4 speakers beter dan 6 voor HT?

Started by Starred, September 23, 2003, 16:46:36

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Wellicht al eens eerder besproken, maar ben toch benieuwd naar de mening van de experts hier over dit artikel ::)
http://www.dvdfaq.nl/dvdfaq/hometheater.html



garmtz

Ik kijk naar de auteur en weet genoeg, heb vaak genoeg behoorlijke discussie gehouden met Patrick Savalle. Ik ben het er dus niet mee eens, maar dat is vooral omdat het moeilijk is de perfecte ruimte en de perfecte speakers te hebben zodat het gebruik van 4 speakers genoeg is. Vaak zit niet iedereen in het midden en heb je een center nodig en vaak is het plaatsen van full-range speakers niet mogelijk, waardoor een subwoofer noodzakelijk is. Bovendien is LFE naar een "normale" speaker sturen niet voor alle speakers even gezond (tenzij flink uit de kluiten gewassen). Ik geloof bovendien in 7-kanaals systemen, omdat ik vind dat er altijd een gat is tussen fronts en surrounds bij 5-kanaals systemen.

Starred


J.A.F._Doorhof

QuoteMag ik even arrogant zijn (ja dat mag wel, want dat ben ik gewoon en zo kennen jullie me ook). Op (luidspreker) audio ben IK de expert (lees DE expert). Je kan me gerust geloven. Hahaha.



Ik heb meer ontworpen en getest dan bijna alle ontwerpers in Nederland, van luidsprekers, tot luidsprekereenheden, tot simulatiesoftware die nog steeds (!) door grote fabrikanten wordt gebruikt (die ik op 18 jarige leeftijd in MS-DOS had ontwikkeld), tot digitale luidsprekerfilters, tot analoge luidsprekerfilters, heb een keer een theorieboek geschreven en heb dat alles in de praktijk bewezen door met Driade modellen regelmatig in alle drie de grootste bladen tegelijkertijd testwinnaar te worden. Ik deed dit trouwens met een vriend.


GATVER, dat durf je toch niet te zeggen.
Een HT met 4 speakers is geen HT, dat is een compromisse.
Net als een HT met 4 gelijke speakers en een andere center een compromisse is.

Een GOED HT bezit 5 (of 7) gelijke speakers en een GOEDE sub die afgesteld is op de ruimte. En NIETS maar dan ook NIETS anders.

Maar ja wie ben ik ;D.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Hertog_Martin

Alles leuk en aardig dat je met 4 speakers, een goede opstelling en een goede kamer een goed resultaat kan krijgen

maar als je geen center hebt, en je kijkt een dvd met een 5.1 mix bijvoorbeeld dan kan je nog zon goede stereo hebben maar die mix is toch niet voor niets zo gemaakt?

ik heb mn speakers ook zo staan dat geluid prima uit het midden komt, maar met een muziek dvd merk ik heel erg dat ik een center mis want de stemmen komen er niet goed genoeg uit.

Pioneer DV-565A - Marantz sr4300 - 4x B&W DM601 s3 - Van den Hul Optocoupler MKII - Cable Talk Talk 3.1

Scarp

Quote
De 1 in het 5.1 staat voor het LFE-kanaal. Dit is geen volwaardig kanaal, maar bevat slechts de diepe bassen onder de 180Hz.

Volgens mij moet dat 120 Hz zijn en niet 180 Hz. Staat zelfs op de site van dolby die hij linkt.

Martin_M

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Bart_M

Als ik het artikel zo doorlees ben ik gelijk bang dat die persoon hier ook "op visite" gaat komen.  ;D

Idd een beetje kort door de bocht door te zeggen dat 4 luidsprekers geen HT is. Er komt waarschijnlijk meer bas en betere bas uit de luidsprekers van Martin, dan uit menig sub.
Center speaker is in principe ook niet nodig, tenzij je met meer mensen kijkt. De kijk/luisterafstand is hier natuurlijk ook nog heel bepalend in.
Op 2 meter afstand uit het midden zitten is minder goed dan op 4 meter afstand uit het midden zitten.

