Licht bij Piano 3200

Started by -V-, September 19, 2003, 01:29:58

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-V-

Ik kijk al een weekje Film op groot scherm op mijn Piano 3200. Ik moet wel nog een projectiescherm aanschaffen. Daar begint het probleem dus ...

Ik merk op dat de Piano, ongeacht het filmformaat licht op 4/3 projecteerd en zelfs nog iets breder ?

Is er een methode om dat anders te doen ? enkel Steeds 16/9 belichten bv. ?

En wat koop ik best van scherm ? 4/3 ? 16/9 ? heel weinig films zijn in 16/9 dus
zelfs op een 16/9 scherm krijg je dan onder en boven belichting ?
Ik ben er nog niet helemaal uit alle hulp en info is welkom ! 8)
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

garmtz

Het liefst gebruik je bij een 4:3 digitale projector een 4:3 scherm. Je hebt dan in 4:3 een beter beeld en verliest in die mode geen resolutie. Mooiste bij een 4:3 projector is misschien nog wel een anamorphische lens.

Rob_Dingen

Hoi V

Je zou een electrisch 4:3 scherm kunnen kopen en aan de bovenkant een masking systeem maken.
Je doet dan het scherm een stukje omhoog en laat de maskering zakken.
Op deze manier kun je dus alle maten maken 1.33 1.78 en 2.35.

Rob

J.A.F._Doorhof

De Piano is een dual projector.
Je zult dus echt moeten experimenteren wat beter is, ik denk inderdaad een 4:3 schem dat breder is dan nodig op 4:3 met 4 way masking.

MAW 4:3 moet erop passen qua hoogte en 16:9 qua breedte.
Bij 16:9 Zul je aan de boven en onderkant moeten masken, en bij 4:3 aan de zijkanten.

Ik denk echter (correct me if I'm wrong) dat dit VEEL te duur is, anders zou deze persoon geen Piano overwegen maar direct voor een budget rond de € 8000,00 gaan zoeken.

MvrGr.
Frank
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

FrankL

Quote from: -V- on September 19, 2003, 01:29:58Is er een methode om dat anders te doen ? enkel Steeds 16/9 belichten bv. ?

En wat koop ik best van scherm ? 4/3 ? 16/9 ? heel weinig films zijn in 16/9 dus
zelfs op een 16/9 scherm krijg je dan onder en boven belichting ?
Ik ben er nog niet helemaal uit alle hulp en info is welkom ! 8)
Inderdaad, de projector is dual mode. Als je je projector op de 16:9 stand hebt staan wordt het volgende deel van de DMD gebruikt:
848x480
Als je hem op 4:3 zet wordt het volgende deel van de DMD gebruikt:
800x600
Dit is lastig: als je de 4:3 beeldvullend maakt, projecteert de 16:9 een stuk buiten het scherm.
Hier zijn 2 oplossingen voor:

1. Koop een 16:9 scherm. Projecteer 16:9 beeldvullend, en 4:3 in een venster binnen dit 16:9 beeld. Hiervoor is een speciale stand in het menu aanwezig. Nadeel: het 4:3 beeld is kleiner, en gebruikt maar 640x480 resolutie.

2. Koop een 4:3 scherm. Gebruik de zoom om het 16:9 beeld iets kleiner te projecteren zodat het in het 4:3 scherm past. (Ik heb hier geen ervaring mee, want ik heb een 3100. Misschien dat iemand met een 3200 kan aangeven of dit praktisch is).

Die belichting buiten je scherm kun je verbergen door je muur zwart te schilderen. Dat heb ik gedaan. Dan merk je het restlicht niet meer, ook niet bij volledige verduistering. En is een goedkope oplossing.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

-V-

#5
Hmmm ... I C ... Nadelen van digitaal zeker eh ...

Ik snap nog steeds niet waarom hij in 16/9 mode een breder licht projecteerd dan beeld ?

En welk scherm is een goed scherm ? of werk ik best met DIY ?
welke Gain is ideaal voor een piano ?
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

kermit

Hoi, Ik heb een 3100 en daar heb ik totaal geen last van.
De 3200 ken ik persoonlijk niet.

Brian

Oracle

Quote from: -V- on September 19, 2003, 01:29:58
En wat koop ik best van scherm ? 4/3 ? 16/9 ? heel weinig films zijn in 16/9 dus
zelfs op een 16/9 scherm krijg je dan onder en boven belichting ?

Ik denk overigens dat de meeste films juist in 16/9 zijn, en er veel minder (budget-)titels in 4/3 zijn. Maar dat bedoel je misschien anders?

Groet,
Mark

-V-

#8
Ik bedoelde dat de meeste films nog smaller zijn ...  8)

Maar mijn probleem is dus dat ik in 16/9 niet enkel belichte ( geen kleur) banden krijg boven en onder, maar ook smalle belichte banden links en rechts ? is dit normaal ?  ???
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

FrankL

Quote from: kermit on September 19, 2003, 13:18:14
Hoi, Ik heb een 3100 en daar heb ik totaal geen last van.
Dan heb je het niet goed verduisterd!
Het hele DMD paneel wordt belicht. Dus ook de pixels die je niet gebruikt bij bijv. 16:9 weergave zijn zo zwart als het paneel het kan, dus donkergrijs.
Daarbuiten is nog een lichtkrans, die je met maskering of een zwart behang onschadelijk kan maken.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

-V-

Ach dus die lichtkrans is normaal ? ok dan ...
Dan kijk ik bij aankoop van een scherm voor een goeie maskering ...

Iemand tips voor een scherm ? Merk / model ? wat gebruiken de piano bezitters van het forum ?
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound