vooruitgang om de Tannoy M serie te vervangen voor de Saturn serie? (Nee dus)

Started by Ronald.L, July 26, 2010, 12:51:33

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

vooruit gand om de Tannoy M serie te vervangen voor de Saturn serie?

doen
2 (100%)
niet doen
0 (0%)

Total Members Voted: 2

Ronald.L

Beste forum vrienden.

Ik kan een complete set Tannoy speakers kopen van de saturn serie.
Het gaat om het 2x type S6 fronts.
              ,,      3x type S6C Rears en center.
Er zitten dus 3 centerspeakers bij .Het enige verschil met de center's en de orginele rears (de S6LR) is dat de speaker in het midden zit.
Voor de rest zijn ze het zelfde kwa specificatie.

Ik heb nu Speakers van de M serie staan.
                                           Type M5 fronts
                                                   M2 rears
                                                   pc center
Ik ben er tevrede mee.Maar het kan altijd beter.
Nu kan ik voor een redelijke prijs de saturns kopen ,maar zal ik er dan op vooruitgaan?
Misschien heeft hier iemand ervaring mee.(altijd makkelijk)
Tuurlijk moet ik ook zelf gaan vergelijken en luisteren .En dat ga ik ook zeker doen.
Ik hoor het wel en jullie natuurlijk ook.

                     

Richi

Een ander verschil is dat de center magnetisch is afgeschermd.

Ik heb zel zowel met de S6C als de S8C gespeeld en ook de S6LR als rears. Persoonlijk vond ik ze tegenvallen op zowel de Marantz PS-17 als de SR-12 waar ik ze op had aangesloten. Ze klonken niet erg open. Daar moet ik bij opmerken dat ik veeleisend was (ben) en dat ik het paartje S6LR laatst nog een keer heb aangesloten op een SR-4500 en dat dat best lekker klonk.

Ik ken de M serie niet, maar ik zou E zeker eerst beluisteren voordat je tot aanschaf overgaat.

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Ronald.L

Quote from: Richi on July 27, 2010, 01:03:17
Een ander verschil is dat de center magnetisch is afgeschermd.

Ik heb zel zowel met de S6C als de S8C gespeeld en ook de S6LR als rears. Persoonlijk vond ik ze tegenvallen op zowel de Marantz PS-17 als de SR-12 waar ik ze op had aangesloten. Ze klonken niet erg open. Daar moet ik bij opmerken dat ik veeleisend was (ben) en dat ik het paartje S6LR laatst nog een keer heb aangesloten op een SR-4500 en dat dat best lekker klonk.

Ik ken de M serie niet, maar ik zou E zeker eerst beluisteren voordat je tot aanschaf overgaat.

Groet,
Richard



Is dat een nadeel of maakt het niks uit dat ze magnetisch afgeschermt zijn.(of een voordeel)

Ik ga ze zeker beluisteren.
Ik moet ff kijken of ik mijn eigen onkyo mee neem.
Wel verstandig denk ik,maar bij mij thuis kunnen ze weer anders klinken.

Richi

Maakt voor de klank niet uit. Maar is wel prettig als ze bij je TV staan, hoewel ik niet weet of dit bij platte tv's nog speelt.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Ronald.L

Quote from: Richi on July 27, 2010, 23:59:02
Maakt voor de klank niet uit. Maar is wel prettig als ze bij je TV staan, hoewel ik niet weet of dit bij platte tv's nog speelt.

Ik ga ze  toch als rear's en center gebruiken. (Dus het heeft geen invloed op de klank.Mooi)
Want de S6 Gaan als fronts,(als ze beter klinken als de M serie)
Zaterdag eerst maar ff goed luisteren.

Vandaag eerst ff mijn nieuwste aanwinst weg werken en aan sluiten.
Nieuw speakerkabel.De Canare 4S8 :pompom: (30m)
Maar daar start ik een nieuw topic over

