Dekay's slaapkamer HT in wording

Started by Dekay, March 12, 2012, 19:33:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Dekay

Quote from: Xander32 on April 17, 2012, 20:06:30
Mooi hoor. Enne, dat de center een behoorlijk formaat heeft maakt ook dat die goed kan meekomen met de fronts, niets mis mee, alleen maar voordeel ;).

Geniet er van.

Dat is ook zeker waar! Eigenlijk is het nu andersom, de fronts moeten de center proberen bij te houden. :P

Quote from: rallufff on April 17, 2012, 20:37:23
KEF & Marantz.... Ziet er keurig uit allemaal.

Kun je trots op zijn.

Ben ik ook zeker! Bedankt. :)

Quote from: larzie on April 17, 2012, 21:48:59
Hoe klinkt de nieuwe Q-serie tov je vorige speakers in je kamer?

Pfoe, dat is moeilijk te zeggen.. Ik heb maar heel kort m'n oude speakers gehad op de Marantz. Het was in ieder geval van de Cambridge naar de Marantz een totaal ander geluid, veel warmer/voller/mooier. Ik vind het lastig om te herinneren hoe de Mordaunt Shorts klonken. Ik heb het idee dat de KEF's veel helderder klinken, maar de Mordaunt Shorts hadden meer laag (wat niet zo vreemd is, vloerstaander vs boekenplankmodel), maar niet erg strak.

Ik vroeg me trouwens iets af, wat misschien een beetje dom is hoor, maar als je een subwoofer gebruikt en die dus het laag voor z'n rekening neemt, gaan je speakers dan anders/beter klinken omdat ze zich 'volledig kunnen focussen' op alles wat boven die Hz zit wat de subwoofer doet?
KEF Q300 & Q600c - Marantz SR5006 & UD5005 - Mijn HT

T.Rodenburg93

Quote from: Dekay on April 18, 2012, 21:49:59
Ik vroeg me trouwens iets af, wat misschien een beetje dom is hoor, maar als je een subwoofer gebruikt en die dus het laag voor z'n rekening neemt, gaan je speakers dan anders/beter klinken omdat ze zich 'volledig kunnen focussen' op alles wat boven die Hz zit wat de subwoofer doet?

Kort maar krachtig: Ja, wanneer de subwoofer natuurlijk van een dusdanige kwaliteit is knapt wat mij betreft het hele geluidsbeeld er van op. Niet zo gek ook aangezien de lage tonen het meest van je versterker vragen en deze dus meer lucht krijgt.

Tim
Beeld: Samsung UE-46D5000 - Panasonic DMP-BD75
Geluid: Emotiva UMC-1/ UPA-5/XDA-1 - XTZ 99.26 MKII/ 10.17p/ 99.25/ 99.25c Jamo S602 - BK XXLS400 - XTZ W12.18p
Kabels: Canare 4S8 - RUconnected Interlinks - Atlas Hyper 2.0

Tim's XTZ Cinema Showcase

morca

Mits goed ingesteld en geplaatst,is een subje nooit weg.
Het ontziet idd je speakers,die de meeste dan op small zetten,ik ook,alleen daarom is de aanstuuring van het mid en hoog al beter.
Er gaat niet zoveel vermogen in het laag meer zitten,daardoor is de aansturing in het gebied wat over blijft beter.

Dekay

KEF Q300 & Q600c - Marantz SR5006 & UD5005 - Mijn HT

Dekay

Het is een tijdje stil geweest ivm andere prioriteiten, maar ben de laatste tijd weer lekker aan het lezen op het forum!

