Double Blind Test

Gestart door mr TC, augustus 5, 2010, 21:23:31

Vorige topic - Volgende topic

mr TC

Ik heb deze topic opgestart vanuit de discussies die er zijn.... is er hoorbaar verschil tussen....versterkers, kabels, enz.

Mijn doel is, beide kampen wat dichter bij elkaar brengen.

EJ  heeft zijn medewerking al toegezegd.

Iedere medewerking is welkom, ik wil proberen een zo'n breed mogelijk draagvlak te creëren.

De eerste test die ik wil doen is, mijn speakerkabel vs elektriciteitssnoer.

Daarvoor is apparatuur nodig voor het bepalen van de weerstand, geleiding, inductie en capaciteit van beide kabels.
Zodat we van te voren zeker weten dat op basis van de elektriciteitsleer er geen hoorbaar verschil kan zijn.

Wie kan ons daarbij helpen?

PS.

Vrijheid van mening is voor mij erg belangrijk, maar dit wel graag met respect voor de ander!!

Deelnemers tot nu toe:

Teun / eventueel audio vriend Jack
EJ
Keyser/ruimte speakers
Jacco
Rednaxela
Chansig
Audioloog
Koen/ hij zorgt voor de 400 euro installatie
dre73
Zee
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

reMC

Als dit een keer constructief wordt, volg ik deze topic ;)

EJ

beunky

Ik denk dat Jacco Dekkers je best wil helpen, je zou hem eens kunnen pm'en :)
"De dwaling is de moeder van het inzicht."
"Intelligentie gaat niet om wat je weet maar om wat je doet met wat je weet."
"If you think education is expensive, try ignorance"

celerontje

En weg is betrouwbaarheid van de test! :P :D :D :D :D :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

esl

Citaat van: mr TC op augustus  5, 2010, 21:23:31
Ik heb deze topic opgestart vanuit de discussies die er zijn.... is er hoorbaar verschil tussen....versterkers, kabels, enz.

Mijn doel is, beide kampen wat dichter bij elkaar brengen.

EJ  heeft zijn medewerking al toegezegd.

Iedere medewerking is welkom, ik wil proberen een zo'n breed mogelijk draagvlak te creëren.

De eerste test die ik wil doen is, mijn speakerkabel vs elektriciteitssnoer.

Daarvoor is apparatuur nodig voor het bepalen van de weerstand, geleiding, inductie en capaciteit van beide kabels.
Zodat we van te voren zeker weten dat op basis van de elektriciteitsleer er geen hoorbaar verschil kan zijn.

Wie kan ons daarbij helpen?

PS.

Vrijheid van mening is voor mij erg belangrijk, maar dit wel graag met respect voor de ander!!

Ik denk vergeefse moeite. "Die" techneuten hebben een bord voor hun hoofd en zijn stokdoof. Voorkennis vertroebeld hun denken.
Deze diskussie was 50 jaar geleden ook al gaande en toen leverde het niets op en nu zal het ook niets opleveren.
Je ziet ook nergens publicaties van test waaruit blijkt dat de techneut gelijk heeft.

esl alias solidstate

tiptop

Ik wil ook wel graag komen, maar niet als meneer Dekkers komt.

Of mag ik niet meer?  :eh:  ;)
S1; Primare SC15/Trans Audio GT/Marantz UD7007/ Monitoraudio Silver 300 G7/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red en Cobalt, Jitter bug FMJ, Dragontail, AQ Nightowl/ Panasonic TX-58JX800/ heel veel neppe en echte AQ kabels.
S2; Fiio K13 en Darkside/ Trans Audio N2/ Duson 2202/ Maithur TR60/ Echte en nep Nordost kabels

celerontje

Gaan jullie mekaar de hersens inslaan?
:pompom: :clapping:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

tiptop

S1; Primare SC15/Trans Audio GT/Marantz UD7007/ Monitoraudio Silver 300 G7/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red en Cobalt, Jitter bug FMJ, Dragontail, AQ Nightowl/ Panasonic TX-58JX800/ heel veel neppe en echte AQ kabels.
S2; Fiio K13 en Darkside/ Trans Audio N2/ Duson 2202/ Maithur TR60/ Echte en nep Nordost kabels

Martijn M

Citaat van: esl op augustus  5, 2010, 21:57:34
Ik denk vergeefse moeite. "Die" techneuten hebben een bord voor hun hoofd en zijn stokdoof. Voorkennis vertroebeld hun denken.
Deze diskussie was 50 jaar geleden ook al gaande en toen leverde het niets op en nu zal het ook niets opleveren.
Je ziet ook nergens publicaties van test waaruit blijkt dat de techneut gelijk heeft.

http://www.bruce.coppola.name/audio/Amp_Sound.pdf

Even googlen je vindt er wel meer.
Dutch & Dutch

celerontje

Ik ben bang dat deze test niet doorgaat.

Je moet het anders aanpakken: Deelnemers moeten borg betalen die ze contant terugkrijgen bij aanwezigheid. ;D

beunky

Citaat van: tiptop op augustus  5, 2010, 21:58:55
Ik wil ook wel graag komen, maar niet als meneer Dekkers komt.

Of mag ik niet meer?  :eh:  ;)

Bijzonder. Meneer Dekkers is een buitengewoon aimabele man, wellicht wat vasthoudend maar zeker prettig gezelschap.

Zee

Inderdaad: Iedereen die Jacco kent zal bevestigen dat hij en een uiterst aimabel mens is die bovendien beschikt over een enorme hoeveelheid theoretische EN praktische technische kennis.  In het verleden heeft hij al ongelooflijk veel energie gestoken in allerlei forumactiviteiten en het dus niet gelaten bij woorden alleen. Hulde!
Of je nu believer of sceptikus bent, ik denk dat zijn aanwezigheid bij een dbt een waardevolle aanvulling zou zijn!
- Het beste dat we kunnen bereiken is de minst slechte benadering van de werkelijkheid.
- MEET het beter? Dan IS het beter!

Raphie

ik stel wel 2 dacs ter beschikking waar je duidelijk de verschillen tussen kan waarnemen.
JBL PRX Power!

esl

Citaat van: keyser op augustus  5, 2010, 22:06:42
http://www.bruce.coppola.name/audio/Amp_Sound.pdf

Even googlen je vindt er wel meer.
Inderdaad even googlen en je vindt meer.......

esl = solidstate

esl

Citaat van: Zee op augustus  5, 2010, 22:19:57
Inderdaad: Iedereen die Jacco kent zal bevestigen dat hij en een uiterst aimabel mens is die bovendien beschikt over een enorme hoeveelheid theoretische EN praktische technische kennis.  In het verleden heeft hij al ongelooflijk veel energie gestoken in allerlei forumactiviteiten en het dus niet gelaten bij woorden alleen. Hulde!
Of je nu believer of sceptikus bent, ik denk dat zijn aanwezigheid bij een dbt een waardevolle aanvulling zou zijn!

Leuk die Deckers, ik zag laatst een AES artikel van ene meneer Menno van der Veen die toch heel anders dacht over condensatoren dan die meneer Deckers
zie: http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html

esl , alias solidstate

EJ

Citaat van: esl op augustus  5, 2010, 21:57:34

Ik dacht dat het wel handig zou zijn om onbevooroordeeld de discussie en vooral de DBT in te gaan?

Koen K

Raphie

Citaat van: esl op augustus  5, 2010, 22:56:26
Leuk die Deckers, ik zag laatst een AES artikel van ene meneer Menno van der Veen die toch heel anders dacht over condensatoren dan die meneer Deckers
zie: http://www.mennovanderveen.nl/nl/index.html
impressive CV  :happy:
JBL PRX Power!

esl

Citaat van: EJ op augustus  5, 2010, 23:10:16
Ik dacht dat het wel handig zou zijn om onbevooroordeeld de discussie en vooral de DBT in te gaan?
Ik zou haast zegggen : per defenitie onmogelijk
Maar waarschijnlijk zit ik er niet ver naast.

esl. ook bekend als solidstate

beunky

mr TC

Ok jongens, bedankt voor de reacties.

Laten we er aub geen pro of contra Jacco topic van maken.
Ik heb met Jacco al geprobeerd een DBT op te zetten maar dat is op niets uit gelopen.
Wanneer ik de medewerking vraag van iedereen, dan bedoel ook iedereen, dus ook Jacco, graag zelfs.
Ik ging heb zin om wat gebeurd is van topic naar topic mee te zeulen, dat gebeurd al te vaak.
Jacco is lid van dit forum dus heeft hij alle recht om input te geven op welk topic dan ook.

Er is geen sprake van iets willen bewijzen, of de ander te overtuigen.
Dat vind ik een verkeerde insteek voor welke DBT dan ook, dus de uitkomst moet volledig open blijven, en dat is al een opgave op zich.
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

EJ

Dat is precies mijn insteek ook. Gelukkig weet ik niets van de historie waar naar wordt verwezen. En dat wil ik zo houden. :)

Let wel dat het opzetten van een DBT, en dus ook van een goede (met valideerbare resultaten) best een moeilijke klus is...

Peerless Monster

ALs dit in mijn set is, wil ik best meewerken met mijn kabels  :devil:
Audio Research SP-11 of Classé SSP-75 | ARC VT130SE, Rotel RHB-10 Audio GD Master 3  | PS Audio P10  | PS Audio Directstream DSD DAC modded | HifiRose RS130 | Acoustat model two + two | Technics SP-10

chansig

Als er een test komt wil ik wel zorgen voor de gezelligheid...Gewoon door te komen dus.

Ik kom overigens niet als de anderen komen..laat dat alvast gezegd zijn

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon