MC Element met SUT upgrade

Started by Arno P, August 1, 2010, 19:36:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on September 26, 2010, 19:00:59
Wat een mooie buisvoetjes he.... :inlove:

Die buizengelijkrichting...als ik dat lees ben ik al om.... 8)

We moeten wel eens wederzijds gaan afspreken want jij bent net dat ruggeduwtje dat ik ineens weer lol in het forum heb/krijg.....  :yin-yang:

Als je helemaal klaar bent moet je voor de gein eens die buisringen/dempers eraf halen...Anton gaf mij die tip en ik won in mijn situatie gelijk aan "harmonischen"... :music:


Deze buisvoetjes zijn niets vergeleken met die van jouw hoor...van die ging ik echt kwijlen (en da's gevaarlijk bij hoogspanning)
Buisgelijkrichting....had ik al vaker willen inzetten en in dit geval was een van de redenen dat de spanning heel langzaam op komt. Dit in combinatie met een halfgeleider softstart van de gloeispanningen maakt het een mooi huwelijk. Een stap verder is een voeding met buisstabilisatie, maar daar zie ik even het belang niet van in en doet een HV transistor het net zo mooi. Wat ik wel uiterst belangrijk vind is de smoorspoel....
Ooit in een gitaarbuizenversterkerontwerp ooit zoveel ellende gehad met diodegelijkrichting en de spikes die hier worden veroorzaakt (air-born en lekker inkoppelend op het pre-amp-gedeelte) zijn een heuse nachtmerrie....dus...een slome buisgelijkrichter en LC om er een spike-loze rimpel van te maken die vervolgens door de gestabiliseerde voeding volledig plat wordt geslagen.

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on September 26, 2010, 19:00:59

Als ik wat mag zeggen....huppakee schakelaar "ditchen" met bijgaande bedrading en enkel voor MC gaan...je wil tenslotte een meerwaarde als DIY bouwer dus geen fabriekscomponent met zijn "keuzemogelijkheden als compromismogelijkheden"......... je gaat voor een maatkostuum ....all the way...... ;)


Yep...dat wordt hem....gat in de print voor een toekomstige schakelaar zal onbenut blijven....who needs MM?  ::) ^-^

advr

Quote from: Arno P on September 26, 2010, 18:44:05

En...while we're at it....
Een gewetensvraag....ik heb de optie om de versterker ook voor MM elementen omschakelbaar te maken, maar dan komt er een schakelaar tussen en een langer stuk draad...ook voor als MC wordt gekozen....hoe vreemd zou het zijn als ik de MM optie laat vallen en alleen voor de straight-MC optie ga (eenmaal MCwil je toch nooit meer terug....toch?


ik ga met Erik mee, alleen voor MC gaan en daarvoor het maximum eruit halen... ;D ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

Quote from: advr on September 26, 2010, 20:05:31
ik ga met Erik mee, alleen voor MC gaan en daarvoor het maximum eruit halen... ;D ;D

Alle twijfel is bij deze weg, bedankt!

advr

Quote from: Arno P on September 26, 2010, 20:46:29
Alle twijfel is bij deze weg, bedankt!

graag gedaan.  :angel:
mijn Linn Linto is ook alleen maar voor MC geschikt ;D
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Erik van Voorst (in memoriam)

Ik denk ondanks dat hij "slow" is dat je hem mogelijk met meer dynamiek ervaart en sowieso beter vind klinken in de zin van muzikaler en harmonischer maar goed dat is meer gebaseerd op de old school van Kondo and likes....choices dear Watson.. 8)

Een eventueel volgend project (buizen sub-cross-over voor mijn xXx-en) wil ik dat voor mijzelf (eventueel op het forum) best wel eens gehoormatig in kaart brengen.... ;)
Voorlopig ben ik nog even bezig  :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Zo...dat was weer even een stille periode in het topic, maar op de achtergrond werd er stevig door gebouwd. De preampprint is nu bijna af...


Arno P

De mooie ingangssectie


Arno P

Dat waren heel wat meters zilverdraad, teflon tubing en zilversoldeer (blijft vreemd spul om mee te solderen)

En nog een romantische foto alsof het een mini industriegebiedje is.. ;D...


