Mac mini als muziekspeler...of toch Apple TV?

Gestart door Teejoo, juni 29, 2010, 22:52:19

Vorige topic - Volgende topic

Teejoo

Ik zit na te denken over een mac mini als vervanging voor de CD speler. Ik heb ook naar de Apple TV gekeken, maar die heeft gewoon een te kleine harde schijf voor mijn CD collectie 520 CD's op dit moment. Ik heb wel al een server draaien met daarop o.a. itunes die ik gebruik voor de slimserver van de Squeezebox in de woonkamer, maar ik wil de muziek voor in de Teejooscoop gescheiden houden van de MP3 collectie die er nu op staat. Ik wil hem gaan aansturen met mijn Pronto met daarop prontotunes, en dan wil ook alleen maar de lossless tracks zien, en niet de rest van de inmiddels paar duizend tracks.

Vandaar dat ik denk ik toch naar een standalone oplossing zal moeten. Als dit overigens niet zo is, dan hoor ik het graag.

Even terug naar de MacMini: als ik hier dus alle lossles muziek opzet, is deze harde schijf dan ook gewoon via windows verkenner in het netwerk te benaderen? Ik wil namelijk wel een backup kunnen maken via het netwerk.

-madison-

De HD van de Apple TV kun je heel makkelijk vervangen door een groter exemplaar ;)
Because great sound fills the room, shakes the house
Breaks the heart, stirs the soul
And always, always will.

JeKa

Volgens mij kan je met SqueezeCenter per apparaat instellen uit welke map de muziek gehaald moet worden.

Teejoo

Citaat van: JeKa op juni 30, 2010, 08:46:21
Volgens mij kan je met SqueezeCenter per apparaat instellen uit welke map de muziek gehaald moet worden.
Dat klopt, maar de vraag is meer of je meerdere itunes muziekbiebliotheken kunt hebben op één server. En dat je die als een soort default kunt instellen voor een apple tv. Dan was ik ook klaar.

Ik vind het gebruik van itunes als basis voor slimserver wel erg prettig werken. Veel fijner dan slimserver zelf. Tenminste, zo was dat enkele jaren geleden toen ik begonnen ben met streamen.

JeKa

Citaat van: Teejoo op juni 30, 2010, 08:49:47
Dat klopt, maar de vraag is meer of je meerdere itunes muziekbiebliotheken kunt hebben op één server. En dat je die als een soort default kunt instellen voor een apple tv. Dan was ik ook klaar.

Aha, je wilt de muziek dus wel vanaf de server af blijven spelen en (bij voorkeur) uit dezelfde iTunes? weet niet of dat kan. Persoonlijk zou ik een Squeezebox er bij kopen en een aparte FLAC map maken, dus zonder iTunes. Kan je eventueel ook nog mp3 rips van die muziek in je iTunes zetten voor beneden.

Teejoo

Inderdaad, ik heb op zich geen probleem om te streamen. Maar ook al maak ik een aparte Flack map aan, dan wordt dit toch ook op één hoop gegooid met de MP3's? Dus als ik dan op albums kijk, dan zie ik toch alles?

JeKa

Citaat van: Teejoo op juni 30, 2010, 08:59:55
Inderdaad, ik heb op zich geen probleem om te streamen. Maar ook al maak ik een aparte Flack map aan, dan wordt dit toch ook op één hoop gegooid met de MP3's? Dus als ik dan op albums kijk, dan zie ik toch alles?

Niet als je de Squeezebox in de Teejooscoop alleen in die FLAC map laat zoeken volgens mij. Nu moet ik zeggen dat ik ook nooit op album zoek, maar altijd in de muziekmap.

Edit: je kan iTunes sync natuurlijk ook nog uitzetten, dan moet het toch helemaal lukken lijkt me.

Teejoo

Citaat van: JeKa op juni 30, 2010, 09:10:55
Edit: je kan iTunes sync natuurlijk ook nog uitzetten, dan moet het toch helemaal lukken lijkt me.
Nee, dat gaat denk ik niet niet. Ik kan dit toch niet per speler aan of uit zetten? Ik moet vanavond eens kijken.

Maar ik zou ook nog steeds wel willen weten of ik op een server meerdere itunes bibliotheken aan kan maken, die dan ook door een apple tv selectief als default in te stellen zijn.

Waar zijn al die apple kwekers met verstand van zaken  ;)?

JeKa

Citaat van: Teejoo op juni 30, 2010, 11:31:12
Nee, dat gaat denk ik niet niet. Ik kan dit toch niet per speler aan of uit zetten? Ik moet vanavond eens kijken.

Ik heb maar 1 Squeezebox, dus kan het niet checken voor je. Je kan in de instellingen van SqueezeCenter wel instellen welk apparaat je gebruikt, lijkt me toch dat de instellingen dan ook voor dat apparaat zijn.... Maar misschien is het ook wel voor SqueezeCenter algemeen.

peterrr

In een apple tv zit 160 gig, ik heb er zelf een schijf van 320 ingedaan..via ebay E80,-

Ik zit nu aan de 400 albums in Apple lossles...en pas op 140gig....
Het is zeker de beste standalone oplossing, ( met een Touch als bediening) voor mij..
Ik heb gestreamt met squeezebox duet, maar als je met I-tunes draait wat ik al deed ( voor de ipod) werkt apple het best met elkaar.
En het is ook niet zo extreem duur, ( touch + Aptv + 320g Hd) zo`n E 450/500

grt Peterr
Primaluna Dialogue Two, Pro-ject 2Xperiance,Sonus Faber Cremona Auditors. RelT2

Teejoo

Citaat van: peterrr op juni 30, 2010, 20:48:07
In een apple tv zit 160 gig, ik heb er zelf een schijf van 320 ingedaan..via ebay E80,-

Ik zit nu aan de 400 albums in Apple lossles...en pas op 140gig....
Het is zeker de beste standalone oplossing, ( met een Touch als bediening) voor mij..
Ik heb gestreamt met squeezebox duet, maar als je met I-tunes draait wat ik al deed ( voor de ipod) werkt apple het best met elkaar.
En het is ook niet zo extreem duur, ( touch + Aptv + 320g Hd) zo`n E 450/500

grt Peterr
Ik had al gelezen dat jij hem vervangen hebt. Maar ik weet niet of ik dat zo simpel vind. Toch eens kijken of er geen bedrijven zijn die hem zo aanbieden.

Voordeel van de schijf vergrote is dat je niet hoeft te streamen, en gewoon op een pc een user aanmaakt met een eigen itunes bibliotheek. Van de andere kant zou dit niet nodig zijn als ik op m'n server 2 bibliotheken kon aanmaken. Wat natuurlijk wel zou kunnen als ik gewoon een 2e gebruiker aanmaak. Maar de vraag is of deze gebruiker dan ook aangemeld moet zijn voordat de apple tv toegang heeft tot die bibliotheek. Als dat zo is, dan gaat het niet.

peterrr

Je mag volgens mij met 5 accounts werken, of je dat precies bedoelt weet ik niet.

Maar geloof me via ebay kun je aptv met wel 1 terrabyte erin krijgen.
Het inbouwen via zo`n voor geformateerde schijf is echt heel simpel, je krijgt er ook een handleiding bij....met foto`s
Het duurt 5 minuten 4 torq schroevjes van onder losdraaien en binnen het schijfje uitwisselen..
Klaar.. echt.

grt Peterr

celerontje

Citaat van: Teejoo op juni 30, 2010, 20:58:54
Ik had al gelezen dat jij hem vervangen hebt. Maar ik weet niet of ik dat zo simpel vind. Toch eens kijken of er geen bedrijven zijn die hem zo aanbieden.
Dit is zoooooooooo makkelijk!
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

peterrr

als ik dat van te voren geweten had dan had ik een "oud" 40gig apple tv`je gekocht ( goedkoop)... ;D

grt Peterr

Teejoo

Ook hier maar even de concrete vraag stellen voor de niet-Teejooscoop bezoekers:

Kan mij iemand zeggen of het moeglijk is om met een apple tv te streamen vanaf een windows account dat niet is ingelogd, maar waar wel de itunes bibliotheek instaat. Ik zou dan namelijk gewoon een 2e gebruiker kunnen aanmaken op mijn server, met een eigen itunes bibliotheek. Ik zou echter in het dagelijkse gebruik niet op deze account inloggen. De vraag is of de apple tv hier dan vanaf kan streamen.

peterrr

Nee, sorry dat weet ik niet precies...

Als ik een cd nog niet gesynchroniseerd heb met de atv, kan ik wel de atv het uit de itunes laten spelen.
je kan dan de atv  een ander bibliotheek laten kiezen maar dat moet wel een van die 5 accounts zijn die je in Itunes hebt.
Dat zou volgens mij ook een computer,server kunnen zijn die wel eerst is ingesteld.

zoiets is mogelijk, maar of dat aan jouw behoefte voorziet weet ik niet.
Er kan veel binnen i-tunes, maar makkelijk is het soms niet.

kijk anders op het Apple support, of mail ze.

grt Peterr

Teejoo

Citaat van: peterrr op juli  3, 2010, 19:14:56
Nee, sorry dat weet ik niet precies...

Als ik een cd nog niet gesynchroniseerd heb met de atv, kan ik wel de atv het uit de itunes laten spelen.
je kan dan de atv  een ander bibliotheek laten kiezen maar dat moet wel een van die 5 accounts zijn die je in Itunes hebt.
Dat zou volgens mij ook een computer,server kunnen zijn die wel eerst is ingesteld.

zoiets is mogelijk, maar of dat aan jouw behoefte voorziet weet ik niet.
Er kan veel binnen i-tunes, maar makkelijk is het soms niet.

kijk anders op het Apple support, of mail ze.

grt Peterr
Bedankt voor je antwoord. Wat bedoel je met accounts die je in iTunes hebt? Gewoon het account van de itunes store?

Ik zit al een paar dagen te zoeken, maar ik vind hier gewoon niets over terug.

peterrr

Nee je kan met i-tunes 5 mede apparaten instellen/delen op 1 geïnstalleerde versie.

Bij ons is dat b.v De atv, de lab top, de 2e pc (dochter) deze kunnen allemaal gedeeld worden en op mijn i-tunes meedraaien
Terwijl mijn dochter ook haar eigen i-tunes runt voor haar ipod..

grt Peterr

Teejoo

Ik zie nou in itunes help het volgende:

Terwijl er materiaal wordt gestreamd, moet de computer ingeschakeld blijven (niet in de sluimerstand staan) en moet iTunes geopend blijven. Als u tijdens de synchronisatie van uw Apple TV inhoud streamt, wordt de synchronisatie onderbroken totdat het streamen stopt.

Dat ziet er dus niet goed uit. iTunes moet zelfs open staan op de betreffende pc.

peterrr

"Terwijl er materiaal wordt gestreamd, moet de computer ingeschakeld blijven"

Als je streamd haal je het "ergens" vandaan, een server die i-tunes draait of een of een andere pc met i-tunes, want je hebt het niet op de HD van Apple tv gezet.

En je hoeft niet te ( automatisch) synchroniseren dus streamen alleen.

Of bedoel je dat niet.?.

grt Peterr

Teejoo

Citaat van: peterrr op juli  3, 2010, 21:18:07

"Terwijl er materiaal wordt gestreamd, moet de computer ingeschakeld blijven"

Als je streamd haal je het "ergens" vandaan, een server die i-tunes draait of een of een andere pc met i-tunes, want je hebt het niet op de HD van Apple tv gezet.

Of bedoel je dat niet.?.

grt Peterr
De computer is ingeschakeld, echter alleen is er een andere windows user ingelogd. Dus niet diegene waarvan de itunes bibliotheek is gedeeld. Misschien dat jij dat heel simpel kunt testen, als je een pc hebt waar meerdere accounts op staan. Log dan in op een account waarvan de itunes bieb niet gedeeld is, en kijk of de apple tv de itunes bieb van de andere user kan benaderen. Of is alles gedeeld bij jou?

peterrr

Mijn dochter ziet op haar account, als ze op haar itunes zit ... dat mijn itunes draait.
Als ze op haar eigen account geen itunes draait, ziet ze dit niet.

Maar morgen zal eens proberen of de atv haar account ziet als mijn andere dochter op de pc zit.
Want ik kan nu alleen naar mijn atv via de ipod touch de remote app, ( de tv is geclaimd door moeders en daar zit hij op aangesloten).
Ben zelf ook wel benieuwd of ik dat kan

grt peterr

ll0ll

Hmm, zou een Apple TV een vervanging kunnen zijn voor mijn Squeezebox receiver/WD-TV live/NAS opstelling?

Kan ik met een Apple TV (met xmbc erop) flacjes en alle formaten (gedownloadde) films afspelen? En kunnen die flacjes en films ook vanaf een -via de USB- externe HD worden afgespeeld?

Want als ik het goed heb begrepen kan ik een Apple TV met mn iPad bedienen zonder de TV aan te moeten zetten. Wil ik enkel muziek (flacs) luisteren, dan wil de tv niet aan.

Dus zou dit een vervanger kunnen zijn voor mn huidige set-up?

Edit:  ik lees net dat de apple tv niet bit-perfect is....dan houdt t al snel op.
Philips LHH1000 | Marantz Project D1 | Philips LHH A200 | Philips LHH300R | Shure SHR1540
http://www.dutchaudioclassics.nl

Teejoo