en de center gaat, en de surrounds meestal met minder dan 10W tevreden zijn.
Komt dan nog bij dat je speakers op small staan als je met een sub werkt, en dan zal je raar of zelden boven de 20W uitkomen per kanaal, zelfs voor de fronts.

Nu ja, als ik kan kiezen ga ik toch ook voor overschot van vermogen hoor.
Meer is altijd beter 8)

Als je een op en top betrouwbaar toestel wil, dan zou ik eens voor een Yamaha gaan.
Als er 1 merk is dat door de jaren heen een rotsvaste reputatie heeft opgebouwd als het om betrouwbaarheid gaat is het dat wel.
Die nieuwe RX-V1400 ziet er wel leuk uit, heel veel features en een vrij groot vermogen (en 500W powerconsumption) :)
Het is enkel nog kwestie of de Yamaha sound je ligt, maar die is met de laatste generatie erg bijgeschaafd zodat de bewering "overdreven scherp en helder" niet zo sterk meer opgaat.
Gewoon zelf eens naar gaan luisteren zou ik zeggen, het zijn over het algemeen zeer dynamische versterkers die erg krachtig klinken, zelfs de goedkopere modellen.

Wouter R.

De types die jij noemt zullen erg goed zijn maar omdat ik voor een reciever van zo'n €650,- tot max. €800,- kijk heb ik er niet veel aan. Dat NAD veel last heeft van buggs wist ik niet, het leek mij een heel goed merk.

Wouter R.

Ik zie dat het euro teken het niet doet ik bedoel 650,- tot max. 800,- euro.

RubenP

Quotehet enige nadeel aan de NAD lijkt mij dat hij niet zo betrouwbaar is omdat ik er nogal veel klachten over hoor, vooral ivm bugs in de firmware

Even reageren: ik heb nog geen last gehad van bugs.
wel heb ik op AVs gelezen dat er een serie 752 is geweest met problemen ???
Ik heb zelf de T751 gehad en nu een T762 zonder bugs 8)

Als je in de buurt van Hoofddorp bent mag je komen luisteren, maar ik zie dat de 762 iets boven je budget ligt :-\
Dali Blue serie 6006 SE + C1000 + R1000 / Rotel RSP1066 & RB985MkII  /  SVS 20-39PCi sub

Wouter R.

Bedankt voor je aanbod Ruben maar Hoofddorp ligt niet bij mij in de buurt (woon vlak onder Nijmegen). Ik heb nog wat gelezen over NAD en dan vooral de T-742 (deze ligt redelijk in mijn budget) en men is weer niet al te positief (kijk bv. eens hier http://www.whatvideotv.com/testbench/frame.html?http://www.whatvideotv.com/cgi-bin/displayreview.php?reviewid=3005 ) is volgens jullie de review niet objectief of is de T-742 gewoon niet zo goed.

Wouter R.

Garmt kun je misschien uitleggen wat je precies bedoelt met
QuoteHarman/Kardon heeft betrouwbaarheidsproblemen
want de specs van de AVR 4550 spreken mij toch wel erg aan en ik hoor en lees toch wel goede verhalen over de geluidskwaliteit van H/K.

Alvast hartelijk dank,

Wouter

garmtz

Gewoon, Harman/Kardon is niet zo betrouwbaar. In andere woorden: snel stuk.

Vincent

dat valt tegenwoordig best mee... Versterkers en dergelijke gaan niet vaker stuk dan andere apparaten..

garmtz

Nee, maar HK gaat wel vaker stuk dan andere merken, ook de receivers...

basset

Dat HK vaak kapot gaat, is dat jouw ervaring of hebben meer mensen dat? Ik heb nu nl een DVD21 (die nog wel eens wil haperen) maar dat kan komen doordat hij onder een versterker in een kast staat waar weinig ruimte zit.

Ik heb nu een Pioneer 809 en zit te denken om een Marantz 5300 te kopen of toch een HK3550.

