Dordtheater is gesloten...

Started by frankp, August 4, 2010, 13:52:14

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

frankp

Kom alleen, iedereen is of druk of naar een cursus.

Dat master of patience valt wel mee. heb op dit moment ook niet zo heel veel zin om te klussen (en daarbij is het geld vrij ver op  :crazy:)
Ik kan ook niet eerder beginnen dan dat de garagedeur eruit is en het gat dicht gemetseld.

Waar ik ook nog aan zat te denken is natuurlijk de ideale verhoudingen voor een ruimte i.v.m. staande golven en dat soort dingen. Dat ga ik hier op het forum ook eerst eens even een beetje uitzoeken. Misschien worden de afmetingen dan toch weer anders.

HTip

#301
Met je volledige garage heb je inderdaad meer kans op een goede ratio dan met je bijna vierkante ruimte. Er is een goede calculator voor de room modes. Zal ik even zoeken...

EDIT:
... en gevonden: http://www.bobgolds.com/Mode/RoomModes.htm

Ik kon niet jouw ruimte berekenen, want ik weet de hoogte niet ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

was 3.3 a 3,4 bij 4,5 niet redelijk goed.
Als ik me niet vergis heeft Phillip zijn HT dezelfde maat als mijn HTruimte.
En die maat zie ik het vaker erg doen,ik heb het ook al eens ergens gelezen dat dat een hele goeie afmeting voor je ruimte is.

HTip

De hoogte speelt ook een grote rol. En mijn afmetingen zijn toch iets anders ;) Bruto is het 5,52x4,07x2,20m en de akoestische maatregelen veranderen hier niets aan. Wel de onbehandelde harde oppervlakken. In mij geval zijn dat de muren en vloer. Hierdoor zijn mijn netto afmetingen 5,47x3,96x2,17. Als je dit invoert in de calculator, dan zie je vanzelf mijn probleemgebied (onder de 80 Hz) verschijnen. Hiervoor heb ik veel moeten doen, o.a. de bass traps.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

morca

Ok duidelijk.
Maar ik heb wel een paar kamers langs zien komen met mijn formaat.
Die waren ook vaak erg goed in bijna elk gebied,net of dat wel een hele goeie maat is......
Zonder alle aanpassingen van trap,s en panelen enzo dan.

HTip

Voer jouw afmetingen eens in, in die calculator en dan zie je waarschijnlijk waarom dat zo is. Mijn ratio is ook best goed, want geen room modes boven de 80Hz is een mooi begin.
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive


frankp

#307
Net even gemeten en ik heb de volgende hoogtematen:

217 cm van vloer tot onderkant balken
234 cm van vloer tot onderkant dak

Ik denk dat een eventueel systeemplafond dus op 210cm komt te hangen?

Heb deze gegevens ingevoerd in de roommode calculator, maar het zegt me echt helemaal niks.
Het enige wat ik er (geloof ik) uit kan halen is dat er een dip zit bij 63Hz.

LittleNinja

Ik weet ook nooit hoe ik dat moet lezen...

Bewaar je wel ruimte voor dat Toshiba scherm? :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

frankp

Die wilde ik eigenlijk wel hebben maar dan voor in de keuken. Lekker tv kijken tijdens het koken  :D

LittleNinja

Quote from: frankp on December  3, 2012, 11:07:31
Die wilde ik eigenlijk wel hebben maar dan voor in de keuken. Lekker tv kijken tijdens het koken  :D

Haha!! Ik geef toe, hij is wat klein voor in de woonkamer.. :-X
Gelukkig komen er ook een stel 84" varianten van o.a. LG en Sony.. :o

Ik heb je trouwens een positieve feedback gegeven voor het prettige zaken doen! :D
"Je moeder is de dwaling van het inzicht."
"Intelligentie gaat om wat je niet weet en wat je doet met je gebrek aan kennis."
"If you think education is expensive, try unprotected sexual intercourse,"

frankp

Ik zag het, tnx! Zal natuurlijk ook wel even hetzelfde doen.

En weer back ontopic:

wie kan wat uitleg geven over de roommode kijkend naar de afmetingen van de ruimte?

HTip

Quote from: frankp on December  4, 2012, 11:39:10
wie kan wat uitleg geven over de roommode kijkend naar de afmetingen van de ruimte?
Ik was er gisteren mee bezig en bij het schrijven van mijn reactie crashte de browser :( Precies weet ik het ook niet, maar in het kort komt het erop neer hoe groter de aaneengesloten groep hoe beter. En de kleur geeft aan dat er 1 of meerdere problemen kunnen ontstaan bij de betreffende frequentie.

Als ik jouw waarden invul dan krijg ik de volgende resultaten:
- 4.75x4x2.1 => Problemen met name in laag onder 80Hz, rond 95Hz een klein issue.
- 5.5x4.75x2.1 => Problemen met name in laag onder 80Hz, rond 100Hz een heel klein issue.

Over het algemeen valt het allemaal wel mee. Met krachtige breedbandige absorptie kom je al een heel eind. Echter in het laag heb je bass traps nodig. Wat je precies nodig hebt is niet eenvoudig te bepalen. Daar zal je een expert voor moeten raadplegen.

Als je een hele slechte kamer wil zien moet je eens een kubus/vierkant invullen. Erg leuk om te zien ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

frankp

Tnx Philip, kort en duidelijk, daar hou ik wel van.

Als goed voornemen zal ik vanaf januari een nieuw topic starten voor de nieuwe ruimte en alle experts hier op het forum eens raadplegen. En mocht het tzt nodig zijn dan denk ik dat Thingman geraadpleegd gaat worden.

Zefanja

| Marantz SR8012 | Pioneer UDP-LX500 | Monitor Audio RX8/RX1/RX Center | REL HT/1003 MKII | LG OLED77C9 | In-Akustik LS-1108/1002 | Audioquest Carbon/Chocolate/Pearl | PS5 | Xbox One X | Nintendo Switch |

HTip

Quote from: frankp on December  4, 2012, 16:10:04
Tnx Philip, kort en duidelijk, daar hou ik wel van.

Als goed voornemen zal ik vanaf januari een nieuw topic starten voor de nieuwe ruimte en alle experts hier op het forum eens raadplegen. En mocht het tzt nodig zijn dan denk ik dat Thingman geraadpleegd gaat worden.
Graag gedaan. Zo ben ik ook begonnen, met een vraag over ratios en je weet wat daarna is gebeurd ;D Kijk maar eens onderin mijn 1e post in mijn topic ;)
Showcase - Topic

Apparatuur: PS Audio • Denon • Marantz • CineMike • ALR/Jordan • Cabasse • Velodyne • JVC • Stewart
Kabels en tweaks: inakustik • TAGA Harmony  • Furutech • CA Electronics • Nanotech • Acoustic Revive

frankp

Dit topic houdt nu echt op te bestaan. Eindelijk kan ik hier verder:

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=132066.0

:pompom: :clapping: :pompom: :clapping: :pompom: :clapping: :pompom: