mogelijke filter upgrade Audio Physic Spark 5

Started by YamahaRXV, August 14, 2010, 11:40:46

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

YamahaRXV

Beste mede audio fanaten,

Al enige tijd speel ik (met gematigde tevredenheid) met de Audio Physic Spark 5 speakers. Tot voor kort speelde ik hiermee i.c.m. met de NAD C375 BEE geintegreerde versterker en de NAD C545 BEE cd speler set.
Daar ik nog niet helemaal tevreden was klankmatig is de set onlangs geupgrade naar een Astin Trew set; AT 2000 (plus) en de At 3500. De combinatie op zich klinkt niet verkeerd,maar toch blijft het enigzins dun klinkende hoog en niet vol laag van de A.P. Spark speakers mij bezig houden in de zin dat ik hier nog niet helemaal tevreden over ben.

Van de Astin set weet ik gewoon zeker dat die tot grootse prestaties in staat is,daar ik deze set meerdere keren gehoord heb op div. monitor speakers en vloerstaande speakers.
Heb de set op DSS monitors gehoord,en pas geleden nog op een zeer kostbare set Krell LAT 2 monitor speakers. Deze genoemde speakers zijn natuurlijk een stuk duurder dan mijn A.P.,s maar het geeft wel aan wat er met de Astin Trew set klankmatig behaald kan worden.

Wat ik mij nu afvraag is of er klankmatig nog e.e.a verbeterd kan worden door het filter van mijn A.P. Spark onder de loep te nemen en te voorzien van andere (betere) condensatoren,etc. ?  Als ik bijvoorbeeld kijk wat Edwin Maas met de Phonar P3.5 klankmatig kan bereiken (de Phonar P3 heeft dezelfde Peerless speakerunits als de A.P Spark 5),dan zou je bijna zeggen dat er qua filtering ook nog wel voordeel te behalen moet zijn ?
Graag jullie mening hierover.

Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

beunky

Met alle respect, maar als je niet tevreden bent met de klank van je luidsprekers moet je m.i. niet aan het filter gaan klooien maar op zoek gaan naar andere luidsprekers.
En net zo lang proberen tot je gevonden hebt wat je wél mooi vind. Als je datgene dan nog wilt verbeteren, heb je in ieder geval een goede basis.

Overigens al eens gekeken in hoeverre de akoestiek in je woonkamer debet is aan je probleem?
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

hifihenk

Precies wat Beunky zegt, kijk eens naar je akoestiek. Grote kans dat hier het probleem ligt want "dun klinkende hoog en niet vol laag"" is niet iets wat ik kan rijmen met A.P. Sparks.

Quote from: beunky on August 14, 2010, 11:43:19
Overigens al eens gekeken in hoeverre de akoestiek in je woonkamer debet is aan je probleem?
Linn Akurate DS - Linn Majik Kontrol - Linn Majik 2100 - Harbeth M30 - Velodyne DD10 - MIT MI330 Series2 - Linn Black interlinks - Linn K20

SB MARANTZ

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

S@m

Ik heb de AT2000 + AT3500 ook gehoord op Wilson WATT/Puppy's en de Astin Trew's presteren naar behoren. Als het niet aan je akoestiek ligt dan zou ik op zoek gaan naar andere luidsprekers.

Ik denk dat betreffende winkelier (de Krell staat maar bij 1  ;)) best genegen is je het één en ander te laten horen of zelf thuis te laten beluisteren.

chansig

Schuiven met je speakers, kleedje hier en een kleedje daar, andere opstelling (kwart slag draaien oid)....etc, etc. Ik zou de door jou genoemnde wensen niet gaan zoeken in het filter. Staan wat mij betreft ook los van de gebruikte cd speler en versterker.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

dre73

buiten de adviezen om:het filter ziet er prima uit! ;)
dus daar zou ik het niet in zoeken!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

YamahaRXV

Quote from: dre73 on August 15, 2010, 10:33:38
buiten de adviezen om:het filter ziet er prima uit! ;)
dus daar zou ik het niet in zoeken!


De akoestiek bij mij in huis lijkt mij niet verkeerd,althans niet in de zin dat vooral op het gebied van het hoog dit negatief beinvloed zal worden. Het gedeelte van mijn woonkamer waar de set opgesteld staat is voorzien van vrij dik tapijt (zo,n 30 m2). De sparks staan zo,n 80 cm van de wand geplaatst,2 meter uit mekaar en zonder hoge obstakels of voorwerpen tot aan de luisterpositie,zo,n 3,5 meter vanaf de speakers.
Het enige nadeel is dat er zo,n meter naast de rechterspeaker een raampartij en schuifpui zit,iets wat nadelig is met het oog op reflecties. Gelukkig scheelt het wel dat er vitrages voor hangen die nog wat ''dempende'' werking geven.

Om op de weergave van de A.P. Sparks terug te komen; het meest wat mij gewoon opvalt bij deze speakers is dat het in mijn beleving lijkt of de weergave van het hoog van de Peerles tweeters soms gewoon tegen het overheersende en scherpe is en niet mooi integreerd in het totale geluidsbeeld. Hierdoor lijkt! het laag klankmatig ook te weinig aanwezig te zijn. Wat ik mij dan ook afvraag is of dit evt. verholpen kan worden door de tweeters anders af te filteren of mogelijk er andere tweeters in te monteren (Scanspeak Revelator bv).... De Peerles HDS tweeterserie (in de Spark 5) schijnt volgens sommige mensen wel bekend te staan als een redelijk ''scherp klinkende'' hoogweergever. Voor de rest ben ik zeker wel content met de Sparks; stereobeeld is zeer goed,stemmen komen lekker los,en er is zeer veel detail waarneembaar.
Devialet 200 // Kharma 3.2 CE Black Label // Eton Hexacone + Hypex DS 4.0  // Streacom FC-5 Alpha based C.A.T.+ HDPlex 100W LPS + HDPlex 250 W HiFi ATX DC-DC + SSD + 16 GB RAM + PPA USB V2 + JPLAY + Fidelizer Audio Pro + Roon Labs server // Siltech Explorer 180 L - Acoustic Revive USB 1.0 PLS - Acoustic Revive Powermax 10000 + IeGo 8055 - Furutech FP-3TS20 + IeGo 8055 - Belden 1885 ENH + Telegartner MFP8

chansig

Ik heb ze ook gehad en bij mij geen last van een vervelend hoog. Of ik had er geen last van. Dit probleem zit niet in je speakers.

Gr Hans
Teleskopos, Paradigm PW Link, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

slobberbone

Quote from: dre73 on August 15, 2010, 10:33:38
buiten de adviezen om:het filter ziet er prima uit! ;)
dus daar zou ik het niet in zoeken!


Weet jij dat zeker  :nowink:

Ik denk dat iemand als Tony Gee een veel fraaier filter van kan bakken :clapping:

scrutinizer

Quote from: slobberbone on August 17, 2010, 11:31:18
Weet jij dat zeker  :nowink:

Ik denk dat iemand als Tony Gee een veel fraaier filter van kan bakken :clapping:

Niets ten nadele van Tony hoor, maar ik denk dat Joachim destijds en tegenwoordig Manfred zeker na carnatie 5 ook wel wat geprobeerd zullen hebben...Toch?

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

MartijnR

Quote from: YamahaRXV on August 16, 2010, 20:14:44
De akoestiek bij mij in huis lijkt mij niet verkeerd,althans niet in de zin dat vooral op het gebied van het hoog dit negatief beinvloed zal worden. Het gedeelte van mijn woonkamer waar de set opgesteld staat is voorzien van vrij dik tapijt (zo,n 30 m2). De sparks staan zo,n 80 cm van de wand geplaatst,2 meter uit mekaar en zonder hoge obstakels of voorwerpen tot aan de luisterpositie,zo,n 3,5 meter vanaf de speakers.
Het enige nadeel is dat er zo,n meter naast de rechterspeaker een raampartij en schuifpui zit,iets wat nadelig is met het oog op reflecties. Gelukkig scheelt het wel dat er vitrages voor hangen die nog wat ''dempende'' werking geven.

Om op de weergave van de A.P. Sparks terug te komen; het meest wat mij gewoon opvalt bij deze speakers is dat het in mijn beleving lijkt of de weergave van het hoog van de Peerles tweeters soms gewoon tegen het overheersende en scherpe is en niet mooi integreerd in het totale geluidsbeeld. Hierdoor lijkt! het laag klankmatig ook te weinig aanwezig te zijn. Wat ik mij dan ook afvraag is of dit evt. verholpen kan worden door de tweeters anders af te filteren of mogelijk er andere tweeters in te monteren (Scanspeak Revelator bv).... De Peerles HDS tweeterserie (in de Spark 5) schijnt volgens sommige mensen wel bekend te staan als een redelijk ''scherp klinkende'' hoogweergever. Voor de rest ben ik zeker wel content met de Sparks; stereobeeld is zeer goed,stemmen komen lekker los,en er is zeer veel detail waarneembaar.

Je AP's lijken nogal dicht bij elkaar te staan ten opzichte van de luisterafstand. Ik meen me te herinneren dat de onderlinge afstand 1,2 x de luisterafstand zou moeten zijn voor een optimaal stereobeeld. Kingpin hier op het forum is erg bedreven in het optimaal neerzetten van AP's.

Martijn
Bluesound Pokernode 2i | Audio Physic Sittara | LG oled 55"

dre73

Quote from: scrutinizer on August 17, 2010, 16:06:55
Niets ten nadele van Tony hoor, maar ik denk dat Joachim destijds en tegenwoordig Manfred zeker na carnatie 5 ook wel wat geprobeerd zullen hebben...Toch?

Anton.



:D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.