Nieuwe speakers a €1000,- de stuk == Het is de Focal Chorus 826W geworden!!

Started by FeaR1986, July 22, 2010, 02:47:10

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pagr

Ook heel mooi (er zijn deze zomer toch mooie setje beschikbaar naast die Usher MD2).  Deze zal kwa klank/gedrag meer op de 826W lijken maar toch wel beter zijn (2000/stuk). Ik heb deze niet gehoord maar dit is een mooie deal.  Ik had wel ergens gelezen dat deze de downfiring bass port mist en dat deze speakers nog meer ruimte nodig hebben om te ademen.  Misschien dat je deze bij Stassen ook kunt beluisteren en wellicht een optie op deze 2de hands jongens neemt.

Toegift: zie review van stereo.de
Audio/Video:  Philips Essence (42PES0001D) | Denon AVR-4310 | HDI Dune Base 3.0 | Pioneer DV-696AX | Focal Chorus 826W | Kef Q10c | Kef HTS 2001 / Q5 | REL Quake II
Fun stuff:  PS3 Slim | Wii | PS2 | PlaySeat + Logitech DFP | iPad 32+3G | iPhone 3GS | iPod Classic | Qnap 109 ProII | Callaway X-22

FeaR1986

En dan nu de vraag wat de doorslag kan geven:
Ik heb dus een Denon AVR-2809. Opgegeven vermogen is 150 Watt bij 8 Ohm in stereo en 115 Watt bij 8 Ohm in een meerkanaals opstelling. Het vermogen in stereo haalt de receiver, dat is het punt niet. Bij meerkanaals haalt de receiver de 115 Watt niet, maar komt er 97 Watt per kanaal uit.

Nu weet ik dat Watt niet alles zegt, maar zou ik met deze waarden (en receiver) een 5.0 set (aangezien de .1 toch een actieve subwoofer is) van de Focal Electra aan kunnen sturen?
De verkoper van Hobo meldde namelijk dat mijn receiver al moeite zou krijgen met de 5.1 set van de Chorus-reeks. Terwijl die me toch redelijk makkelijk aan te sturen lijken met een rendement van over de 90.0 dB en een minimaal vermogen van 40 Watt.
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Sjaudio

Focal Electra in combinatie met de AVR-2809 is vragen om problemen. Ondanks het rendement willen die toch een behoorlijk stabiele versterker hebben om tot hun recht te komen.

FeaR1986

Quote from: Sjaudio on August  2, 2010, 15:57:50
Focal Electra in combinatie met de AVR-2809 is vragen om problemen. Ondanks het rendement willen die toch een behoorlijk stabiele versterker hebben om tot hun recht te komen.

Dat dacht ik al... dan moet er toch weer iets van een Emotiva XPA-5 komen en gaan de kosten weer met een euro of 750 omhoog.
Dus Electra's gaan het sowieso niet worden...
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Nahpets

Het verschil tussen 115 Watt per kanaal en 97 Watt per kanaal ga je niet echt merken. Dat is in ieder geval iets waar je je niet druk over hoeft te maken. De 1027 heeft een gevoeligheid van 91 dB en een minimale weerstand van 3,5 Ohm, zaken die, op papier, niet echt doen vermoeden dat het om een lastige speaker gaat.

Je zult echter moeten afwegen of je een volledige set op het nivo van de 1027 wilt hebben of eventueel een mix tussen de 1027 op de fronts en de rest bijvoorbeeld van de 8 serie. Dat zal mede afhangen van je gebruik, als je 85% (stereo-)muziek luistert en 15% film kijkt is die mix minder van belang als dat je 100% film kijkt.

2e afweging is of je de 1027 durft te voeren aan je receiver. Zoals Sjaudio al aangeeft (geen idee waar zijn ervaring tussen de receiver en de 127's op gebaseerd is overigens) is er een mogelijkheid dat de 1027's de receiver met huid en haar opeten. Als het wel werkt heb je hier nog een hele mooie 2 traps raket aan. Als je de 5.1 op orde hebt kun je de hele set op een hoger nivo brengen door alleen de receiver te vervangen.