Tis moeilijk hoor, maar ik pols overal een beetje naar meningen :)

garmtz

Ik zie op diverse fora dat mensen klagen over de betrouwbaarheid, heb er zelf geen ervaringen mee.

basset

Misschien dan toch maar de 5300 voor 399 kopen dan.

Past wellicht wel het mooiste bij de Mordaunt-Short boxen die ik heb :)

Oracle

#18
Quote from: basset on September 29, 2003, 12:13:09
Misschien dan toch maar de 5300 voor 399 kopen dan.

Hmmm.. ik heb een jaartje geleden de 5200 gekocht voor 600,- ....  :-\ :(

Groet,
Mark

StrayDog

Quote from: garmtz on September 29, 2003, 11:19:36
Ik zie op diverse fora dat mensen klagen over de betrouwbaarheid, heb er zelf geen ervaringen mee.

Klopt, maar ik zie ook bv. heel veel klachten over Marantz (x200 serie slechte condensators; zelf ook gehad, 7300 pieptoon), Philips (eigenlijk altijd klachten over alle apparaten, vooral tv's), Denon (heel veel klachten over de dvd-spelers), NAD (software problemen bij de recievers), Rotel (software problemen) etc. etc.

Dus mij is nog niet heel erg duidelijk waar je op baseert dat HK onbetrouwbaarder dan andere merken zou zijn.
Als je op AVS-forum kijkt, zie je dat iedereen bv. heel erg lovend is over de HK-AVR525 receiver (Amerikaans model), dat zouden ze toch niet zeggen als die dingen altijd kapot gaan?

Ik heb zelf trouwens niks met HK (heb er zelf ook geen), maar ik vind dat je niet te snel een merk zwart moet maken.
Elk merk heeft problemen (gehad).

Ik zou best wel eens onafhankelijke cijfers willen zien, dat net zoals bij auto's de betrouwbaarheid wordt onderzocht :)

Wouter R.

QuoteIk zou best wel eens onafhankelijke cijfers willen zien, dat net zoals bij auto's de betrouwbaarheid wordt onderzocht
dit lijkt mij ook erg interessant om eens een keer te zien. Ik lees idd ook van eigenlijk alle merken dat ze wel last hebben van problemen maar ik probeer dan te kijken hoe ernstig het probleem is en hoe goed dit wordt opgelost door de fabrikant. Dus wat Harman/Kardon betreft, waardoor gaan ze dan eigenlijk zo snel stuk??

fisherman

Quote from: Wouter R. on September 25, 2003, 17:00:00
Bedankt voor je aanbod Ruben maar Hoofddorp ligt niet bij mij in de buurt (woon vlak onder Nijmegen).

Waar woon je dan onder nijmegen? Ik woon ook net onder Nijmegen namelijk (Groesbeek)

Wouter R.


fisherman

Quote from: DrBoom on September 24, 2003, 19:50:43
(het enige nadeel aan de NAD lijkt mij dat hij niet zo betrouwbaar is omdat ik er nogal veel klachten over hoor, vooral ivm bugs in de firmware)

En niet alleen in de firmware, zo bleek gistern nog maar eens :(.
Ik was gisteren een film aan het kijken, waarna de linker front in een keer wegviel, dus ik dat ding uitschakelen en nog maar eens luisteren, bleek hij helemaal weg te zijn.
Nou de volgende dag weer aanzetten, was hij er weer, maar zodra hij 5 minuten aanstaat is hij weer helemaal weg. de rechterfront doet het nog wel, ik heb de speakers ook een keer gewisseld, inclusief bekabeling, maar het blijft zo.
Dus vandaag maar even weggebracht voor reparatie :(. Hier baal ik dus echt van

Een sombere fishi

Wouter R.

Ik trek mij weinig aan van mensen die slechte ervaringen hebben met apparaten (niet met betrekking tot het geluid maar alleen gebreken). Want er is eigenlijk geen een merk waar ik geen enkele klacht over gehoord heb. Ik ga volgende maand gewoon zelf luisteren en aan de hand daarvan zal ik een keus maken.