Vlaamsche HT klup

Started by markieray, August 17, 2010, 13:42:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

jvanhambelgium

Quote from: Sphinkx on August 25, 2010, 16:11:36
Goh.  Zou gewoon graag hebben dat het allemaal wat meer afgesloten is.  Nu is dit dikwijls een zijkant/hoekje in een winkel waar je uiteraard naar allerlei apparatuur kan luisteren. Probleem is dat daar meestal geen muren rond zijn. Daardoor krijg je een verkeerd idee van het geluid door de akoestiek.

Liefst zou ik iets hebben dat zo veel mogelijk aansluit bij je eigen leefkamer of zelfs dedicated room.

Sowieso is elke luisterruimte bij een dealer geen enkele referentie tov je huiskamer. Mijn inziens kan dit een behoooorlijk vertekend beeld geven.
De ideale oplossing is inderdaad dat je de spullen thuis mag opstellen en enkele dagen testen. Anders toch kans op het appels & peren verhaal...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

sparda

Di monaco is de enige samen met heyman die bij mij in de buurt zijn. De een zit met zijn prijzen op of zelfs boven de adviesprijzen, de ander heeft niet wat ik zoek.
De rest is al even van me rijden en trouwens, die met een uitgebreid business card... Degelijk, ja. Goed, niet allemaal hoor ;).
WoonkamerHT: LG 55OLEDC6 - Marantz SR7010 -  Front: Klipsch RP-280F - Center: Klipsch RP-450C - Rear: Klipsch RP-260F - Sub: Klipsch R-115SW - Pioneer BDP-LX58 - PS4

daxie

Quote from: Sphinkx on August 25, 2010, 16:11:36
Goh.  Zou gewoon graag hebben dat het allemaal wat meer afgesloten is.  Nu is dit dikwijls een zijkant/hoekje in een winkel waar je uiteraard naar allerlei apparatuur kan luisteren. Probleem is dat daar meestal geen muren rond zijn. Daardoor krijg je een verkeerd idee van het geluid door de akoestiek.

Liefst zou ik iets hebben dat zo veel mogelijk aansluit bij je eigen leefkamer of zelfs dedicated room.

Had gehoopt dat je dit zou antwoorden...

Geen enkele ruimte zal aansluiten bij wat je thuis hebt.
Een dedicated ruimte die akoestisch behandeld is staat meestal nog het verst af van wat je thuis hebt...

Thuis beluisteren (na een voorselectie gemaakt te hebben) is de enige oplossing.
Jammer genoeg is dat voor de gemiddelde winkel nog steeds heiligschennis. Daarom dat ik ook weinig in Belgie koop.

vieze freddie

moet toch niet akoustisch behandeld zijn? maar wel afgesloten van de rest van de winkel met spelende tv's, rondneuzelende klanten etc
Very funny, Scotty.... Now beam down my clothes!
 We ain't a sharp species. We kill each other over arguments about what happens when you die, then fail to see the fucking irony in that.

Sphinkx

Dat is waar. Het moet gewoon goed afgesloten zijn van de rest van de winkel.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

coned (banned)

Als je een HT in een doorsnee living zet, of zelfs in een dedicated hok zonder enige akoestiekaanpassing, dan zal het bijna altijd zijn stempel in het geluid drukken. Er zijn zeer weinig ruimtes die akoestisch out of the box echt goed zijn.

Ik spreek uit ervaring, mijn HT klonk bijna als een badkamer kwa flutter echo. Ik heb het volledig akoestisch behandeld en een voor/na demo is zeer simpel: ik zet de deur van het HT open en dan hoor je het verschil. Ik combineer zowel fysieke room correction als electronische correctie, en ik kan je alles voor en na laten horen....
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Sphinkx

Ik heb eigenlijk helemaal niets aangepast aan mijn kamer voor betere akoestiek.

Het is nu wel dat ik alles heb opgesteld in een zolderkamer en daar een dedicated room van heb gemaakt. Kamer is volledig in het hout. Op de vloer ligt vasttapijt. Dus dit totaalbeeld heeft al een redelijk goeie akoestiek. Voornaamste waar ik nog mee sukkel is mijn SVS subwoofer.  Die is soms iets te boemerig en kan als ik het geluid ver open zet een schokeffect hebben voor het volledige huis...  Het wordt soms zelfs gevoeld tot bij mijn buren. Maar dan moet ik het wel al heel luid zetten uiteraard.  Het plan kan ik volgens mij op lossen met een Antimode of de SVS AS-EQ1.

Maar mijn eerste upgrade is de Marantz AV7005. Wanneer die er is ga ik het geluid opnieuw beoordelen en zal ik dan zien of die antimode of SVS AS-EQ1 ga kopen op een later tijdstip.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

daxie

Quote from: Sphinkx on August 26, 2010, 10:53:56
Dat is waar. Het moet gewoon goed afgesloten zijn van de rest van de winkel.

Ja, maar dan nog is de impact van ruimte van belang.
Je zou een luidspreker als boemerig kunnen beschouwen omdat die verder doorloopt dan een anderen, en net die roommode aanspreekt, die de andere speaker minder aanspreekt.
Terwijl de eerste in een andere opstelling net strakker laag zou kunnen weergeven, en die tweede te weinig laag...

Sphinx, equalising is onder de 80Hz bijna een noodzaak. Zelf gebruik ik een behringer dsp 1124, omdat mij dat meer mogelijkheden geeft om zelf invloed te hebben. De antimode is mij veel te automatisch. De SVS zou een optie zijn, maar ik wil hem wel eerst demo'en, en net dat is wat moeilijk. Ze bieden echter geen meerwaarde.
De goedkoopste oplossing (geen rekening houdend met het werk) is dus een behringer-ding.

W

coned (banned)

Quote from: daxie on August 26, 2010, 11:22:20
Ja, maar dan nog is de impact van ruimte van belang.
Je zou een luidspreker als boemerig kunnen beschouwen omdat die verder doorloopt dan een anderen, en net die roommode aanspreekt, die de andere speaker minder aanspreekt.
Terwijl de eerste in een andere opstelling net strakker laag zou kunnen weergeven, en die tweede te weinig laag...

Sphinx, equalising is onder de 80Hz bijna een noodzaak. Zelf gebruik ik een behringer dsp 1124, omdat mij dat meer mogelijkheden geeft om zelf invloed te hebben. De antimode is mij veel te automatisch. De SVS zou een optie zijn, maar ik wil hem wel eerst demo'en, en net dat is wat moeilijk. Ze bieden echter geen meerwaarde.
De goedkoopste oplossing (geen rekening houdend met het werk) is dus een behringer-ding.

W

als mensen mij hun luisterruimte beschrijven, dan gaat het vaak "ik luister 4 op 5m". Is dat een dedicated ruimte ? eeeeh nee das deel van een living van bvb 8 bij 6
je moet natuurlijk alle uitlopers erbij tellen
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Sphinkx

Die behringer klinkt wel interessant.  Niet zo duur ook als ik prijzen opzoek..  Dat is wel een groot verschil met die SVS of bv de Velodyne SMS-1.  Want dat is mijn probleem dus.  Die SVS of Velodyne kost redelijk wat geld met bijna geen mogelijkheid om te testen. Dus wordt zo'n aankoop alsmaar uitgesteld..

Probleem van zo'n behringer is wel dat je er al redelijk wat kennis van moet hebben om dit juist te kunnen afstellen.  Of dat denk ik toch?

Maar dit is dan natuurlijk het voordeel van een Vlaamse HT club. Kennisuitwisseling   :pompom:
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

daxie

Quote from: Sphinkx on August 26, 2010, 11:35:18
Die behringer klinkt wel interessant.  Niet zo duur ook als ik prijzen opzoek..  Dat is wel een groot verschil met die SVS of bv de Velodyne SMS-1.  Want dat is mijn probleem dus.  Die SVS of Velodyne kost redelijk wat geld met bijna geen mogelijkheid om te testen. Dus wordt zo'n aankoop alsmaar uitgesteld..

Probleem van zo'n behringer is wel dat je er al redelijk wat kennis van moet hebben om dit juist te kunnen afstellen.  Of dat denk ik toch?

Maar dit is dan natuurlijk het voordeel van een Vlaamse HT club. Kennisuitwisseling   :pompom:

de instapdrempel is vrij hoog, maar eens je er mee weg bent valt het wel mee.

ACQUA

Ik koop mijn spullen meestal bij "De Poorter" in Hemiksem (zeer behulpzaam en weten waarover ze praten) en "Stereorama" in Lier (ook zeer behulpzaam maar soms iets te pucherig om te verkopen).

daxie

Quote from: ACQUA on August 26, 2010, 17:29:38
Ik koop mijn spullen meestal bij "De Poorter" in Hemiksem (zeer behulpzaam en weten waarover ze praten)

Mijn ouders hun set heb ik daar gekocht. Vrij vriendelijke mensen. Had de verkeerde soort spikes (M6 ipv M8) gekocht, en was geen probleem om te ruilen.

coned (banned)

#113
Quote from: Sphinkx on August 26, 2010, 11:35:18
Die SVS of Velodyne kost redelijk wat geld met bijna geen mogelijkheid om te testen

Hoe weet je dat zeker ?
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Sphinkx

#114
Quote from: coned on August 26, 2010, 21:02:14
Hoe weet je dat zeker ?

SVS kan je enkel kopen via L Sound uit Noorwegen. Voor de Velodyne zal je misschien wel een verdeler vinden hier in Belgie.  Of misschien zelfs een collega HT die hem wel eens wil uitlenen.

De SMS hebben er hier wel verschillende in het forum. Maar van die SVS zal dit al veel minder te vinden zijn vrees ik.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

jvanhambelgium

Quote from: Sphinkx on August 26, 2010, 21:15:05
SVS kan je enkel kopen via L Sound uit Noorwegen. Voor de Velodyne zal je misschien wel een verdeler vinden hier in Belgie.  Of misschien zelfs een collega HT die hem wel eens wil uitlenen.

De SMS hebben er hier wel verschillende in het forum. Maar van die SVS zal dit al veel minder te vinden zijn vrees ik.

SVS PB13 is bij mij te beluisteren, maar da's wel het topmodel van SVS natuurlijk en niet goedkoop...
Ik zal trachten in de niet te verre toekomst eens iets te organiseren voor diegene die interesse hebben.
Kan je ook wat met de Squeezebox Duet enzo spelen voor diegene die eens een gebruikservaring willen etc.
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

daxie

Quote from: jvanhambelgium on August 26, 2010, 21:31:33
SVS PB13 is bij mij te beluisteren, maar da's wel het topmodel van SVS natuurlijk en niet goedkoop...
Ik zal trachten in de niet te verre toekomst eens iets te organiseren voor diegene die interesse hebben.
Kan je ook wat met de Squeezebox Duet enzo spelen voor diegene die eens een gebruikservaring willen etc.


Dag Jan, sphinkx heeft het over de equaliser van SVS.

Maar we willen natuurlijk altijd komen luisteren :p


Sphinkx

Heel graag eens komen luisteren zelfs..

Ik heb de SVS PB12+.  Het model net onder dat van u dus..  Waarschijnlijk wordt je met die van u nog meer weggeblazen   :headbanging:

Zoals daxie zegt, ik heb het idd over de equaliser van SVS.  De SVS AS EQ1 dus. Perfect apparatuur voor je SVS nog beter te controleren. Maar ik denk dat je met het topmodel van SVS daar al een soort equaliser in zit dus mss wel iets minder noodzakelijk.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

jvanhambelgium

#118
Quote from: Sphinkx on August 26, 2010, 21:46:31
Heel graag eens komen luisteren zelfs..

Ik heb de SVS PB12+.  Het model net onder dat van u dus..  Waarschijnlijk wordt je met die van u nog meer weggeblazen   :headbanging:

Zoals daxie zegt, ik heb het idd over de equaliser van SVS.  De SVS AS EQ1 dus. Perfect apparatuur voor je SVS nog beter te controleren. Maar ik denk dat je met het topmodel van SVS daar al een soort equaliser in zit dus mss wel iets minder noodzakelijk.

Ik zoek ook iemand met een Antimode die deze unit eens wil meebrengen als ik iets opzet. Mijn Onkyo 875 z'n Audyssey zet (in mijn ogen) een redelijke correctie neer, maar ik vroeg me af of zo'n Antimode nog meerwaarde kan geven voor het subwoofer gedeelte...
Wegblazen is overdreven, weet dat m'n SVS wel in een grote ruimte staat (13m x 5m + bovenliggende open ruimte van 4m x 6m => meer als 180m³ lucht) dus ik kan me enkel inbeelden wat het moet zijn als je zo'n PB13 in een gesloten kamertje van 3x4m laat knallen  :nowink:

Ben nu aan het overwegen m'n 1e generatie Popcorn A-100 om te ruilen naar pakweg een Dune 3.0 (base of prime, moet ik nog bekijken, ik heb een Pana BD65 speler maar als ik met de Dune 2 vliegen-in-1-klap kan vangen is het weer een kastje minder...)
Pfff, na het lezen op het supportforum van wifisound.nl toch maar die Dune 3.0 schrappen...een BD player die veel herrie maakt is al iets dat ik kan missen...is mischien de 380 euro niet echt waard op zo'n manier...
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

Sphinkx

Ik heb de Dune Prime 3.0.  Nooit eigenlijk last gehad van teveel herrie...  Heb er al gedacht om die te verkopen en terug te gaan naar een XBMC setup.  Want ik gebruik de Dune enkel als mediacenter, voor BR gebruik nog steeds mijn Panasonic BD55.

Mijn SVS staat in een ruimte van 4*6.  Dus veel kleinere oppervlakte en die heeft een serieuze kick wanneer ik het volume eens luid zet. Je wordt echt wel weggeblazen bij scenes met vele lage tonen.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

coned (banned)

Quote from: Sphinkx on August 27, 2010, 08:30:56
Ik heb de Dune Prime 3.0.  Nooit eigenlijk last gehad van teveel herrie...  Heb er al gedacht om die te verkopen en terug te gaan naar een XBMC setup.  Want ik gebruik de Dune enkel als mediacenter, voor BR gebruik nog steeds mijn Panasonic BD55.

heb je al uitgebreid vergeleken tss de kwaliteit van de Dune vs BD55 met BD schijfjes ?
ik kijk namelijk enkel naar 1:1 BD backups over netwerk en dat valt zeer goed mee, ook kwa snelheid
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Sphinkx

Uitgebreid niet.  Ik heb mijn Panasonic; PS3 en Dune eens hetzelfde schijfje laten spelen.  De laadtijd van het schijfje bij de Dune was iets trager.  De Pana & PS3 zijn ongeveer hetzelfde met een PS3 dat mss net iets sneller is.  Maar het verschil was eigenlijk wel verwaarloosbaar tussen alle 3.

Ik had wel het gevoel dat het geluid uit de Pana en Dune beter was dan die van de PS3. Van beeldkwaliteit tussen beiden heb ik heel weinig verschil gezien. Maar zo'n test doe je beter met meerdere ogen dan helemaal alleen vind ik.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat

bjaytee

Quote from: jvanhambelgium on August 26, 2010, 23:14:58
Ik zoek ook iemand met een Antimode die deze unit eens wil meebrengen als ik iets opzet. Mijn Onkyo 875 z'n Audyssey zet (in mijn ogen) een redelijke correctie neer, maar ik vroeg me af of zo'n Antimode nog meerwaarde kan geven voor het subwoofer gedeelte...
Dat gevoel heb ik dus totaal niet met Audyssey op mijn Onkyo 875. Ik heb meer het gevoel dat alles scheller en kil klinkt. Ik zet het liever uit, en dan klinkt het veel relaxter. Kan natuurlijk aan mij liggen  ;).
Denon AVR 2313 - B&W 7NT - JVC HD 550 - PS3 - Xtreamer Prodigy - Panasonic P50VT30 - SVS PB12-Plus DSP

daxie

Quote from: Sphinkx on August 27, 2010, 08:30:56
Ik heb de Dune Prime 3.0.  Nooit eigenlijk last gehad van teveel herrie...  Heb er al gedacht om die te verkopen en terug te gaan naar een XBMC setup.  Want ik gebruik de Dune enkel als mediacenter, voor BR gebruik nog steeds mijn Panasonic BD55.

Mijn SVS staat in een ruimte van 4*6.  Dus veel kleinere oppervlakte en die heeft een serieuze kick wanneer ik het volume eens luid zet. Je wordt echt wel weggeblazen bij scenes met vele lage tonen.

Zonder equalising? Klinkt het niet te boomerig soms? Al eens uitgemeten?

Sphinkx

Zonder EQ...

Daarom dat ik aan denk om zo'n Antimode, SVS, Velodyne of behringer te kopen.  Maar volgende maand heb ik wel de Marantz AV7005.  Die heeft iets van EQ aan boord. Dus ik wacht af tot als mijn set-up compleet is.

Maar het klinkt iets te boomerig soms, vooral als ik het volume nogal hard zet. Ik vind wel dat het verbeterd is sinds ik met een eindversterker werk.  Maar dat is mss omdat ik dan alles nog eens opnieuw ingesteld heb van stap 1.

Alles is wel afgesteld met een DB meter.
TV: LG OLED77GX - Xbox X Series - Nvidia Shield 2017 - Marantz SR 5014
Speakers: Self made Subwoofer - Front: Oberon 7 - Center: Dali Oberon Vokal - Surround Back: Dali Oberon On Wall - Rear Surround High: Dali Fazon sat