Vermogen bepalen bij 4ohm

Started by FloR, August 10, 2010, 09:51:49

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

FloR

Hallo iedereen,

Ik zit met een vraag ivm mijn eindversterker, de harman kardon pa 2400.
Deze heeft devolgende specs:


Ik denk wel dat het vermogen per kanaal bij 8ohm 120w is, bij 4 ohm 170w (zo staat het toch in mijn manual, dat lijkt logischer)

Het continu vermogen wordt aangegeven bij 8ohm gebrugd. Nu is deze versterker perfect te gebruiken bij 4ohm in bridged mode (zo gebruik ik hem hier al jaren)

Kan iemand op basis van de gegevens hierboven inschatten hoeveel RMS vermogen deze zal geven bij 4ohm ipv 8ohm?
(let ook dat hij 100 ampere kan leveren indien nodig)
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

EJ

340 W. Bridging levert 2x het RMS vermogen bij 4 ohm op.  Bedenk wel dat hij in 2 ohm bedrijf staat per kanaal als je hem met 4 ohm belast.
Omdat de versterker per kanaal op 2 ohm wordt belast zou het zo maar kunnen zijn dat het max. vermogen weer instort. Dat hangt onder andere van de voeding af.
Die 100 A kun je beter ook met een korreltje zout nemen, dat kan hij eventjes, in een piek maar niet continu.

Ben je ontevreden dat je deze vragen stelt? Overigens is het redelijk zeldzaam bij versterkers die gespecificeerd zijn tot 4 ohm dat ze gebrugd mogen worden om bovengenoemde reden.

FloR

Het zou toch meer moeten zijn dan 340Watt, want elk kanaal ziet toch 2 ohm?

Is het niet: (vermogen per kanaal bij 2ohm) x 2 = RMS vermogen 4 ohm gebrugd ?

Ik ben zeker niet ontevreden, in tegendeel. Maar ik zou zo'n pa2400 willen gaan gebruiken om een subwoofer van 4ohm aan te sturen,
bijgevolg vraag ik mij af welk vermogen ik ter beschikking heb...
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

EJ

Quote from: FloR on August 10, 2010, 11:46:43
Het zou toch meer moeten zijn dan 340Watt, want elk kanaal ziet toch 2 ohm?

Is het niet: (vermogen per kanaal bij 2ohm) x 2 = RMS vermogen 4 ohm gebrugd ?

Ik ben zeker niet ontevreden, in tegendeel. Maar ik zou zo'n pa2400 willen gaan gebruiken om een subwoofer van 4ohm aan te sturen,
bijgevolg vraag ik mij af welk vermogen ik ter beschikking heb...
Dat is wel de theorie maar zeker niet de praktijk. Het hangt echt van de kwaliteit van de hele versterker af. Uitsluitend de hele, echt hele dure merken zijn laagohmig stabiel.

Bijvoorbeeld een oude Mark Levinson werd lineair (dus iedere keer verdubbeling van het vermogen) tot een halve ohm gespecificeerd. Als jouw versterker is gespecificeerd op 4 ohm ongebrugd dan is de kans groot dat hij 4 ohm gebrugd niet gaat trekken, stabiliteit wordt een issue. Nu is dat met een subwoofer niet rampzalig, maar kan vervelende gevolgen hebben. Misschien trek je hem helemaal in de begrenzing. Je kunt het vaak wel afleiden aan opmerkingen als 'onvoorwaardelijk stabiel' of een versterker echt laagohmig kan werken, hoewel de stabiliteit hier bedoeld wordt als mogelijkheid om met complexe (stroom en spanning uit fase) om te gaan.

Realiseer je dat je een verdubbeling van vermogen nodig hebt voor 3 dB verschil. 3 dB wordt als net hoorbaar ervaren.

Als je echt veel vermogen wilt voor een subwoofer kijk dan eens bij bijvoorbeeld de Hypex plate amps.  Zo zijn er meer, ook losse versterkers. Omdat het voor een zeer beperkt frequentie gebied wordt gebruikt is eigenlijk de kwaliteit (vermogensbandbreedte, vervorming en dergelijke) veel minder van belang, je sub zelf zal zomaar 10% vervorming kunnen hebben. Alternatief kun je ook eens kijken bij de zware, maar niet dure, eindtrappen voor professioneel gebruik. Af en toe zie je hier op het forum exemplaren tot 2400W passeren, die nog redelijk betaalbaar zijn.

