Welk merk levert kwalitatief goede FTP kabels en wat is verstandig?

Started by Davey, August 21, 2010, 22:54:48

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Davey

Ik heb heel wat lopen zoeken op het internet maar je vindt alleen maar de verschillen en meningen tussen cat5e, cat6(a) en cat7. Wat ik graag zou willen weten is welke fabrikant een hele goede kwaliteit kabel maakt.

Afscherming in de kabel is toch wel fijn want veel zullen er eindigen tussen en langs de kabels van de Hifi-set. Ik zit daarom aan de FTP te denken i.p.v. UTP. Cat6 is een stuk lastiger zelf te krimpen en Cat5e gaat het de komende jaren nog goed genoeg voor me doen.

Mijn configuratie is gelukkig redelijk simpel,
2 x een Gigabit Netgear Pro (16-poorts en 8-poorts).
Van de Tele2 router in de meterkast gaat er een kabel naar de 16-poorts die boven op de 2e verdieping hangt.
Van de 16-poorts gaan naar elke kamer in huis 2 netwerkkabels (5 slaapkamers en de woonkamer). Daar eindigen ze op een wcd.
Op 1 van de 2 uitgangen van de wcd in de woonkamer gaat er een kabel naar de 8-poorts. Die voorziet alle apperaten in het hifi-meubel van een bekabelde netwerkaansluiting.
Van de 8-poorts heb ik Cat6 naar alle apparaten/

Ik heb dus eigenlijk van alles wat en welke kabel er in de muur zit weet ik niet eens zeker. Waarschijnlijk 5e maar het zou ook zomaar 5 kunnen zijn. Ik kan het in ieder geval nergens vinden op de kabel.

Nu heb ik bij Lapp en Belden gekeken omdat dat merken zijn waar ik ervaring mee heb en die kwaliteit kunnen leveren. Bij Lapp ben ik blijven hangen omdat de website mijn keuzes wat makkelijker weer kon geven en ik ben op het volgende uitgekomen:

Lapp UNITRONIC® 2170137 LAN 200 MHz - CAT.5e FTP-H flexible (for patchcable) 4 x 2 x AWG26/7. Er zal namelijk altijd aan minimaal een kant een netwerkstekker aangeknepen worden dus daarom geen solidcore.
De stekkers van Hirose TM11 en Stewart SS37 worden aangeraden en zien er wel solide uit. In ieder geval beter dan die plastic stekkertjes van de Gamma. UIteraard met bijbehorende tang.

Zijn dit goede componenten of zijn er betere voor mijn gebruik? Het moet natuurlijk wel reëel blijven en sommige zullen dit al te ver vinden gaan maar dit is geen hobby van me. Vandaar direct perfect.

De PDF van de kabel heb ik bijgevoegd.

EJ

Zeker voor ethernet kabel geldt: kabel is kabel is gecertificeerd. :) Zie de wikipediasite voor exacte electrische definities: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable en http://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar

Cat5e is niet afgeschermd. Maar dat is ook volstrekt overbodig in een thuissituatie. Ik heb een vroege cat5 implementatie gezien in een extreme (wat storing betreft dan) omgeving. No sweat, no problems. Gewoon 100 Mbit/s. En 100'en kW's aan electrisch vermogen daar, zowel 220V als 380V.

Cat6 en cat7 is afgeschermd (stp). Maar dat heeft bijzonder weinig zin als je aansluitingen niet afgeschermd zijn, volgens mij is de door jou genoemde apparatuur dat niet. Derhalve is cat6 in jouw situatie eigenlijk zinloos. Daarnaast is dat ook nog eens slecht aan te leggen.

Kabel zonder markering is vermoedelijk niet eens cat5.

Niet te moeilijk doen, het is in het digitale domein en voldoet aan de spec's. Dan zijn er geen magische invloeden.

celerontje

Volgens mij haal je nu van alles door elkaar, de TS heeft het over FTP cat5.

Ik zou gewoon UTP cat6 trekken.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Davey

Quote from: EJ on August 21, 2010, 23:10:45
Zeker voor ethernet kabel geldt: kabel is kabel is gecertificeerd. :) Zie de wikipediasite voor exacte electrische definities: http://en.wikipedia.org/wiki/Category_5_cable en http://nl.wikipedia.org/wiki/Getwist_paar

Cat5e is niet afgeschermd. Maar dat is ook volstrekt overbodig in een thuissituatie. Ik heb een vroege cat5 implementatie gezien in een extreme (wat storing betreft dan) omgeving. No sweat, no problems. Gewoon 100 Mbit/s. En 100'en kW's aan electrisch vermogen daar, zowel 220V als 380V.