Uitgangspunt voor mijn eigen set zijn altijd geweest de luidsprekers geweest, zij bepalen (mijns inziens) voor het grootste gedeelte de sound die je krijgt. Ik zal daarom het laatst bezuinigen op mijn (front) luidsprekers.
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

S@m

Quote from: Nahpets on August  2, 2010, 16:15:07
Uitgangspunt voor mijn eigen set zijn altijd geweest de luidsprekers geweest, zij bepalen (mijns inziens) voor het grootste gedeelte de sound die je krijgt. Ik zal daarom het laatst bezuinigen op mijn (front) luidsprekers.


Sjaudio

Quote from: Nahpets on August  2, 2010, 16:15:07
Zoals Sjaudio al aangeeft (geen idee waar zijn ervaring tussen de receiver en de 127's op gebaseerd is overigens)

Niet per definitie die combinatie, maar 2 jaar terug heb ik ook na de Focal Electra reeks gekeken, en toen werd mij verteld dat stabiele eindversterking voor deze luidsprekers geen overbodige luxe is.

FeaR1986

Quote from: Sjaudio on August  2, 2010, 16:17:56
Niet per definitie die combinatie, maar 2 jaar terug heb ik ook na de Focal Electra reeks gekeken, en toen werd mij verteld dat stabiele eindversterking voor deze luidsprekers geen overbodige luxe is.

Ik heb het - net als jij - dus ook alleen van horen zeggen, maar heb het niet zelf geprobeerd.
Op diverse sites staan overigens reviews van mensen die de 1027S aansturen met een buizenversterker van nog geen 35 Watt. Dus als dat al lukt dan moet het met een receiver als de mijne toch ook wel lukken?

Het knaagt nu echt erg omdat je voor 750 euro dus een XPA-5 hebt die deze speakers met gemak aan kan sturen. Voor dat geld heb je dan dus wel een extreem mooie set, toch een hele stap hoger dan de Chorus-reeks waar ik eerst naar keek. Vind de Chorus wel mooier qua looks, maar dat is meer omdat ik van het agressieve houdt. De Electra is meer chique wat ik zeker wel ga leren waarderen :)
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Sjaudio

Quote from: FeaR1986 on August  2, 2010, 16:22:19
Ik heb het - net als jij - dus ook alleen van horen zeggen, maar heb het niet zelf geprobeerd.
Op diverse sites staan overigens reviews van mensen die de 1027S aansturen met een buizenversterker van nog geen 35 Watt. Dus als dat al lukt dan moet het met een receiver als de mijne toch ook wel lukken?

Het knaagt nu echt erg omdat je voor 750 euro dus een XPA-5 hebt die deze speakers met gemak aan kan sturen. Voor dat geld heb je dan dus wel een extreem mooie set, toch een hele stap hoger dan de Chorus-reeks waar ik eerst naar keek. Vind de Chorus wel mooier qua looks, maar dat is meer omdat ik van het agressieve houdt. De Electra is meer chique wat ik zeker wel ga leren waarderen :)

Een buizenversterker van 35 watt is niet niks, waarschijnlijk zeeeer stabiel en niet te vergelijken met de Denon receiver. Nogmaals, wattage zegt niks! Ik ben het wel met je eens dat de Electra serie buitengewoon mooie luidsprekers zijn. En dat ze absoluut een goede start zijn qua front luidsprekers. Ik ben alleen bang dat het upgrade virus qua versterking heel snel toe zal slaan dan.. ;)

FeaR1986

Quote from: Sjaudio on August  2, 2010, 16:25:46
Een buizenversterker van 35 watt is niet niks, waarschijnlijk zeeeer stabiel en niet te vergelijken met de Denon receiver. Nogmaals, wattage zegt niks! Ik ben het wel met je eens dat de Electra serie buitengewoon mooie luidsprekers zijn. En dat ze absoluut een goede start zijn qua front luidsprekers. Ik ben alleen bang dat het upgrade virus qua versterking heel snel toe zal slaan dan.. ;)