Jouw versterker is al niet in staat om het dubbele vermogen bij 4 ohm t.o.v. 8 ohm af te geven, dat geeft niet veel hoop voor 2 ohm. Het kan zo maar zijn dat het afgegeven vermogen minder wordt dan bij 4 ohm.

FloR

Quote from: EJ on August 10, 2010, 12:17:25
Dat is wel de theorie maar zeker niet de praktijk. Het hangt echt van de kwaliteit van de hele versterker af. Uitsluitend de hele, echt hele dure merken zijn laagohmig stabiel.

Bijvoorbeeld een oude Mark Levinson werd lineair (dus iedere keer verdubbeling van het vermogen) tot een halve ohm gespecificeerd. Als jouw versterker is gespecificeerd op 4 ohm ongebrugd dan is de kans groot dat hij 4 ohm gebrugd niet gaat trekken, stabiliteit wordt een issue. Nu is dat met een subwoofer niet rampzalig, maar kan vervelende gevolgen hebben. Misschien trek je hem helemaal in de begrenzing. Je kunt het vaak wel afleiden aan opmerkingen als 'onvoorwaardelijk stabiel' of een versterker echt laagohmig kan werken, hoewel de stabiliteit hier bedoeld wordt als mogelijkheid om met complexe (stroom en spanning uit fase) om te gaan.

Realiseer je dat je een verdubbeling van vermogen nodig hebt voor 3 dB verschil. 3 dB wordt als net hoorbaar ervaren.

Als je echt veel vermogen wilt voor een subwoofer kijk dan eens bij bijvoorbeeld de Hypex plate amps.  Zo zijn er meer, ook losse versterkers. Omdat het voor een zeer beperkt frequentie gebied wordt gebruikt is eigenlijk de kwaliteit (vermogensbandbreedte, vervorming en dergelijke) veel minder van belang, je sub zelf zal zomaar 10% vervorming kunnen hebben. Alternatief kun je ook eens kijken bij de zware, maar niet dure, eindtrappen voor professioneel gebruik. Af en toe zie je hier op het forum exemplaren tot 2400W passeren, die nog redelijk betaalbaar zijn.

Jouw versterker is al niet in staat om het dubbele vermogen bij 4 ohm t.o.v. 8 ohm af te geven, dat geeft niet veel hoop voor 2 ohm. Het kan zo maar zijn dat het afgegeven vermogen minder wordt dan bij 4 ohm.

EJ, dank voor de deskundige uitleg.

Ter info: ik gebruik nu twee HK's gebrugd voor het aandrijven van mijn kappa's 9.2i. Dus één HK2400 per kappa-speaker. Deze zijn 4 ohm, en niet bepaald simpele jongens om aan te drijven. Dus zo makkelijk gaat hij niet door de knie  :smile:

Maar als ik het zo kan inschatten, dan zal de HK2400 gebrugd ongeveer een 500Watt RMS halen op die voorwaarde dat de voeding niet door de knoeien gaat.
Harman Kardon TU9600 - Harman Kardon HD775 - Emotiva UMC-1 - Harman Kardon AP2500 - 2 x Harman Kardon 2200 Signature Series - 3 x Harman Kardon 2400 Signature Series - Infinity Kappa 9.2i - Netgear EVA9150 - LG 60PK950 - Wii - PS3

garmtz

Je zou kunnen kijken naar het maximum afgenomen vermogen van de versterker. Ik denk dat je 500 W per blok never nooit haalt. Wellicht stort het inderdaad wel in, zoals EJ zegt, en haal je minder dan bij 4 Ohm. Heb je wel eens de versterkers uit brug-mode gehaald en gewoon mono aangesloten op iedere speaker (dus 1 kanaal niet gebruiken per blok)? Dat kan soms beter klinken als je het vermogen niet strict noodzakelijk nodig hebt...