Het begint weer te kriebelen om m'n set verder uit te breiden. Ik wil nog steeds een subwoofer kopen, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik voor een zelfbouw ga of toch voor bijvoorbeeld een SVS PB/SB 12. Omdat ik daar nog niet helemaal uit ben wil ik eerst m'n achterspeakers vervangen. Ik gebruik nu 2 speakers van de Logitech z5500 set zodat ik in geval surround heb. Ik ben er echter niet uit of ik beter nog twee Q300's kan kopen of beter een setje Q700's en m'n Q300's naar achteren verplaatsen. Ik kan namelijk voor 900 euro een setje Q700's kopen (demo model uit een winkel van een week oud). De normale prijs is 700 per stuk, dus dat scheelt enorm. Ik weet alleen niet wat de meerwaarde van een vloerstaander is als er ook een subwoofer komt. Is die er eigenlijk? Of kan ik het geld wat ik bespaar door voor een setje Q300's te gaan beter in een subwoofer stoppen?
KEF Q300 & Q600c - Marantz SR5006 & UD5005 - Mijn HT

Martijnst1990

Meerwaarde is er voornamelijk als je muziek in pure/source direct speelt. Dan staan je fronts op large en speelt de sub niet mee. Persoonlijk zou ik eerder voor nog een paar Q300's gaan om met gelijke monitoren rondom te spelen. Ook al zijn de vloerstaanders uit dezelfde serie, het klinkt vaak alsnog een tikje anders.

Daarbij is het ook geen hele grote ruimte, waardoor vloerstaanders misschien net teveel laag gaan geven en dat zou ook zonde zijn. Zou ze in ieder geval niet blind kopen, maar eerst thuis testen indien mogelijk.

En qua sub.. tja moeilijk :D Zelfbouw is wel heel leuk om te doen (als je ervan houd) en het kan prijstechnisch ook erg gunstig uitpakken, maar dat is wel van meerdere factoren afhankelijk. Wat voor budget ga je ongeveer uittrekken voor een sub?
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

rovinggecko

Quote from: Dekay on February  2, 2013, 11:02:36
Ik wil nog steeds een subwoofer kopen, maar ik ben er nog niet helemaal uit of ik voor een zelfbouw ga of toch voor bijvoorbeeld een SVS PB/SB 12.
Ik ben biased: de mijne is zelfbouw. Zowel met kopen als met zelfbouw kan je volgens mij audio technisch prima resultaten boeken. Een sub is relatief eenvoudig in elkaar te zetten. Ik zou zeggen: doe wat je het leukst vindt!


Quote from: Dekay on February  2, 2013, 11:02:36
Ik weet alleen niet wat de meerwaarde van een vloerstaander is als er ook een subwoofer komt. Is die er eigenlijk?
Ik ben heel blij met m'n monitors in combo met een sub. Zonder sub zou ik zeggen: met alleen monitors mis je toch een stuk laag. Heb weinig staanders gezien (zonder dat ze veel te groot worden) die erg laag gaan. Dus ik zou zelfs met staanders nog een sub willen denk ik. Maar hangt natuurlijk af van welke muziek je luistert hoe belangrijk dat is. Voor film kan je niet zonder sub....
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Dekay

Quote from: Martijn90 on February  2, 2013, 13:01:46
Meerwaarde is er voornamelijk als je muziek in pure/source direct speelt. Dan staan je fronts op large en speelt de sub niet mee. Persoonlijk zou ik eerder voor nog een paar Q300's gaan om met gelijke monitoren rondom te spelen. Ook al zijn de vloerstaanders uit dezelfde serie, het klinkt vaak alsnog een tikje anders.

Daarbij is het ook geen hele grote ruimte, waardoor vloerstaanders misschien net teveel laag gaan geven en dat zou ook zonde zijn. Zou ze in ieder geval niet blind kopen, maar eerst thuis testen indien mogelijk.

En qua sub.. tja moeilijk :D Zelfbouw is wel heel leuk om te doen (als je ervan houd) en het kan prijstechnisch ook erg gunstig uitpakken, maar dat is wel van meerdere factoren afhankelijk. Wat voor budget ga je ongeveer uittrekken voor een sub?

Bedankt voor je input. :) De keren dat ik om muziek te luisteren er echt voor ga zitten zijn op één hand te tellen. Muziek luisteren doe ik vaak als ik aan het studeren ben en dan zit ik er niet goed voor (speakers staan dan schuin achter me).

Voor nu zijn ze inderdaad wat aan de grote kant, ik zou ze dan ook meer kopen met het idee dat ze over een paar jaar in een grotere ruimte zullen staan.

Zelfbouw lijkt me inderdaad wel erg leuk. Ik heb ook een handig familielid (timmerman) dus qua afwerking moet het ook goed komen. Wat budget betreft, rond de prijs van een SVS PB12 (800 euro dus). Mag wat meer zijn, maar dan moet het ook wel echt een toegevoegde waarde zijn. Mag ik vragen waar jij je spullen voor je sub gekocht hebt? Ik kan me namelijk herinneren dat jouw sub ongeveer 900 euro heeft gekost. (dacht ik ergens in je topic gelezen te hebben) Ik kan de 12w7 bijvoorbeeld voor 699 euro vinden, maar dan heb je dus nog niet eens een amp.

Quote from: rovinggecko on February  2, 2013, 13:02:29
Ik ben heel blij met m'n monitors in combo met een sub. Zonder sub zou ik zeggen: met alleen monitors mis je toch een stuk laag. Heb weinig staanders gezien (zonder dat ze veel te groot worden) die erg laag gaan. Dus ik zou zelfs met staanders nog een sub willen denk ik. Maar hangt natuurlijk af van welke muziek je luistert hoe belangrijk dat is. Voor film kan je niet zonder sub....

Bedankt voor je reactie. Het is de bedoeling dat er sowieso een sub komt, ook als ik eventueel voor de staanders kies. :)
KEF Q300 & Q600c - Marantz SR5006 & UD5005 - Mijn HT

Leentje

Hoi Dekay, gezien je ruimte die je op dit moment hebt zou ik zeggen neem er nog twee dezelfde monitoren bij. Uiteraard met in het achterhoofd genomen dat je nog een subwoofer wil aanschaffen. Dan heb je nu al een mooie gelijkwaardige set. En mocht je over een jaar een ander huis hebben dan kun je in ieder geval al met deze set ruim uit de voeten en kun je beslissen of je alsnog zuilen wil aanschaffen/ er ruimte voor hebt. Succes ermee in ieder geval.

O,ja...je hebt het nu al erg mooi voor elkaar hoor  :clapping:
Hier zou ik iets neer kunnen zetten er is ruimte genoeg.

Martijnst1990

Mijn sub (de 12") heeft in totaal (versterker, subwoofer, hout/afwerking en MiniDSP) inderdaad 900 gekost. Maar zowel de sub als de amp waren tweedehands en had ik samen voor 700. Normaal zijn de driver en amp al 700 en 535.
JVC DiLA X5500 • Adeo Plano 100" • Denon AVR X4500H • XTZ 99.36 MKII fronts, 99.26 center en rears, 4x S2 Atmosphere • XTZ 1x12 • JL Audio 12W7 • Sony PS5 •

Dedicated HT

Dekay

Quote from: Leentje on February  3, 2013, 02:36:24
Hoi Dekay, gezien je ruimte die je op dit moment hebt zou ik zeggen neem er nog twee dezelfde monitoren bij. Uiteraard met in het achterhoofd genomen dat je nog een subwoofer wil aanschaffen. Dan heb je nu al een mooie gelijkwaardige set. En mocht je over een jaar een ander huis hebben dan kun je in ieder geval al met deze set ruim uit de voeten en kun je beslissen of je alsnog zuilen wil aanschaffen/ er ruimte voor hebt. Succes ermee in ieder geval.

O,ja...je hebt het nu al erg mooi voor elkaar hoor  :clapping:

Thanks :). Ik ben al redelijk overtuigd nu!

Quote from: Martijn90 on February  3, 2013, 03:17:55
Mijn sub (de 12") heeft in totaal (versterker, subwoofer, hout/afwerking en MiniDSP) inderdaad 900 gekost. Maar zowel de sub als de amp waren tweedehands en had ik samen voor 700. Normaal zijn de driver en amp al 700 en 535.

Dat scheelt enorm! Mooie deal. :) Tegen de tijd dat ik naar een subwoofer ga kijken post ik wel een keer wat in het DIY subwoofer topic, ik heb namelijk geen idee naar welke amp/driver ik kan kijken.
KEF Q300 & Q600c - Marantz SR5006 & UD5005 - Mijn HT