STEL ik neem die Electra 1027 en sluit ze aan op mijn Denon AVR-2809, wat kan er dan gebeuren? Lager volume of...?
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Dirk

Quote from: FeaR1986 on August  2, 2010, 16:22:19
Het knaagt nu echt erg omdat je voor 750 euro dus een XPA-5 hebt die deze speakers met gemak aan kan sturen. Voor dat geld heb je dan dus wel een extreem mooie set, toch een hele stap hoger dan de Chorus-reeks waar ik eerst naar keek. Vind de Chorus wel mooier qua looks, maar dat is meer omdat ik van het agressieve houdt. De Electra is meer chique wat ik zeker wel ga leren waarderen :)
je hoeft zelfs geen XPA-5 aan te schaffen als jouw receiver niet zou volstaan. Een UPA-2 voor een fractie van de prijs enkel voor de 1027 fronts volstaat ook ruimschoots.
ik spreek hierbij uit eigen ervaring, want ik heb geen makkelijke fronts, maar de UPA-2 laat ze echt wel zingen ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

FeaR1986

Ik nam de XPA-5 als voorbeeld omdat die op dit moment ook te koop staat hier :)
Maar weet nog niet wat voor eindbak ik dan zou moeten nemen, want dan wordt het budget toch wel even overschreden. Qua looks zou iets van Denon wel mooi zijn, maar die zijn best wel prijzig...

Maar dan staat nog steeds de vraag wat er gebeurt als ik de Focal Electra aansluit op mijn Denon en het toch niet voldoende is...
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Nahpets

Geluid zal niet echt los komen van de speakers, waarschijnlijk ook een flubberige bas (niet strak dus).
I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Sjaudio

Quote from: FeaR1986 on August  2, 2010, 16:55:56
STEL ik neem die Electra 1027 en sluit ze aan op mijn Denon AVR-2809, wat kan er dan gebeuren? Lager volume of...?

Heeft niks met volume te maken, puur met controle. Als een versterker de luidsprekers in de hand heeft hoor je dat, je hoort de rust, de controle, strakke sub/bass, het geluid komt los van de speakers, etc.

Met de Denon zal je het gevoel hebben; ik mis iets, uit de luidsprekers moet meer te halen zijn en dat gevoel zal snel doordringen om een upgrade te willen maken. Het is aan jouzelf natuurlijk hoever je wilt gaan. Je kan het zo gek maken als je zelf wilt ( of kan betalen ).

Indien je besluit om de 1027's te halen, zal je in eerste instantie vast en zeker tevreden zijn. Totdat je een keer een eindbak leent bij iemand, en dan weet je wat je gemist heb en wil je niet meer terug.

Nahpets

Quote from: Sjaudio on August  2, 2010, 18:14:19
Indien je besluit om de 1027's te halen, zal je in eerste instantie vast en zeker tevreden zijn. Totdat je een keer een eindbak leent bij iemand, en dan weet je wat je gemist heb en wil je niet meer terug.

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

FeaR1986

Dus er op vooruit ga ik zeker en zolang ik niet van iemand een eindbak leen merk ik niets  :laugh:
Dus dat probleem van de betere versterking zou dan later opgelost kunnen worden.
Maar het is gelukkig niet zo dat mijn receiver komt te overlijden :P

Alleen zit ik even te vogelen wat nu precies het verschil is tussen de Focal Electra 1027S en Focal Electra 1027BE, de BE staat voor "beryllium" wat weer slaat op de tweeter. Maar zo te zien heeft de Electra 1027S meteen op de grond, waar de 1027BE een soort van verlengde zijkanten heeft. De BE is ook 5 centimeter hoger. De BE stond trouwens bij de Hobo voor 1599 euro de stuk te koop, wel een demo met wat beschadigingen. Dus dan is de advertentie op Hifi.nl wel een heel mooi geprijsde.