Ronald.L

Ik had de speakers ff op gehaald :pompom:
Ik had ze ff bij de mensen thuis beluisterd.
De speaker zagen er nog goed uit ook de front kapjes.
Ik heb ze dus gekocht. Ik wou ze gewoon thuis horen .
Bij de verkoper was alles kleiner dan bij mij thuis ,en thuis klinkt het altijd weer anders .
Ik thuis eerst de S6 aan gesloten wat een mooie speakers zijn het toch ik was er meteen   :inlove: op
Ze zijn wel een stuk kleiner dan mijn m5's .
ik gaan luisteren en nog eens luisteren en nog eens maar ik miste veel :nopompom:
In het laag loopt de s6 wel wat mooier door dan de M5's .
het mid-hoog overgangs gebied klonk mij qua klankkleur en power wel erg 'leeg' en vlak. Bijna hol te noemen.(dat naar mijn gevoel dan).
Ik was er behoorlijk ziek van :unhappy:
Ik had er toch op gerekend Dat ze een stuk beter zouden klinken dan mijn M5's.
Mischien dat de s6 te klein is voor de ruimte die ik heb,en dat ze de ruimte niet kunnen vullen. Wel erg jammer.
Mischien dat ik eens de s8 of de s10 moet proberen of blijft het klank beeld dan het zelfde?
Dus de M's blijven gewoon staan.

De andere 3 speakers die er bij zaten waren niet van de s6 serie wat ik eerst wel dacht.
Maar van s8 serie .En het zijn twee centerspeakers en een rear speaker maar wel alle drie center aansluiting en de speaker zit ook gewoon in het midden?
Ik had niet verwacht dat ze zo groot waren .Als centerspeaker is het een hele mooie speaker maar als rear's(voor mij dan) te groot om op te hangen.
En op standaarts gaat niet van wegen de indeling die we thuis hebben.Dus alles gaat weer jammer genoeg de verkoop in.

Ik had de S6 al op marktplaats gezet en daar heb ik een forum genoot erg blij mee gemaakt.
Veel plezier er mee IceEyz 

Richi

Ja, ik had een vergelijkbare ervaring. De S8 klinkt vergelijkbaar, dus ik zou dan echt voor een ander type o merk gaan als de klank van de S6 je niet aanstaat.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

RalphH

Waar staan de centers/surrounds in de verkoop en heb je een idee hoe ze zich verhouden tov de Sixes serie? De laatste Is wel DC, maar met een gesloten kast.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ronald.L

Quote from: RalphH on August  4, 2010, 15:50:56
Waar staan de centers/surrounds in de verkoop en heb je een idee hoe ze zich verhouden tov de Sixes serie? De laatste Is wel DC, maar met een gesloten kast.

Ik had ze op Markplaats staan.Maar ze zijn inmidels al verkocht.
ook toevallig aan een forum vriend 8).

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ronald.L

Quote from: Richi on August  3, 2010, 12:24:28
Ja, ik had een vergelijkbare ervaring. De S8 klinkt vergelijkbaar, dus ik zou dan echt voor een ander type o merk gaan als de klank van de S6 je niet aanstaat.

Ja daar zat ik ook al aan te denken.
Ik ga lekker rond neuzen.Ook wel weer leuk nieuwe ervarigen op doen :music:

Ik denk dat ik eens Monitor Audio ga proberen.Ik hoor daar ook wel goeden berichten over.
Ff kijken wat er op mijn pad komt.

Ronald.L

Quote from: RalphH on August  4, 2010, 21:28:08
Damn  ;D. Maar mooi dat er al iemand blij mee is.

Dat is zeker mooi.Ik had niet verwacht dat ik er zo snel iemand blij :pompom: mee kon maken.
Ik zou het je niet kunnen vertellen hoe de 8 zich houd tegen over 6 serie .daarvoor heb ik ze te kort beluisterd.
Maar ik denk dat dat niet echt problemen geeft.

RalphH

Ach, misschien maar goed ook dat ze al weg zijn, kan het budget eerst naar het maken van een HT ruimte. Kan het voorlopig nog wel even met mijn woekiefoekie rears doen, maar dit was wellicht een leuke match geweest.

Succes met jouw eigen zoektocht.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Ronald.L

Quote from: RalphH on August  4, 2010, 22:02:54
Ach, misschien maar goed ook dat ze al weg zijn, kan het budget eerst naar het maken van een HT ruimte. Kan het voorlopig nog wel even met mijn woekiefoekie rears doen, maar dit was wellicht een leuke match geweest.

Succes met jouw eigen zoektocht.
Dat gaat alemaal goed komen.
succes met je spaarbank boekje ;)

RalphH

Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Douma

Zo zie je maar hoe belangrijk thuis luisteren is... en dat smaken (gelukkig) nog steeds verschillen. Ik heb een tijdje met enorm veel plezier naar een stel Tannoy S8lr geluisterd, terwijl de M serie mij niet kon bekoren.

Succes met de zoektocht naar een 'echte' upgrade.
"Nothing lasts, but nothing is lost."