Grtn,
Bart

Martin_M

Bart bedankt. Ik voel me gelijk weer beter ;D

Mijn Wilsons gaan 'maar' tot 30 Hz en bij scenes met grof geweld  zal ik echt het hele laag missen. Maar de buren kunnen ons nu soms al horen dus een sub is hier helaas geen optie.
Nog naast het feit dat een sub in dezelfde kwaliteit me echt teveel gaat kosten. Deze zijn er nl. niet al te veel 2e hands.

Mijn motto; liever minder bas dan slechte bas!

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Robbo

Ik snap de redering wel en vind het ook niet fout.  Echter de standaard is 5.1 en niet 2x2.  Het argument dat een fullrange set niet te betalen is is onzin. 1 speaker meer maakt het verschil in prijs ook niet. Daarbij is een center misschien onnatuurlijk voor de stereo freaks maar voor HT zeker een must.


Martin_M

Quote from: Robbo on September 23, 2003, 22:40:25
1 speaker meer maakt het verschil in prijs ook niet.

Mmmm..Wilson Watch Dog subwoofer: USD 9950,-. Om maar één te noemen.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

patrick_vdb

Quote from: Martin_M on September 23, 2003, 22:23:28Mijn motto; liever minder bas dan slechte bas!

Mooi motto Martin 8)  ;)

Wat betreft de stelling van mijn naamgenoot (  :-[ ) kan ik kort zijn na zijn aanhef "Op (luidspreker) audio ben IK de expert (lees DE expert). Je kan me gerust geloven. Hahaha". Hiermee is geen discussie te begaan ;)

Mvgr

Patrick



J.A.F._Doorhof

 ;D
Natuurlijk is een 4.0 HT zoals Martin het heeft beter dan een 5.1 opstelling met bv allemaal bose speakers (EXTREEM VOORBEELD !!!!!! NO FLAMING NEEDED).

Wat ik bedoel te zeggen is simpel dat een ECHT VOLLEDIG HT simpel weg uit 5.1 of 7.1 speakers hoort te bestaan.
Dat het prachtig kan klinken met 4.0 ontkracht ik nergens, maar als Martin een BIJBEHORENDE sub en BIJBEHORENDE Center zou plaatsen zou het allemaal nog mooier zijn.

Als je Patrick zijn stuk leest is dat niet zo.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Starred

Commentaar van Patrick op de volgende stelling:

"De hifi markt is een hele vreemde, waarbij vrijwel elke aankoop puur op emotie gedaan wordt (lijkt wel de automarkt). "



Dat is de reden waarom ik met ontwikkelen gestopt ben. Je kan die idioten alle rotzooi van de wereld aansmeren, als je verhaal maar sappig is. Audiophielen zijn trouwens het ergst van allemaal, om die gasten kan ik alleen maar lachen. Wat die allemaal verzinnen is best wel heel lollig. Ik raadde ze altijd aan om een dikke baard te laten staan zodat hun kop ook akoestisch verantwoord is door de toegenomen demping. ;)



Veel consumenten zijn heel gevoelig voor features. Laat ze een set zien van 50.000 Euro bestaande uit 7 electrostaten en 3 subwoofers en ze denken dat het een topset is. Dat al die verschillende speakers (4 soorten electrostaten en 2 soorten subwoofers) bij elkaar natuurlijk absoluut niet meer integreren (allemaal hun eigen karajeteristiek) komt niet bij ze op. Het ziet er namelijk dik uit en electrostaat klinkt lekker hi-tec hoewel het juist zeer lo-tec is. Doe er dan polsdikke kabels bij, een netfilter en je zit geramd. Dit moet wel het ultieme zijn.



Wat betreft 6dB/oktaaf filters, ik ben daar helemaal geen fan van. Wij gebruikten ze ook in de Driade's, maar dat was meer een kosten onverweging. De fase-respons is optimaal, maar door de grote overlap tussen de drivers heb je meer problemen dan baat bij die filters. (Slechte amplitude-respons, slechte ruimtelijke spreiding, slechte belastbaarheid). Daarnaast, de driver zelf is 12db/okt aan z'n uiteinden, dat krijg je toch niet weg, dat filter krijg je gratis, dat komt bovenop de hellingen van het scheidingsfilter. Onze eigen topmodel (nooit uitgebracht) had Dynaudio mid en hoog (Dynaudio maakte ze speciaal voor ons zonder ferrofluid), Eton laag en een 36db/oktaaf volledig tijdcorrect filter, waarbij alle drivers onderling binnen 15 graden fasedraaiing bleven. Resultaat: rust en tuimte. Ander nadeel: het filter had meer dan 50 nogal dure componentjes.

