Digitenne - ontvangst verbeteren

Started by VlisChris, August 18, 2010, 18:35:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

VlisChris

Hallo allemaal,

Mijn vriendin heeft sinds kort Digitenne in huis. Wat een drama is dat zeg.
Ontvangst van de meeste zenders is best aardig te noemen, maar zenders als Veronica of Discovery Channel zijn om te janken. Verbinding verliest om de haverklap signaal, enorme blokken in beeld, haperingen, enz.
Nu had ik op internet gelezen dat je een buitenantenne kunt kopen voor het wereldschokkende bedrag van 6.95 . . . Maar nu vraag ik me af: tot hoeveel meter antenne kabel kun je daar een beetje aanhangen voordat je signaal verlies krijgt door een te lange kabel?
Ze heeft op 3 verdiepingen ramen zitten, dus zoeken waar we het beste ontvangst hebben is niet zo'n probleem, maar in het ergste geval moeten er echt heel veel meters getrokken worden.
Gaat dat effect hebben? Of zijn er betere manieren om de ontvangst een beetje acceptabel te krijgen?
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

EJ

Ja hoor, kabel abonnementje afsluiten of tele2 nemen of zo. ;)

Buitenantenne gaat ongetwijfeld helpen. Weet je in welke richting je de zender moet zoeken? Dan aan die kant van het pand de antenne ophangen.

VlisChris

Ik heb serieus geen idee waar het signaal het beste vandaan komt.
Zouden ze dat bij KPN kunnen vertellen?
Een ander abbo gaat geen optie zijn de komende tijd. Eerst dit abbo maar eens een jaartje aanhouden, en wellicht dat ik daarna ga samenwonen met mijn vriendin, dan laat ik mijn eigen digi-tv abbo wel overzetten naar haar adres.
Maar dat is toekomst muziek.

Maar als een buitenantenne gaat helpen zal ik dat eens in de groep gooien binnenkort. Zou wel leuk zijn als we gewoon normaal tv kunnen kijken ;)
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

jigsjdg

Je kunt de plek waar de dichtstbijzijnde zendmast staat op deze site vinden:
http://radio-tv-nederland.nl/dvbt/digitenne-kpntv.html

Let op: als er twee redelijk dichtbij zijn, moet je even kijken naar de sterkte van de zender; staat in KiloWatt in de tabel helemaal onderin; hoe hoger, hoe sterker  :P

Pjotr27

QuoteLet op: als er twee redelijk dichtbij zijn, moet je even kijken naar de sterkte van de zender; staat in KiloWatt in de tabel helemaal onderin; hoe hoger, hoe sterker

Nu snap ik het dat Digitenne bij mij een drama is, de dichtsbijzijnde zender zit op 15 km en heeft 1 kw vermogen...
Daar helpt geen buitenantenne meer, er zijn zelfs zenders die 40 kw produceren...
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Audiofiel

De beste antenne voor DVB-T (Digitenne) is een zelfbouwantenne. Je maakt hem van twee blikjes (geen aluminium!) met een stuk 75 ohm coaxkabel. Mantel door de (drink)opening van het eerste (lege!) blikje heen en door een te maken gat aan de onderkant. Daar de mantel vastsolderen. De ader moet vast aan de onderkant van het tweede blikje. Tussen beide blikjes 15 mm ruimte houden.

Belangrijk is dat de blikjes staal bevatten (testen met een magneet), dus niet aluminium en dat ze 33 cl zijn. Dit is de perfecte afmeting voor een antenne. De geoeligheid is groter dan met iedere andere (actieve) antenne. Eventueel kun je de antenne in een stuk PVC-buis monteren.

Het hele verhaal kun je ook hier terugvinden. Er zijn veel mensen met hele goede ontvangst op internet te vinden, vooral campers zie je er vaak mee werken. Ik moet mijn eigen antenne eerdaags nog maken, nog niet aan toegekomen. Meer zelfbouwverhalen kun je vinden op het camperforum.

Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Etiennevh

Marantz   Ω   Oppo   Ω   Sonus Faber   Ω   Panasonic   Ω   Velodyne   Ω   NordOst   Ω   Inakustik   Ω   Philips Pronto

VlisChris

Handig overzicht! Als ik zoek voor vlissingen werkt er alleen 1 in Goes.
Hier zo'n 25km vandaan...
@ Audiofiel: thanx. Ik ga de komende dagen kijken of ik iets kan fabrieken. Ik ben benieuwd.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

EJ

Indertijd hadden mijn toenmalige onderburen 2 digitennedingen aangeschaft, die natuurlijk niet fatsoenlijk werkten. Had kpn ze zo al kunnen vertellen, want dat was een gat in de dekking, hartje grote stad. Ze hebben keurig geld teruggekregen, en inderdaad werd door kpn verteld dat kpn ze had moeten waarschuwen, op basis van postcode kunnen ze dat al zien.

VlisChris

Het is hier inderdaad beetje twijfelachtig. We zitten aan de rand van digitenne met buitenantenne.
Jammer genoeg niet gemerkt toen we het afsloten. Dan lees je alleen de goede verhalen.
Maar wellicht dat Arjen zijn tip goed werkt. Zolang we niet samenwonen kijken we toch op een crt tv.
Arguing with a genius is difficult.
Arguing with an idiot is impossible.

CineSmurf

Ik heb ooit voor mijn PC (die DVB-T deed) een externe antenne gekocht die best aardig beeld gaf. Het viel me op dat vrijwel elke antenne die wat groter is en een eigen voeding heeft een stuk beter is dan wat je standaard krijgt.

Dat ding was toen zeker niet duur inderdaad. Dus ik zou gewoon eens wat proberen van een paar euro.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

Audiofiel

Met deze zelfbouw ontvangt iemand in Arnhem gewoon omroep Brabant. Dat lukt je met geen enkele commerciële antenne, met of zonder voeding. Ik heb zelf al 4 van die actieve antennes geprobeerd, maar echt beter dan een redelijke spriet haal je niet.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

chansig

Ik ga eerst zo'n buiten ding bestellen..schijnt gratis te zijn bij de KPN bij een abbo. Dan maar eens aan de knutsel. Ik ben erg benieuwd.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ajbeefde

Quote from: chansig on August 25, 2010, 07:43:18
Ik ga eerst zo'n buiten ding bestellen..schijnt gratis te zijn bij de KPN bij een abbo. Dan maar eens aan de knutsel. Ik ben erg benieuwd.

Gr Hans

Die antenne is gratis !   Je belt gewoon met het service nummer, geeft je probleem aan, je zegt dat je het abbo op wilt zeggen en de dame stelt voor om je een buiten antenne te sturen geheel op hun kosten.  ;)
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

advr

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

EJ

Sowieso: ook bij verlenging van gsm gewoon de afdeling klantbehoud vragen. In eerste instantie doen ze moeilijk en daarna wordt je gewoon doorverbonden. Je kunt echt letterlijk zeggen 'Daar krijg ik een betere deal'. Nu 2 keer van dichtbij gezien, werkt fantastisch. :D

chansig

Quote from: ajbeefde on August 25, 2010, 09:00:48
Die antenne is gratis !   Je belt gewoon met het service nummer, geeft je probleem aan, je zegt dat je het abbo op wilt zeggen en de dame stelt voor om je een buiten antenne te sturen geheel op hun kosten.  ;)

Net gedaan en dat is dus niet meer het geval..sinds mei niet meer.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

ajbeefde

Quote from: chansig on August 25, 2010, 10:32:17
Net gedaan en dat is dus niet meer het geval..sinds mei niet meer.

Gr Hans

Jammer, mij was het begin dit jaar nog gelukt, vandaar de tip.

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

chansig

Ik had nog een signaalversterker over..deze er tussen en dan in de komende toekomst maar een eigen antenne knutselen.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Audiofiel

Quote from: chansig on August 25, 2010, 11:51:21
Ik had nog een signaalversterker over..deze er tussen en dan in de komende toekomst maar een eigen antenne knutselen.

De reden waarom die versterkers niet werken is de SISO-norm. ;)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

chansig

Het werkt wel hoor..het signaal wordt gelijk beter wanneer ik hem aanzet.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Audiofiel

Quote from: chansig on August 25, 2010, 13:13:04
Het werkt wel hoor..het signaal wordt gelijk beter wanneer ik hem aanzet.

Dat komt omdat een actieve antenne zo goed als niets meer doet zonder stroom. Idem voor een passieve antenne met uitgeschakelde versterker. Niet gek dus dat het signaal beter wordt als je hem aanzet. Dan wordt de onderbreking opgeheven. ;D
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

chansig

Oke..ik dacht het signaal dan gewoon op de normale wijze wordt doorgegeven...

Ach was ik toch even blij met een beter signaal..bleek het gewoon te zijn.. ;D ;)

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

EJ

Quote from: Audiofiel on August 25, 2010, 15:12:16
Dat komt omdat een actieve antenne zo goed als niets meer doet zonder stroom. Idem voor een passieve antenne met uitgeschakelde versterker. Niet gek dus dat het signaal beter wordt als je hem aanzet. Dan wordt de onderbreking opgeheven. ;D

Geheimpje: een actieve antenne is niets anders dan een passieve antenne met een (slimme?) versterker. :D

Audiofiel

Quote from: EJ on August 25, 2010, 15:39:07
Geheimpje: een actieve antenne is niets anders dan een passieve antenne met een (slimme?) versterker. :D

Ik weet niet voor wie dat een geheim is, maar je boodschap is kennelijk niet voor mij bedoelt. Tenminste, als je mijn bericht ook echt hebt gelezen, dan snap je dat je niets nieuws verteld. :-X
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.