'Sumiko Master Set'

Started by Deleted member, July 7, 2010, 01:29:26

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Deleted member

'Sumiko Master Set'

kermy

The proof is in the eating of the pudding.

Je kan er geen buil aan vallen, heel leuk verhaal.
Bedankt voor de tip.

Met vriendelijke groet,



Kermy


yorkie13

die werkt aleen met cardas kabels  :D

WASP is ook leuk van Wilson Audio, werkt prima zeker bij mijn scanspeak ultimos, welke ook een Focal tweeter gebruiken en
7 graden achterover staan

http://www.tnt-audio.com/casse/waspe.html

Deleted member

De WASP en Cardas methodes kende ik inderdaad ook al. Nadeel voor mij is in het geval van WASP dat je de speakers direct op de oren moet richten, extreme toe-in dus zeker voor een Von Schweikert die een heel andere ontwerpfilosofie hebben dan Wilson en juist niet veel toe-in nodig hebben. De Cardas methode is voor mij (en ik denk de meeste Nederlanders) niet bruikbaar omdat die (gebaseerd op mathematische theorie) de luidsprekers erg ver de kamer in stuurt. In elk geval wel leuk om er hier even linkjes naar neer te zetten voor het vergelijk.

Het leuke van de Sumiko methode vind ik is dat ze zeggen hoe en waar je naar moet luisteren aan de hand van een gegeven stuk muziek en ze in tegenstelling tot de WASP en Cardas methode je al luisterend de finetuning laten maken waardoor je alle factoren van de ruimte (kamerafmetingen en -invloeden, meubels en aankleding) hier als het goed is in meeneemt. Ik ga het binnenkort op een regenachtige zondagmiddag wel eens uitproberen!  :)

kuiperik

Ik was benieuwd of je deze methode nog had gebruikt om je speakers mee op te stellen. Heb je uiteindelijk deze methode gebruikt en wat zijn je bevindingen er mee?

Ben zelf mijn nieuwe (akoestisch aangepaste) ruimte in aan het richten en ben nog op zoek naar een goede effectiefe methode om de luidsprekers op de beste plek op te stellen.
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

Deleted member

Helaas moet ik tot m'n grote spijt bekennen dat ik hier zelf nog niet aan begonnen was vanwege het grote aantal klussen (ook in de akoestiek van de kamer) waar ik me recent mee bezig heb gehouden en 't feit dat ik daar ook nog niet mee klaar ben. Ik denk er ook over om Toine van Soundscapes nogmaals uit te nodigen maar nu voor een optimalisatie van de luidsprekerplaatsing. Dit gebruik makende van zijn ervaring en metingen die hij ter plaatse kan uitvoeren.

edit: probleem bij mij is nu ook deze zin: "Remove any bass traps and other room treatments that you may have in the room and turn off the subwoofer, if you have one.". Ik heb nu een akoestisch plafond dat dempt/absorbeert breedbandig, in het basgebied tot zo'n 75Hz als basstrap en dat plafond kan ik er niet zo maar even uithalen!  ;)

twani

Jij raakt ook nooit uitgeschoven hé Antoine :D  Goede plek  of niet (ik denk van wel), mijn Von Schweikerts staan al zeker 3 maanden op dezelfde plek dat is vrij uniek.....

kuiperik

Quote from: Antoine on August  9, 2011, 01:27:52
probleem bij mij is nu ook deze zin: "Remove any bass traps and other room treatments that you may have in the room and turn off the subwoofer, if you have one.". Ik heb nu een akoestisch plafond dat dempt/absorbeert breedbandig, in het basgebied tot zo'n 75Hz als basstrap en dat plafond kan ik er niet zo maar even uithalen!  ;)

Zit hier met hetzelfde. Heb ook al een akoestisch plafond voorzien, moet er alleen nog een woloplage achter doen voor extra demping in het laag. Is dus eigenlijk de plaatsing dan op deze manier niet meer mogelijk, of wordt het wat moeilijker om de "grenzen" op te zoeken omdat de verschillen minder te horen zijn?
Dream Theater in opbouw, zelfbouwspeakers: Scan Speak Event (TL), Hatt mkIII, Focal TL Sub en wat apparatuur om ze te laten zingen.

AbZ

Denk dat ze meer doelen op het verwijderen van losse basstraps, diffusers, dat soort dingen, waarvan de plek samenhangt met die van de speakers.  Zo'n plafond is algemene maatregel; effect is minder plaatsgebonden. 

Wel leuk deze Feng-Shui voor speakers.  De 'muzikale' Sumiko aanpak spreekt wel aan, maar lijkt ook wat willekeurig.  Welke freqs je checkt of overslaat zal afhangen vd muziek!  in combinatie met het millimeterwerk is dat toch, hmm, twijfelachtig...  maar voorzover eea idd werkt, zou je dan gemiddeld niet gewoon uitkomen op de bekende 'Gulden Snede' verhoudingen?  (Is dat niet ook wat Cardas adviseert?  of doen zij weer wat anders?)

Pos

Werkt dit op alle soorten speakers of is dit alleen voor de high-end gebruiker? Ben er even mee bezig geweest maar vond het moeilijk om de verschillen en plaatsing te "horen" zoals besproken in het artikel. 1 van de speakers staat ook maar 30 cm van een zijwand af en in een hoek, zal daar nog eens mee experimenteren. Die speelt ook een paar decibel luider heb ik gemeten met decibel meter en test-dvd.

Kun je het "luisteren" ook trainen? Dit doe je door te luisteren natuurlijk maar die je dit dan supergeconcentreerd en waar let je op?
Marantz PM 8003 * BA A26 * Block DAC 100 * Kimber PR8 * Atlas Equator mkII * TW2900 * AKG K701 * TEAC WAP

AbZ

Quote from: Pos on August 10, 2011, 10:05:50
Werkt dit op alle soorten speakers of is dit alleen voor de high-end gebruiker? Ben er even mee bezig geweest maar vond het moeilijk om de verschillen en plaatsing te "horen" zoals besproken in het artikel. 1 van de speakers staat ook maar 30 cm van een zijwand af en in een hoek, zal daar nog eens mee experimenteren. Die speelt ook een paar decibel luider heb ik gemeten met decibel meter en test-dvd.

Kun je het "luisteren" ook trainen? Dit doe je door te luisteren natuurlijk maar die je dit dan supergeconcentreerd en waar let je op?
Zoals gezegd vind ik de methode sowieso nogal twijfelachtig, maar het zal iig meer afhangen van eigenschappen/soort van speaker (met name nearfields is ander verhaal) dan van prijs/kwali (voorzover niet al te beroerd).

Met veel tijd & geduld kan je veel trainen  (zie ook topic over 'gouden oortjes')  maar als je meer gericht wil werken zou ik er wel een meetmic bijpakken.  Dit sluit aanpassen naar eigen oren niet uit, maar dan weet je iig wat je doet.