Cat6 en cat7 is afgeschermd (stp). Maar dat heeft bijzonder weinig zin als je aansluitingen niet afgeschermd zijn, volgens mij is de door jou genoemde apparatuur dat niet. Derhalve is cat6 in jouw situatie eigenlijk zinloos. Daarnaast is dat ook nog eens slecht aan te leggen.

Kabel zonder markering is vermoedelijk niet eens cat5.

Niet te moeilijk doen, het is in het digitale domein en voldoet aan de spec's. Dan zijn er geen magische invloeden.

Verschil in kabel is er dus niet als het gecertificeerd is? Dat maakt het allemaal al weer een stuk goedkoper. Ik lees er ook helemaal niets over. Ik heb wel een beter gevoel bij bijvoorbeeld Lapp of Belden.

Als het nu niet eens cat 5 is dan gaan we hier in ieder geval flinke stappen maken. Als ik een netwerkdoosje uit de muur haal staat er dan achterop voor welke Cat het geschikt is?

Ik dacht dat FTP afgeschermde kabel is maar dat is dus misschien niet eens nodig omdat UTP al goed genoeg is.

Quote from: celerontje on August 21, 2010, 23:12:59
Volgens mij haal je nu van alles door elkaar, de TS heeft het over FTP cat5.

Ik zou gewoon UTP cat6 trekken.

Die wil ik nu juist niet omdat je, wanneer je zelf gaat krimpen, de boel redelijk kan vernaggelen qua snelheid en met Cat5e gaat het eigenlijk altijd goed.

EJ

Quote from: celerontje on August 21, 2010, 23:12:59
Volgens mij haal je nu van alles door elkaar, de TS heeft het over FTP cat5.

Ik zou gewoon UTP cat6 trekken.

Nop: cat5 is officieel niet te krijgen als stp, en is altijd ftp.
Cat6 en cat7 zijn ofwel utp ofwel ftp. Beide in geval van de TS niet relevant omdat de apparaten niet de juiste contrastekker hebben, dus de afscherming is niet aangesloten, dus de afscherming doet niets.

Ik denk dat ik het aardig op een rijtje heb hoor. ;)

Ik zou never ever in een thuissituatie cat6 trekken, dat biedt geen enkel voordeel ten opzichte van cat5e.

celerontje

Ehhhhh, ik heb hier verschillende UTP cat5 kabels liggen. ???
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Davey

Quote from: EJ on August 21, 2010, 23:23:51
Ik zou never ever in een thuissituatie cat6 trekken, dat biedt geen enkel voordeel ten opzichte van cat5e.

Dat stukje was ik al uit  :D

Ik zou graag willen weten of er in de UTP Cat5e van de verschillende merken verschil zit qua kwaliteit. Voor het ene rolletje van 100 mtr betaal je 35 euro (no name) en voor het andere rolletje 90 euro (Lapp). Dit zal niet alleen het merk zijn waar je voor betaald mag ik hopen.

Davey

Net nog wel een leuk stukje gevonden op internet,

De onverwacht zwakste schakel in high performance kabelsystemen.