Kan aanstaande zaterdag bij Stassen eens kijken of ze toevallig een Electra hebben staan, maar net zoals met de Chorus 836V voor 1578 euro per paar heb ik het idee dat ik snel moet handelen. En met deze aanbieding nog sneller dan in het geval van de Chorus. Het leven is hard...
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Dirk

de BE serie is wel een heel andere (prijs)klasse dan de gewone Electra, dus deze mag/kan je niet echt vergelijken...er is wel wat meer anders dan enkel de tweeter  ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

FeaR1986

Quote from: Nahpets on August  2, 2010, 18:26:46
Sorry.....

Helemaal lullig omdat dit puur een luxe-probleem is  :angel:

Quote from: Dynky on August  2, 2010, 18:30:37
de BE serie is wel een heel andere (prijs)klasse dan de gewone Electra, dus deze mag/kan je niet echt vergelijken...er is wel wat meer anders dan enkel de tweeter  ;)

Qua design doen ze niets voor elkaar onder, maar dat is zoals gezegd niet alles.
Maar goed, kan wel kijken naar de BE-serie maar dat gaat het toch nooit worden. Denk dat als ik die Electra 1027S kan scoren heel tevreden mag zijn: ga je eerst kijken voor de Chorus 700-reeks, verhoog je je budget zodat je naar de 826W kan kijken en dan eindig je bij de Electra-serie :P

Maar toch wil ik er nog een nachtje over slapen.
En meest irritante is nog dat ik het mijn ouders moet vertellen dat ik die speakers wil. Ben dan wel 24 en heb het geld zo liggen, maar moet nog steeds toestemming vragen  :-X
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT

Nahpets

I love everybody!
Some I love to be around,
some I love to avoid,
and all others I would love to punch in the face.

Sjaudio

Je moet natuurlijk ook een keer een grens stellen. Als je voor de Electra serie gaat, zou het zonde zijn als de rest van je set niet in dezelfde categorie valt. Dat valt in zekere zin op te bouwen, ( electra rears, electra center, eindbak, mooi loopwerk ) maar als je dat niet van plan bent zou ik lekker bij de Chorus serie blijven, wat trouwens ook zeer mooie luidsprekers zijn; vooral de W's  :inlove:


Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sjaudio

Quote from: Dynky on August  2, 2010, 19:00:37
voor een ruimte van 5 bij 4 een beetje overkill, niet ? ;)

De Electra 1027S of de 836V niet dan? ;)

FeaR1986

Quote from: Sjaudio on August  2, 2010, 18:46:18
Je moet natuurlijk ook een keer een grens stellen. Als je voor de Electra serie gaat, zou het zonde zijn als de rest van je set niet in dezelfde categorie valt. Dat valt in zekere zin op te bouwen, ( electra rears, electra center, eindbak, mooi loopwerk ) maar als je dat niet van plan bent zou ik lekker bij de Chorus serie blijven, wat trouwens ook zeer mooie luidsprekers zijn; vooral de W's  :inlove:

Met dat punt zit ik nu ook in mijn hoofd: voor 2000 euro kan ik nu een stap maken om mijn home cinema een serie hoger te tillen. Echter is dat nu alleen het geval van de fronts. Want de rears zijn al 1000 euro per stuk (exclusief stands) en de center zit zelfs nog hoger. Dus dan heb ik nu een koopje, maar straks ga ik daar wellicht spijt van krijgen. Denk dat ik voor nu met een Chorus W-serie al een mooie upgrade neer zet. Ik kom tenslotten van een Magnat Motion 990...

Quote from: Sjaudio on August  2, 2010, 18:55:16
Deze overigens al gezien?

http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=102852.0

Nominale Impedantie van die speakers is 4 Ohm, denk niet dat mijn receiver dat leuk gaat vinden...
Focal Chorus 826W - 816W - CC800W | Velodyne SPL-1200 Ultra | Denon AVR-4520 (pre/pro) | Emotiva XPA-2 - XPA-5 | LG OLED77G1RLA | QNAP TS-469 Pro | Nvidia Shield TV Pro | Logitech Squeezebox Touch | Sony PS5 | Microsoft XBox Series X | ViaBlue X25 | Audioquest Forest + Chocolate HDMI | Van den Hul The Magnum Hybrid + The Sub Hybrid

FeaRs Focal HT