MC Element met SUT upgrade

Started by Arno P, August 1, 2010, 19:36:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

advr

Quote from: LPlover on September  6, 2010, 21:48:54

Het is echt bizar om te zien dat als ik de snaar van het plateau haal en het plateau een flinke zwieper geef deze na een 1/2 uur nog draait!

Robin

Hoi Robin,

Je hebt eigenlijk alleen luchtweerstand 8)
is inderdaad allemaal mooie techniek. Tis dat ik een LP12 heb, maar als ik nu pas zou beginnen..... ::)

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Robiwan

Quote from: advr on September  7, 2010, 07:20:13
Hoi Robin,

Je hebt eigenlijk alleen luchtweerstand 8)
is inderdaad allemaal mooie techniek. Tis dat ik een LP12 heb, maar als ik nu pas zou beginnen..... ::)

Ad.

Die lp12 klinkt prima zoals ik onlangs nog heb mogen aanvaarden! Jammer alleen dat de duurste versie van de lp12 ook echt schandalig duur is terwijl er uiterlijk bijvoorbeeld nauwelijks iets verandert :D Maar ja de Clearaudio Innovation kost ook een godsvermogen, maar ik vind die arm zo mooi :inlove: :inlove:

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Arno P


Robiwan

Quote from: advr on September  7, 2010, 07:20:13
Hoi Robin,

Je hebt eigenlijk alleen luchtweerstand 8)
is inderdaad allemaal mooie techniek. Tis dat ik een LP12 heb, maar als ik nu pas zou beginnen..... ::)

Ad.

pas een nieuwe snaar gekocht voor de clearaudio. Dat ding kost 30 euro :nervous: Wat meteen opviel was de betere controle, of "pitch, pace & Rythm" zoals ze dat zo mooi in het Engels kunnen omschrijven. De oude snaar was dus toch wat meer uitgerekt dan ik eigenlijk dacht :-[ :D
Laatst een vage kennis op bezoek en die liet ik een stukje lp horen. Wow, ik wist niet dat een lp zo strak en zuiver kon klinken zei hij ;) Niks geen warm, zompig geluid zonder diep laag en dof hoog. Maar helder, dynamisch en strak. Wij weten wel beter natuurlijk :D

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Arno P

Hm....de LT1085 binnen....de HV trafo primair op 220V gezet ipv 240V om zo voor de gloeispanning nog een paar tiende volts kado te krijgen....haalt keurig de 6.3V DC nu maar toch even gecheckt met de scope om te zien of de regulator het wel zo netjes kan bijbenen bij de 600mA die er geleverd moeten worden. Helaas....piekjes....iets terugschroeven van de spanning naar 5.8V....helemaal strak...MAAR...dat is niet volgens spec van de buizen...
Dan toch maar weer de LM317 erin en 2  :wacko: extra trafootjes IN de PS behuizing plaatsen (had eigenlijk niet mijn voorkeur....wel om de spoelen van gloei en hoogspanning niet op hetzelfde trafo-blik te hebben maar niet voor de mogelijke kans op kern-strooiveld IN de behuizing...  :lookaround: weer eens even laten bezinken en verder de print gaan bedraden...

advr

#55
Quote from: LPlover on September  8, 2010, 20:20:24
pas een nieuwe snaar gekocht voor de clearaudio. Dat ding kost 30 euro :nervous: Wat meteen opviel was de betere controle, of "pitch, pace & Rythm" zoals ze dat zo mooi in het Engels kunnen omschrijven. De oude snaar was dus toch wat meer uitgerekt dan ik eigenlijk dacht :-[ :D
Laatst een vage kennis op bezoek en die liet ik een stukje lp horen. Wow, ik wist niet dat een lp zo strak en zuiver kon klinken zei hij ;) Niks geen warm, zompig geluid zonder diep laag en dof hoog. Maar helder, dynamisch en strak. Wij weten wel beter natuurlijk :D

Robin

Eens in de 2 jaar vervang ik mijn snaar ook. Kost ook rond de 27 euro. Het is een belangrijk ding ook al heb je een wrijvingsloos lager  :P

Als je je LP's bijhoudt en schoonmaakt hoor je absolute magie en kan de cd ook gewoon de prullenbak in. Mensen denken alleen maar aan de USB platenspeler van Blokker.  :nowink: :nowink:  

Ad.

(we moeten weer on topic, er worden weer mooie dingen ontworpen in dit draadje, ik zou willen dat ik dat ook kon...)
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

Een voedingskanaal is opgebouwd en vrijgegeven. Nu de tweede nog "even"


Arno P

Een stuk ontspannender om op zo'n printplaat de spanning in te gaan stellen in tegenstelling tot de proto-plank wirwar...


Arno P

 ::)


advr

mooi!
en het regent vandaag dus kun je lekker door knutselen ;D

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

Quote from: advr on September 12, 2010, 13:18:22
mooi!
en het regent vandaag dus kun je lekker door knutselen ;D

Ad.

Klopt...en dat het weekend is helpt ook natuurlijk  ;)

Het protoboard is gesloopt en de onderdelen zitten nu op de tweede helft van de print...nu nog de boel bedraden

scrutinizer

#61
Het kost even tijd en aandacht maar dan heb je ook IETS ......
Ik wordt altijd vrolijk en voel me al snel thuis bij deze vorm van huisvlijt, Arno.

Chapeau!!

Anton.

PS. I like your cableclamp. :)



Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Quote from: scrutinizer on September 13, 2010, 13:47:37
Het kost even tijd en aandacht maar dan heb je ook IETS ......
Ik wordt altijd vrolijk en voel me al snel thuis bij deze vorm van huisvlijt, Arno.

Chapeau!!

Anton.

PS. I like your cableclamp. :)





Wederzijds... ;)

Arno P

Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa  :clapping:

Alleen het tweede voedingskanaal nog even gaan testen en de voedingsprint is klaar...en dan op naar de pre-amp print en hierna de 2 messing behuizingen...  ;)


scrutinizer

Quote from: Arno P on September 16, 2010, 21:19:19
Tadaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa  :clapping:

Alleen het tweede voedingskanaal nog even gaan testen en de voedingsprint is klaar...en dan op naar de pre-amp print en hierna de 2 messing behuizingen...  ;)



So what do you think is the best reason to give yourself a pat on the shoulder? ::)

"exactly"

;)

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Arno P

Met de pcb indeling van de preamp begonnen (op papier dan) en ter afsluiting nog de juiste vermogensweerstanden op de voedingsprint gezet, 3 rubber tules in de print voor de montage en de elco's voorzien van vilt...Nu is die ECHT af... ;)


advr

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Arno P

Alvast eens een grove indeling gemaakt van de preamp pcb met onderdelen. Voeding aan de zijkanten naar binnen, gefilterd met 47uF MKP  voor de eerste en meest gevoelige trap, in het midden de RIAA componenten en achter de laatste buis naar buiten met Mundorf caps...Begint krap teworden want de stroombronnen  voor de buizen moeten er ook nog tussen


Arno P

De Fetjes voor de stroombronnen moeten gekoeld worden. Tenminste 2 van de 12 dan....dan maar koellichaam en printmontage gecombineerd....nu nog deze powerblokjes bestucen en dan kunnen ze mooi verticaal op de print met aan elke  kant een FET..


Arno P

#70
Jammer dat "Den Gewoone Mensch" ook nog gedurende de week moet werken en maar weinig tijd heeft voor wat er echt belanrijk is: Werken aan de phono-amp  :D ;)

Hoe dan ook, tussen de bedrijven door de 6 stroombronnen getrimd en afgemonteerd, 2x20mA(rode draad) voor de eerste trap en 4x 10mA(oranje draad) voor de trappen achter het RIAA netwerk. Over deze blokjes komt straks nog een keurig stukje krimpkouse zodat alleen het bovenste vierkantje messing zichtbaar blijft met daarlangs de twee aansluitdraden.
En nu, voldoende inzicht over de plaats dat door elke component op het board wordt ingenomen en kan ik beginnen met de layout op een stukje papier uit te werken (en dan weer een hoop boren en kloppen om de soldeerpaaltjes op de goede plek te krijgen  ;))


Erik van Voorst (in memoriam)

......het kan mijn goedkeuring wegdragen Arno.............. O0 O0 O0 O0 O0 O0

Leuk leesvoer en erg inspirerend  :inlove:
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Arno P

Quote from: Erik van Voorst on September 26, 2010, 18:35:21
......het kan mijn goedkeuring wegdragen Arno.............. O0 O0 O0 O0 O0 O0

Leuk leesvoer en erg inspirerend  :inlove:

Thank you, thank you....you're too kind... ;)

Als dank wat noeste arbeidsfoto's van dit weekend (wat een straf is het toch om zoiets te moeten bouwen...NOT!  ;D)


Arno P




En...while we're at it....
Een gewetensvraag....ik heb de optie om de versterker ook voor MM elementen omschakelbaar te maken, maar dan komt er een schakelaar tussen en een langer stuk draad...ook voor als MC wordt gekozen....hoe vreemd zou het zijn als ik de MM optie laat vallen en alleen voor de straight-MC optie ga (eenmaal MCwil je toch nooit meer terug....toch?



Erik van Voorst (in memoriam)

#74
Wat een mooie buisvoetjes he.... :inlove:

Die buizengelijkrichting...als ik dat lees ben ik al om.... 8)

We moeten wel eens wederzijds gaan afspreken want jij bent net dat ruggeduwtje dat ik ineens weer lol in het forum heb/krijg.....  :yin-yang:

Als je helemaal klaar bent moet je voor de gein eens die buisringen/dempers eraf halen...Anton gaf mij die tip en ik won in mijn situatie gelijk aan "harmonischen"... :music:


Als ik wat mag zeggen....huppakee schakelaar "ditchen" met bijgaande bedrading en enkel voor MC gaan...je wil tenslotte een meerwaarde als DIY bouwer dus geen fabriekscomponent met zijn "keuzemogelijkheden als compromismogelijkheden"......... je gaat voor een maatkostuum ....all the way...... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!