Een nieuwe vorm van respect
Stel u zich eens een Corvette voor met de wieltjes van een winkelwagen. En wat dacht u van 16MB geheugen in een nieuwe 3,0 GHz Pentium 4 laptopcomputer? Reken maar eens uit hoeveel geld u hiermee zou kunnen besparen! Gevoelsmatig weet u meteen dat deze redenering niet klopt; de banden die u koopt, moeten immers geschikt zijn voor de prestaties van de auto waarvoor ze zijn bestemd. Hetzelfde geldt voor de laptop. Het geheugen in uw computer moet in overeenstemming zijn met de processor, de snelheid en de harde schijf van het systeem. Veel netwerkinstallateurs en -eigenaren besteden uitgebreid aandacht aan gestructureerde kabelsystemen en er worden uitvoerige evaluaties opgesteld. Hierna volgt er een zogenoemde "bake off" uitgevoerd waarbij de prestaties worden doorgemeten met behulp van proefverbindingen. En vervolgens, nadat het beste systeem is geselecteerd en geïnstalleerd, kiest men voor een willekeurige patchkabel. Deze patch cords worden vaak als uitwisselbaar en universeel beschouwd; het is hoog tijd geworden dat deze kabels eindelijk het respect krijgen dat ze verdienen.
De bekabeling wordt normaal gesproken ruim voor het meubilair en de actieve apparatuur geïnstalleerd. Meer dan 95% van alle nieuwe installaties worden getest aan de hand van het permanente verbindingsmodel, dus zonder een patchkabel aan beide einden. De basisgedachte hiervan is dat de verbinding wordt getest en gecertificeerd voor het beloofde prestatieniveau (normaal gesproken Cat.5e of Cat.6 ); later, bij de installatie van het netwerk, worden de patchkabels toegevoegd. Dit model voldoet prima wanneer de prestaties van de patchkabels overeenkomen met de geïnstalleerde verbinding – dit is echter vaak niet het geval.
De meeste kabelprofessionals weten dat de TIA in april 2001 de TIA 568B heeft gepubliceerd en dat deze standaard onder andere prestatievereisten voor Cat.5e bekabeling voorschrijft. Bij een groot aantal kabelprofessionals is echter niet bekend waarom het zo lang duurde voordat de standaard was vastgelegd. Een reden hiervoor was de ontdekking dat de prestaties van de patchkabel op onvoorspelbare manieren konden variëren.
Er werden testen uitgevoerd om het retourverlies van Cat.5 patchkabels te bepalen. Fluke Networks, een fabrikant van apparatuur voor het testen van kabels in Everett, Washington (Verenigde Staten), voerde metingen uit waarbij dezelfde patchkabel in twee verschillende posities werd doorgemeten (zie hieronder). De kabels werden niet geknikt, niet in scherpe bochten gelegd en ze werden niet ruw behandeld - de patchkabel werd alleen in een andere positie gelegd. Dit soort positieverandering treden normaal gesproken op wanneer de eindgebruiker een kabel tussen de pc en de muuraansluiting verplaatst. De resultaten waren verrassend.



Testopstelling A



Testopstelling B

Het retourverlies van opstelling A was meer dan 4 dB beter dan het retourverlies bij opstelling B! Dit betekende dat de ene verbinding aan de eisen voldeed terwijl de andere niet goed genoeg was. Dit is een veelvoorkomende fout, omdat installateurs ten tijde van TSB-67 niet verplicht waren om het retourverlies te meten. Dit was destijds een 'nieuwe' meting en dus werden de mogelijke gevolgen niet meegenomen in het ontwerp en de productie van patchkabels.

De zwakste schakel
Als u het gehele gestructureerde kabelkanaal bekijkt, van de pc tot de switch, dan vormt de modulaire plug de zwakste schakel. Dit onderdeel levert potentieel de laagste prestaties. Hoe komt dit? Kabelparen worden uit de knoop gehaald en in kleine ruimtes weggestopt, kabels komen over elkaar te liggen, kabelparen worden losgemaakt en ze worden parallel gelegd met platen. Vaak worden er mechanische klemmen gebruikt om de kabel in de plug te bevestigen. Deze klemmen kunnen de geleiders beschadigen en vervormen, waardoor er impedantiewijzigingen ontstaan die bijdragen aan het retourverlies. De kabels moeten veel doorstaan; ze worden achter bureaus doorgetrokken, men rijdt er met bureaustoelen overheen en ze worden strak rond obstakels getrokken en door het meubilair platgedrukt.
Als u bedenkt dat het de bedoeling is om de dezelfde elektrische prestatie als die van de horizontale kabel vast te houden, dan is het verbazingwekkend dat fabrikanten van patchkabels de transmissie van de kabel zo goed kunnen imiteren via twee modulaire plugs en een stuk vaste kabel.
En waar bevinden deze patchkabels zich precies? De patchkabels zijn de onderdelen van het gestructureerde kabelsysteem die het dichtst bij de actieve componenten liggen. Ze worden geplaatst op de plekken waar de uitgaande signalen het sterkst zijn en de binnenkomende signalen het zwakst. Een kleine afwijking in impedantie die 3 of 4% reflectie veroorzaakt, levert veel meer schade op aan de integriteit van de signaaltransmissie wanneer deze afwijking een meter van het einde voorkomt (in patchkabels) dan wanneer deze zich ergens in het midden van een verbinding bevindt. Dit geldt eveneens voor NEXT afwijkingen.
Eindgebruikers dienen rekening te houden met kanaalprestaties en niet met permanente verbindingprestaties wanneer ze de vereisten van gestructureerde bekabeling specificeren. De kabelinstallatie heeft waarschijnlijk een veel langere levensduur dan de actieve apparatuur; vandaar dat bij de planning rekening moet worden gehouden met alle toekomstige vereisten op het gebied van bandbreedte en capaciteit. Marginale kabels zijn momenteel misschien goed genoeg voor 10/100BASE-T Ethernet, maar ze voldoen niet voor gigabit Ethernet of toekomstige applicaties. Geavanceerde applicaties maken veelal gebruik van transmissieschema's voor meerdere paren en van bi-directionele communicatie op hetzelfde paar of dezelfde paren, waardoor de prestaties van de patchkabel cruciaal zijn voor de kwaliteit en de foutmarge van de applicatie.
Behoefte aan snelheid
Voor Category 6 installaties gelden een aantal speciale vereisten. De prestaties van Category 6 zijn veel hoger dan die van Category 5 of 5e, met name voor NEXT en retourverlies. Voor optimale prestaties moeten de plugs en jacks worden 'gecentreerd' en precies op elkaar afgestemd. Dankzij een groot aantal onderzoeken om de definitie van de specificaties van componenten te bepalen, is er nu een veel beter inzicht in de veranderlijkheid tussen plug en jack. Problemen met incompatibiliteit verdwijnen hierdoor. Het is bij Category 6 systemen echter nog altijd van zeer groot belang om de aanbevelingen van de leverancier te volgen en uitsluitend goedgekeurde patchkabels te gebruiken. Als u dit niet doet, bestaat er een reëel risico dat u een 'goede kabel' hebt die niet goed bij uw systeem past, waardoor de algehele kanaalprestaties afnemen.
Wat kan de eindgebruiker doen? Hoe kunt u bepalen of u de juiste kabel hebt? Alle kabels lijken op elkaar en op alle kabels worden officieel-ogende certificeringen gedrukt. Een wiremap test voldoet niet. Testen in het kanaal is al veel beter, maar ook niet afdoende. Hoe komt dit? Bij permanente verbindingen met voldoende capaciteit kan gebruik worden gemaakt van marginale patchkabels zonder dat hierbij de kanaalvereisten in het gedrang komen; wanneer dezelfde patchkabel echter aan een marginale permanente verbinding wordt toegevoegd, dan voldoet het kanaal niet.
Naast de continuïteitscontrole moeten patchkabels ook worden getest op NEXT en retourverlies. Dit geldt voor elke paarcombinatie. De kabels dienen te worden getest conform de richtlijnen van de TIA voor het testen van patchkabel (speciale bepalingen en limieten, GEEN kanaaltest!). Dit betekent dat ze moeten worden getest aan de hand van een sluiting die aan de standaarden voldoet. Anders zou het mogelijk zijn om aan de eisen van de test te voldoen terwijl de jack niet op de juiste wijze in de sluiting was gecentreerd. In zo'n geval hebben de testresultaten geen betekenis.
Vervolgens moet er rekening worden gehouden met de consistentie en de mate waarin de kabels bestand zijn tegen buigen, oprollen en wieltjes van bureaustoelen. Fluke Networks maakt al jaren testkabels voor in het veld op basis van patchkabels die van verschillende leveranciers afkomstig zijn. Het bedrijf ontdekte dat de prestaties sterk varieerden. Vandaar dat alle kabels bij binnenkomst werden geïnspecteerd om er zeker van te zijn dat ze aan de hoge interne standaarden voldoen (deze standaarden waren weliswaar hoger dan wat noodzakelijk is voor normaal kantoorgebruik). Voldeden deze kabels allemaal aan de wiremap? Zeker. Voldeden ze voor een 10/100 applicatie? Absoluut. En hoe zat het met de prestaties voor gigabit Ethernet na veel buigen, oprollen en afrollen? Veel kabels haalden het niet.

Tests voor succes
Feitelijk beschikken eindgebruikers maar over een beperkt aantal opties. Allereerst kunt u de aanbevelingen van uw leverancier opvolgen en alleen goedgekeurde kabels aanschaffen die zijn ontworpen voor gebruik bij de installatie die u hebt gespecificeerd. In de meeste gevallen is dit de eenvoudigste manier om potentieel prestatieverlies te vermijden, met name op Category 6 installaties.
Als alternatief hiervoor kunt u de kabels zelf testen. Er zijn momenteel veldtesters verkrijgbaar, zoals de Fluke Networks DSP-4000 Series, met optionele adaptersluitingen voor patchkabels die zijn ontworpen met speciale hardware en software en exact voldoen aan de testspecificaties van de TIA voor het testen van patchkabels. Deze producten worden momenteel reeds gebruikt in een groot aantal productiefaciliteiten voor patchkabels over de gehele wereld. Hiermee bestaat de mogelijkheid om oudere bekabeling te controleren en binnenkomende producten te controleren. Op deze manier kan op consistente wijze voor elke kabel aan de vereisten worden voldaan.
Ga niet te onverschillig met uw patchkabel om. De patchkabel is een cruciaal onderdeel van uw netwerk. Als u even de tijd neemt en u iets meer uitgeeft voor een patchkabel van goede kwaliteit, dan levert dit minder bitfouten op, een grote kanaaldoorvoer, een hogere systeemmarge en minder downtime van het netwerk.


Bron: patchkabel.nl

alexander2


Former member 78


EJ

@davey: is op zich een bekend verhaal maar speelt eigenlijk geen rol. Onder professionele omstandigheden (zeer lange kabels) wordt dit simpel opgelost omdat de netwerkbekabeling wordt gecertificeerd: alles wat niet aan de specs voldoet valt simpelweg af en wordt opnieuw gedaan.

Retourverlies speelt in thuissituaties eigenlijk geen rol van betekenis, daarvoor zijn alle kabels te kort. En het is al heeeeeeel lang bekend (al van de cat5 zelf) dat kabels worden gelegd, niet getrokken. Ook leuke theorie dat bureaustoelen en dergelijke over kabels heen rijden, ik heb dat nog niet gezien, noch bij mij thuis, noch in kantoorsituaties waar het (amerikaanse) artikel naar verwijst.

Kortom, leg je kabel netjes en er is niets aan de hand. Ik kom op mijn hele netwerk overigens keurig tot gigabit, zonder problemen.

Davey

Quote from: EJ on August 22, 2010, 07:53:43
@davey: is op zich een bekend verhaal maar speelt eigenlijk geen rol. Onder professionele omstandigheden (zeer lange kabels) wordt dit simpel opgelost omdat de netwerkbekabeling wordt gecertificeerd: alles wat niet aan de specs voldoet valt simpelweg af en wordt opnieuw gedaan.

Retourverlies speelt in thuissituaties eigenlijk geen rol van betekenis, daarvoor zijn alle kabels te kort. En het is al heeeeeeel lang bekend (al van de cat5 zelf) dat kabels worden gelegd, niet getrokken. Ook leuke theorie dat bureaustoelen en dergelijke over kabels heen rijden, ik heb dat nog niet gezien, noch bij mij thuis, noch in kantoorsituaties waar het (amerikaanse) artikel naar verwijst.

Kortom, leg je kabel netjes en er is niets aan de hand. Ik kom op mijn hele netwerk overigens keurig tot gigabit, zonder problemen.

Dit was een van de weinige stukjes tekst die over kwaliteit ging van netwerkkabel en niet alleen maar over de snelheid. Dat is ook eigenlijk waar ik naar op zoek ben.

EJ, welk merk kabel gebruik jij en zou jij ook de Lapp nemen of wat anders?

EJ

Quote from: Davey on August 22, 2010, 07:59:43
Dit was een van de weinige stukjes tekst die over kwaliteit ging van netwerkkabel en niet alleen maar over de snelheid. Dat is ook eigenlijk waar ik naar op zoek ben.

EJ, welk merk kabel gebruik jij en zou jij ook de Lapp nemen of wat anders?

Het stukje vertelt vooral dat tegenwoordig de test uitgebreider is. ;)

Ik neem de goedkoopste kabel. En heb daar altijd prima resultaten mee. :D Digitaal is digitaal, ethernet is ethernet, dat wordt niet beter met duurdere kabel.

