MC Element met SUT upgrade

Started by Arno P, August 1, 2010, 19:36:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

#25
Als het goed  is, is het ontwerp nagenoeg gecheckt en vastgelegd....en opgezet voor 1 kanaal op spaanplaat...(kastje eromheen en klaar  ;D ;))
Voedings-/Gloei-spanningen instelbaar gemaakt, soft-start voor de gloeispanning erbij en nu nog even wachten op de uiteindelijke  HV trafo zodat de GZ34 als gelijkrichter ertussen kan. De DC/AC waarden gemeten en de RIAA ligt evenvoldoende op target bij 50Hz, 1kHz, en rond de 20kHz. In de uiteindelijke opbouw volgt het fine-tunen en ook het wegwerken vanhet laatste beetje  brom dat ik nu meet in deze open constructie. Voor nu alvast voldoende opgebouwd voor een eerste MONO sound-check..


Arno P

Het is een zooitje maar het werkt wel  :). De ene uitgang van de pre-amp die er is lekker lomp splitsen en het signaal op beide eindtrapingangen aangeboden  ESL's op spanning laten komen, buisjes gloeien eertse LP op de speler...........
DAT wordt hem! Jeee...geen stap vooruit maar een sprong! Stress-loze details, ieder perfect te volgen en toch een geheel geluidsbeeld neer zettend...(populaire benaming "ademend" is hier op zijn plek). Dit is smullen! De ene na de andere LP erop, Stevie Ray Vaughan "Tin Pan Alley"...ik wist dat er wel wat galm in zat, maar nu is het ook te volgen rond de drumpartijen. Ricky Lee Jones erop, "Easy Money", contrabas IN de kamer....geen geboem....gewoon droge houten hondekist zoals het hoort met de stem er keurig op geplaatst. Ray Brown "Keep on Pumping" een opname die een keer bij een "over the top" opgezet Linn-systeem door de bas de boel vol deed pompen, maar hier een diepe EN schone bas neer zet.

Dit smaakt naar meer (kanaal 2 dus). En de gedachte om toch ook maar een MM input met input-impedantieselectie mee te nemen smelt als sneeuw voor de zon...waarom zou ik dat nog ooit nodig hebben...afstappen van MC? Nee toch...

Nog even het ontwerp in het net uitwerken voordat het proto-type/spaanplaat ontmanteld wordt en hopelijk komt het metaal voor de behuizing snel binnen zodat ik de komende dagen de behuizing voor de voeding kan gaan opbouwen.

dre73

ziet er levensgevaarlijk uit! :D
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

kermy

Quote from: dre73 on August 30, 2010, 11:02:34
ziet er levensgevaarlijk uit! :D


Is het ook ;)
Met vriendelijke groet,


Kermy

Arno P

Quote from: dre73 on August 30, 2010, 11:02:34
ziet er levensgevaarlijk uit! :D

De eerste buizenamp die ik bouwde zag er niet alleen gevaarlijk uit als prototype maar was ook nog gevaarlijk...600V, open constructie en weinig ervaring met buizen...ervaring helpt wel om de veiligheid te verhogen  ;)...Echter...rekening houden met andere familieleden (instructies en de boel niet onbeheerd laten aan staan) en projectielen zoals een kat  :eh:

Arno P

#30
Een kleine simulatie van de RAW voeding met GZ34 laat zien dat er voor de rimpelonderdrukking nagenoeg geen extra stabilisatie nodig is (progje van internet en even geen geklungel met PSPICE  ;)). Hierdoor mag de stabilisator een stuk trager zijn zodat de kans on "geklapper" ook meteen af neemt en de stabilisators alleen nog maar hoeven te zorgen voor een vaste DC voeding voor de buizen. Extra voedingsrimpelondrukking volgt ook nog eens door de stroombronnen die in de anode/kathode-weg van de buizen zitten. De enige rimpel/brom kan dan alleen nog maar door inkoppeling komen (aardlussen even daargelaten)
Op de plaatjes is de spanning van de eerste seconde RAW-voeding te zien en de spanning vlak achter de GZ34 en de spanning aan de uitgang (met soft-start op de gloeispanning).


Arno P

Onder het motto "een print etsen kan altijd nog" maar eens begonnen aan de printplaat voor de voeding in geheel ambachtelijke stijl....en vele uurtjes

Arno P

Gaatjes zitten erin...

Arno P

En heel wat uren soldeerpaaltjes erin kloppen... :bigsmile:

celerontje

Zo zo, met de hand getekend?
Een kameraad van mij doet het met de computer: klik, hup, klik, en daarna CNC uitfrezen. ;D

Maar erg ambachtelijk, prachtig! :pompom: :worship:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Arno P

Quote from: celerontje on September  1, 2010, 23:54:05
Zo zo, met de hand getekend?
Een kameraad van mij doet het met de computer: klik, hup, klik, en daarna CNC uitfrezen. ;D


Een kameraad van mij koopt kant en klare versterkers... ;D :hehe:

scrutinizer

Quote from: Arno P on September  1, 2010, 23:14:46
En heel wat uren soldeerpaaltjes erin kloppen... :bigsmile:


Respect voor het stukje extra, Arno!!

Uiteindelijk is het voor je eigen gevoel. Wanneer die stylus de groef raakt en de eerste noten hoorbaar ...... om dan vervolgens die verdomde grijns van je gezicht te krijgen.  ;D

Have fun!!

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Quote from: scrutinizer on September  2, 2010, 20:49:53

Uiteindelijk is het voor je eigen gevoel. Wanneer die stylus de groef raakt en de eerste noten hoorbaar ...... om dan vervolgens die verdomde grijns van je gezicht te krijgen.  ;D


Exactly! Punt van herkenning. Het uitzoeken, voorbij het normale gaan en elke stap 20x overdenken is een meditatief proces....en dat is al deels waarvoor ik het doe. Dan bij de eerste tonen van het na maandenlang in elkaar geknutseld geheel, flits alle moeite die erin is gestopt in 1 vleug door je heen......keer op keer...
Eenmaal dit meegemaakt....nooit meer anders....200% goed of niets  ;)

celerontje

Ik moet gewoon een keertje jouw HT en je andere bouwsels bekijken! :pompom:
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

advr

#39
bijzonder gaaf dat je dit allemaal kunt bedenken en uitvoeren... :o :o :o

Ad.
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Robiwan

#40
Leuk topic. Die TD320 ziet er best goed uit zeg ik als niet Thorens lover :D

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

scrutinizer

#41
Quote from: LPlover on September  4, 2010, 12:21:44
Leuk topic. Die TD320 ziet er best goed uit zeg ik als niet Thorens lover :D

Robin

Cultuurbarbaar!!!

Heb je ook nog een uitleg bij deze bijdrage aan een 'leuk topic', Robin.
Je avatar voorspelt kennis van zaken. ::)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Robiwan

Quote from: scrutinizer on September  4, 2010, 21:42:57
Cultuurbarbaar!!!

Heb je ook nog een uitleg bij deze bijdrage aan een 'leuk topic', Robin.
Je avatar voorspelt kennis van zaken. ::)

Anton.

ik heb altijd bewondering voor iemand die zelf bijv. z'n speakers of versterkers bouwt, terwijl ik 2 linker handen heb en ik net aan een plugje aan een kabeltje kan solderen :D Dus fu..k m'n avatar :D Ik koop het mooie spul dus ook gewoon :D Vind het een leuk topic gewoon om de vorderingen te zien en ben lp liefhebber!   

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

Arno P

Druk bezig met het bedraden van de onderzijde van de print en even aangehikt tegen welke manier van bedraden ik zou gaan toepassen. De eerste neiging was om alle draadjes in keurig 45/90 gradenhoeken te leggen....ziet mooi uit....maar op een gegeven moment leg je voor bepaalde verbindingen ineens relatief zo'n lang stukje draad neer dat het niet goed aan voelt......moet immers streven naar 100% functionele perfectie gaan (boven het cosmetische)...DUS maar weer lekker over gestapt naar "de kortste weg" bedrading met sleeves van teflon over de draden. Oogt misschien wat rommeliger maar voor de kwaliteit gaat er niets boven deze aanpak...

scrutinizer

#44
Quote from: Arno P on September  5, 2010, 16:40:07
Druk bezig met het bedraden van de onderzijde van de print en even aangehikt tegen welke manier van bedraden ik zou gaan toepassen. De eerste neiging was om alle draadjes in keurig 45/90 gradenhoeken te leggen....ziet mooi uit....maar op een gegeven moment leg je voor bepaalde verbindingen ineens relatief zo'n lang stukje draad neer dat het niet goed aan voelt......moet immers streven naar 100% functionele perfectie gaan (boven het cosmetische)...DUS maar weer lekker over gestapt naar "de kortste weg" bedrading met sleeves van teflon over de draden. Oogt misschien wat rommeliger maar voor de kwaliteit gaat er niets boven deze aanpak...

"Het uitzoeken, voorbij het normale gaan en elke stap 20x overdenken is een meditatief proces....en dat is al deels waarvoor ik het doe."

;)

@Robin,

Vergeet niet dat Thorens een flink aandeel heeft in al het moois we momenteel kunnen kopen.
En is deze bladveer variant op de standaard weer net even anders en innovatief te noemen.

The EMT/Thorens way ....

Anton.

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Arno P

Quote from: scrutinizer on September  5, 2010, 16:57:11


Vergeet niet dat Thorens een flink aandeel heeft in al het moois we momenteel kunnen kopen.



Bij mij was het destijds de lagertolerantie die het hem deed....best in market!...(Hoewel ik zeker ook ga kwijlen bij een LP12 hoor  ;))

advr

Quote from: Arno P on September  5, 2010, 17:34:46
(Hoewel ik zeker ook ga kwijlen bij een LP12 hoor  ;))

ga je gang  ;D ;D

Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Robiwan

Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2

advr

#48
Quote from: LPlover on September  6, 2010, 20:51:20
zie liever de mijne :D



ook niet verkeerd ;D ;D

mooi "plankje" maar hij staat op spikes, dat vindt mijn LP12 niet echt lekker. 8)
Ollinn SET 300B, Mc Systems M3 (mod), Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

Robiwan

Quote from: advr on September  6, 2010, 21:29:54
ook niet verkeerd ;D ;D

mooi "plankje" maar hij staat op spikes, dat vindt mijn LP12 niet echt lekker. 8)

mijn clearaudio wel, die staat overigens ook op magnetisch ontkoppelde voetjes, heeft een magnetisch lager (nog veel minder wrijving dus dan het lager van de TD320 ;) en magnetische antiskating. Gelukkig is het allemaal dusdanig goed geconstrueerd dat al dat magnetisme geen invloed heeft op het element :D
Het is echt bizar om te zien dat als ik de snaar van het plateau haal en het plateau een flinke zwieper geef deze na een 1/2 uur nog draait!

Robin
Rega Brio |  Naim ND5XS | Audiolab 6000 CDT | MoFi Studiodeck+ | Neat Motive SX2