Erik van Voorst (in memoriam)

#84
Helemaal top...zilversoldeer is inderdaad vreemd spul...als je de Mundorf Supreme gebruikt is dat iets vloeiender en makkelijker smeltend als de "gewone" Mundorf Silver maar de gebruikelijke glinsterende check of alles okay is blijft uit.... ;)

Ziet er top uit zoals ondertussen wel verwacht......eigenlijk ook vaak een garantie dat het ook (bij een zelfbouwer of niet) top gaat klinken  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Soms is een weekend echt te kort om eens even goed door te bouwen....zeker als er bezoek is geweest. Afijn, dat zag ik dus aan komen  ;D ;) en had ik voor vandaag een dagje extra weekend (vrij) genomen.
De pre-ampprint compleet gemaakt en aan de voedingspirnt/raw-supply gekoppeld om zo de eerste integrale checkmetingen te kunnen doen. Het zou niet de eerste keer zijn dat er zo dicht bij de finish iets mis gaat...dus extra voorzichtigheid in acht genomen.
Mocht niet baten  ???...met een scheutje lompigheid schiet een meetpen van het meetpunt door en PATS! En dat klinkt niet erg als het om buizen gaat, want die kunnen alles hebben, maar onze moderne halfgeleidertjes, daar hoef je maar naar te kijken en ze zijn al stuk (had ik maar alles met buizen gedaan vloog er even door mijn hoofd). Even de boel laten liggen en 10 minuten later de moed bij elkaar geveegd en de schade gaan inventariseren. Referentie-LED in de kathode RIP, zou die ook de stroombron in de anode mee het graf in hebben genomen? LED vervangen, over de serieweerstand stond mooi de spanning die er moest zijn, dus stroombron nog in orde. De inkomende spanning....ver over de 300V... :sneaky2:....HV regulator toch met de LED mee het graf in (zekeringen ergens er tussen zetten???....Neug...da's niet puristisch)..
HV zener, laagvermogen en hoogvermogen tor....eruit...alles weer nieuw erin (ervaring leert dat je van halfgeleiders een hoop extra moet bestellen  ;D).
Alles weer aangesloten, 20V  :crazy:....dus 330V over de TIP50??.....Toch niet genoeg in balans geweest tijdens de reparatie....yep...nog een keer....gecheckt...OEN....emitter en collector van laagvermogen Transistor verwisseld. Zo, weer afregelen....2x160V, 2x260V en keurig 2x6.3V (DC welteverstaan).

Signaalgenerator op de ingang, maar dat ging niet erg lekker, even de context over het hoofd gezien. Op de ingang van de transformator komt normaal gesproken dus 0,3mV van het element...en de functiegenerator leverde net iets teveel zeg maar. Dan het signaal maar lekker achter de transformator inkoppelen. Niets aan de uitgang (uitkijken met uitschietende meetpennen ging ineens stukken beter overigens). Gezien! Uitgang hing via de serieweerstand toch aan massa, even opleggen en SIGNAAAAAL!

Even aan de toonfiets gedraaid en de sinus werd keurig groter bij de lage frequenties en lager bij de hogere, RIAA deed zijn werk dus ook goed.

Nog even de ingang kosrtgesloten en aan de uitgang verscheen een 50Hz brommetje van zo'n 20mV top, niet gek voor een schakeling die met zijn ingewanden open op tafel ligt.
Goed genoeg voor de transfer van meetkamer naar de plek waar de pudding gegeten wordt: de huiskamer....een meter kabel tussen powersupply en preamp en moeders strijkplank erbij om de boel op de juiste hoogte te krijgen (High-End tafeltje zeg maar)

Arno P

#86
Er bekroop mij het gevoel dat de de kilo's electronica toch wel enigszins overkill zijn voor het versterker van zo'n klein pick-up elementje

De aarding verder aangelegd met wat meetsnoeren en het werd ineens akelig stil...(Nee, geen rook...maar geen brom, ruis....alleen bij vol volume en heel erg in de verte hoorde ik het inkoppelen van een pc (maar wat wil je ook met zo'n schakeling die nog geen kast heeft)


Arno P

De voeding is eigenlijk het meest over the top. Hiermee maak je makkelijk een heuse buizen stereoeindversterker.

Arno P

Bevindingen?

Ricky Lee Jones plaatje op de speler. ESL stonden al een tijdje op spanning, naar in de groef en Ricky stond in mijn kamer (begin het maar op te noemen, details, lucht, diepte....en....hm....die RIAA curve moet ik nog fine-tunen...maar daar was ik al vanuit gegaan door op de print extra soldeerpaaltjes te plaatsen voor de trim condensator en weerstand)
Mooooi!

Tijdje laten spelen en de temperatuurhuishouden gecheckt. Voedingstrafo's, lauw (gek he?  ;D), chokes, koud. De twee gloeispanningstransformatoren ERRRUUUUGGGG warm, TE warm. Alles gewoon royaal binnen spec gebruikt maar die dingen voelen zich niet zo happy (conrad trafo's). Hm :sarcasm:
Deze trafo's had ik nodig om 8V te hebben en verder te kunnen regelen naar 6.3VDC, EN de filisofie dat de gloeistroomtrafo's dan ook per kanaal gescheiden zouden zijn. De grote voedingstrafo's hebben een forse 6,3V maar hiermee haal ik het stabiliseren niet, ondanks de extreme low-dropout regulators.
Bij Hammond op de site gekeken of ze iets van 10V tarfootjes hebben met dezelfde "look" als de voedingstrafo en de choke (dan kan die mooi buiten op de buizing erbij). Alleen een van 60Hz/115V. Bummer...
Nu de gewetensvraag (oftwel het wilde idee), ik kan natuurlijk de 6,3V van de grote voedingstransformatoren in serie zetten en met de zo verkregen 12,6V beide gloeistroomregulatoren (links en rechts) parallel voeden. Ja dan zijn ze niet meer gescheiden, maar ze hebben wel nog een volledig eigen stabilisatiecircuit....Nog eens even laten bezinken of dat een optie is (feedback is welkom  ^-^)

Ook de stroombron van de eerste trap was veel te warm terwijl de andere stroombronnen aan de lauwe kant bleven. Eigenlijk erg logisch aangezien de eerste stroombron de dubbele stroom moet leveren en ik dus eigenlijk dat messing blokje gewoon 2x zo lang moet maken  ;)

kermy

Dr Frankenstein

It's alive!! :bigsmile:


Met vriendelijke groet,


Kermy

Erik van Voorst (in memoriam)

#90
Persoonlijk zou ik dat niet doen...ik zou ze gescheiden houden...je belast die voedingstrafo!!!...nou als je diezelfde belastte voedingstrafo met een gloeistroomtrafo ontlast hoor je dat direct in je geluid terug....daar durf ik blind op te wedden...(trucje al een paar keer eerder gedaan bij Audio Research, zowel in de pre als de eind)  8)

Ik zou verder zoeken naar mooie grote X-large "blikpaketten" ...je hebt toch ook nog een beetje speling met je voltages welke je aan kunt bieden aan de regulator geloof ik.
Heb je HEC (Harry) in Delft al eens gebeld...heeft wel wat liggen de laatste keer dat ik bij hem was..... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

#91
Quote from: Erik van Voorst on October  4, 2010, 18:59:34
Persoonlijk zou ik dat niet doen...ik zou ze gescheiden houde

Ik zou verder zoeken naar mooie grote "blikpaketten" ...je hebt toch ook nog een beetje speling met je voltages...wat je aan kunt bieden...
Heb je HEC (Harry) in Delft al eens gebeld...heeft wel wat liggen de laatste keer dat ik bij hem was..... ;)

Ik heb Hammond ook aangeschreven of ze het type van 10V ook in 230V/50Hz hebben ipv 115/60Hz want dan heb ik een mooi optie die tevens bij de looks van de andere 2 past.

Erik van Voorst (in memoriam)

Kijk......het moeilijkste van onze hobby is vaak "aan materiaal komen"  ;D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on October  4, 2010, 19:07:16
Kijk......het moeilijkste van onze hobby is vaak "aan materiaal komen"  ;D

Klopt inderdaad, gaat van idee via inspiratie naar onderdelen rapen, opbouwen en genieten  ;)

Arno P

Vandaag na thuiskomst van het werk (en het was weer laat), even gegeten en bedacht wat ik wel nog kon doen in de beschikbare tijd. Even geen wilde plannen, maar ik dacht even het RIAA netwerkje van een extra 2nF te voorzien zoals het ook volgens de berekeningen zou moeten zijn voor het hoge kantelpunt. Stevie Ray Vaughan plaatje erop met Rivera Paradise (een veel gebruikte testopname die meteen verkeerd klinkt als er iets niet goed zit). Gisteren vond ik deze te veel hoog, weinig laag hebben....maar nu.....spot-on......nu de afsluiting van het mc element van 105 naar 150 ohm gezet en een breedte in het geluid van heb ik jou daar. Dat beloofd heel wat fine tuning mogelijkheden. Later keurig weer op de meetbank en de RIAA perfect calibreren (met inverse RIAA en eventueel met de Dr. Feickert meetsoftware erbij).

advr

misschien kun je ook de RIAA curves maken voor oudere Columbia en Decca opnames ;D
l
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

Quote from: advr on October  5, 2010, 21:07:31
misschien kun je ook de RIAA curves maken voor oudere Columbia en Decca opnames ;D
l


Nee, nee...daar gaan we even niet aan beginnen zeg....(heb je de correcties 0p 0,1dB correct en wijken je luidsprekers 1dB af  ;D)

Erik van Voorst (in memoriam)

#97
Quote from: advr on October  5, 2010, 21:07:31
misschien kun je ook de RIAA curves maken voor oudere Columbia en Decca opnames ;D
l

Waanzinnig.....gewoon met een schakelaartje ...er is volgens mij maar EEN fabrikant die dit doet
Zanden  O0

BTW
Tja je speakers...........als DIY introduceer je zelf steeds weer een nieuwe....weakest link  :-X
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on October  6, 2010, 10:06:17
Waanzinnig.....gewoon met een schakelaartje ...


In serie bedoel je.....dat willen wij toch niet? Een stuk zilverdraad zal het zijn en geen schakelcontact/overgang...toch?  ::)

Erik van Voorst (in memoriam)

nope ...ik bedoel de supercoole switch van Van Zanden met 3 mogelijkheden

HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!