2.5 vs 3-weg

Started by Starred, September 21, 2003, 08:56:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Starred

Wat is nou precies het verschil tussen deze 2 technieken en wat zijn de algemene voor- en nadelen?

Martin_M

Bij een 3-weg systeem krijgen alle units vanuit het filter hun eigen afgebakende freqentierange te verwerken.
Bij een 2.5-weg gaat het iets ingewikkelder. Vaak zien we een overkoepeling bij de mid- en bass-unit. In principe zijn deze gescheiden en hebben ze allebei hun eigen range maar als het nodig is zal de mid-unit meehelpen bij de bass-weergave.

Als voorbeeld heb je de Bazuin (die Frank levert). De mid- en bass-unit bestaan uit exact dezelfde type units. Bij veel geweld gaat de mid ook lagere frequenties leveren. Een typische 2.5 weg dus.

Voor- en nadelen zou ik zo niet kunnen noemen. Elke speakerbouwer heeft zo z'n eigen ideeën en oplossingen om tot een bevredigend resultaat te komen. De keuze aan units en filtersysteem zal i.i.g. anders zijn. Je kan niet zeggen dat het ene systeem per definitie beter is dan het andere.

Anderen willen hier misschien nog wel inhaken op een meer technisch vlak.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

De nieuwe B&W 704 is een 2 1/2 weg:
Quote
The 704 is the smaller of the two floor-standers in the Series and is a 2-way system. Bass frequencies are produced by both cone drivers operating in parallel. To maintain a better vertical dispersion of sound, the lower driver is progressively attenuated above 150Hz to leave the upper Kevlar® cone driver operating alone through the midrange.
Oftewel, de mid range krijgt ook de bas voor z'n kiezen, terwijl de bass driver boven de 150 Hz gefiltered wordt.

Nadeel lijkt mij dat de mid range meer te verwerken krijgt, terwijl je die juist in het mid range wil gebruiken. Dus qua klank kan het anders zijn dan een echte 3 weg. Vergeleken met een 2 weg heeft de 2.5 weer als voordeel dat er meer bas geproduceerd kan worden omdat er een extra woofer bij zit die de midrange woofer helpt.

Inderdaad kan je niet zeggen wat echt beter is. Ligt gewoon aan de speaker zelf.

Starred


Major_Ton

Een 2,5 weg speaker is gewoon een mislukt product waar ze niet weten op welke frequentie ze de woofers moeten affilteren om er een 3 weg van te maken ;D ;D ;D

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

J.A.F._Doorhof

Irrelevante opmerking.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Major_Ton

Product bescherming Frank? ;)

Je mag toch opmerken uit de gebruikte smile-mannetjes dat het niet erg serieus bedoeld was.

Toch blijft een 2,5 weg systeem een dubieus concept...

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

Jaqo

En waarom dan wel vragen wij ons nu af.....
Primare I30, CD31, Scanspeak fronts, Power: Lat International AC2 MK I, Interlink: Siltech SQ28B, Speakerkabel: Van den Hul The Breeze Hybrid

Bart_M

Hier is een mooi stukje geschreven over een 2-weg en 2,5-weg systeem:
http://home.hetnet.nl/~geenius/Proteus.html
Hele mooie speaker overigens. ;D :-X

Grtn,
Bart

J.A.F._Doorhof

Ik ben het eens met zijn conclusie, de Bazuin klinkt inderdaad meer ruimtelijk en is breder inzetbaar met het 2.5 weg filter.

Ik heb een prototype van de Bazuin getest met een 3 weg filter en dat was gewoon een stukje minder, vooral met veel dynamiek in een film miste je wat bite dat de oude bazuin wel heeft, vandaar dus dat we voorlopig op het 2.5 weg systeem blijven zitten.

By the way.

Ik bouw de speakers niet zelf (I wish), maar ze worden voor ons gebouwd, het ontwerp is volledig doorgerekend en ontwikkeld ik twijfel totaal niet aan de kunde van de bouwers, als zij zeggen dat er een 4 weg filter in moet dan geloof ik dat ;).

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"