e-readers (sep 2010)

Started by WillemkeP, August 26, 2010, 17:28:16

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

WillemkeP

Hoi hoi,
ik heb deze week mogen 'spelen' met een e-reader van een collega, en ik ben toch van plan om eens zelf zo'n ding te kopen om toch het leeswerk op een wat modernere manier te ondersteunen.

Nu is het meestal zo dat wanneer ik me dan ergens op ga inlezen, ik meteen een information overload krijg, dus ik dacht, laat ik de hulp van mijn gewaardeerde HT-vrienden gebruiken.

De volgende dingen vind ik belangrijk (denk ik) in een e-reader:
- goed leesbaar (niet teveel een spiegelend scherm)
- niet te vaak opladen
- veelgebruikte formaten documenten moeten ondersteund worden (minimaal inclusief pdf en MS-Word)
- wifi verbinding is een pré
- scherm graag niet te klein (waardoor er te weinig info op het scherm kan) maar zeker ook niet te groot (het moet hanteerbaar en licht blijven)
- mogelijkheid tot het maken (en opslaan) van aantekeningen

Volgens mij waren dat de belangrijkste criteria, maar .... mis ik er nog?

Een snelle marktscan leidde tot de volgende producten:
- BeBook NEO -> nadeel: leest geen MS Word docs
- Sony PRS600 -> erg glimmend scherm
- PocketBook 302 -> beetje glimmend scherm

Zijn er mensen die ervaringen hebben met de bovenstaande producten die mij van advies kunnen voorzien? Of mis ik hier producten die eigenlijk op de shortlist zouden moeten staan?

DVDGuy

#1
Goed leesbaar, aantekeningen maken, ruim 8 uur lezen zonder opladen en WiFi, dan kom je vanzelf bij BeBook  :popcorn:

Wij zijn er bijzonder tevreden over en missen het niet kunnen lezen van Worddocumenten niet
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

WillemkeP

Quote from: DVDGuy on August 26, 2010, 17:35:15
Goed leesbaar, aantekeningen maken, ruim 8 uur lezen zonder opladen en WiFi, dan kom je vanzelf bij BeBook  :popcorn:

Wij zijn er bijzonder tevreden over en missen het niet kunnen lezen van Worddocumenten niet
Ik wil de reader ook zakelijk kunnen gebruiken; en daar zijn .doc en .pfd nu eenmaal de standaard. Tis dus wel een echt harde eis.

WillemkeP

Quote from: Nahpets on August 26, 2010, 19:26:50
De iPad?
Tja, beetje dubbel gevoel. Ik vind Apple vaak meer een geloof dan iets anders, en daar ben ik dus principieel tegen :) En daarnaast wil ik de reader ook echt gebruiken om te lezen, en daar lees ik mindere ervaringen over met de iPad; de veel licht, vergelijkbaar met het lezen van een laptop scherm (ik heb het over het scherm, niet formaat). Dus, een 'echte' e-reader met eInk (of hoe het ook allemaal moge heten) blijft de voorkeur houden.

Jimmy Conway


WillemkeP

Kan ook al :) maar ik zoek argumenten, liefst gebaseerd op de praktijk....

Wijdeveld

Quote from: WillemkeP on August 26, 2010, 22:45:19
Ik wil de reader ook zakelijk kunnen gebruiken; en daar zijn .doc en .pfd nu eenmaal de standaard. Tis dus wel een echt harde eis.
Dan neem je toch de Bebook one?

Als je de Nebook neo neemt dan is PDF en RTF geen probleem. Je kunt je documenten vanuit Word eenvoudig in PDF printen, of als RTF opslaan.
Ik vind zelf wetenschappelijke tijdschriften lezen op de Onyx Boox (= Beobook Neo) niet prettig, ook al werkt de reflow met het PDF format wel goed. Kleurenplaatjes worden onduidelijk en met veel plaatjes is de tekst vaak ook niet lekker meer te lezen. Artikelen zonder al te veel plaatjes gaan wel weer aardig, maar electronische aantekeningen zijn nog niet echt ideaal. Leuke is wel dat je gratis woordenboeken kunt laden, wat vooral handig is voor talen waar je minder sterk in bent. Zelf zou ik ook niet boven de 6" gaan, te groot en zwaar. Daarmee valt het lezen van comics en tijdschriften dus in de praktijk wel af.
Verder niets dan lof, hoewel de batterij van de Bebook Neo in standby wel leegloopt (elke 4-5 dagen laden, of helemaal uit zetten). Maakt dan wel weer weinig uit of je veel of weinig leest in die 4-5 dagen. Met de wifi antenne aan gaat de batterij sneller leeg. Bovendien is het opbouwen van een internet bladzijde vreselijk traag, en zijn veel webpagina's maar beperkt compatible (zo kun je webmail helaas vergeten). Ik denk dat wifi vooral voor data overdracht bedoeld is, maar dan kun je net zo goed even de SD kaart er uit halen en in de computer stoppen (is sneller dan de kabel gebruiken). Ik zou bij verlies morgen weer dezelfde ereader kopen. Om boeken te lezen is ie echt super (staan nu zo'n 10.000 boeken op, met nog 12 GB aan muziek).

Maar goed, bij de keuze tussen een iPad versus Ereader spelen heel andere afwegingen.
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Freud

Ik heb de Bebook Neo. Echt een geweldig ding. Heb er een geheugenkaartje bijgekocht en gaan met die banaan. Leest beter dan een boek, vind ik :-)

WillemkeP

:) Ik 'hoor' het al weer, BeBook heeft al veel volgers en fans. Goed om te weten (hoewel in m'n achterhoofd ook een klein stemmetje blijft roepen dat BeBook relatief klein en lokaal is, waardoor de toekomstzekerheid en de (applicatie)support klein zal blijven).

DVDGuy

Quote from: Freud on August 27, 2010, 09:13:27
Ik heb de Bebook Neo. Echt een geweldig ding. Heb er een geheugenkaartje bijgekocht en gaan met die banaan. Leest beter dan een boek, vind ik :-)

Hier idemdito en zelfs mijn vrouw - die van ons het meeste leest, is helaaml verslingerd aan de beBook neo -  :coffee:
Benieuwd wat mij dagelijks bezig houdt?
Neem eens een kijkje op mijn blog: http://dvdguynl.wordpress.com

Xstream

#11
Wat je nodig hebt kun je opzoeken, dat zijn gewoon specs. Dan blijven er nog X modellen over.
Hoe je het zelf ervaart qua leesgemakt, design etc ... Dat moet je toch in een winkel ervaren als je zo'n ding in je handen hebt.

Zelfs simpele dingen als hoe je hem vast moet houden is een persoonlijke ervaring. De 1 houdt hem graag zus vast, de ander zo. Formaat, design en plaatsing van knoppen / keypads etc spelen dan ook een rol.
Lichtopbrengst, ook persoonlijk. De 1 zet z'n monitor ook superfel. De ander wil een wat rustiger beeld.

Dus, net als bij audio, zijn dat soort dingen persoonlijk.
Als hij specifieke dingen moet kunnen is het een kwestie van even opzoeken.
Google, Kieskeurig etc ... zat mogelijkheden om dat snel en makkelijk uit te filteren.

http://ebook-reader-review.toptenreviews.com/
http://www.bestereader.nl/
http://www.ebookreadersreview.co.uk/
http://www.zdnet.com/blog/perlow/ipad-vs-kindle-which-is-the-better-e-reader/12719
etc ...
HT: Marantz AV7705 + MM8807 || Monitor Audio Gold 100's / MA RXC / MA RXFX || 2x XTZ 10.17 EDGE Subs || LG OLED 65" C8 || Nvidia Shield TV & Slaapkamer: Audiolab 6000A || Mission LX-2 || Sonos Connect || Panasonic VT30 & Kantoor: Elipson 6B BT active speakers || Indiana Line BASSO 922 sub

WillemkeP

Hoi XStream,

bedankt voor je reactie!

En ja, eens, de specificaties blijven leidend, maar ik stelde ook de vraag omdat ik vind (vaak) op basis van technische specificaties alleen je niet het product vindt dat ook echt fijn in het gebruik is. Vandaar dat ik ervaringen van anderen erbij wilde halen. De links die je aangaf had ik al gevonden. En die zijn vooral technisch georienteerd; niet zozeer vanuit gebruikersoptiek. Maar, ze helpen idd wel bij de (pre)selectie.

En uiteraard ga ik binnenkort eens langs in een winkel om ze te voelen, mee te spelen en ook te kijken of het dan nog fijn in het gebruik is. Ik twijfel nu tussen de BeBook en de PocketBook.

Willem


Jeroen de Waal

Heeft er iemand een Sony PRS600?
Zo ja wat is je ervaring na het meerdere gebruik hiervan?

Heb het al wel in de winkel bekeken maar een korte visie is toch heel wat anders als een echte gebruikerservaring.


Jeroen.

Cyrus·

Die Sony PRS-600 is inmiddels opgevolgd door de PRS-650, die beduidend beter is (scherm!) en ook nog eens goedkoper. De PRS-600 zou ik dus van je lijstje halen, tenzij de prijs heel aantrekkelijk is (ruim onder € 200; de PRS-650 heeft een adviesprijs van € 229). Mijn dame heeft een uitvoerige test drive met de Sony PRS-600 gedaan en was op zich best tevreden.

Ze heeft uiteindelijk toch gekozen voor de BeBook Neo, da's gewoon een heerlijk apparaat. Ligt lekker in de hand, Heel goed Wacom (touch) scherm, beduidend scherper dan dat van Sony. Wifi is leuk voor Google en de krant maar voor echt internetten kun je beter je laptop pakken. Voordeel is verder: het is een open systeem, firmware-updates kunnen extra features toevoegen.  De BeBook ondersteunt ook heel veel formaten. Gebrek aan ondersteuning van native MS Word lijkt me geen gemis: document als RTF of PDF opslaan en lezen maar.
Groeten,
Edwin

Jeroen de Waal

Duidelijk verhaal bedankt!

Dan wordt het de keus tussen de PRS-650 en de BeBook Neo.
Dan wordt het nu even een zoektocht waarom ik €60 meer zou uitgeven voor een BB Neo.

Volgens Sony kan je de 650 zelfs prima lezen in direct zonlicht. Weet niet hoe dit bij de BB zit.


Jeroen.

Cyrus·

Zowel de Sony als de BB Neo doen het goed in zonlicht (dat heb ik vanmiddag nog mogen beleven  ;D )

Je geeft mogelijk € 60 extra uit bij een BeBook aan Wifi, beduidend meer ondersteunde formaten en een open architectuur waardoor in de toekomst features kunnen worden toegevoegd. De Sony ondersteunt een beperkt aantal formaten en is een gesloten systeem, daar zal in de toekomst geen uitbreiding voor komen. Qua lezen zul je bij beide niet teleurgesteld worden: die Sony is in de basis ook gewoon een goed ding. 

Ik denk dat je voor jezelf dus zou moeten bepalen of je die extra features van de BeBook zou willen hebben en dat het extra geld waard vindt.

Niet onbelangrijk: de Sony kan alleen via de laptop of een speciale lader (€ 30!) opgeladen worden; de BeBook laadt op met elke USB-lader. Mijn dame gebruikt dus gewoon de lader van m'n iPhone, met de USB-kabel die bij de BeBook zit.
Groeten,
Edwin

Jeroen de Waal

Even alles op een rijtje gezet en de PRS-650 doet dan voldoende wat ik wil.
Ga voornamelijk pdf's lezen. WiFi hoeft niet perse en het opladen is geen probleem want er is altijd wel een pc/laptop aan in de woonkamer.

De PRS-650 is ook iets lichter van gewicht, wat wel prettig kan zijn.

Ga hem morgen bestellen.
Bedankt voor je input!


Jeroen.

Cyrus·

Alvast gefeliciteerd met de aanschaf!  :smile: Je zult er geen spijt van krijgen denk ik. De Sony is ook een mooi apparaat.
Groeten,
Edwin

reMC

Quote from: WillemkeP on August 26, 2010, 22:47:04
Tja, beetje dubbel gevoel. Ik vind Apple vaak meer een geloof dan iets anders, en daar ben ik dus principieel tegen :)

Joh, het is wat je er zelf van maakt. Ik heb een iPad, iPhone en MacBook, maar niet omdat het van Apple is. Het werkt gewoon fantatisch, dat kan ook een uitgangspunt zijn ;)

Wijdeveld

Als de PDF's die je wilt lezen artikelen, strips of tijdschriften zijn zou ik toch nog een keer heel goed nadenken over een ebook reader <10". Re-flow werkt op zich goed, maar de structuur van de bladzijde is er toch wel uit. Zelf gebruik ik voor PDF management Mendeley op mijn laptop. Een collega had dit op de iPad geinstalleerd en dat was toch wel erg indrukwekkend. Maar goed, ligt dus erg aan je doel en als bookreader is een 6" e-book geweldig. 
HTPC / JVC DLA HD350 projector / Primare 30.1 / Meridian 507 / Von Schweikert VR1&VRS1
"Surround? Ik heb toch maar twee oren!"

Jeroen de Waal

Gisterenochtend de Sony PRS-650 gekocht.
Nog even de BeBook Neo in mijn handen gehad maar vond hem net iets zwaarder in de hand liggen en hij was iets groter dan de PRS.

Tot op heden geen moment spijt gehad. Geweldige reader met een heel goed scherm wat in zon- en kunstlicht prima leesbaar is.
Overdracht van boeken met de library software gaat eenvoudig en snel.


Jeroen.

Cyrus·

Dat zijn goede berichten!

Heb je Calibre al geïnstalleerd? Geeft je veel meer vrijheid qua beheer van je boekencollectie. Ondersteunt ook de Sony, geschikt voor Windows, Mac en Linux.
Groeten,
Edwin

Jeroen de Waal

Ga het meteen installeren, ziet er interessant uit. Bedankt voor de tip!


Jeroen.

taaiewillem

Weet iemand  wanneer de BeBook Club in de verkoop komt? Ik heb WiFi niet nodig en dat schijnt het verschil te zijn met de BeBook Neo. Ook een goedkoop verkooppunt zou ik willen weten.
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's