Verschil in basklank zelfde speakers

Started by fikszo, September 17, 2003, 20:38:21

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fikszo

Ik heb twee dezelfde speakers, nml. Magnat Vector 77.
Nu klinkt de ene een stuk harder dan de ander.
Als ik er recht voor zit, lijkt het geluid dus uit een kant te komen.

De ene speaker ( met het minst volle geluid) is wel wat jonger dan de ander, maar heeft al zeker 100-150 uur egspeeld in 2 maanden tijd, dus inspelen kan het niet meer zijn, lijkkt me....

Ik ehb alles al geprobeert, kabels verwisseld, boxen verandert links/rechts, single/bi-wired aangesloten....

Kabel is hetzelfde, beiden 4.5 meter lang.

Als ik van dichterbij luister komt er ook meer geluid uit de en eals uit de andere, voornamelijk de basweergave mist enigszins.

Maar het geluid is wel zuiver, geen gekraak oid...

Ben benieuwd wat er evt, zou kunnen zijn......


Alvast bedankt voor de antwoorden
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

StrayDog

Lijkt me een kwestie van akoestiek, staat de ene speaker bv. dichter in een hoek dan de andere, wordt het geluid aan een kant van de kamer meer gedempt etc?

Heb je al eens een andere opstelling van de speakers geprobeerd?

Sullivan

Quote from: StrayDog on September 17, 2003, 21:24:18
Lijkt me een kwestie van akoestiek, staat de ene speaker bv. dichter in een hoek dan de andere, wordt het geluid aan een kant van de kamer meer gedempt etc?

Heb je al eens een andere opstelling van de speakers geprobeerd?

Hier dacht ik ook aan, maar als je goed leest heeft hij de speakers al omgewisseld, dit kan het dus niet zijn.

Kan het zijn dat de 1 een nieuwere versie is met b.v. een iets andere filter?

mvg,
Frank

garmtz

Je krijgt alleen een mooi gebalanceerd geluid als de opstelling van de speakers in de kamer precies symmetrisch is en er dus ook niet aan de ene kant allemaal meubels dichtbij de speakers staan en aan de andere kant niet. Kun je misschien een digitale foto maken van je situatie?

garmtz

Quote from: Sullivan on September 17, 2003, 21:28:28
Hier dacht ik ook aan, maar als je goed leest heeft hij de speakers al omgewisseld, dit kan het dus niet zijn.

Als je de speakers omwisselt, heeft de ene speaker nog steeds een andere akoestische situatie dan de andere... Dus JUIST het omwisselen zou als het aan een van de speakers ligt dus een verschil op moeten leveren.

Sullivan

#5
Quote from: garmtz on September 17, 2003, 21:31:03
Quote from: Sullivan on September 17, 2003, 21:28:28
Hier dacht ik ook aan, maar als je goed leest heeft hij de speakers al omgewisseld, dit kan het dus niet zijn.

Als je de speakers omwisselt, heeft de ene speaker nog steeds een andere akoestische situatie dan de andere... Dus JUIST het omwisselen zou als het aan een van de speakers ligt dus een verschil op moeten leveren.

Wat ik begrijp uit zijn verhaal is dat de oude speaker harder klinkt dan zijn nieuwe. Of hij die nu links of rechts zet. Dan is mijn conclusie dat het niet aan de acoustiek ligt.

mvg,
Frank

Spacebass

Zoals hij het opschrijft lijkt het niets uit te maken..alleen wat bedoeld hij er mee?

De zelfde speaker klinkt nog steeds zwak of de zelfde kant heeft nog steeds een zwak geluid?

Alleen de vrager kan hier uitsluitsel over geven.

Vlearmoes

En hoe zijn je instellingen van de versterker ?
is de output naar beide kanalen gelijk?
Integra DTR 9.9 XT Pro | Marantz BD 8002| Panasonic 50G10 |Technisat ontvanger en schotel | Kef reference Model 3.2 |KEF Calinda, | KEF Model 200 |Asus G50v | Synology

Spacebass


fikszo

Sorry, topic helemaal weer vergeten.
:-\
Maar ik bedoel dus de speaker die nog steeds harder klinkt, ongeacht of hij links of rechts staat.

Lijkt me dus niet aan akoestiek te liggen, aangezien ik het dan juist de andere speaker zou moeten merken bij omwisseling van plek
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

fikszo

En zaken als output van d eversterker zijn uiteraard gelijk, heb het alleen nog niet met een andere versterker kunnen testen, maar kon met vorige speakers aan dezelfde versterker deze verschillen niet ontdekken
MAC Mini I Classe CP-800 MKII I Classe CAM-400 mono's I Transparent MusicWave Ultra 5th Gen I Transparent MusicLink Ultra MM2 I B&W 803 D3

Spacebass

Als het aan de amp lag had je het met een kabelwissel ook wel kunnen horen...

Speakers laten nakijken?