B&W HTM1 op 'small' of 'large'?????

Started by ryu, September 24, 2003, 04:04:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

ryu

Beste mensen,
Na een aantal keren mijn speakers te hebben gecallibreerd met de mcacc van de pioneer ax10, geeft deze de aanduiding small op de centerkanaal. Nu is mijn center een Htm1 en deze kan toch zeer zeker wel de lagere tonen aan? ??? ??? Dus moet ik em handmatig dan op large zetten?
Het rare is, dat de Htm2( sb) en de N805(surr.) wel als large worden aangeduid.
En klopt het nou dat de Htm1 anders klinkt tijdens de testtonen?
Vast iemand die mij wat meer kan vertellen.
Alvast bedankt, voor jullie reacties.
Pioneer vsa ax10
Philips sacd 1000
B&W 804, 805, HTM1 en Cdm1NT (sb)
StormIII

jaco

Er is denk ik geen probleem een HTM-1 op small te gebruiken, maar inderdaad vreemd als een HTM-2 en 805 wel als large gezet worden.

Misschien dat er een soort van defualt keuze voor small voor de center is, en dat men achter wel beter meet ???

Probeer het gewoon eens handmatig in te stellen, en ga luisteren.
Zet domweg de crossover op 80 Hz voor al je speakers en luister.
Probeer dan alles op large en luister weer.
Probeer wel wat langere  tijd te luisteren, en met wat veschillenden films (secties)
Voor center small/large keuze zou ik met name gaan luisteren naar scene's die stemmen (ook andere geluiden) laten pannen van links naar rechts. Daar zou zou de klank niet van mogen veranderen.

Jaco

9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

visitor

Quote from: ryu on September 24, 2003, 04:04:57
Beste mensen,
Na een aantal keren mijn speakers te hebben gecallibreerd met de mcacc van de pioneer ax10, geeft deze de aanduiding small op de centerkanaal. Nu is mijn center een Htm1 en deze kan toch zeer zeker wel de lagere tonen aan? ??? ??? Dus moet ik em handmatig dan op large zetten?

Hi,

Ik heb ook al verschillende keren mijn HTM1 op large en op small gezet om de beste configuratie te vinden. Wat mij opvalt is dat indien ik hem op small zet er meer lage tonen te horen zijn indien er in de center ook echt laag zit. Dit zal te maken hebben met het feit dat de HTM1 niet lager gaat dan ongeveer 40 Hz en daardoor de frequenties daaronder verloren gaan indien de center op large gezet wordt.  Bij de small setting worden deze door de sub gereproduceerd.
Vroeger kon ik wel een heel licht transparantie-verlies detecteren toen ik mijn HTM1 op small zette. Dat was toen ik de Denon AVC-A1SE gebruikte. Met de Marantz SR-9200 kan ik geen verschil in transparantie detecteren.

Erwin

ryu

Bedankt voor jullie advies.
En Erwin, d8 dat ik had gelezen dat je je Htm1 wilde verkopen, ben je dat nog steeds van plan? En waarom wil je ze verkopen?
Pioneer vsa ax10
Philips sacd 1000
B&W 804, 805, HTM1 en Cdm1NT (sb)
StormIII

visitor

Quote from: ryu on September 25, 2003, 02:57:45
Bedankt voor jullie advies.
En Erwin, d8 dat ik had gelezen dat je je Htm1 wilde verkopen, ben je dat nog steeds van plan? En waarom wil je ze verkopen?

Denk er inderdaad nog steeds aan, maar wacht op een demo bij mij thuis van een set M&K S-150 speakers. Pas daarna zal ik beslissen. Het idee van 5 identieke speakers voor home theater en 5 kanaals SACD of DVD audio spreekt mij nog steeds heel erg aan.
Ik ben dus wel heel erg tevreden van mijn HTM1, maar zou het liever allemaal wat kleiner en uniformer hebben. Indien de M&K S-150 niet in de buurt van mijn HTM1 komt, zal ik bij B&W blijven voor de rest (surround en subwoofer) van mijn speakers.

Erwin

Teejoo

Hoi,

Ik denk inderdaad dat dit de default instellingen van de processor zijn.
Echter, ik heb toch mijn HTM1 op small staan met 80Hz als onderste freq omdat een HTM1 eigenlijk toch nog niet laag genoeg gaat om als fullrange te worden aangemerkt. Als je hem op large zet, vindt ik het laag (zover hij gaat) ook een beetje gecomprimeerd klinken tov in mijn geval de 803. Daarnaast heb je ook minder problemen met ruimte invloeden omdat een center toch vaak niet optimaal staat voor wat betreft lage tonen. Deze tonen heeft een goede sub veel beter onder controle. Sterker nog, zodra ik in het bezit kom van een van de nieuwe nautilus subs, ga ik waarschijnlijk m'n 803 ook op small zetten, zij het met een lagere freq.

garmtz

Teejoo heeft naar mijn mening de best mogelijke keuzes gemaakt, nu en in de toekomst... 8)

Zet een HTM1 op small... Een speaker die een extensie heeft tot 40 Hz, begint namelijk al een octaaf hoger af te vallen. Mijn speakers gaan tot 43 Hz en ik heb het crossover opp 70 Hz staan. Zet ik die op 60 Hz, verlies ik al vrij veel bas.

jaco

Ik sluit mij bij de vorige 2 schrijvers aan.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Robbo

#8
Mijn HTM1 staat momenteel op 58hz.   Maar ik ga binnenkort weer experimenteren met een hogere crossover.


ryu

De Mcacc van de ax10 meet alle speakers, dus ook de center, dus is de deze geen default instelling, toch?

Dus voor de duidelijkheid, ik moet dus de center op small zetten en de x-over op standaard 80Hz laten? Kunnen de surr.speakers( 805) dan wel op large staan, als de htm1 zelfs all op small moet?
Ik heb wel geprobeerd alle speakers op small, maar dat vin ik zo dynamiekloos, zonder enige lage tonen, met sub was dat wel een beetje verholpen, maar op large klinken ze denk ik wat mooier vin ik.
Ik heb nu dus alle speakers op large behalve de center.
Is dit dan wel een goede instelling?
Pioneer vsa ax10
Philips sacd 1000
B&W 804, 805, HTM1 en Cdm1NT (sb)
StormIII

jaco

Jem oet natuurlijk wel een sub hebben als je speakers op small zet.
Small betekent eingelijk gewoon dat de lage tonen van die luidspreker afgekapt worden.
Als je dan geen subwoofer hebt, dan zijn ze echt weg.

bij goed bass management zou de speaker die wel op large staat de bass van de andere speakers die op small staan krijgen in geval er geen sub aanwezig is.
Als jij dan alleen je 805 op large laat staan, geloof ik wel dat het niet klinkt zonder sub...
Alles op small, probeer crossover settings van 50, 60 , 70 , 80 Hz indien mogelijk, en kijk wat je het beste vindt klinken.

Als voor jou alles op large beter klinkt kun je dat ook overwegen natuurlijk.

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

Teejoo

Quote from: ryu on September 26, 2003, 03:07:13

Dus voor de duidelijkheid, ik moet dus de center op small zetten en de x-over op standaard 80Hz laten? Kunnen de surr.speakers( 805) dan wel op large staan, als de htm1 zelfs all op small moet?
Ik heb wel geprobeerd alle speakers op small, maar dat vin ik zo dynamiekloos, zonder enige lage tonen, met sub was dat wel een beetje verholpen, maar op large klinken ze denk ik wat mooier vin ik.
Ik heb nu dus alle speakers op large behalve de center.
Is dit dan wel een goede instelling?


Hoi, ik denk dat de 805 zeker op small moet staan. Je moet er echter wel op letten dat je sub ook alle frequenties pakt die hij ook krijgt. M.a.w., heb je wellicht het sub filter lager dan 80Hz ingesteld, waardoor je als het ware een gat hebt tussen 80 Hz en de lagere sub frequentie? Dit kan verklaren dat gewoon iets mist. Wat verder heeeel belangrijk is, is het volume van de sub goed afgestemd op de overige speakers?

hillie

Ik heb wat geƫxperimenteerd met "small" en "large" met mijn B&W DM603 en een Rel Q150E sub. De stand "small" geeft iets strakkere en diepere laagtonen. Op "large" geven de DM603 een iets betere bass spreiding maar iets minder diep. Verder is het verschil heel klein ongeacht verschillende crossover instellingen. (50-80-100-150). Met een tweede Rel Q150E of een grotere sub zal het verschil tussen "small" en "large" wel iets groter zijn. Ik laat hem nu een poosje op "small" staan om te ervaren of de diepe tonen niet te veel onrust met zich mee brengen.

Ik heb het gevoel dat je met stand "small" op large speakers (zoals de DM603) gedeeltelijk voorbij gaat aan de calibratie van de AX10i. Of is dit niet zo?

De Rel Q150E heeft de mogelijkheid om front speakers parallel aan te sluiten op de hi-input met crossover regeling op de sub. Is dit niet een betere oplossing om de sub mee te laten spelen terwijl de AX10i op "large" (default) is gecalibreerd? Mij lijkt dat de hi-input niet moet worden meegenomen in de calibratie, maar later worden toegevoegd, toch?

Gerald