Ronald.L

Quote from: Douma on August  5, 2010, 11:12:32
Zo zie je maar hoe belangrijk thuis luisteren is... en dat smaken (gelukkig) nog steeds verschillen. Ik heb een tijdje met enorm veel plezier naar een stel Tannoy S8lr geluisterd, terwijl de M serie mij niet kon bekoren.

Succes met de zoektocht naar een 'echte' upgrade.

Dat is het zeker :music:
En mijn zoektocht naar een echte' upgrade gaat zeker wel lukken.

Jeriko

Ik heb jaren deze tannoy's S6 gehad en moet zeggen dat ik er nu toch wel een beetje spijt van heb gekregen dat ik ze destijds verkocht heb. Ze klinken wat ingetogen en warm en zijn totaal niet agressief in het hoog misschien voor sommige zal het wel wat saai overkomen, maar met de goede combinatie kan het heel erg goed klinken. Ik had destijds een receiver van Marantz (SR7300) er aan hangen in combinatie met een DVD speler van Harman Kardon (DVD20) en dit klonk heel goed. De marantz was (nu klinken ze niet meer zo) nature ook een warm klinkende versterker en met de Harman Kardon was het een goede combi omdat deze weer heel erg helder klonk. Ik heb nogal wat pech met deze dvd speler, 1e daarvan ging de la niet open, 2e had problemen met de software dus terug naar de service en kwam niet meer terug omdat deze met de koerierdienst was verdwenen, 3e speler had vele problemen en daarom maar besloten om deze vervangen voor een Marantz speler.
Maar desondanks toen alles verkocht met uitzondering van de Marantz receiver  :( :( stom stom.
Ik denk dat als je de S6 aan een Naim 5i hangt dat de speaker meer laat horen dan dat de Marantz dat doet, maar goed daar is het nooit van gekomen jammer maar helaas.
Als ik nog een setje S6 of en S6lr dan probeer toch nog eens om te kijken of het nog steeds zo goed klinkt als ik dacht.

Gr. Jeroen
Denon AVC-X4800H, Naim Supernait, Naim hicap DR, Naim ND5XS, Oppo bdp-103 darbee edition, Linn Majik 140, Linn Majik 112 & 10x linn unik , B&W db3d, jvc DLA-X5900WE, Lehmann Black Cube, Rega RP40, i-qube V2/ Audioqiuest Dragonfly red en een Audio-Technica ATH-A7 hoofdtelefoon.

IceEyz

Hier is de gelukkige IceEyz :).

Qua klankbeeld vind ik de Saturns een stuk neutraler ten opzichte van de M3's die ik zelf heb, maar ook ten opzichte van Ronald's M5.
De Saturn is niet zo warm gekleurd en is een stuk preciezer in het plaatsen van alle instrumenten, vooral in de diepte. Bij mijn M3's was van diepte geen enkele sprake.

Ik denk dat bij Ronald de S6 speakers te klein zijn om zo ver uit elkaar te staan en sowieso missen ze wel wat conus-oppervlak om een behoorlijke hoeveelheid lucht te verplaatsen. Dus ze gaan laag, maar niet met veel druk erachter.

Verder is het bij de Saturns ook zo dat de DualConcentric tweeter ingetogen is en niet ver boven de 20khz doorloopt.
Goede match voor mij persoonlijk is een stevige Pioneer Receiver, de VSX-LX70. (ax2as, ax4asi, lx60 is vrijwel hetzelfde)
Deze maakt de speakers wat levendiger in het hoog door de iets agressieve aanzet, blijft neutraal in het midden en heeft een krachtige strakke laagweergave.
Daardoor klinkt het bij mij ontzettend lekker, waarbij vooral op te merken valt dat stemmen zeer natuurgetrouw overkomen.
Bij de Mercury serie blijkt dan dat alles wat voller en qua laag ook wolliger wordt weergegeven, in het begin natuurlijk zeer plezant voor de oren, maar het verbergt de precieze details van de bron.

Voor wat meer warmte moet je met versterking richting Marantz, maar dan ga je het hoog uit deze speaker te veel missen.
Versterkers met een teruggetrokken laag/mid zullen van de speakers ook niet veel goeds overlaten.
Daarom van harte aanbevolen om een zo neutraal mogelijk versterker op deze neutraal klinkende speakers aan te sluiten.
Misschien dat Ronald's Onkyo net niet de goede match is met deze Saturn-serie.

Als laatste wil ik nog even opmerken dat ik bij Ronald een gezellige luistersessie heb mogen meemaken, een absolute aanrader mocht je ooit iets van hem willen overnemen.
Geeft je alle tijd en is eerlijk over zijn waren en in zijn vraagprijs.

Succes Ronald :).