Zelfbouw Subs voor Stereo op basis van Eminence BP102 1x10"

Started by vester86, July 26, 2010, 15:44:38

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vester86

Hallo,

Nog niet zo heel actief hier op het forum maar daar gaat vanaf nu verandering in komen.\

Ik ben joris, geluidstechnicus van beroep en al jaren actief in het theater en de muziek.
Ik speel al jaren gitaar en basgitaar in bandjes, de laatste jaren wat minder ivm met drukte op mn werk.
om die reden heb ik de laatste jaren mijn 2x10" basgitaarkast ingezet als subwoofer bij mijn nog oude DanTax 3weg speakers.
best goeie resultaten mee behaald, maar als het echt hard gaat (+90dB) dan hoor je wel dat die speakerkast slecht is. kraakt en piept aan alle kanten, komt lucht langs kieren en langs de input aan de achterkant...

oftewel: er moet een nieuwe sub gaan komen.

het idee is als volgt:

De speakers die er nu in zitten klinken prima, die ga ik dus in nieuwe kasten bouwen. aangezien ik 2x10" wat te fors vind (met name in de breedte). heb ik bedacht om er 2 losse 1x10" kasten van te gaan maken, 1 links en 1 rechts van mn audiomeubel, mono aangestuurd.

hieronder een WinISD grafiekje met mijn oude kast (blauwe lijn) en de nieuwe kast (groen), ter referentie ook een gesloten variant ingetekend, zelfde formaat kast maar dan zonder baspoort (gele lijn). groene lijn loopt wat mij betreft een stuk mooier dan de blauwe lijn, de oude kast dus, vooral onder de 50Hz. De rest kan ik met de ds4.0 nog bijregelen om het vlak te krijgen. ook de groupdelay blijft nog wel binnen de perken, al had ik liever de gesloten kast gehad, maar een gesloten kast loopt duidelijk minder ver door in het laag.
aangezien mijn toppen (B&W 603 s2) al vrij laag door lopen verwacht ik een crossoverpunt van rond de 80 Hz te gaan gebruiken voor de toppen, om de toppen wat rustiger te laten klinken (ontlasten) . de B&W's hebben op dit moment een dipje rond de 80 hz, dus ik laat de sub nog wat hoger doorlopen, die filter ik af vanaf 100hz waarschijnlijk.

omdat de kasten goed bij mijn audiomeubel en staanders moeten gaan passen, krijgen deze een kubusvorm van zo'n 45x45x45 (buitenmaten), waarmee ik een inhoud over hou van zo'n 70 ltr.
gebruikt hout: 15mm berken multiplex voor de randen en achterkant, 18mm voor de baffle aan de voorkant, iets verzonken ( ong 1 cm). in 1 van deze kasten komt nog de hypex te hangen, in de andere kast komt nog een inschakelbare piƫzo-tweeter + filter voor gebruik als basgitaarkast.de kasten komen vol met vulling, om zo wat meer "kastinhoud" over te houden. qua afwerking wil ik de sub eigenlijk vooral bij de B&W's laten passen, dus een antracieten voorkant (met speakerstof ervoor) en beuken fineer / plakplastic. komende weken zal het gebouwd gaan worden, ik zal alle vorderingen met foto's hier op het forum posten uiteraard...

Tot de volgende update,

Joris

De plaatjes hieronder:

1: het lijdend voorwerp, de oude basgitaarkast

2: Winisd grafiek van de Gain

3: Winisd gafiek van de Group Delay

vester86

het hout is binnen...
meteen achterop de motor gebonden en naar de werkplaat gereden waar ik alle spullen voor handen heb om er goed mee aan de slag te gaan


vester86

zagen zagen

lijmen lijmen

en morgen weer verder

vester86

speakerfrontje uittekenen en uitzagen


vester86

en in een neutrale kleur geverfd.
komt nog speakerdoek voor, en het geheel komt zwevend voor de rest van de sub te hangen, zoals de REL op onderstaande foto

vester86

Vandaag aardig opgeschoten:

baffle gemaakt en de gaten voor speaker en BR-poorten uitgezaagd

en daarna de eerste delen op elkaar gelijmd


vester86

2x sub met voorkant geschilderd...
nu nog ff mooi schuren, laatste keer schilderen, speaker erin, frontje ervoor, versterker erop schroeven, de behuizing afwerken (met beukenmotief) en dan test draaien  :pompom:


EJ


vester86

Quote from: EJ on August  9, 2010, 12:27:58
Leuk project, ben benieuwd hoe het gaat klinken. :)
meetmicrofoon en RTA software ligt al klaar...
zo wordt inregelen helemaal een fluitje van een cent :)

vester86

KLAAR!


vakantie over, vakantieproject afgerond:


PaulSQ

Arcam AVR 390 KEF R700 / R300  ICEpower 1200AS2  BK 400XXLS

EJ


vester86

Quote from: EJ on August 25, 2010, 07:42:31
De hamvraag is: hoe klinkt het?
daar weet ik volgende week meer van.
hele luisterruimte gaat op de schop, spul staat anders, nieuwe versterkers en dus de overgang van 2.0 naar 2.2  :clapping: wordt opnieuw alles positioneren en afregelen, maar dat komt wel goed, heb ik vaker gedaan  :bigsmile: :P

vester86

1 woord:

VET!!!

de subs (moet ze nog goed inregelen en mn nieuwe versterkers moeten ook nog inspelen), voegen heel veel body toe, precies datgene wat ik miste bij mn B&W's... nieuwe versterker voor die B&W's scheelt ook al een hoop trouwens.
kamer trilt bij tijden heerlijk, bij sommige muziek zelfs teveel van het goede  :P

ff totaalplaatje :)


Interficior

Take it or lease it

AbZ


solitaire

Het verhaal van de twee verdwenen bakbeesten ... mooi gedaan hoor ! Het sterk afgeronde front voor een vierkante kast geeft ook een speelse draai aan het geheel.

Zeer geslaagd.




Wolf

Hinterm Horizont geht's weiter.

vester86

Quote from: vester86 on September  4, 2010, 12:09:35
1 woord:

VET!!!

de subs (moet ze nog goed inregelen en mn nieuwe versterkers moeten ook nog inspelen), voegen heel veel body toe, precies datgene wat ik miste bij mn B&W's... nieuwe versterker voor die B&W's scheelt ook al een hoop trouwens.
kamer trilt bij tijden heerlijk, bij sommige muziek zelfs teveel van het goede  :P

ff totaalplaatje :)
ik kan niet anders zeggen dan WOW voor het hele geluidsbeeld. de subs overtreffen mijn verwachtingen zeker. ik heb ze nu zo afgeregeld dat ik ze niet meer hoor..... tot ik de versterker uitzet, dan mis ik stiekem een hele hoop. het klinkt echt als een geheel met de zuilen, en bij de goede muziek kan de set vreselijk laag gaan waar nodig, maar is op de achtergrond waar dat verlangt wordt... en zeker strak genoeg om mooi van muziek te kunnen genieten.
een en al genieten!

EJ

Heel mooi gedaan. Verrassend dat het zo goed klinkt ook, ondanks de keuze van de componenten. ;) Basgitaar kasten zijn toch iets anders dan subwoofers volgens mij. Heb je mooi omgebouwd!

vester86

Quote from: EJ on September  7, 2010, 23:07:20
Heel mooi gedaan. Verrassend dat het zo goed klinkt ook, ondanks de keuze van de componenten. ;) Basgitaar kasten zijn toch iets anders dan subwoofers volgens mij. Heb je mooi omgebouwd!
dat verbaast mij er ook aan, al wist ik vantevoren al dat de speakers wel laag weer konden geven, ik gebruikte ze natuurlijk al langer in een subwoofer opstelling.
bovendien zijn is de speaker tot zo'n 120hz behoorlijk linair als je de specs bekijkt, en daar is de sub allang afgefilterd.... full-range klinkt die helemaal nergens naar met muziek  :laugh:

vester86

wauw, na 8 jaar weet ik mn gebruikersnaam en wachtwoord nog  :clapping:

en gebruik ik de subs ook nog steeds in dezelfde configuratie  :clapping:

ondertussen 2 verhuizingen verder, en met een ander setje (monitor) speakers, klinken ze nog steeds geweldig !

ook de emotiva's op de foto heb ik nog steeds, niks over te klagen, erg fijn spul :)

godzijdank is de TV wel vervangen  :pompom:

Lambert

 :tounge:
Quote from: vester86 on July 29, 2018, 00:35:18
godzijdank is de TV wel vervangen  :pompom:

Hahaha, lekker vintage, dat wel!  ;D

Welkom terug!   8)