Jinsu

Quote from: Martin_M on September 23, 2003, 22:45:25
Quote from: Robbo on September 23, 2003, 22:40:25
1 speaker meer maakt het verschil in prijs ook niet.

Mmmm..Wilson Watch Dog subwoofer: USD 9950,-. Om maar één te noemen.

Dat is geen subwoofer maar meer een kleine klerenkast ;D .

En 4 speakers voor een HT, lijkt me niet compleet maarja...

Let er wel op dat de mensen die op dit forum zitten niet gebruik maken van het huis/tuin/keukenwerk. Vele zullen ons voor gek verklaren als ze erachter komen wat je effe hebt neergelegd voor een pro/pre, eindversterker, kabels etc...

De gemiddelde burger is blij met een set van bose ;D , bovendien is deze ook niet bereid om er een klein vermogen in te steken ;) .

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Jinsu

QuoteWaar speel ik dan zelf mee? Ik heb geen mid-luidspreker, ik heb ook geen subwoofer. In plaats daarvan heb ik twee 'high-end' voorluidsprekers die zowel de mid-luidspreker als de subwoofer volledig overbodig maken. Een mid-luidspreker is bij mij altijd minder, hij valt altijd op tussen twee voorluidsprekers van dergelijke kwaliteit, bovendien is de luisterpositie ideaal en een midluidspreker niet nodig. Een subwoofer is ook niet nodig, de voorluidsprekers geven de allerlaagste tonen met gemak en overtuiging weer.

Of je kunt integreren of je kunt het niet...

En je frontspeakers zullen nooit dat kunnen weergeven waartoe een subwoofer in staat is.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Martin_M

#16
Quote from: Whistler on September 24, 2003, 10:02:41
Quote from: Martin_M on September 23, 2003, 22:45:25
Quote from: Robbo on September 23, 2003, 22:40:25
1 speaker meer maakt het verschil in prijs ook niet.

Mmmm..Wilson Watch Dog subwoofer: USD 9950,-. Om maar één te noemen.

Dat is geen subwoofer maar meer een kleine klerenkast ;D .

Ik hield het nog netjes. Als je een grote ruimte hebt kan je ook kiezen voor de Wilson XS. Maar USD 18000, 700 lbs en dan nog eens passief ook.
Ze zijn wel gemaakt om samen te werken met de X1 en de Watt/Puppy maar dit gaat me toch echt iets te ver qua prijs. Hoe goed ook....

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

blue-eyes

Dat valt me van je tegen Martin! Alles of niets! Er is maar een doel: Ultieme HT beleving. En wat is nu 18000 USD? Als je uit dit leven weggaat, heb je niets aan je geld op de bank.

Daar gaat ons voorbeeld........

;D ;D
Speakers: WB Vector, WB Vertex, WB Fulcrum 650, Velodyne DD15, Atmos: Revel W783; App.: Arcam AV41, EV: 3 * Arcam P429, Bron: Apple TV 4k, Oppo UPD-203, Dune 4K Solo; Kabel: HDMI: Audioquest Vodka / Carbon, LS: Linn K200 / DHZ, Audioquest, XLR: Linn, DHZ, Cinch: Linn, TV: Sony KD-75XE9005; Stroom: AH! DC; Belden 4mm2, Furutech; Data: 2 * Synology 19", Rack: Finite Pagode Signature; AB: Homey

Oracle

Het is wel een reviewer met gevoel voor humor!

QuoteAs I stared at the XS standing there, I curiously noted how small the X-1s seemed. "Kind of like minimonitors," I muttered. My wife cried. I could not help but curse David Wilson for creating such a product.

;D

Groet,
Mark

garmtz

Quote from: Starred on September 24, 2003, 09:53:50
Veel consumenten zijn heel gevoelig voor features. Laat ze een set zien van 50.000 Euro bestaande uit 7 electrostaten en 3 subwoofers en ze denken dat het een topset is. Dat al die verschillende speakers (4 soorten electrostaten en 2 soorten subwoofers) bij elkaar natuurlijk absoluut niet meer integreren (allemaal hun eigen karajeteristiek) komt niet bij ze op. Het ziet er namelijk dik uit en electrostaat klinkt lekker hi-tec hoewel het juist zeer lo-tec is. Doe er dan polsdikke kabels bij, een netfilter en je zit geramd. Dit moet wel het ultieme zijn.

Ik KAN me niet anders dan aangesproken voelen... :-X Het jammere is dat je je mening klaar hebt voordat je ooit zo'n systeem hebt gehoord. Verzin iets slimmers alsjeblieft...

Quote
Wij gebruikten ze ook in de Driade's, maar dat was meer een kosten onverweging.

Aha, een collega van Patrick, dat verklaart wel iets... Kunnen we ook misschien direct commentaar krijgen van Mr. Savalle zelf?

Quote
De fase-respons is optimaal, maar door de grote overlap tussen de drivers heb je meer problemen dan baat bij die filters.

(...bla bla bla bla bla...)

Ander nadeel: het filter had meer dan 50 nogal dure componentjes.

Ik wil jou zelf even quoten: "Veel consumenten zijn heel gevoelig voor features. " Velen zijn ook gevoelig voor techno-babble. Who cares als iets lo-tech is en mensen daar van houden. Halleluja voor de persoonlijke smaak!

Starred

@Garmtz:
Even voor de duidelijkheid, dat was een quote van Patrick S. op het Gummenforum. Het ging daar toevallig over HT.

Ik heb verder geen enkele relatie met Patrick S. ;D

garmtz

Holy Moly Starred!!! :o Je laat me schrikken man!! :) Sorrie voor mijn reactie, had weer eens niet goed gelezen.. ::) Ik ken Gummen trouwens wel... Een auto-liefhebbers forum. Patrick raced namelijk nogal veel. Heb niks tegen hem persoonlijk op zich, maar zoiets zou hij hier toch niet moeten durven posten... :-X

Starred

Gelukkig is dat ook weer uit de weg.

Ik heb juist respect voor al je kennis op HT gebied :D

garmtz

Quote from: Starred on September 24, 2003, 17:39:58
Gelukkig is dat ook weer uit de weg.

Yep!

Quote
Ik heb juist respect voor al je kennis op HT gebied :D

Dank, dank... :) Enne, die Patrick is gewoon jaloers... ;)

jaco

#24
Ik denk dat die patrick niet gek is overigens, maar misschien inderdaad vastgeroetst in 2 kanaals hifi (wat eigenlijk ook 3 kanaals had moeten worden ooit)


Overigens vindt ik het geen argument dat als je 2e hand een duur merk speakers hebt gekocht je gaat klagen over de prijs van de center en sub. Dat had je van te voren ook in kunnen calculeren als je weet dat je voor HT gaat. Dit is niet uitsluitend negatief voor Martin M bedoeld, hij kent me wel beter hoop ik.

Maar als je knapen van front en rear speakers neemt, dan geloof ik direct dat je moeite hebt om een passende center te vinden. Zeker als ze van een merk zijn wat al weinig op heeft met home cinema, en dus geen fatsoenlijke matchende center bouwt. (hier bedoel ik wilson dus NIET mee)

Ik geloof nog steeds wel in een subwoofer voor het laag, en voor mijn zitpositie ook absoluut in een center. Ik heb dus ook een nieuwe center besteld.

Is overigens die bewuste driade speaker een doorslaand success geweest ? Ik heb er nog nooit 1 gezien, en kan me slechts vaag de naam herinneren. Of komt daarbij het argument dat niemand de kwaliteit wilde inzien, en dat daarom helaas de bouw en verkoop gestaakt moest worden.
In dat laatste geval was het misschien jammer, maar een echt goed product zou zich zelf verkopen aldus het gezegde..

Maar google doet wonderen. Als patrick luisterpogingen heeft gedaan met de huidige driade centers geloof ik wel dat hij niet zo'n fan is van een centerkanaal. Ik vindt dat er niet echt goed uitzien (wat natuurlijk weinig zegd bij speakers omdat je daar naar luisterd)

Jaco
9.1.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Genelec hts-4 subwoofer. VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm