Marantz PM KI-Pearl LITE aankoop waard?

Started by Ranger, August 13, 2010, 17:57:57

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

clicquot

Quote from: kalimero on October 17, 2010, 05:50:08
Ik had deze versterker ook al een tijdje op het oog, op de New Music beurs toch maar even gevraagd of deze versterker een aanrader zou zijn voor mijn 804S.
De standhouder van B&W maakte me snel duidelijk dat ik wel wat anders nodig heb dan deze versterker voor de 804S.  >:(
Hij raade me minimum de PM15S2 of de PM11 aan.??
Bedrog of waarheid wie zal het zeggen.  :tongue2:

Ik vond die Lite op de CM8 tijdens de NM beurs al kantje boordje, laat staan dat die op de 804S zijn effect zal hebben... ik denk dat de standhouder gelijk heeft, maar zelfs met wat'm voorstelt heb ik twijfels. Het zal werken hoor, daar niet van, maar of je er alles uithaalt wat erinzit? Muzikaliteit en power combineren...dat is jouw opdracht  8)

SB MARANTZ

Quote from: Pjotr27 on August 13, 2010, 19:04:00
Absoluut, er zijn veel betere onderdelen gebruikt

Kun je dat onderbouwen?
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Pjotr27

Quote
Kun je dat onderbouwen?

Kijk maar eens op de foto`s van het inwendige...
(even google`nnn)  ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

SB MARANTZ

Quote from: kalimero on October 17, 2010, 05:50:08
Ik had deze versterker ook al een tijdje op het oog, op de New Music beurs toch maar even gevraagd of deze versterker een aanrader zou zijn voor mijn 804S.
De standhouder van B&W maakte me snel duidelijk dat ik wel wat anders nodig heb dan deze versterker voor de 804S.  >:(
Hij raade me minimum de PM15S2 of de PM11 aan.??
Bedrog of waarheid wie zal het zeggen.  :tongue2:


Het is allemaal niet zo spannend in mijn optiek.
Een versterker die 50 wpc kan leveren is in feite al voldoende wat ook door de fabrikant opgegeven wordt.
Gezien de gevoeligheid van 90 dB en de nominale impedantie van 8 Ohm een erg makkelijke speaker.

Ook ligt het er maar aan hoe hard je gemiddeld speelt.
In deze config heb je gemiddeld genomen niet meer dan een paar Watt nodig.

Er wordt kennelijk niet begrepen wat een verdubbeling van het uitgangsvermogen daadwerkelijk inhoud................
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Richi

Quote from: SB MARANTZ on November  1, 2010, 11:45:00

Het is allemaal niet zo spannend in mijn optiek.
Een versterker die 50 wpc kan leveren is in feite al voldoende wat ook door de fabrikant opgegeven wordt.
Gezien de gevoeligheid van 90 dB en de nominale impedantie van 8 Ohm een erg makkelijke speaker.
Volgens mij gaat het hier niet om het aantal watts, maar om de kwaliteit van de versterking. Vandaar dat de PM-15 of PM-11 werd aangeraden boven de KI Pearl Lite. Just my 50 cents.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

SB MARANTZ

De kwaliteit van de versterking?
Kun je dat eens uitleggen?

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Richi

Nou, gewoon, hoe goed het klinkt. Betere versterker = betere klank.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

SB MARANTZ

Nu begrijp ik het nog niet.
Wat is een betere versterker dan?

Uitgangsvermogen staat hier totaal los van dat begrijp je.

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Richi

Een betere versterker is een versterker die de realiteit meer benadert: meer muzikaliteit, meer dynamiek, meer detail, betere timing, meer rust. Als de standhouder van B&W een duurdere versterker adviseert, dan neem ik aan dat dat is om meer van dit alles te krijgen in combinatie met de B&W 804S die goed in staat is dit alles ook te laten horen.

Enige tijd geleden heb ik de B&W 805S beluisterd in combinatie met een Marantz PM-15, Marantz PM-11 en Marantz KI-Pearl. Er zitten behoorlijke verschillen in de weergave en dan met name op het vlak van muzikaliteit en rust. Vermogen speelt daarbij een ondergeschikte rol; het karakter van de versterker in relatie tot de luidspreker (de match) is van groot belang.

Ik reageerde op je opmerking 'Een versterker die 50 wpc kan leveren is in feite al voldoende'.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

SB MARANTZ

Een versterker die 2 x 50 Watt kan leveren is onder de meeste omstandigheden ook meer dan voldoende ook al zouden je luidsprekers met 250Watt continu belastbaar zijn.
Mits het rendement geen 83 dB is natuurlijk.
Het merendeel ligt toch wel op een 90 dB of hoger.

Het enige wat belangrijk is dat de versterker correct versterkt, en dat doen ze zo goed als allemaal en dat de voeding niet inkakt onder een wat zwaardere belasting dus niet alleen in Ohmage maar ook capacitief.
Daar is bij deze B&W trouwens helemaal geen sprake van.


Daar komt nog bij dat de enige hardware die de realiteit enigzins kan benaderen de speaker is.
De klankverschillen tussen versterkers zijn daarvoor simpelweg veel te klein.
Vergeet ook even niet de opname zelf wat dat betreft.




Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Pjotr27

QuoteDe klankverschillen tussen versterkers zijn daarvoor simpelweg veel te klein.

Nee hoor de verschillen zijn veel groter als je denkt....
Net als met een auto, of je 150 km / uur rijdt met een Fiat Panda of met een Ferrari Tessarossa maakt heel veel uit.
Ze gaan beiden even hard maar de Fiat moet er veel harder voor werken en is moeilijker onder controle te houden.
Met versterkers is het net zo, een betere ( veel duurdere) versterker heeft vaak ondanks hetzelfde vermogen een veel betere controle en veel meer rust, er zijn gewoon betere onderdelen in gebruikt die makkelijker betere prestaties kunnen leveren... ;)
Sansui Au-8500, Spring Audio 2a3 versterker, Pel luidsprekerkabels, Ocos kabels, Pel Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

SB MARANTZ

Deze vergelijking gaat in het audio gebeuren niet op.

Een versterker komt pas in moeilijkheden als die tegen zijn voedingspanning aanloopt.
Daaronder presteerd deze net zo goed als een zwaardere variant.
Komt nog bij dat we in de praktijk niet meer dan een paar Watt naar onze speakers sturen dus waar hebben we het eigenlijk over???

Betere onderdelen als in wat?

Er zitten dezelfde transistoren / N-fets / MosFets / elco's / weerstanden / dioden etc in hoor.
Bovendien hebben deze een behoorlijke TOELAATBARE afwijking.
Een elco'tje heeft een afwijking van -20 en +50%
En denk jij dat alle transistoren op gain gemeten gaan worden alvorens ze geplaatst worden..........?
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Richi

Quote from: SB MARANTZ on November  2, 2010, 15:55:49
Daar komt nog bij dat de enige hardware die de realiteit enigzins kan benaderen de speaker is.
De klankverschillen tussen versterkers zijn daarvoor simpelweg veel te klein.
Vergeet ook even niet de opname zelf wat dat betreft.
Als je het niet erg vind ga ik niet mee in deze discussie. Verschillen tussen versterkers zijn HEEL groot is mijn ervaring.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

SB MARANTZ

Ik begrijp hieruit dat je allerlei beweringen doet maar wanneer er om een duidelijke uitleg wordt gevraagt afhaakt?!

Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com

Richi

Quote from: SB MARANTZ on November  2, 2010, 18:10:36
Ik begrijp hieruit dat je allerlei beweringen doet maar wanneer er om een duidelijke uitleg wordt gevraagt afhaakt?!
Dat begrijp je dan verkeerd. De enige uitleg die voor mij telt, dat zijn mijn eigen oren. Vroeger keek ik altijd eerst naar de specs plus de tests en tegenwoordig luister ik wat ik zelf het mooist vind klinken. En daarna bepaal ik of ik upgrade of niet.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

SB MARANTZ

Natuurlijk bepaal je dat zelf maar daar gaat het nu niet over.
Marantz tube gear.

Klipsch RF-7 modified by SB Marantz
classicmarantz@gmail.com