Subwoofer advies gevraagd

Started by Sven81, September 21, 2003, 12:43:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Sven81

HOi,

Ik ben van plan om mijn sony sateliet + sub systeem te upgraden naar iets beters/zwaarders. Ik heb aan een Onkyo SR601E reciever met Mordaunt-Short speakers (2x906, 2x902, 1x905c) op het oog. Nu zit ik alleen nog met de sub. Ik zoek een sub van ongeveer 550,- Euro die lekker laag kan (20hz), snel, strak en krachtig klinkt, maar die niet zo galmt. De sub gaat voor het overgrote deel gebruikt worden voor films. De sub moet ook niet te groot wezen, ongeveer 40x40x40 en er mooi/stijlvol uitzien (anders komt ie het huis niet in zegt m'n vriendin).

Heeft iemand van jullie een idee in welke richting ik moet zoeken (merken/types) ?

Alvast bedank,

Sven

DrBoom

Best wel veel eisen voor een sub van €550 ;D

Die 20 Hz kan je vrijwel zo goed als vergeten, er is geen enkele sub in die prijsklasse die 20 Hz @ -3 dB haalt, zelfs met zelfbouw zou je hier al moeite voor moeten doen.
Maar daar mag je je absoluut niet blind op staren, veel mensen denken dat als het geen 20 Hz doet dat het niet goed is.
Het is namelijk veel beter dat je een sub hebt die tot 30 Hz gaat en strak en snel is, dan dat je er 1 hebt die tot 20 Hz gaat en flubberig laag weergeeft.
Als het écht klein moet zijn kan je misschien een Rel QuakeII gaan beluisteren, maar die is misschien niet krachtig genoeg afhankelijk in wat voor kamer je'm wilt zetten.
Als het puur voor films is, dan moet je sub eigenlijk niet aan zo'n hoge eisen voldoen t.o.v. voor muziek.
Er zijn meer subs die goed klinken voor films, dan voor muziek.
Goed voorbeeld daarvan is Yamaha, maakt zeer mooie en goeie subs, maar vooral voor film.
De YST-SW320 zit zo in de prijsklasse die jij wilt, net als de nieuwe SW315.
Als het wat meer voor muziek moet dienen, een ASW600 / 650 van B&W is ook leuk, zijn vrij strakke en snelle subs, enkel een beetje duurder.
En anders de subs van MS zelf ???

Sven81

Hoi DrBoom,

Bedankt voor je antwoord. Ik heb een ruimte van 4 bij 7. De sub van MS zelf die ik op het oog had is de 309W 150watt, maar die is niet leverbaar in het zwart. Neem ik de MS 907W, die wel in het zwart is, die is maar 100watt i.p.v. de 150watt 309W. Ga ik een stap hoger dan kom ik op de 909W uit die 300watt is, maar die is 800,- Euro en dat is mij te duur voor een sub.

Ik heb net de subs van B&W bekeken en de ASW600 lijkt mij wel een aardige keuze (wel nog luisteren natuurlijk). Ziet er goed uit, 150Watt vermogen en niet te groot en haalt 26hz op -3Db en nog te betalen. Lees er over het algemeen ook positieve verhalen over.

Het is zo dat ik meer films kijk dan muziek luister, maar wil zeker niet een sub alleen voor films, de yamaha valt daarom denk ik af.

Als er bijvoorbeeld in een film een gigantische explosie is, hoe laag moet je sub kunnen zodat de vloer en de bank beginnen mee te trillen en je het gevoel krijgt alsof je vlak bij de explosie staat?

Gr, Sven.

Major_Ton

Hoi naamgenoot!

De speakers die je uitkiest zijn leuk, maar helaas houd je op deze manier 'weinig' geld over om een kwalitatief vergelijkende sub te kunnen kopen. Daarom zou ik voor kleinere speakers rondom gaan en een grotere (duurdere) subwoofer nemen, zodat je grote eisen toch enigzins realiteit kunnen worden ;)

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

TVG

MJ acoustics hun pro50 (zwarte uitvoering) was 450€ dacht ik...klinkt erg strak hoor, haalde 15 hz bij -6db...is 30x30x30
enige nadeel is dat hij niet superluid kan..maar je kan niet alles willen he ;)


ik zou toch maar eens gaan luisteren naar deze sub

tan1415

MJ pro is meer een muzikale sub. Maar als je echt voor HT wil hebben raak je snel uitgekeken op deze sub.(Er wordt weinig geshaked) Meer midbass dan echte subbass.Slechts 50 Watt.

