lineaire voeding

Started by audiolover, August 2, 2010, 19:29:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

audiolover

Ik heb al aardig wat info gelezen over voedingen: lineair - geschakeld - gestabiliseerd maar helemaal duidelijk zijn de verschillen nog niet voor me.
Wie kan me op een begrijpelijke manier het verschil uitleggen?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

vester86

#1
dit al gelezen??

http://nl.wikipedia.org/wiki/Voeding_(elektronica) )

maakt het al voor een groot deel duidelijk volgens mij...
mocht je meer (inhoudelijke) vragen hebben, stel ze gerust!

audiolover

wellicht klopt de link niet?  :notify:
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

audiolover

Als ik het dus goed begrijp worden schakelende voedingen in onze normale toepassingen (uitgezonderd pc's) minder vaak gebruikt?
Zijn de gestabiliseerde voedingen/lichtnetadapters die je in de winkel koopt bijna allemaal linear?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

vester86

Quote from: audiolover on August  3, 2010, 07:17:13
Als ik het dus goed begrijp worden schakelende voedingen in onze normale toepassingen (uitgezonderd pc's) minder vaak gebruikt?
deels, subwooferversterkers maken er veel gebruik van, net als veel klasse D versterkers....
QuoteZijn de gestabiliseerde voedingen/lichtnetadapters die je in de winkel koopt bijna allemaal linear?
ja. een trafo in een kastje, voorzien van bruggelijkrichter en elco. de trafo om de spanning te verhogen/verlagen, de bruggelijkrichter om er gelijkstroom van te maken, en de elco om deze spannign mooi vlak te krijgen

EJ

Quote from: audiolover on August  3, 2010, 07:17:13
Als ik het dus goed begrijp worden schakelende voedingen in onze normale toepassingen (uitgezonderd pc's) minder vaak gebruikt?
Zijn de gestabiliseerde voedingen/lichtnetadapters die je in de winkel koopt bijna allemaal linear?
Nu nog wel, maar dat gaat veranderen. Schakelende voedingen lijken een hoger rendement te hebben en er gaan stemmen op om ze voor van alles en nog wat verplicht te stellen. Dat ze een nare invloed op cos phi hebben is niet relevant volgens de politici.

Kjelt

Quote from: EJ on August  3, 2010, 09:38:31
Dat ze een nare invloed op cos phi hebben is niet relevant volgens de politici.
Is kwestie van kosten, wij zetten een PFC (power factor corrector) schakeling aan het begin van onze schakelende voedingen en die zorgt er voor dat de cos phi keurig rond de 0,95 ligt  ;)
Veel oude tl buizen hebben een bagger cos phi en die zijn ook nog steeds niet verboden  :D

Wat betreft de toepassing van schakelende voedingen in audio apparatuur, dit gaat steeds meer toegepast worden. Je ziet dan een bedrijf als Chord dit al doet in zijn eindversterkers en dat is een high end merk.
Het hele ontwerp is daar dan ook op toegepast. Eigenlijk heeft sinds een jaar of 10 een schakelende voeding geen nadeel meer tov een standaard voeding omdat ze met hun schakelfrequentie dusdanig hoog zitten dat ze buiten het audiogebied liggen. Met goede filters, EMI/EMC afscherming en fatsoenlijke componenten kan een schakelende voeding zich makkelijk met een top standaard voeding meten.
Je ziet dat zelfs bij laboratorium toepassingen de voedingen (bv Delta) de afgelopen jaren allemaal omgegaan zijn op schakelende voedingen vanwege het makkelijker verkrijgen van hogere vermogens.
Het enige probleem is dat goedkope en slecht ontworpen schakelende voedingen de slechte naam bezorgen.

EJ

Het wordt wettelijk verplicht, vandaar de omschakeling. ;)

Maar lees http://sound.westhost.com/articles/external-psu.htm eens. :D

Kjelt

Over cos phi gesproken die "goedkope" chinese led lampen die bakken er een potje van. Laatst een test gelezen daar lusten de honden geen brood van. Maar ja die dingen mogen dan ook niets kosten.

audiolover

Quote from: Kjelt on August  3, 2010, 09:55:36
Eigenlijk heeft sinds een jaar of 10 een schakelende voeding geen nadeel meer tov een standaard voeding omdat ze met hun schakelfrequentie dusdanig hoog zitten dat ze buiten het audiogebied liggen. Met goede filters, EMI/EMC afscherming en fatsoenlijke componenten kan een schakelende voeding zich makkelijk met een top standaard voeding meten.

Is dit óók van toepassing op pc voedingen of zijn dat over het algemeen slecht (lees goedkoop) ontworpen voedingen?
Meridian M-30 speakers; dedicated audio-pc
S.M.S.L-U-9DAC/voorversterker;
Audioquest kabels: Carbon USB - Mackenzie RCA, Supra Lo-Rad, Supra MK-06

EJ

Quote from: audiolover on August  3, 2010, 14:47:43
Is dit óók van toepassing op pc voedingen of zijn dat over het algemeen slecht (lees goedkoop) ontworpen voedingen?
Dat scheelt dus per voeding. De duurdere merken zijn niet voor niets duurder. Je kunt de kwaliteit vermoedelijk aan de cos phi afmeten. :)

Kjelt

Quote from: audiolover on August  3, 2010, 14:47:43
Is dit óók van toepassing op pc voedingen of zijn dat over het algemeen slecht (lees goedkoop) ontworpen voedingen?
De meeste PC voedingen zijn relatief goedkope voedingen. Ze worden niet gemaakt om volledig storingsloos te werken en hebben daarnaast ook nog eens een ventilator nodig om te koelen. Dat is een schakelverlies dat weggekoelt moet worden en ook daar herken je slecht ontworpen voedingen aan  ;)
Even ter vergelijk, een PC voeding van 700W koop je al rond de 100 euro. Een delta voeding van 30V 10 A dus 300W kost al gauw 1500 euro  :o
Nou mag je dat niet vergelijken, de delta voeding wordt ontworpen voor laboratoria waar de rimpel op de voedingsspanning <2 mV moet zijn en hij is volledig regelbaar, daarnaast worden er natuurlijk geen honderdduizend van verkocht per jaar, dat scheelt ook aanzienlijk.
Maar ik denk zeker dat er ook zeer goede PC voedingen bestaan, alhoewel die niet goedkoop zullen zijn. De vraag is echter is dat nodig voor een computer en dan is het antwoord al gauw: nee.
Overigens de meeste cd/dvd en bluray spelers, ook de zeer goede merken gebruiken schakelende voedingen momenteel.