MC Element met SUT upgrade

Started by Arno P, August 1, 2010, 19:36:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

En daar zit de klem dus aan de binnenkant...klaar om de kabels te "ontvangen"

Voor de buitenkant een iets mindere klem, maar meer een geleiding die natuurlijk aan de buitenkant zeer mooi hoort te zijn....en dan komt een restje "goud"-hout ebben prachtig van pas...





Arno P

En zo siert de ebbenhouten uitvoer prachtig de achter  ::) zijde van de behuizing

Verder met de trafo's en smoorspoelen erop te plaatsen


Arno P

Begint er al met al deftig uit te zien


pong38

Ik ben één van de vele stille volgers van dit project... geweldig !  :clapping:

Erik van Voorst (in memoriam)

Mooie materialen..een plezier om mee te werken.....en dat laat zich zien in het eindresultaat... O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Mijn handen zijn ondertussen wel erg kapot door het lange werken met metaal en machines...wondjes worden afgeplakt omdat ik anders vlekken maak op mijn werkstuk  :D

Het grote opbouwen is begonnen, trafo's op hun plek, elco's gemonteerd, aardbout met soldeerlippen aangebracht....maar het mooiste van alles.....kom ik ineens de oplossing tegen voor de sierringen van de elco's en buizen in de vorm van prachtige messing ringen....de gaten voorzichtig op maat gemaakt en de lak van de ringen afgepolijst om ze vervolgens zoals de rest van het messing in de carnauba was te zetten (apart spul zeg)

Alvast een paar shots als voorproef voor de totale "looks". M<et straks ebbenhouten zijkanten komt het zwart en het blink mooi in balans...niet teveel blink en niet teveel zwart...

Nu alleen nog maar "even" gaan bedraden...

Arno P

Spanning is er al op geweest en de raw supply werkt zonder te knetteren of te roken  :P

Nu de voedings-PCB nog er in...


Arno P

Dilemma....

De 2 uitgaande spannings kabels (zeg maar WORSTEN :D).....gewoon rubber laten...ruw en eerlijk organisch zoals het messing, ebben en katoen.....OF toch een sleeve erom?


celerontje

And this, ladies and gentlemen, creates the unique ''Sausage Sound'' :D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Arno P

Quote from: celerontje on October 27, 2010, 21:55:15
And this, ladies and gentlemen, creates the unique ''Sausage Sound'' :D

Ja,  :D voor een extra VET geluid  :D

Arno P

#135
Waar wordt een buizen/audio-knutselaar nog echt gelukkig van na alle zilver, teflon, messing, keramiek....Juist, prachitg mooi nostaligisch stoffen afgeschermde "push-back"-isolatie kabel....


Arno P

Ik weet niet wie er voldoende in thuis is om over mee te kunnen denken maar hier is die ...de grounding-quiz-vraag:

Heb nu een keurig sterpunt in de powersupply en hier gaan alvast de shields/blik verbindingen van de trafo's naar toe maar ik zit nog in dubio of de netaarding wel aan de kast moet (ik weet voor veiligheid is het handig, maar voor het audiosysteem heb je er zo snel weer een "loop" bij. Ideeen?

Verder heb ik de twee 0V lijnen van de uitgangsspanningen en de 2 inkomende raw-voltage-nullijnen, de uitgangsspanningsnullen aan het sterpunt, zwevend houden of via een 2.2ohm/xxnF naar het sterpunt?
Iemand denkvermogen, inzichten, argumenten of ervaringen?

Trial&Error kan nog altijd...eerst eens denken proberen...

scrutinizer

#137
De boards zien er er keurig afgewerkt uit, Arno.:clapping:

Ben benieuwd hoe het smoelt als er later ebben zijpanelen opzitten.

Misschien is dit een optie.

PSU unit:
- shield, blikpakketen en netaarding aan chassis.

- afscherming umbilical verbinding aan beide chassis.

Amp unit:
- uitgang amp common naar sterpunt (PSU) met eventueel een
schakelaartje voor 'earth lift' naar het chassis.

Anton.
Ps. Ik zou de rubbermantel lekker behouden.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

#138
Quote from: scrutinizer on October 28, 2010, 15:30:50
De boards zien er er keurig afgewerkt uit, Arno.:clapping:

Ben benieuwd hoe het smoelt als er later ebben zijpanelen opzitten.


Thx, voor het Ebben nog een lange weg te gaan, eerst de ampbehuizing nog maken...(Het is inderdaad de reis die het leuk maakt en de eindbestemming is een extraatje  :) )

Quote from: scrutinizer on October 28, 2010, 15:30:50

Misschien is dit een optie.

PSU unit:
- shield, blikpakketen en netaarding aan chassis.

- afscherming umbilical verbinding aan beide chassis.

Amp unit:
- uitgang amp common naar sterpunt (PSU) met eventueel een
schakelaartje voor 'earth lift' naar het chassis.

Anton.

- Die eerste zit er idd zo in. Ik zie de behuizing EMC-technisch even als een  holle coax-afscherming waar in dit geval een hele PSU in zit.
- De tweede: de bedoeling is om 1 ader per uitgaande spanningskabel vast te hangen aan het PSU chassis en een van deze twee kernen bij "aankomst" weer aan het chassis van de amp te hangen. Op die manier hangen de chasis' aan elkaar en is de kern die niet aan het amp-chassis wordt vastgemaakt toch aanwezig in de HV kabel en zorgt hier voor een massa-vlak (capacitief) naar de spanningdragende geleiders.
- Derde: ik denk dat de output idd hard aan chassis komt...zo is het nu ook in de proefopstelling.

Openstaand: De "nullen" van de HVDC in de PSU....niet hard aan massa maar via een R/C parallel netwerkje?

Arno P

Quote from: scrutinizer on October 28, 2010, 15:30:50

Ps. Ik zou de rubbermantel lekker behouden.

You mean, geen fancy sleeving maar de rudimentaire rubber zichtbaar met spec-opdruk?

Arno P

En nog een paar vette schijven eronder (later nog viltpads hier op)


Arno P

#141
En nog een voorproefje


scrutinizer

Ik zou in eerste instantie zonder netwerkjes toepassen, Arno.

Ook zou ik persoonlijk de uitgang geïsoleerd houden van het chassis, met als mogelijkheid het koppelen.

Zie bijv. oude ARC sp10. (one of my old time favorites)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Quote from: scrutinizer on October 28, 2010, 16:08:16
Ik zou in eerste instantie zonder netwerkjes toepassen, Arno.

Ook zou ik persoonlijk de uitgang geïsoleerd houden van het chassis, met als mogelijkheid het koppelen.

Zie bijv. oude ARC sp10. (one of my old time favorites)

Anton.



Dus hard aan chassis of los in feite. Mijn gedachtenspinsel is dat de voeding mooi gescheiven en zwevend is opgebouwd en ik het zo zou kunnen laten tot in de amp en hier pas de twee nullen aan elkaar hangen (zou een optie zijn als in de psu omwille van de shielding door de behuizing de nullen via 10nF aan chassis hangen en in de amp hard aan chassis en aan signaal-nul worden gehangen...
Nog maar even afwachten totdat de amp in zijn behuizing zit...

scrutinizer

#144
Quote from: Arno P on October 28, 2010, 16:12:17
Dus hard aan chassis of los in feite. Mijn gedachtenspinsel is dat de voeding mooi gescheiven en zwevend is opgebouwd en ik het zo zou kunnen laten tot in de amp en hier pas de twee nullen aan elkaar hangen (zou een optie zijn als in de psu omwille van de shielding door de behuizing de nullen via 10nF aan chassis hangen en in de amp hard aan chassis en aan signaal-nul worden gehangen...
Nog maar even afwachten totdat de amp in zijn behuizing zit...

Is ook een optie.

Ondanks de GZ en CLC, ben ik wel voorstander, zeker gezien de 'gain', om wat optie(s) te hebben.
En kan het m.i. geen kwaad deze optie(s) zo te integreren, dat deze (voor het gemak) on the fly, schakelbaar toe te passen zijn. :)

Quote from: Arno P on October 28, 2010, 15:59:48
You mean, geen fancy sleeving maar de rudimentaire rubber zichtbaar met spec-opdruk?

Yepp!! Ik zou daar persoonlijk geen probleem mee hebben.

Succes!!

Anton.



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

#145
Anderzijds hangen ze 'enkel' de input van hun MCP33 mc stage weer via 1 nF aan het chassis.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Quote from: scrutinizer on October 28, 2010, 19:20:01
Anderzijds hangen ze 'enkel' de input van hun MCP33 mc stage weer via 1 nF aan het chassis.

;)

Anton.

Ha!  :) Nog niet zo gek dan... ;)

scrutinizer

#147
Ervaring destijds opgedaan met het objectief "opknappen" van mijn ARC sp10 PSU, resulteerde in een voor mij, mindere betrokkenheid bij 'muziek'.  ;)

Voorzie in wat experimentele opties die later, nadat de hersen/huid combinatie deze bepaald heeft, weer keurig ongedaan gemaakt kunnen worden.
En op hun beurt dit mooie ontwerp, zowel visueel als gehoormatig, niet aantasten.

Phono met buisjes is niet de makkelijkste optie, maar eenmaal goed bij elkaar gebracht ( met een ruime dosis geduld :-X), there's no way back.

;)

Anton.
Edit:typo
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Erik van Voorst (in memoriam)

Dat wordt/is een KLASSEBAK Arno  O0
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P