Als je fronts vloerstaanders zijn die aardig laag kunnen gaan, kan je ook het aankoop van je sub uitstellen. Spaar voor een sub die echt laag kan weergeven. €550 kan je een leuke sub kopen...maar 2/300 euro meer kan je een echte top sub kopen die aan al je eisen zal voldoen.
Zo ben ik ook echt te werk gegaan. Uiteindelijk een SVS gekocht. Ruim dubbel mijn originele budget...maar ik deed er ook een aantal jaar over.(Sparen en zoeken naar de sub die bij mij past)




Sven81

Misschien dat ik dan toch maar even ga wachten en dan een sub ga kopen die wel wat duurder is, maar wel aan al m'n eisen voldoet.

conqubite

Quote from: tan1415 on September 23, 2003, 10:50:16
MJ pro is meer een muzikale sub. Maar als je echt voor HT wil hebben raak je snel uitgekeken op deze sub.(Er wordt weinig geshaked) Meer midbass dan echte subbass.Slechts 50 Watt.

Als je fronts vloerstaanders zijn die aardig laag kunnen gaan, kan je ook het aankoop van je sub uitstellen. Spaar voor een sub die echt laag kan weergeven. €550 kan je een leuke sub kopen...maar 2/300 euro meer kan je een echte top sub kopen die aan al je eisen zal voldoen.
Zo ben ik ook echt te werk gegaan. Uiteindelijk een SVS gekocht. Ruim dubbel mijn originele budget...maar ik deed er ook een aantal jaar over.(Sparen en zoeken naar de sub die bij mij past)


He Danny,

Waarom adviseer je hem de Visonik S10 niet ?? :) ;) 8) :P Deze staat nu bij mij te stampen. Alleen nog niet helemaal naar wens ingesteld omdat ik niet bij de instellingen kan van m'n receiver (is een storing). De S10 zit, zoals gezegd wel boven het budget maar voldoet verder aan de eisen.

Of is het nu alleen nog maar SVS wat de klok slaat???? ;)


Conqubite

garmtz

 Als je sub staat te 'stompen' zou ik hem toch niet willen hebben...  :P ;)

hillie

De Rel Q150E is misschien een aanrader. Uitstekend ding voor cinema alswel voor muziek.

Gerald.

Sven81

Heb inmiddels toch maar de sub van Mordaunt-Short zelf gekocht. De 309W. Misschien dat ik hem later nog ga upgraden, eerst even niet (budget).

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Gr, Sven.

tan1415

De Visonik S10 is goed, maar eerlijk gezegd had ik toen de S10 te hard afgesteld.(geen DB meter) Mooiste aan de Visonik is de compleetheid(fineer, AB etc) en afwerking.

De S10 was wel erg heftig, maar nu ik een DB meter heb, heb ik de SVS zo afgesteld dat ik het eigenlijk nooit hoort. Alleen als ik sub uitzet of zonder sub gaat spelen merk ik dat ik iets mis.
(Met U571 was dat al hard genoeg)
Ben jij happy met de S10? Wat voor problemen heb je dan met het afstellen?

Anyway als je eenmaal in deze prijsklasse zit...dan kan je echt veel verschillende subs proberen.Waaronder Visonik en SVS.


Weet je waar ik wel van baal...al die Bass. Je raakt eraan gewend.

basset

Quote from: Sven81 on September 27, 2003, 19:13:50
Heb inmiddels toch maar de sub van Mordaunt-Short zelf gekocht. De 309W. Misschien dat ik hem later nog ga upgraden, eerst even niet (budget).

In ieder geval bedankt voor de reacties.

Gr, Sven.

Hoe bevalt ie?

Ik zag in Engeland de MS907 voor 150 euro staan :( Maar daar kom ik voorlopig niet.

Deze past IMHO het beste bij mijn 4x902 en 905 opstelling, maar ik vind hem nu vergleken met Engeland nog te duur. Hoewel voor het prijsverschil is het een vlucht op en neer het wel waard geloof ik :)