MG76's Underground *surround speakers opgehangen, scherm klaar + posters*

Started by MG76, August 24, 2010, 19:10:03

Previous topic - Next topic

0 Members and 2 Guests are viewing this topic.

1e film om HT in te wijden

Sherlock Holmes A Game of Shadows
4 (9.5%)
The Dark Knight
15 (35.7%)
Dark Knight Rises
7 (16.7%)
HSDD disc van frankp
6 (14.3%)
Tron Legacy
9 (21.4%)
Battleship
1 (2.4%)

Total Members Voted: 42

rallufff

Zo te zien gaat dit wel mooi worden.

Dit blijf ik volgen  ;).

Succes!
| Panasonic TX-P50VT30 | Harman Kardon AVR 460 | Sonos Connect | Focal Chorus 836V (Front) | Focal Chorus CC 800V (Center) | SVS SB12-NSD + Bettercables Silver Serpent | Cisco 8485DVB HD | PlayStation 3 320gb | Canare 4S11 / W&M BS-512 |

'Dance Department'

MG76

Quote from: HTip on February 21, 2012, 22:34:25
Erg mooi hoe je de OSB-plaat hebt laten verdwijnen. Ga je nog een kleed in de luisterdriehoek (fronts-luisterplek) leggen?

Ja dat was de reden ook dat ik OSB gepakt heb, toch redelijk qua dikte en supergoedkoop (Nederlanders hè  ;)

Een kleed kan in principe altijd nog maar heb ik eerlijk gezegd nog niet bij stilgestaan, maar als de ruimte klaar is dan kan ik wel heel makkelijk even met n kleed uittesten wat dit met t geluid doet, en bij verbetering dan ga ik dit alsnog 1 regelen.

HTip

#152
Ik heb die test al voor je gedaan. Toine had gezegd dat het eigenlijk niet zonder kon, maar dat ik dat best zelf mocht ervaren. Hij had natuurlijk gelijk. Het 1e reflectiepunt heb je op de dichtsbijzijnde wand, maar ook het plafond en de vloer. En net die laatste is heel belangrijk met een harde vloer ;)

Pas wel op dat het kleed niet te groot, maar ook niet te klein is. Als de signaalweg van de speaker tot de luisterplek maar afgedekt is. Een te groot kleed kan zorgen voor overdemping...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Bedankt voor de tip, maar toch nog even n vraag hierover. Ik zie bv in jouw ruimte dat je de 1e reflectiepunten op de wand ook aangepakt heb dmv die panelen. Maar moet je dan eigenlijk ook de reflectiepunten op de vloer aanpakken dmv een relatief breed kleed? Dit omdat de reflectiepunten vd frontspeakers + center vanuit zo ongeveer de hele breedte vd ruimte komen...

HTip

Goede vraag! De 1e reflectiepunten op de wand heb ik aangepakt met diffusie. Dit komt de ruimtelijkheid van het geluid ten goede. De reflectie van de vloer buiten het kleed wordt ook nog deels opgevangen door de diffusers, daarom zijn die ook zo breed. De overige reflectie wordt door het kleed geabsorbeerd. De center heeft de belangrijkste reflectiepunten op de vloer en plafond en die moet je absorberen, anders zitten ze de fronts in de weg. Daar is het kleed en het absorberende plafond voor.

Waar de maatregelen moeten komen hangt ook af van het afstraalgedrag (breed/smal) van de speaker.

In dit artikel van Toine Dingemans (http://www.soundscapes.nu/aspecten.htm) worden deze aspecten uitgelegd. Er staat ook iets over een kleed en het materiaal ervan. Het is helaas niet zo dat wat in de ene ruimte goed werkt dat dat zonder meer in een andere ruimte ook het geval is. Daarom is akoestisch advies op afstand zo moeilijk.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Bedankt weer, ik ga tzt uitgebreid testen met een kleed, door het een beetje om te vouwen kan ik hiermee een beetje de maat bepalen...
Ik zal ook het artikel van Toine eens gaan lezen, ben heel benieuwd...

Verder heb ik ook nog een andere wijziging, heeft niets met mn HT te maken, iig niet de HT in de kelder maar nu bovengronds  ;)
Ik heb mn tv opgehangen met een tv-beugel, hierdoor hangt hij toch veel strakker zonder kabels of wat dan ook te zien  ;D


HTip

Mooi gedaan! Hoe heb je de kabel weggewerkt?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Quote from: HTip on February 22, 2012, 19:16:19
Mooi gedaan! Hoe heb je de kabel weggewerkt?

Ik heb zeg maar op een aantal plekken in de woonkamer tijdens de ruwbouw een sleuf gemaakt en met dunne gipsplaat afgesloten en dit gewoon weg laten stuccen. Hiervan foto's gemaakt en de maten opgeschreven en hoefde daarna dus alleen nog maar de sleuf op te zoeken en daar kon ik dan de kabels in wegwerken, zie hieronder de foto vd sleuf die ik nu gebruikt heb......

HTip

Slimme oplossing en scheelt weer een kabelgoot :thumbs-up:
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

Martijn76

Inderdaad erg mooi allemaal hoor (en natuurlijk even verder volgen ;) )

MG76

Ik heb nog wat andere zaken gekocht  8) een grote loungebank voor 4-6 personen en nog 2 Relaxfauteuilles, ik had nog de 2 andere cineak Relaxfauteuilles dus in totaal nu 8-10 vaste zitplaatsen  ;D  ik heb ze even opgestapeld in n andere ruimte omdat ik nu nogal wat stof aan t maken ben, maar zal anders binnenkort hiervan wat foto's plaatsen...

MG76

hier de bovenste helft vd muur bekleed met tapijt, de onderste helft komt lambrisering tegenaan...kleur tapijt is zwart/donker antraciet. Ook heb ik soort van basstraps gebouwd in de hoeken opgevuld met glaswolplaten.
Ik merk dat de akoestiek al veel beter is, er is nu geen flutterecho meer als ik in mn handen klap en ook de gewone echo als je praat is al een heel stuk beter...


HTip

Ziet er strak uit :thumbs-up: Doet naast het geluid ook veel voor het beeld. Wat wordt de kleur van de lambrisering?

Mooi vak hé? Akoestiek...
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Quote from: HTip on February 24, 2012, 20:09:14
Ziet er strak uit :thumbs-up: Doet naast het geluid ook veel voor het beeld. Wat wordt de kleur van de lambrisering?

Mooi vak hé? Akoestiek...

ja ik sta er van te kijken hoe "goed" het geluid nu al is, en dan moet het plafond nog, en de projectiewand die ik ook akoestisch ga aanpakken en de wanden dan nog, al die lambriseringspanelen zijn ook een soort diffusers ;-)
De kleur vd lambrisering wordt donkerbruin (zie foto, de "latten" rechts zijn de tussenlijsten, die worden zwart...alles wat een lichte kleur heeft wordt aangepakt, zo ben ik ook alle stopcontacten en schakelaars etc matzwart aan het spuiten :-)

Zojuist gebeld door Annewiek dat m'n Epson TW9000 binnen is, Frank ging hem zsm calibreren en dan heb ik hem woensdag binnen schat ik  :pompom:



HTip

Wordt mooi zeg. Mooie donkere kleurstelling en ook goed nagedacht over de akoestiek. Prima! Heb je hulp bij de akoestiek?
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Quote from: HTip on February 24, 2012, 21:57:07
goed nagedacht over de akoestiek. Prima! Heb je hulp bij de akoestiek?

ja "jullie"  ;D  Ik heb heel veel gelezen hier, maar ook op www.homerecording.be waar heel veel over akoestiek te vinden is...en verder ook avsforum en paar keer met Toine contact gehad. Aangezien ik een beetje lowbudget moet uitvoeren heb ik wat concessies moeten doen, daarom ook geen compleet akoestisch plafond etc, dat kan evt altijd nog mocht het tegenvallen.

HTip

;D Kan ook heel goed uitpakken, dus gewoon lekker doorgaan. Een plafond toevoegen kan inderdaad achteraf ook nog.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

MG76

Hier de hele ruimte al "bekleed" met de lambriseringspanelen, begint er nu echt al op te lijken  ;D Moet hier en daar nog wel wat bijwerken qua verf maar is nu niet meer zoveel werk.
Ook de bediening in t zwart gespoten, de linkse is het "oog" voor de infraroodbediening....



