MC Element met SUT upgrade

Started by Arno P, August 1, 2010, 19:36:25

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Arno P

Na heel wat jaren toch weer eens wat tijd gestopt om van mijn platencollectie te kunnen genieten. Een hele tijd blij geweest met mijn Thorens TD160 maar recent mijn droom-Thorens op de kop weten te tikken, de TD320. Mooie TP90 arm, loodzwaar 11kg, het beroemde beste ter wereld lager (ooit een stukje roem uit een ver verleden) en uitgeprobeerd met enkele elementen die ik had liggen. De shure V15, leuk MM maar niet spectaculair en de best bang for the buck de Denon DL110. Heel aardig, maar de het upgrade virus was niet zo snel uitgeroeid.
Ook als onderdeel van mijn droom.....toch eens gegaan voor de Denon DL103....in de jaren zestig ontworpen en nog steeds verkrijgbaar voor een relatief belachelijk lage prijs en wereldberoemde performance (en dat met een ordinaire naaldvorm). Maar wel moving coil....en daar kan mijn zelfbouw pre-ampje (nog niet) mee overweg.

In de tractatie-modus, 2 Lundahl LL1931 step up trafo's erbij die de 0,3mV even met een factor 16 omhoog transformeren.

Arno P

En het knutselen en sleutelen is weer begonnen, de SUT's even in een proefopstelling geplaatst (en later nog voorzien van de juiste load-weerstand, 68k met de ingangsweerstand van de preamp geven aan de elementkant een waarde van iets hoger dan de aanbevolen 100 ohm voor de DL103.


Arno P

#2
Weer even erin komen met afstellen, Naaldkracht, dwarskrachtcompensatie, VTA, Azimuth, overhang...

Eerst alles waterpas zetten
Dan de naaldkracht met de de shure-balans ingesteld op de aanbevolen typische 2.5g (ja ...2.5g!!)
Dwarskracht ook even op die 2.5g proberen te mikken.
Overhang op 18mm (haalt het net niet helaas)
Tracking-error met mal
VTA, arm parallel aan het plaatoppervlak.
Azimuth, schools met het spiegeltje

De grove instelling is klaar....het echte werk kan beginnen, luisteren, fine-tunen en meten...


Arno P

Even gespeeld met verschilende VTA om op het gehoor het effect ervan te kunnen beoordelen, maar dan snel aan het meten.
Met goede bedoelingen de oscilloscoop eraan en de testplaat erop met 1kHz signaal met verschillende amplitudes....hier kom je niet goed mee weg...vervorming is wel te zien, signaalgrootte ook maar toch maar mijn ooit gebouwde THD vervormingsmeter erbij gepakt die ook goed als mV meter te gebruiken is.

Azimuth:
Staat de naald haaks op de plaat? Spiegeltje eronder is leuk maar je zit er altijd nog wat naast. Dus netjes de mV-meter eraan en links en rechts gemeten totdat door de headshell te verdraaien aan beide kanten dezelfde amplitude gemeten werd.

Dwarskrachtcompensatie:
Veelal op gehoor in het verleden, maar met de THD meter op tafel zou ik toch gewoon de vervorming kunnen meten...niet? Zo gezegd zo gedaan en het ging verrassend goed. De dwarskrachtcompensatie zo ingesteld dat er aan beide kanten hetzelfde vervormingsniveau gemeten werd.

Weer aansluiten, luisteren...Billie Holiday...en VTA fine-tunen...iets naar boven voor een betere focus in het hoog...

Aangezien de DL103 het liefst 100 ohm of iets hoger "ziet" heb ik de secundaire van de trafo afgesloten met 68k die met de ingangsimpedantie van 47k van de pre-amp er voor de DL103 primair een mooie waarde van bijna 110 ohm van maakt.....het hoog wordt zo getemperd en het laag komt tot zijn recht.

Maar eens gaan nadenken over de volgende tweaksessie en in welke fancy behuizing de SUT's gaan komen....en ondertussen rag ik door mijn platencollectie heen...wat is het toch weer heerlijk....

mr TC

Ziet er allemaal schitterend uit.
Maar het belangrijkste...hoe klinkt het?
Maltje erbij en lekker genieten?
Einstein: Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal.
Anton: Wetenschappelijke onderbouwing veranderd van vandaag op morgen, en dat ook vaak 'per ongeluk' of door 'out of the box thinking'

Arno P

Quote from: mr TC on August  2, 2010, 23:28:19
Ziet er allemaal schitterend uit.
Maar het belangrijkste...hoe klinkt het?
Maltje erbij en lekker genieten?


Het is een verademing. Weer opnieuw de openbaring van muziek beleven ipv luisteren. Maar we zijn er nog niet. Gisteren een paar LP's gedraaid en ik had toevallig 2 dezelfde exemplaren van een Ricky Lee Jones LP van verschillende persingen.....een wereld van verschil tussen die twee....en dat is een niveau dat ik vroeger nooit had durven dromen...Maar de hamvraag, welke is weer de beste en op welke ga ik dan verder tweaken?
VTA wordt de komende dagen dus nog verder geoptimaliseerd en parallel zweven er al wat concepten van een behuizing door mijn hoofd, hout, messing, zilverdraad, katoen/teflon sleeve...

En...al aan het kijken naar MM phono-buizen-preamp designs aangezien ik mijn huidige exemplaar destijds wel doordacht heb ontworpen en gebouwd, maar het moet toch beter kunnen...niet ?  ;D ;)

koosnaampje-audiofiel

Klipsch, Denon.

Arno P

Gisteren nog wat platen gedraaid en ik kom met de VTA instelling steeds verder richting de standaardinstelling waar de arm parallel aan de plaat staat. Misschien ook de VTA eens aan een vervormingsmeting onderwerpen om te kijken of er een meettechnisch minimum aan THD is te vinden...

buizengek

dit volg ik ook zeker
mooie step-up trafo,s die je gebruikt hebt hoor
mvg
buizengek

Arno P

#9
Nu even op zoek naar een paar mooie cinch chassisdelen voor de SUT behuizing (die deels van hout en messing wordt)

Hm, dan toch maar bij DieNadel.de? Voor de rest is er weinig diversiteit bij een en dezelfde webshop

http://www.dienadel.de/Stecker+-+Adapter/Einbaumaterial/Cincheinbau/index.htm

Oehlbach CG-1, of doorschieten en een flitsende Cardas GRFA...WBT is te gortig (en lelijk)... ::)

Of ook hier maar een gewoon Neutrik schoteltje zoals ik ze ook voor mijn passieve Pre heb gebruikt...

Ben er nog niet uit....

Arno P

Overigens vandaag een JJ Cale plaat en een van Led Zeplin geluisterd....die laatste vond ik de stem vaak wat op de achtergrond staan....maar wel een beleving (nog steeds dezelfde VTA)

Arno P

Zojuist de missing links DN2504 gekocht op Ebay...stroombronnetjes voor de pre-amp  ;)

Arno P

Quote from: Arno P on August  6, 2010, 11:08:12
Zojuist de missing links DN2504 gekocht op Ebay...stroombronnetjes voor de pre-amp  ;)

En de rest van de onderdelen en buisjes besteld  ;)

Arno P

Meer dan 200 onderdelen zijn binnen waaronder de prachtige match van 2 D3a's en een match-paar NOS E88CC Siemens  ;)

En een paar prachtige buisvoetjes...

Arno P

Mosfetjes voor de stroombronnen zijn ook binnen  ;) Hiermee wordt het instelpunt van elke buis straks keihard vastgenageld...


Arno P

En als vanouds voor buizenprojecten een "neem een plank" proto-opstelling
Twee hoogspanningstrafo's en een dikke voor voor de gloeispanning (apart om overspraak in de vorm van gelijkrichtschakelpieken te minimaliseren):






kermy

Dit word weer smullen ;D
Met vriendelijke groet,


Kermy

Arno P

Quote from: kermy on August 14, 2010, 15:57:48
Dit word weer smullen ;D
Met vriendelijke groet,


Kermy

En knallen  :devil: :blink: De eerste pats al gehad.....ik dacht zet ook even een neonlampje over de netaansluiting zodat ik altijd zie dat de "plank" aan staat, zo gezegd zo gedaan...stekker erin...PATS!....zekering eruit....zat dus toch geen voorschakelweerstand in dat oude neondingetje... :sigh: wat ze vroegah toch al niet durfden te maken zeg...
Verkeerde gloeistroomtrafo...toch maar een andere regelen....nu maar eerste de HV voeding dan...

kermy

Quote from: Arno P on August 14, 2010, 16:08:10
En knallen  :devil: :blink: De eerste pats al gehad.....ik dacht zet ook even een neonlampje over de netaansluiting zodat ik altijd zie dat de "plank" aan staat, zo gezegd zo gedaan...stekker erin...PATS!....zekering eruit....zat dus toch geen voorschakelweerstand in dat oude neondingetje... :sigh: wat ze vroegah toch al niet durfden te maken zeg...
Verkeerde gloeistroomtrafo...toch maar een andere regelen....nu maar eerste de HV voeding dan...


;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Zo herkenbaar :devil:
Maar het eindresultaat daar doen we het toch allemaal voor.
Met vriendelijke groet,


Kermy

Arno P

Quote from: kermy on August 14, 2010, 16:22:29

;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D ;D

Zo herkenbaar :devil:
Maar het eindresultaat daar doen we het toch allemaal voor.
Met vriendelijke groet,


Kermy

Het blijft...met 1 hand de stekker in steken en de andere hand in de broekzak... ;D

Zo, tweede "mod....de 2 trafo's zakken helaas teveel door de knietjes bij de grote elco's...dus een oude Amroh P141NN er neer gezet en die tuft lekker door naar 365V....kan natuurlijk ook de twee kleintje dubbelfazig gelijk gaan richten en de linker en rechter kant volledig gescheiden maken... :sigh:

Arno P

Vandaag was een dag van peinzen, gisteren namelijk splinternieuwe maar tientallen jaren ongebruikte Tesla elco's aangesloten (450V 2x100uF) met schroefsokkel...mooie dingen maar na zo'n tijd niet gebruiken moeten ze even herstellen...langzaam spanning erop zodat de Al-oxide laag weer kan aangroeien en al isolatielaag kan dien...anders is het mogelijk wabammmm elco weg...
Zo gedaan zo gezegd, maar de elco's hielden de spanning toch niet zo mooi vast als een moderner exemplaar. De lading van de oude liep naar mijn gevoel te snel weg...dus te grote lek...
Dan ook maar het gepeins mbt de voeding op tafel...
Dioden gelijkrichter, elco's smoorspoel....en dan later weer een tijdsvertraging om de hoogspanning te laten opkomen nadat de gloeispanning een tijdje op de buizen heeft gestaan...
Hm, nee...gelijkricht buizen deze keer...geen NE555 nodig  ;D
Uiteindelijk uitgekomen op 2 gescheiden Hammond trafo's, 2 20H smoorspoelen en 2 GZ34...en natuurlijk een handje vol moderne HV elco's...
Alleen nog even kijken hoe ik netjes 9V gestabiliseerd ga maken....apart trafootje er bij of zou de 6.3V van de hoofdtrafo's toch een delta-spanning geven (na gelijkrichting) om hoog genoeg te zijn voor een stabilisator (3V verschil nodig)...


Arno P

Vandaag maar even verder met de HV stabilisatie...oftewel het tricky stuk waar halfgeleiders in een buizenwereld moeten gaan draaien...in het verleden heb ik al menig prototype in een flits ten gronde zien gaan....buizen blijven robuuster..
Hoe dan ook, eenvoudige voeding, zener even als REF en in een tweede ronde de TL431 die het er duidelijk beter vanaf bracht...het moest 160V worden en dat werd het ook (+- 0,5V tussen belast/onbelast)...netjes zat zo..


Arno P

#22
Een 100% gestabiliseerde voeding met buizen was nog niet zo gek...die kunnen tenminste tegen een stootje...
Iemand ervaring met zo'n design/concept?

:sigh: Leek mij ook sterk...  ;)

Arno P

#23
Beide voedingen opgebouwd en een beetje gemod en meteen de buizen erachteraan.....ziet niet uit....een "breadboard/broodplank" opbouw "pur sang" maar doet het keurig (en gelukkig heb ik op papier alles bijgehouden  ;)

De zwarte trafo naast de oranje trafo is slechts de smoorspoel die net binnen is gekomen.... ;D

Arno P

En nog een paar voor de sfeer...