Magico Q5 luidspreker

Started by eric_audio, October 2, 2010, 17:00:13

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

eric_audio

Niet echt een officieel evenement, maar ik weet niet waar ik dit beter kan plaatsen.

De nieuwste luidspreker van Magico, de Q5 is dit weekend te beluisteren in Den Haag, bij Chattelin Audio Systems. Als je in de buurt woont, of morgen in de buurt bent moet je zeker even langs gaan, want deze speakers zijn echt heel bijzonder. De vorige Magico's (V3, M5) vond ik erg goed. Maar het was meer een groot respect voor de enorme transparantie en natuurlijkheid. Om de een of andere reden werd ik er niet echt door gegrepen. Ik vond het allemaal net even te "keurig", denk ik. Nou, dat is met deze nieuwe Q5 heel anders. Nog transparanter, een enorme rijkdom aan muzikale kleuren wordt er weergegeven, en het grijpt je ook nog eens (en hoe!!).

www.chattelin.nl
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

hifiman

Afgelopen zondag in Belgie gehoord, heel erg mooi en goed inderdaad!  :thumbs-up:

advr

Quote from: eric_audio on October  2, 2010, 17:00:13
Nou, dat is met deze nieuwe Q5 heel anders. Nog transparanter, een enorme rijkdom aan muzikale kleuren wordt er weergegeven, en het grijpt je ook nog eens (en hoe!!).

www.chattelin.nl

dus iets voor jou Eric?
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Quote from: advr on October 13, 2010, 10:45:17
dus iets voor jou Eric?

Zal een beetje van zijn carriere afhangen denk ik  :D

eric_audio

Quote from: Audioloog on October 13, 2010, 10:32:29
Afgelopen zondag in Belgie gehoord, heel erg mooi en goed inderdaad!  :thumbs-up:

Was hetzelfde setje, naar ik begrepen heb de enige Q5 op dit moment in Europa.

Waar werden ze mee aangestuurd in Belgie? Ook met Soulution?
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

eric_audio

Quote from: Audioloog on October 13, 2010, 10:46:18
Zal een beetje van zijn carriere afhangen denk ik  :D

Nou, dit blijft permanent onbereikbaar hoor. De hele set kost ongeveer 250.000 Euri.
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

advr

Quote from: eric_audio on October 14, 2010, 13:51:33
Nou, dit blijft permanent onbereikbaar hoor. De hele set kost ongeveer 250.000 Euri.

je hoeft ook niet de hele set te kopen... ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

coned (banned)

#7
ik heb een paar eigen referentietracks (uit de privé collectie van Nutters, deze verzamelaar is niet te koop, wel de volledige cd's van elke artiest) op die set kunnen luisteren waarmee we al onze evaluaties doen van nieuwe toestellen die hier passeren en ik vond de magico set geen 250k waard.

dat is mijn persoonlijke mening, mensen die graag zulke waanzinnige bedragen geven aan audio zijn niet geïnteresseerd in prijs/kwaliteit, maar om te kunnen opscheppen dat ze het beste hebben (in hun ogen), of omdat ze het beste willen (in dit soort klasse is dat een illusie, veel van deze zaken staan mekaar, ze zijn allemaal goed) en geen research willen doen (naar hogere prijs/kwaliteit) en gewoon de nodige poen kunnen aanleveren

je kan makkelijk 98% van de klank bereiken voor een heel kleine fractie van dit geld, dit is de markt die mij persoonlijk interesseert

op de show waren er voldoende voorbeeldjes van zulke setjes te vinden
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

eric_audio

Quote from: advr on October 14, 2010, 14:00:50
je hoeft ook niet de hele set te kopen... ;D

Dan beginnen we gewoon met de speakers   ;D

Maar zonder dollen, het klonk echt Serieus Heel Erg Goed.

Zelden dat ik van een set zo erg vrolijk werd....
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

advr

Quote from: eric_audio on October 14, 2010, 14:56:40
Zelden dat ik van een set zo erg vrolijk werd....

Dan kun je eindelijk van die B&W's af toch :-X :P
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

#10
Quote from: coned on October 14, 2010, 14:10:23
op de show waren er voldoende voorbeeldjes van zulke setjes te vinden
:-X

Goede sets waren er zeker meerdere van, maar ik heb toch echt helemaal niets anders horen spelen op dit nivo!

coned (banned)

Quote from: Audioloog on October 14, 2010, 16:17:25
:-X

Goede sets waren er zeker meerdere van, maar ik heb toch echt helemaal niets anders horen spelen op dit nivo!

Je neemt iemand mee die niks van techniek kent, goede oortjes heeft en op 't gevoel luistert & dan onze demo cd gewoon op elke set spelen.

En dan kom je tot heel andere conclusies. Trouwens, bij echt slechte sets ging ze binnen de minuut lopen.
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

scrutinizer

#12
Quote from: coned on October 14, 2010, 14:10:23
ik heb een paar eigen referentietracks (uit de privé collectie van Nutters, deze verzamelaar is niet te koop, wel de volledige cd's van elke artiest) op die set kunnen luisteren waarmee we al onze evaluaties doen van nieuwe toestellen die hier passeren en ik vond de magico set geen 250k waard.

dat is mijn persoonlijke mening, mensen die graag zulke waanzinnige bedragen geven aan audio zijn niet geïnteresseerd in prijs/kwaliteit, maar om te kunnen opscheppen dat ze het beste hebben (in hun ogen), of omdat ze het beste willen (in dit soort klasse is dat een illusie, veel van deze zaken staan mekaar, ze zijn allemaal goed) en geen research willen doen (naar hogere prijs/kwaliteit) en gewoon de nodige poen kunnen aanleveren

je kan makkelijk 98% van de klank bereiken voor een heel kleine fractie van dit geld, dit is de markt die mij persoonlijk interesseert

op de show waren er voldoende voorbeeldjes van zulke setjes te vinden
Nogal generaliserend!

