MC Element met SUT upgrade

Started by Arno P, August 1, 2010, 19:36:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Erik van Voorst (in memoriam)

Trilde dat ene zwarte trafo-kapje (meen zwart dempingsmateriaal te zien)..?
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on October 29, 2010, 12:11:03
Trilde dat ene zwarte trafo-kapje (meen zwart dempingsmateriaal te zien)..?

Ik weet even niet welke foto/demping/kapje je bedoeld

Arno P

En de worst is in de maak...
Geen prutskwaliteit die connector zeg, heerlijk om te monteren...


Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Arno P on October 29, 2010, 13:42:14
Ik weet even niet welke foto/demping/kapje je bedoeld

Op latere foto's zag ik dat alle zwarte kapjes een rond plaatje hadden...false alarm  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on October 29, 2010, 16:38:45
Op latere foto's zag ik dat alle zwarte kapjes een rond plaatje hadden...false alarm  ;D

Alleen de smoorspoelen hebben zo'n plaatje. Het is een doorbreekplaatje voor het geval dat de kabels aan de zijkant eruit moeten komen  ;)

Arno P

"Enter the Worsten"  ;D

Kleurcodes van de draden zijn in dit geval makkelijk te onthouden...


Arno P

Hm, toch maar een paar ferriet-clamps erom

Erik van Voorst (in memoriam)

Waarom Arno.... ???
Ik heb ze zelf werkelijk overal om gehad (bijna dan :devil: ;D) uiteindelijk zijn ze overal langzaam verdwenen....met een voor mij beter resultaat  8)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on October 29, 2010, 19:08:00
Waarom Arno.... ???
Ik heb ze zelf werkelijk overal om gehad (bijna dan :devil: ;D) uiteindelijk zijn ze overal langzaam verdwenen....met een voor mij beter resultaat  8)

Vlak naast de trafo's ;-)

Arno P

Zo, en de kabeltjes...zeg maar gerust KABELS zitten vast aan hun bestemming. Blijft mooi spul een rubber kabel met rubberen binnenisolatie, geen kinderachtig gedoe van te warm worden of smelten....kan het goed tegen, maar als je de kabel dan met je vingers in positief houdt dan trekt het wel even door en zul je al tellend, kijkend en blazend naar de soldeerverbinding weten hoe warm het was  :devil:
Nog 1 ader per kabel over, eens gaan bedenken wat ik daar verder mee ga/kan doen (extra nulleider wellicht)...

scrutinizer

#160
Quote from: Arno P on October 29, 2010, 18:09:37
"Enter the Worsten"  ;D

Kleurcodes van de draden zijn in dit geval makkelijk te onthouden...



;D

.... of zijn ze gecodeerd? ::)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Quote from: scrutinizer on October 30, 2010, 12:32:23
;D

.... of zijn ze gecodeerd? ::)

Anton.

Nee hoor....keuze uit zwart, zwart, zwart, zwart, zwart en zwart of geel-groen  ;D
Maar goed ook, dat wordt je verplicht om alles dubbel te meten en da's wel zo zeker..

Arno P

Zonet de pre-amp pcb tijdelijk voorzien van de amphenol chassisdelen zodat ik met de voeding in behuizing weer eens een plaatje kan draaien...
Machtig mooi....en extreem laag ruis/brom niveau (hoorbaar nul  :) ), de ground van de 2 PSU's even via een tuimelschakelaar aan de zijkant met de behuizing/sterpunt verbonden en er is geen verschil merkbaar (later nog eens meten als de pre-amp in zijn behuizing zit).
Morgen de koelstaven van de 20mA stroombronnen van de preamp eens opnieuw maken met een aanzienlijk grotere lengte en dan op naar de pre-amp behuizing.

Voor de voeding ben ik nu dus bijna klaar. Later het ebben er op EN....voor de powerswitch heb ik nog een "cunning plan", maar dat moet ik nog even verder uitdokteren.

Het pijnlijke van deze upgrade is wederom dat nieuwe tekortkomingen van de rest van de keten boven komen drijven (lees: kansen voor verdere perfectionering). De ESL's top-weergevers maar ik ga er nog eens in duiken en de capaciteit tussen L/R en voor/achter (stator/folie) opmeten. Op die manier wil ik een preciezere affiltering voor Laag/Hoog gaan maken. Op dit moment is er even vanuit gegaan dat de verschillen niet zo groot zijn....niet zo groot is toch een verschil!  :D
Verder ook nog eens het ohm-se pad naar elke ESL opmeten aangezien het kabellengteverschil (hoewel klein) bij deze weergevers behoorlijk kan opspelen (in herinnering roepend hoe groot een serie-R van 0,5...1ohm op de GEMETEN ESL curve had)..

Erik van Voorst (in memoriam)

Quote from: Arno P on October 30, 2010, 19:45:45
Het pijnlijke van deze upgrade is wederom dat nieuwe tekortkomingen van de rest van de keten boven komen drijven (lees: kansen voor verdere perfectionering).

Zoals je zelf al stelt...voor de een is "the weakest link" een pijnlijk knagend probleem en voor de ander is het weer een leuke "challenge" het is maar hoe je er als audiofiel in staat.... ;D
Je bent gezegend als je bij de laatste groep hoort.... :yin-yang:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

scrutinizer

#164
Zijn dat teflon of elastomer schijfjes op de toppen van elco's, Arno?
Zo ja, heb je deze dan toegepast met oog op afwerking of misschien demping?

Ferriet-clamps!!! Buiten dat dit soort clamps door halvering en pasvorm matig functioneren zit er hoogstwaarschijnlijk al genoeg koolstof, keurig verdeeld, in de isolatie en ommanteling van 'zwart'rubber. ::)  

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

#165
Quote from: scrutinizer on October 30, 2010, 23:13:04
Zijn dat teflon of elastomer schijfjes op de toppen van elco's, Arno?
Zo ja, heb je deze dan toegepast met oog op afwerking of misschien demping?

Viltschijfjes van haar van 18 jarige schotse hooglanders ter ultrasone demping en optische verfraaing der electrolystische condensatoren  :D ;)

Quote from: scrutinizer on October 30, 2010, 23:13:04
Ferriet-clamps!!! Buiten dat dit soort clamps door halvering en pasvorm matig functioneren zit er hoogstwaarschijnlijk al genoeg koolstof, keurig verdeeld, in de isolatie en ommanteling van 'zwart'rubber. ::)  

They look cool don't they  ;) Like a sheep swallowed by an annnnnacondddaaa (Anna Kondo ???)


Net LPtje van Art Blakey gedraaid.....live....heerlijk... ;)

Erik van Voorst (in memoriam)

Anna Kondo .....rofl  ;D
Nu nog een koper naamplaatje....

Art and the Jazzmessengers.....daar bouw je voor.... :wub:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Geduldige forumers zeg,  ;)
Ben even in de weer geweest en heb jullie de voortgang van nog een messing doos willen besparen, zelfde doos, zelfde fouten gemaakt ( ::)) en ook weer gecorrigeerd  :-*

Het is niet bepaald een straf om in de laatste stappen de boel in elkaar te mogen zetten...

Een impressie

Arno P

#168
En nog een paar (Houten knop even als voorbeeld, schroeven nog niet allemaal even vast)

advr



zeer mooi!!
petje af om het geduld op te kunnen brengen :blink: :blink:
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

Quote from: advr on November 16, 2010, 21:04:48

zeer mooi!!
petje af om het geduld op te kunnen brengen :blink: :blink:


Gaat als vanzelf beseffende dat elk perfecte stap naar het perfecte doel gaat leiden.....keeps you going  ^-^

advr

Ja da's waar maar ik heb altijd de neiging heel snel te willen :o :o
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

Quote from: advr on November 16, 2010, 21:13:14
Ja da's waar maar ik heb altijd de neiging heel snel te willen :o :o

Moet je in loop der jaren opbouwen. Als haast in de buurt komt of een tikje frustratie/ergernis....meteen stoppen en later weer oppakken met goede zin en rust

advr

Quote from: Arno P on November 16, 2010, 22:10:58
Moet je in loop der jaren opbouwen. Als haast in de buurt komt of een tikje frustratie/ergernis....meteen stoppen en later weer oppakken met goede zin en rust

je hebt helemaal gelijk. Het is een drang om het af te hebben. Ik ben nu bezig met een B&O platenspeler aan de gang te krijgen, ik zal jouw tip daarbij ter harte nemen ;D
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

Het was weer even stil, maar het afgelopen weekend toch nog een hoop kunnen doen....waaronder een HV supply sectie maar liefst 3x opnieuw moeten opbouwen  ::) Er zat ergens een designfoutje en met halfgeleiders is het dan zo gepiept. Wat aanpassingen en het is nu wel een robuust ontwerp. EN het achterkantje ook 3x gemaakt... ::)
Nu is het goed...  ;)