Author Topic: HDMI kabel 19+1, waar staat die "+1" voor  (Read 499 times)

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Offline Jack_D

HDMI kabel 19+1, waar staat die "+1" voor
« on: August 29, 2019, 23:35:00 »
Vraagje over een HDMI ARC audio extractor(zoals op bijgevoegde foto te zien is).
Waar staat die "+1" voor in "standard 19+1 high level HDMI cable".......??

Voor zover ik via de Google-omatic kan achterhalen heeft elke hdmi kabel gewoon 19 aders, dus wat bedoelen ze dan met die "+1" waarover de hdmi kabel moet beschikken zodat dit kastje functioneert.

Achtergrond info:
Ik wil op mijn tv een blutooth transmitter hangen zodat ik mijn draadloze hoofdtelefoon ook alleen op mijn tv kan gebruiken. Nu moet ik heel mijn audio set aanzetten om mijn hoofdtelefoon(blutooth) te kunnen gebruiken voor het tv geluid. Heb al geprobeerd de blutooth transmitter aan de analoge uitgang van mijn tv te hangen maar das niet echt een succes. Het geluid is behoorlijk plat, mist veel dynamiek en in muziek passages met een laag volume is de achtergrondruis behoorlijk hoorbaar en hoger dan ik kan accepteren. De digitale audio uitgang op mijn tv is al ik gebruik. Maar heb nog wel een HDMI/ARC beschibaar op de tv. Mijn plan is om het audiosignaal, digitaal, via HDMI ARC af te tappen en dan via de digitale optische uitgang van de HDMI ARC audio extractor door te sturen naar mijn blutooth transmitter. Dan heb je 1 digtaal naar analoog vertaalslag minder in het traject van bron naar geluidhoofdtelefoon (als ik me niet vergis :blush: ). Alleen de hoofdtelefoon zet dan nog het digitale audio signaal om naar analoog. En ik vermoed zo dat de DAC in mijn Denon koptelefoon toch net iets beter klinkt dan de DAC in mijn tv. Je geluid is zo slecht als de slechtste schakel in de keten van Bron naar Geuid.
Lijkt mij een goed plan om de werloze HDMI ARC aansluiting op mijn tv hiervoor te gebruiken, behalve dat ik niet weet wat die "+1" inhoud bij de hdmi kabel beschrijving :D .
« Last Edit: August 29, 2019, 23:36:19 by Jack_D »
KEFfende speakers bijten niet

Offline Jack_D

Re: HDMI kabel 19+1, waar staat die "+1" voor
« Reply #1 on: September 1, 2019, 11:59:05 »
Nog geen reacties........ ben dus niet de enigste die niet weet wat er met een "standard 19+1 high level HDMI cable" bedoeld word. Wat bedoelen ze met die "+1".......??

Als alle spulletjes binnen zijn ga ik het maar gewoon proberen met een gewone HDMI kabel en dan ze we wel waar de rook uitkomt(hopelijk niet :D :D )

Offline Trabuca

« Reply #2 on: September 1, 2019, 17:08:46 »
Wilde gok, randaarde?
Home theater: Denon AVR-4520, Kef LS50 (5x), JL Audio 12W3 met Hypex DS4.0 DIY sub, Sony 55HX850, Intel Nuc i3 met Kodi.
Stereo: Oppo PM3, Oppo HA2, RPi3 Volumio.

Offline Jack_D

« Reply #3 on: September 3, 2019, 11:19:30 »
Die "+1" van de HDMI kabel(wat het ook mogen zijn) is toch blijkbaar wel belangrijk. Heb gisteren de HDMI ARC extractor binnen gekregen en aangesloten op de hdmi+arc aansluiting van mijn tv maar krijg er helaas geen audio uit. hoe ik de boel op de tv en op de extractor ook in stel.... no audio out.......
Niet op de optical, coax en ook niet op de analoge uitgang.
 :crazy: :crazy:

Ga dan nu maar voor plan B, de optische Toslink uitgang van de tv splitsen. Zag al dat er actieve en passieve splitters zijn. Denk dat ik maar achter een actieve ga, kan ik ook mooi aansluiten op mijn lineaire voeding, die heeft nog een uitgang vrij

Wordt vervolgd..............

Offline myself

« Reply #4 on: September 3, 2019, 12:42:34 »
De hdmi standaard is 19 pins dus het enige contact wat dan nog overblijft is dan de kabelmantel verwacht ik.
Maw, het hele contactvlak vd connector zelf. Dat zou je kunnen doormeten

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Stereo: Linn Akurate DSM/3 + Akurate 4200 (bi-amp), Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony W850B (65"), Arcam AVR300 + DV79, Dreambox 8000 (HTM-1, SCM-1, Rel strata II gaan weg)
LS.kabel:Crystal Cable Reference, Nordost Blue Heaven II (center), Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Linn black interlinks, Stroom: AQ Blizzard/Crystal Cable Reference, Vibex, Kemp powerstrip

Offline PascalP

• HT forum donateur
  • senior member
  • Trade Count: (+4)
  • Total likes: 45
  • I love the HTforum
« Reply #5 on: September 3, 2019, 13:18:26 »
Welke HDMI kabel had je er nu dan tussen hangen? Wel eentje die ook ARC compatible is?
Woonkamer: Samsung UE55KS8000 - Denon AVR-X3300W  - Dali Zensor 1 - Dali Zensor Pico - Dali Zensor Vokal - Harman Kardon SUB-TS11 - Nvidia Shield

Kelder HT 5.2.2: JVC DLA-RS400 - 16:9 100" scherm - Arcam AVR550  - 3x MK Sound LCR750 - 4x MK Sound SUR55T - MK Sound V12 - SVS SB13-Ultra - Panasonic DMP-UB900 - OSMC Vero 4k+ - Pioneer CLD-HF9G - Lumagen Radiance 2144 + Keces P3

Offline hayabusa

• Junior member
  • **
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 10
  • I live my life a quarter mile at a time
« Reply #6 on: September 3, 2019, 15:46:18 »
Welke HDMI kabel had je er nu dan tussen hangen? Wel eentje die ook ARC compatible is?

ARC werkt gewoon met een standaard HDMI kabel, alleen als je eARC wil gebruiken, heb je een HDMI 2.1 kabel nodig.
Marantz AV8805, Final 1000i electrostaten met Hypex NC400 mono blokken, Adam Tensor Gamma actief, dual SVS PB13 Ultra, Adam Artist 5 voor surround en center, Philips 65OLED873, Philips 58PFL9955, DS1812+ 32Tb, Transrotor ZET 1, win10 fanless HTPC

Offline PascalP

• HT forum donateur
  • senior member
  • Trade Count: (+4)
  • Total likes: 45
  • I love the HTforum
« Reply #7 on: September 3, 2019, 16:02:21 »
correct, zou eigenlijk gewoon moeten werken met iedere high speed HDMI kabel
Maar sommige TV's doen dacht ik ook alleen ARC als CEC ingeschakeld is, heb je dit gedaan?
Woonkamer: Samsung UE55KS8000 - Denon AVR-X3300W  - Dali Zensor 1 - Dali Zensor Pico - Dali Zensor Vokal - Harman Kardon SUB-TS11 - Nvidia Shield

Kelder HT 5.2.2: JVC DLA-RS400 - 16:9 100" scherm - Arcam AVR550  - 3x MK Sound LCR750 - 4x MK Sound SUR55T - MK Sound V12 - SVS SB13-Ultra - Panasonic DMP-UB900 - OSMC Vero 4k+ - Pioneer CLD-HF9G - Lumagen Radiance 2144 + Keces P3

Offline Jack_D

« Reply #8 on: September 3, 2019, 20:11:58 »
CEC ingeschakeld....?, kwee niet zeker, ga ik zo dadelijk gelijk even checken......., bedankt voor de tip ^^

correct, zou eigenlijk gewoon moeten werken met iedere high speed HDMI kabel
Maar sommige TV's doen dacht ik ook alleen ARC als CEC ingeschakeld is, heb je dit gedaan?

Offline Jack_D

« Reply #9 on: September 5, 2019, 01:15:36 »
Alle menu's van de tv nog eens nagelopen en alles aan/uit gezet wat maar enigszins met HDMI te maken lijkt te hebben maar helaas nog steeds geen geluid uit mijn HDMI ARC extractor, ik geeft het op.........

Dan de Toslink van de tv maar splitten....

Offline Mokumer45

• senior member
  • Trade Count: (0)
  • Total likes: 14
  • Een zeer geínteresseerde 65+er.
« Reply #10 on: September 5, 2019, 03:57:03 »
Even voor alle zekerheid: brandt de led op de extractor, staat de switch op "A" (een keer heen en weer schakelen/schuiven), heb je al eens geluisterd met een koptelefoon via de koptelefoon uitgang van de extractor?
Zit er geen HDMI met ARC op je receiver? Moet de toshlink vanuit de TV misschien los gekoppeld worden? Moet er in het menu van de TV soms aangegeven worden, dat het geluid via de HDMI uitgestuurd moet worden?
« Last Edit: September 5, 2019, 04:12:52 by Mokumer45 »

Offline Jack_D

« Reply #11 on: Yesterday at 13:31:38 »
Even een (goed)eind breien aan dit topic van mij...... :D

De HDMI ARC audio extractor was dus niet werkend te krijgen.... wat ik ook geprobeerde. Nog steeds geen idee wat er nu bedoelt word met HDMI kabel 19+1. Maar zonder deze mysterieuze kabel werkt het blijkbaar niet. Op deze manier krijg ik dus niet digitaal mijn Bluetouth transmitter aan mijn tv geknoopt.

Dus nu maar de optische uitgang van de tv gesplitst... deze ging al naar mijn versterker, en heb maar 1 optische uitgang op mijn tv dus deze nu gesplitst via een Toslink splitter. Optische uitgang van mijn tv naar de Toslink splitter en hier vandaan 1 Toslink naar de versterker en 1 naar de bluetouth transmitter. Zodat ik mijn koptelefoon via bluetouth Aptx-HD ook aan mijn tv geluid kan koppelen. En dan wel digitaal niet via de analoge koptelefoon uitgang van de tv zelf want die sucks... euh...ik bedoel die klinkt niet al te best en heeft behoorlijk wat achtergrondruis. Maar dat kan ook aan de analoge input van de bluetouth transmitter liggen. En op deze manier zou het digitale geluid ook twee maal van digitaal naar analoog worden omgezet, komt de kwaliteit ook niet ten goede.

Nu blijft het geluid digitaal, en alleen mijn hoofdtelefoon zet het digitale signaal om naar analoog geluid, klinkt nu prima, bijna net zo goed als via de kabel verbinding. En ik hoef nu ook niet meer heel mijn home theater op te starten puur om het geluid van de tv op mijn hoofdtelefoon te krijgen.

Kortom, lang leve de Toslink splitter.... heb hem aangesloten op mijn lineaire voeding, had nog een aansluiting vrij, ook net iets beter dan het meegeleverde geschakelde 1€ muurstekker voedingkje.

Kortom.... eind goed al goed....... :music: :headbanging: