Afstellen sub

Started by JAB, September 17, 2003, 00:30:42

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

JAB

Vraagje over afstellen sub (B&W ASW CDM).

Gezien dat met een Voltcraft spl-meter ongeveer 2 dB lager dan overige speakers in te stellen. Maar, bij het subgeluid wiebelt de meter ongeveer +/- 2dB met uitschieters die hoger liggen. Is dat een probleem?

Het valt mij op dat ik het subvolumeknopje maar nauwelijks (20-25%)hoef open te draaien om 73dB te scoren op de meter.

En, in de receiver kan ik instellen subwoofer THX2=ja en dan de Boundary Gain Compensation aanzetten. Wat doen deze instellingen eigenlijk precies?

Sorry, wat veel vragen :-\

Point7

Quote from: JAB on September 17, 2003, 00:30:42
Vraagje over afstellen sub (B&W ASW CDM).

Gezien dat met een Voltcraft spl-meter ongeveer 2 dB lager dan overige speakers in te stellen. Maar, bij het subgeluid wiebelt de meter ongeveer +/- 2dB met uitschieters die hoger liggen. Is dat een probleem?

Het valt mij op dat ik het subvolumeknopje maar nauwelijks (20-25%)hoef open te draaien om 73dB te scoren op de meter.

Die schommeling is geen probleem. Ik heb dat ook. Laat em ongeveer schommelen rond die 73dB. Het is meer een richtwaarde en geen absolute waarde. Het subgeluid is toch een beetje persoonlijke smaak. De 1 heeft liever iets meer bass dan de andere. Ik heb hier bv. de bass ietsje harder staan. (ong. 1 a 2 dB)

Dat je het subvolume maar op 20% moet zetten kan te maken hebben dat je subwoofer ruim zwaar genoeg voor uw kamer. Beter zo dan deze 80% moeten open zetten.
Kan ook zijn dat uw versterker een redelijk hoog uitgangsniveau heeft.
Welke versterker heb je?
CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

Goverias

De instellingen die je bedoelt zitten op alle THX Ultra 2 versterkers. In eerste instantie kun je aangeven of de desbetreffende subw. tot 20 HZ doorloopt. In de tweede plaats heb je Boundary Gain Compensation welke het laag vanaf 55hz afkapt.

Experimenteer eens met de instellingen en stel hem dan in zoals het voor jou het beste klinkt.

Ik heb zelf de BGC uitstaan.

Simon Vincent

Sorry JAB dat ik even je thread kaap maar hel leek me onzinnig om er nog een te maken met dezelfde titel :P

Mijn sub staat aangesloten op de sub out van de versterker. Nu ben ik er al achter dat bij het afstellen een sweep toon (van home tune up DVD) ik niets kan instellen mbt de overgang van mains naar de sub omdat deze door de versterker geregeld wordt en ik de cut off op de sub volledig open kan zetten. maar nu kan ik op de versterker de crossover instellen op 100, 150 en 200 hoe is dit, behalve op gehoor, in te stellen? is dit ook te meten? (dit ivm een nieuwe receiver die ik op het oog heb die de kantelfrequentie vanaf 80 met +10Hz oploopt.)

En wat is de beste optie om de fase goed in te stellen? is dit te meten? Of moet dit puur op gehoor? (het zet je sub op de plaats van je luisterpos vindt ik niet echt een optie)


alvast bedankt!

TV: JVC AV28WH3
Rec: Pioneer VSX-808RDS
Front: Yamaha NS-200
Rear: Kef Q series Sub: Jamo s401

Point7

De crossover op je receiver is een beetje afhankelijk van je andere speakers. Zijn dit minstens boekenplank modellen of floorstanders, dan zou je de crossover ergens tussen de 80 en 100 kunnen zetten.
Zijn het heel kleine satteliet speakers dan zou je tussen de 100 en 140 kunnen instellen.

De fase staat in 99% van de gevallen meestal goed. Als je wilt weten of je de sub toch in tegenfase moet zetten, moet je gewoon effe de schakelaar op tegenfase zetten en als de bass dan beter hoorbaar is, moet je die zo laten staan. Dit zou ook meetbaar moeten zijn met een dB meter.

CU
Jurgen

Music Server --> Uptone Regen --> Benchmark DAC 3B -> Rudistor RPX-35 amp --> V-Moda LP2

JAB

Even doorvragen. Met mijn sub ik heb last van dreun, één bepaalde frequentie die nogal wordt versterkt. Veel plaats opties heb ik niet, maar naast linker- of rechterfront plaatsen maakt geen verschil. Wat is hier tegen te doen?

Verder, nog een goede interlink. Is een 'gewone' interlink okay of bestaat er echt zoiets als een speciale interlink voor subs. Al mijn interlinks zijn audioquest coral, dus ik wou die ook voor de sub gebruiken.
Lees ook positieve verhalen over vdHull D102, is die beter?

Sub staat op parket en heeft rubberachtige pootjes. Is plaatsen op spikes beter (met plaatjes ertussen) en moet het dan ook nog op een granietplaat?

Sorry, alweer veel vragen  ::)