Maar het maakt me wel nieuwsgierig naar wat in jouw beleving dan "een heel kleine fractie van dit geld" is ..... om 98% van deze klank/kwaliteit te bereiken/verkrijgen?

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

garmtz

De Magico Q5 speakers klinken absoluut bijzonder fraai, vooral in het middengebied. Maar juist dat middengebied klinkt in mijn ogen ook bijna een soort 'verdacht' goed, alsof er iets wordt gemanipuleerd. Kan ook zijn dat alle andere speakers verkeerd zijn natuurijk... :)  Ook vind ik dat een speaker op dit (prijs)niveau gewoon full range moet zijn en dat zijn geen van alle modellen van het merk.

Ik vind dat de Magico's een aantal unieke eigenschappen hebben, die het geld ook wel waard zijn, maar ze zijn een 'acquired taste', die aan mij nog even voorbijgaat. Met alle respect natuurlijk, want smaken verschillen...

eric_audio

Quote from: garmtz on October 14, 2010, 21:00:37
De Magico Q5 speakers klinken absoluut bijzonder fraai, vooral in het middengebied. Maar juist dat middengebied klinkt in mijn ogen ook bijna een soort 'verdacht' goed, alsof er iets wordt gemanipuleerd. Kan ook zijn dat alle andere speakers verkeerd zijn natuurijk... :)  Ook vind ik dat een speaker op dit (prijs)niveau gewoon full range moet zijn en dat zijn geen van alle modellen van het merk.

Ik vind dat de Magico's een aantal unieke eigenschappen hebben, die het geld ook wel waard zijn, maar ze zijn een 'acquired taste', die aan mij nog even voorbijgaat. Met alle respect natuurlijk, want smaken verschillen...

Ik moet zeggen dat de Q5 de eerste Magico is die me echt "pakt". De voorlopers vond ik vooral erg neutraal en transparant. Speakers om veel respect voor te hebben, maar niet om van te houden. De Q5 is vanwege de andere tweeter natuurlijk pittiger, en ik heb het gevoel dat de ontwerper(s) de hele speaker om die reden wat pittiger getuned hebben. Dat vind ik een pre.

Bij Chattelin gehoord in een volledige Soulution set (dus ook de CD speler van Soulution). Wat opviel was de enorme rijkdom aan klank kleuren die weergegeven werden, nog steeds erg neutraal, en ondanks de metal dome erg homogeen. Ik werd er echt heel vrolijk van....
De zondag daarop ben ik weer terug gegaan. Toen stond de Spectral CD speler in de set. En toen was het allemaal net even minder. Nog steeds goed, maar wat meer laid back, gewoon wat minder betrokkenheid. Tja, ik ben geen kenner, maar het is wel duidelijk dat kleine verschillen (de Spectral CD speler is toch ook geen kleine jongen) heel duidelijk hoorbaar waren...
NAS: LaCie Cloudbox
Streaming bridge: Auralic Aries
DAC/Amplifier: Devialet 200
Speakers: Magico S1
Digital cables: Audioquest Cinnamon
Loudspeaker cables: Vertere Pulse-X Mini

advr

Quote from: eric_audio on October 14, 2010, 21:09:42
Tja, ik ben geen kenner, maar het is wel duidelijk dat kleine verschillen (de Spectral CD speler is toch ook geen kleine jongen) heel duidelijk hoorbaar waren...

Tuurlijk ben je je eigen kenner. Je hoort toch verschillen en die zijn voor jou bepalend dat het "minder" was. ;D ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

dre73

ook ik heb ze beluisterd op spectral/solution en vond het echt zeer goed.
soms bijna overgecontroleerd,maar echt heerlijk 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

neverywhere

#17
Maar ook weer erg groot?  Manshoog?  Wasmachine formaat? Slanke zuiltjes? (Nou ja , dat laatste zal niet,maar toch?

I'm perusing the tracks, now, and I can confidently say that it's a great listen, brother. Solid production, spot-on, honest and unapologetic playing, powerful vocals and some big, layered harmonies.Great work!
https://fervid.hearnow.com/

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

S@m

Quote from: neverywhere on October 15, 2010, 18:53:28
Maar ook weer erg groot?  Manshoog?  Wasmachine formaat? Slanke zuiltjes? (Nou ja , dat laatste zal niet,maar toch?


Dimensions (HWD): 1194×534×300mm
Weight: 175kg



dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

advr

volgens HiFi+ is de zijkant met 100 schroeven bevestigd ???
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

coned (banned)

zit er ergens dempingsmateriaal in ?
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm

Staaled

Quote from: coned on October 15, 2010, 22:21:30
zit er ergens dempingsmateriaal in ?
ik was eerder op zoek naar de HDD's. :lookaround:
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

coned (banned)

Quote from: Hipster on October 15, 2010, 22:59:21
ik was eerder op zoek naar de HDD's. :lookaround:

voor die prijs mag hij ook vloeistofrgekoeld zijn ... een vette waterkoeling dan maar :)
geen doorgebrande spoelen meer bij loeihard spelen
reality is just a hologram
http://keelynet.com/biology/reality.htm