je hebt bas en bas, toch?

Started by msc449, September 23, 2003, 12:26:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

msc449

Vandaag heb ik aan een bekende een demo laten horen van mijn subwoofer.

Ik liet hem een stuk van de film Swordfish horen. In het begin van de film is er een explosie (die vertraagde explosie). ik denk dat veel van jullie deze scene wel kennen.

Degene aan wie ik het liet horen heeft thuis zelf ook een home-cinema setje. (een complete set van Akai dacht ik). Hij zei tegen mij dat als hij deze scene draaide dat er heel veel bas bij was.

Toen ik hem draaide zei hij dat de bas veel minder was en dat het bij hem veel harder klonk. Het viel wat tegen vergeleken met zijn ervaring. Het was inderdaad niet een harde knal, maar je voelde toch wel de vloer en de bank trillen. (Hiervoor had ik hem de landing laten horen van Saving Private Ryan). Dit maakte wel veel indruk.

Is dit nu het verschil tussen die complete home-cinema setjes en de wat ''betere'' subwoofers. Ik wil hier helemaal niet die setjes afkraken. Maar dit is toch het verschil in wat echte bas is? Dat je niet die boomy bassen hebt?

Binnenkort wil ik wel eens horen hoe dat dan op zijn setje klinkt bij die scene. Interessant om eens te horen welke verschillen er zijn.

Groeten, Mark

J.A.F._Doorhof

 ;D
Het gaat niet om kwantiteit maar om de kwaliteit.

Veel setjes geven een zeer brommerige bas, wat meer high-end systems geven een gedefineerde bas en weer hogere sets merk je eigenlijk alleen maar iets van de sub als je hem uitzet.

Naarmate je verder komt in deze hobby zul je je eisen ook gaan verleggen, ik wordt ronduit moe van subs die je hoort, ik wil de sub voelen en hij moet één geheel vormen met de rest.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

msc449

Ik had ook geen zin om tegen hem te zeggen dat de bas van zijn setje eigenlijk niet de bas is zoals het hoort te zijn. Als hij er tevreden mee is wie ben ik dan om het gelijk de grond in te boren.

Eerst hield ik ook van die harde aanwezige boem boem bas. Maar dit gaat me steeds meer irriteren omdat ik nu erachter begin te komen wat echte bas inhoudt. Dat is dan ook het mooie als je bezig bent met hifi. Je moet erin groeien. In dat opzicht ben ik dan nog een zaadje.
Maar geduld is een schone zaak.

J.A.F._Doorhof

Langzaam aan wordt je rijper in je luisterwensen.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Martin_M

#4
Ook eens zoiets meegemaakt:
De buren hadden een verzamelCD met keltische muziek. Het intro van een bep. nummer bestond uit een aantal flinke knallen welke ze bij hun thuis geweldig en groots vonden klinken. Ze hebben een JVC HomeCinema set met satelietspeakers en een sub. Die knallen dreunden geweldig en dat wilden ze wel eens bij ons thuis horen.

Hehe, dat viel even tegen. Van al dat geweld bleef een keurig in de diepte goed gepositioneerde droge drumslag over.
De reaktie was; Is dat alles? Thuis klinkt dat veel harder en heftiger!
Ze horen thuis dus veel meer flubber en bijgeluiden. Tis maar wat je mooier vind.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Radeon

Ik mag wel aannemen dat bij dance/trance muziek wel veel bass vrijkomt ?

Martin_M

#6
Het wil hier thuis ook wel blazen hoor. Maar (hopelijk) alleen als het ook in de bron zit.

Bij films moeten we ook oppassen dat het niet te hard staat anders gaan de buren opstijgen (en we hebben niet eens een sub). Wat wel opvalt is dat je dan toch nog aardig normaal op gewoon volume met elkaar kan praten.

In dance/trance kan idd veel (elektronische) bass zitten maar het klinkt toch anders dan op een set waar minder aandacht is besteed aan bass-definitie.
Zelf heb ik een cd van Yello (geen echte dance/trance maar wel elektronisch) en daar klinkt op een bepaald nummer de bass echt heel zielig terwijl op de set van de buren deze ong. hetzelfde klinkt als op de overige nummers.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Selmar_Cleef

Quote from: Martin_M on September 23, 2003, 15:03:23
Zelf heb ik een cd van Yello (geen echte dance/trance maar wel elektronisch) en daar klinkt op een bepaald nummer de bass echt heel zielig terwijl op de set van de buren deze ong. hetzelfde klinkt als op de overige nummers.

Martin, je had eens in een post aangegeven dat jouw/jullie set de muziek laat horen zoals die opgenomen is. Als ik het mij goed herinner kwam mede omdat de set redelijk neutraal was.
Misschien is de set van de buren meer vergevend dan de set die bij jouw in de kamer staat, zou in ieder geval het verschil verklaren met dezelfde cd. Kamer accoustiek even buiten beschouwing gelaten.

Martin_M

#8
Hoi Selmar,

Nou, ik mocht willen dat op onze set de muziek laat horen zoals die opgenomen is. Hoe het echt op de bron staat weet eigenlijk niemand want de perfecte set bestaat niet ::).
Maar inderdaad, de set is aardig neutraal en 'schmukt' niet al te veel op dus onvolkomenheden in de opnames hoor je best snel.

De basweergave van onze set en die van de buren is echt niet te vergelijken. Dat kan ook eigenlijk niet gezien het prijs- en kwaliteitverschil tussen beide. En is ook helemaal niet erg want zij genieten gewoon van hun set en de één heeft er gewoon meer voor over dan de andere.
Alleen is het wel leuk dat zij denken dat iets erg vet klinkt bij ons dan ineens erg tegenvalt.
Wij hebben ook gewoon veel meer definitie in het laag dus volumeverschillen vallen veel beter op waardoor instrumentherkenning eerder optreed.

Omdat wij veel muziek draaien waarvan het merendeel Metal en omdat wij zeer bass/drum georiënteerd zijn (vraag maar eens aan Erik van Voorst ;D) vinden wij een goede strakke fundering erg belangrijk. Vandaar dat wij ook op onze huidige set zijn gekomen. Het kan natuurlijk altijd beter maar momenteel zijn we zeer tevreden.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Jinsu

Quote from: Radeon on September 23, 2003, 14:56:29
Ik mag wel aannemen dat bij dance/trance muziek wel veel bass vrijkomt ?

Dat valt wel mee als je in hogere prijsklasses komt te zitten, dat is tenminste mijn ervaring ;) .

Toen ik nog de Denon had was de bass echt, nouja in popie jopie taal vet. Nu is de bass een heel stuk droger en korter, het is boom en stil.
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Martin_M

#10
Een goed voorbeeld heb je ook wel in de car-audio. En ik bedoel hier de bonkende auto's die je af en toe voorbij hoort komen (er zijn ook goede systemen, die wil ik hier even buiten beschouwing laten).

Veel bass betekent lekker boomen tot je haar in de war zit en alles moet meetrillen (bass-units worden ook echt aan het chassis van de auto vastgemaakt terwijl we thuis zoveel mogelijk proberen te ontkoppelen).
Natuurlijk komt er enorm veel energie vrij maar over het algemeen klinkt alle bass hetzelfde doordat er een flinke boost is op een bepaalde frequentie.
Draai je dezelfde muziek op een goede installatie thuis dan klinkt het toch even heel erg anders en kan het (voor sommigen) wel heel erg tegenvallen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Selmar_Cleef

Quote from: Martin_M on September 23, 2003, 22:33:04
Maar inderdaad, de set is aardig neutraal en 'schmukt' niet al te veel op dus onvolkomenheden in de opnames hoor je best snel.
Ik doelde inderdaad op onvolkomenheden in de opname en dat die zeer goed te horen zijn in je huidige set. Kon het alleen niet goed onder woorden brengen.
Mijn pre-amp is open/helder, moet dus erg letten op de keuze voor de speakers. Combinatie met B&W was wat te schel. Binnenkort weer eens gaan luisteren.

Quote
De basweergave van onze set en die van de buren is echt niet te vergelijken. Dat kan ook eigenlijk niet gezien het prijs- en kwaliteitverschil tussen beide. En is ook helemaal niet erg want zij genieten gewoon van hun set en de één heeft er gewoon meer voor over dan de andere.
Zolang iedereen tevreden is met wat hij/zij heeft, in hun ogen hebben zij een betere set als die van jouw. Zij genieten van hun muziek op hun set, maar op een set van iemand anders missen ze blijkbaar iets.

Betreffende de bas. De een hoort graag "gebonk", de ander hoort graag een droge en strakke bas. Ander kiezen ervoor om geen sub te kopen om kosten te besparen of ze missen een sub (nog) niet.

Jinsu

Klopt iedereen zijn eigen voorkeur, maar ik denk niet dat mensen voor een zwabberende bass zullen kiezen als ze een droge en strakke bass kunnen permiteren ;) .
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

Martin_M

Aan alles moet je even wennen in 'ingroeien'.
Ik weet nog dat we zo'n 15 jaar geleden voor het eerst Slayer hoorden op een wat betere installatie. We vonden het helemaal niet mooi :o De muur van geluid was weg en je hoorde de gitaristen veels te goed apart ;D
Nu willen we niet anders meer.

Hetzelfde heb je wel met zwabber vs droge bas. Mensen die voor het eerste een strakke(re) bas horen vinden vaak dat er minder kracht vanuit gaat en missen impact, ja soms zelfs dynamiek.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

djoeri

Wat ik ook veel merk in die setjes van bv jvc maar zelfs ook wel in de setjes van jbl dat de scheiding van het laag heel anders gebeurt. Omdat de satellietjes weinig laag kunnen geven wordt vaak het mid laag door de subwoofer weergegeven en dan is die bas overdreven aanwezig. Maar sluit je zo een subwoofer aan een goede surround versterker aan dan merk je al snel dat er weinig van die bas overblijft.