Davey

Quote from: EJ on August 22, 2010, 08:06:56
Het stukje vertelt vooral dat tegenwoordig de test uitgebreider is. ;)

Ik neem de goedkoopste kabel. En heb daar altijd prima resultaten mee. :D Digitaal is digitaal, ethernet is ethernet, dat wordt niet beter met duurdere kabel.

Helder verhaal, dank je EJ  :thumbs-up:

De tekstloze kabel in de muren wil ik gaan vervangen door Cat5e. Ik wil hier ook de soepele kabel voor gebruiken terwijl er word geadviseerd de stugge solid core te gebruiken. Dit omdat ik op de Netgear uit ga komen en dus aan het einde van de kabels een plug moet krimpen. Gaat dit goed komen met de soepele kabel of adviseer je om toch de stugge variant te gebruiken?

EJ

Quote from: celerontje on August 21, 2010, 23:29:03
Ehhhhh, ik heb hier verschillende UTP cat5 kabels liggen. ???

Uhm, klopt. Cat5 is altijd unshielded.  :wub: Net als cat5e.

Cat6 en cat7 zijn altijd shielded.

Staaled

Hirose pluggen zijn fraai , klikken goed en makkelijk in en uit.
Kabel "ligt" er ook goed in/aan.

Gebruik deze zelf met Draka Cat 6 SSTP.
Een wat stugge kabel, maar uitstekend door te trekken of te leggen.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Davey

Quote from: Hipster on August 22, 2010, 09:53:57
Hirose pluggen zijn fraai , klikken goed en makkelijk in en uit.
Kabel "ligt" er ook goed in/aan.

Gebruik deze zelf met Draka Cat 6 SSTP.
Een wat stugge kabel, maar uitstekend door te trekken of te leggen.


De pluggen vind ik toch wel belangrijk. Niet alleen visueel maar ook kwalitatief. Er is niets irritanters dan zo'n afgebroken lipje.

Draka.....mijn vrouw werd helemaal enthousiast en dat word ze nooit van dit soort dingen, integendeel  :D. Haar opa heeft vroeger altijd gevaren voor Draka, van die grote houten haspels met kabel. Draka gaat het dus worden. Thanks Hipster  :worship:

Ik durf het alleen niet aan om de Cat6 zelf te krimpen dus ik ga is kijken voor een rol UTP5e soepel.


Staaled

Quote from: Davey on August 22, 2010, 10:31:52
De pluggen vind ik toch wel belangrijk. Niet alleen visueel maar ook kwalitatief. Er is niets irritanters dan zo'n afgebroken lipje.

Draka.....mijn vrouw werd helemaal enthousiast en dat word ze nooit van dit soort dingen, integendeel  :D. Haar opa heeft vroeger altijd gevaren voor Draka, van die grote houten haspels met kabel. Draka gaat het dus worden. Thanks Hipster  :worship:

Ik durf het alleen niet aan om de Cat6 zelf te krimpen dus ik ga is kijken voor een rol UTP5e soepel.


Graag gedaan. :)
Hier heb ik ze vandaan:
www.inmac.nl
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

MaxxMark

Quote from: EJ on August 22, 2010, 08:06:56
Digitaal is digitaal, ethernet is ethernet, dat wordt niet beter met duurdere kabel.

Dat is niet waar! :)

Bij netwerken is het juist erg makkelijk te zien wat het effect van een slechte kabel is. Indien je een dropveter in je setup hebt zul je duidelijk merken dat je overdrachtssnelheid omlaag gaat door hertransmissie en dat soort grappen.

Juist een analogie naar dit logische effect maakt het voor mensen makkelijker om te begrijpen dat een duurdere hdmi kabel, coax kabel, etc. invloed kan hebben op hun hele a/v-setup.

Wat ik wel vind is dat het hele verhaal dat Davey neer zette erg probleem georiënteerd is en ze doen heel erg voorkomen dat het heel erg snel fout kan gaan en dat 99% van de infrastructuren gewoon k*t is.

Ik heb hier in huis zelfgetrokken cat5 kabel liggen met zelf geknepen connectoren (het is wel kwaliteitskabel die ook bij netwerk installaties in kantoren gebruikt werd). Deze kabels liggen hier ondertussen denk ik een jaar of 10 en daar heeft menig burostoel over heen gereden is, verbogen geweest  en weet ik wat allemaal. Maar ik haal daar nog altijd prima snelheden over. Bij real-life situaties (ofwel data kopiëren vanaf mn pc naar mn nas) haal ik netjes ˜90mbyte/s wat dus neerkomt op +-720mbit. Hierbij lag de bottleneck eerder bij de aanleverende pc dan bij het netwerk zelf.

Ik wil hier uiteraard niet mee zeggen dat je gewoon maar iedere kabel moet neerleggen, maar het is wel net als met a/v, je kabels moeten wel in verhouding staan tot het gehele systeem. Als je vaak maar eenvoudige netwerk traffic hebt waarbij je bijvoorbeeld weinig tweeweg verkeer hebt (dus bijv regelmatig wat van je nas naar je pc en van pc naar je nas) dan is het imho al goed genoeg om een cat5e netwerk te hebben liggen. Ga je naar intensief netwerk gebruik waarbij er over kabels meerdere grote datastromen gaan, dan wordt het langzaam aan al wat kritieker, maar ik denk dat dat in thuis situaties niet zo vaak voor komt.
Arcam AVR850  + Yamaha RX-V3800 - Martin Logan Fresco 7.1.4 - Velodyne DD15 - HDI Dune 3.0 Prime / Dune 4K Pro - JVC N7 - Screen Excellence 21:9 (320cm breed) - Mijn eerste HT -  Mijn tweede HT@mark_prins - www.markprins.com

Davey

Quote from: Hipster on August 22, 2010, 10:40:48
Graag gedaan. :)
Hier heb ik ze vandaan:
www.inmac.nl

Inmac moet ik dadelijk even kijken. Ik heb bij Draka zelf zitten kijken en het zijn serieuze prijzen die ze vragen maar als het goed is is het goed. We zoeken verder naar een meter of 100 meter prijs want een minimum van 305 meter is wat teveel van het goede  :D

Ik heb in de prijslijst een selectie van de Cat5e gemaakt. Hieronder de "printscreen" voor geïnteresseerde.


Davey

Quote from: MaxxMark on August 22, 2010, 11:01:10
Dat is niet waar! :)

Bij netwerken is het juist erg makkelijk te zien wat het effect van een slechte kabel is. Indien je een dropveter in je setup hebt zul je duidelijk merken dat je overdrachtssnelheid omlaag gaat door hertransmissie en dat soort grappen.

Juist een analogie naar dit logische effect maakt het voor mensen makkelijker om te begrijpen dat een duurdere hdmi kabel, coax kabel, etc. invloed kan hebben op hun hele a/v-setup.

Als iemand mij zegt een betere kabel te nemen dan een dropveter dan weet ik nog steeds niet welke de dropveter is en welke dat nou net niet is. Ik denk namelijk dat installateurs echt wel van de dropveters afblijven maar wat gebruiken ze dan wel als professionals?

celerontje

Quote from: EJ on August 22, 2010, 08:33:56
Uhm, klopt. Cat5 is altijd unshielded.  :wub: Net als cat5e.

Cat6 en cat7 zijn altijd shielded.
Nopes, klopt niet!
Cat5 en cat5e UTP zijn niet shielded, enkel twisted.
In FTP variant zijn ze WEL shielded.
Cat6 UTP is ook unshielded, maar heeft een plastic kern in het midden die de aderparen uit elkaar houdt.

Doe eerst even research. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Davey

Quote from: celerontje on August 22, 2010, 13:40:27
Nopes, klopt niet!
Cat5 en cat5e UTP zijn niet shielded, enkel twisted.
In FTP variant zijn ze WEL shielded.
Cat6 UTP is ook unshielded, maar heeft een plastic kern in het midden die de aderparen uit elkaar houdt.

Doe eerst even research. ;)

Celerontje, zou jij voor FTP of UTP gaan?

celerontje

Als je geen kernreactor in huis hebt zou ik gewoon UTP gebruiken. ;) (FTP is erg stug)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Davey

Quote from: celerontje on August 22, 2010, 13:51:49
Als je geen kernreactor in huis hebt zou ik gewoon UTP gebruiken. ;) (FTP is erg stug)

:clapping: Nog net niet. Als visite wel is ziet wat er allemaal in de kast staat denken die er wel anders over  :D