Buizennoob zoekt raad

Started by MarkD, August 6, 2010, 09:52:08

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

MarkD

Ik lees dat je bij buizenversterkers regelmatig de bias moet afstellen. Nu heb ik op de tweedehandsmarkt een VTL TL-2.5 op de kop getikt. Dit is een buizenvoorversterker met daarin momenteel 2 x VTL 6350 en 2 x Mullard 12AU7A. Ik vind hem geweldig klinken, maar zal vroeg of laat de buizen eens moeten/willen vervangen.

Ik lees her en der dat het de moeite waard kan zijn om de stockbuizen te vervangen door betere exemplaren. Voor de 6350's schijnen de Sylvania Black Plates zo ongeveer het ultieme te zijn. Voor de 12AU7/ECC82 bestaan meer uiteenlopende alternatieven.

Nu komt mijn wellicht domme vraag: is het voor deze preamp nodig om de bias af te stellen? Of is dit überhaupt niet mogelijk? Ik zie op internet verschillende biashandleidingen, maar die gaan allemaal over geïntegreerde versterkers en eindtrappen. Over voorversterkers kan ik met google zo gauw niets vinden.

Zijn er hier buizenexperts die raad weten? :unsure:


PS
Ik beschik helaas niet over handleiding...
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

phy

hoi Mark
deze buizenversterker heeft auto bias die kun je gewoon omwisselen
het stelt zich zelf opnieuw in naar de buizen
succes

taaiewillem

Bias (negatieve voorspanning) van de stuurroosters is vnl. belangrijk voor balans-eindversterkers om te zorgen dat er geëigende en gelijke ruststromen door de balans-eindbuizen lopen. Dit om voormagnetisatie van de uitgangstrafo (ten gevolge van a-symmetrie in de ruststromen) te voorkómen en de vervorming laag te houden door de juiste klasse-A of klasse-AB instelling. Eindbuizen slijten veel harder dan voorversterkerbuizen en hun instelling moet na een paar honderd uren gechecked worden. Zeker na plaatsing van 'goedkope' nieuwe buizen. De originele Philips EL34's hadden een lang leven en waren erg robuust maar zijn tegenwoordig erg zeldzaam en duur.
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

MarkD

Bedankt voor jullie waardevolle en leerzame reacties! :) :worship:
Ik probeer mij wat meer in de materie in te lezen en er gaat een wereld voor mij open. Dat van die autobias is wel erg handig voor mensen als ik! 8)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

taaiewillem

Dat zg. autobias wil alleen zeggen dat de roostervoorspanning wordt verkregen door een weerstand (al of niet ontkoppeld door een elco) in de kathodeleiding, waarover een spanning staat tgv. de ruststroom door de buis. Loopt de stroom in de buis terug door bijv. veroudering, dan zakt de spanning over de katodeweerstand die tevens de roostervoorspanning is. Door de lagere bias neemt de stroom weer toe, waarna zich een evenwicht instelt.
Eindtrappen hebben vaak een gemeenschappelijke katodeweerstand, gecombineerd met een individuele (instelbare), negatieve roostervoorspanning per buis. Er zijn zowel voor- als nadelen verbonden aan de verschillende nrs-methoden voor eindtrappen, ook al naar gelang hun instellingen.
Een oude methode voor automatische nrs was het toepassen van een hoge roosterlekweerstand, bijv. 5 MOhm van rooster naar kathode, waarover zich door diodewerking tussen stuurrooster en katode een spanning ontwikkelt die de ruststroom binnen perken houdt. Nadeel was de relatief hogere ruisspanning. Werd alleen toegepast bij kleine signalen.
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

MarkD

Ik merk wel dat ik vroeger bij natuurkunde iets beter op had moeten letten... ;)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers

phy

Quote from: MarkD on August  6, 2010, 09:52:08

Nu komt mijn wellicht domme vraag: is het voor deze preamp nodig om de bias af te stellen?
zoals ik al zei ,nee dat hoeft niet
Men kan er wel hele verhalen omheen draaien maar je kan ze gewoon omwisselen  en lekker vergelijken en luisteren :smile:

MarkD

Ga ik zeker doen. Ik heb nu eerst 2 setjes buizendempers in bestelling. Eens horen wat dat doet. :)
Stereo: Atom Uniti Atom HE|Naim NAP 250DR|VPI Traveler|Harbeth Monitor 30.1 AE|Velodyne DD12
HT: Stereo i.c.m. Marantz NR1602|LG UBK90 4K blu-rayspeler|Piega TMicro center en surround speakers