Jean Sibelius

WOW begint een mooie ruimte te worden! O0

Ik geloof meteen dat de flutterecho nu weg is als je staat (als gevolg van het tapijt), maar geldt dat ook als je op een stoel zit?
The Confidence Mansion
Electronica Trinnov Altitude32 | VAC Signature 200 IQ's | Parasound JC-1's & A51 | Synology DS918+ & DX517 | Oppo UDP-203 CM2 | AppleTV 4K HDR | PS4
Diverse Artesania Exoteryc 3L & Aire's | Schnerzinger Emi & Giga A3 | PS Audio P3 | AQ Hurricane Power Cords | AQ Diamond HDMI's & RJE's
Projectie JVC DLA-NX9 CM | Stewart 123" StudioTek 130 G3 | CM Fiber HDMI Speakers Von Schweikert VR10-MKII's (fronts) | Dynaudio Confidence C4's (rears) | Velodyne DD18 (sub)

-madison-

Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.


MG76

Quote from: Jean Sibelius on February 26, 2012, 17:21:36
Ik geloof meteen dat de flutterecho nu weg is als je staat (als gevolg van het tapijt), maar geldt dat ook als je op een stoel zit?

Ik heb de hele ruimte doorlopen en blijven klappen en overal klinkt het goed; ook op luisterposities met een stoel gezeten en ook geen flutterecho en zelfs minimale echo zover ik het zo kan horen. Ik sta er eigenlijk van te kijken hoe weinig moeite het heeft gekost om nu tot deze situatie te komen, had eigenlijk ook meer echo verwacht.
Bij een luistertest met 2 frontspeakers klinkt het ook goed, maar zou eigenlijk eens een meting moeten doen...

MG76

Quote from: Jean Sibelius on February 26, 2012, 17:21:36
WOW begint een mooie ruimte te worden! O0

Quote from: -madison- on February 26, 2012, 20:57:57
Wordt mooi! 8)

Quote from: R on February 26, 2012, 21:54:36
Wauw!!

Thanks, thanks en nog eens thanks  ;D

Ik kan niet wachten om films te gaan kijken, ben heel benieuwd naar de hele set als ik klaar ben, alle componenten van beeld tot geluid zijn nieuw (of 2e hands) aangekocht voor deze ruimte, dus ben nog een groentje qua film/HT. Tot nu altijd alleen nog maar gewoon op m'n tv films gekeken dus ben heeel erg benieuwd  :bigsmile:

-madison-

Quote from: MG76 on February 26, 2012, 22:45:19
Thanks, thanks en nog eens thanks  ;D

Ik kan niet wachten om films te gaan kijken, ben heel benieuwd naar de hele set als ik klaar ben, alle componenten van beeld tot geluid zijn nieuw (of 2e hands) aangekocht voor deze ruimte, dus ben nog een groentje qua film/HT. Tot nu altijd alleen nog maar gewoon op m'n tv films gekeken dus ben heeel erg benieuwd  :bigsmile:

Dan staat je iets HEEEEEEEEL mooie te wachten 8)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

high-q

Wat een ontzettend mooi project is dit zeg. Zowel je huis als je HT zien er super verzorgd uit.
Had dit topic nog niet eerder gezien, maar ga hem zeker volgen. Ben erg benieuwd naar het resultaat.

Succes verder met bouwen!!  :thumbs-up:
HT: Epson TW5500 | Prismasonic HD5000R | Kingpin 2.35:1 VFS270 | Arcam AVR600 | Originae S14V HTPC + XBMC | Tannoy TD12 | Tannoy TD Center| Tannoy TD8 | SVS PB13 Ultra + Gramma | SB Touch + BOTW & TT3| Zhaolu D2.5C + Zapfilter | W&M LS-01 | Living: Sony 65 AG9 | Vero 4K+ |  Bedroom: Pana TH42PV70 + Raspberry Pi

The CinemaLounge