Welke versterker voor mijn Monitor Audio RX6?

Started by pietr, June 22, 2010, 21:41:43

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pietr

Bedankt voor de tip. Helaas zijn dit niet de laagste prijzen die ik tegenkwam. Ik overweeg nog even te wachten. Ik heb al een PM7003 langs zien komen voor 370 euro.

pietr

Ik kwam deze versterker tegen: Harman Kardon 980. Ik kan er weinig over vinden. Wie kan er mij iets over vertellen? En dan met name of het matcht met MA RX6.

pietr

Ik ga het nog een keer proberen. Wie kan me helpen?

Wie kent Harman Kardon een beetje? Ik lees vooral dat het vroeger goed was, maar dat het merk in afgegleden richting Mediamarkt- en Saturnniveau. Wat dat precies betekent, weet ik niet, maar ik vermoed dat er gedoeld wordt op teruggang in kwaliteit.

Ik ben in de race voor een (simpele) Marantz versterker, maar de spulletjes van Harman Kardon zien er ook goed uit, terwijl de specificaties niet slecht zijn. Er is echter weinig te vinden over HK.

Wie heeft er tips voor mij?

Heb ik per se een subwoofer uitgang nodig om die te kunnen aansluiten en gebruiken, of is een subwooferaansluiting alleen beschikbaar als LFE? Er is namelijk een HK 2.1 receiver die me ook wel iets lijkt: HK3390 of HK3490.

taaiewillem

Als ik je was zou ik zeker een versterker met loudness-knop nemen, gezien het feit dat je 1 Watt (gemiddeld) al op redelijk nivo vond. Op de lage nivo's zul je nauwelijks bassen horen, dat is nu eenmaal een gegeven. Die loudness is juist bedacht om op laag nivo dezelfde indruk te geven van tonale balans als bij hoge volumes. Naarmate je de volumeknop harder zet zal de loudness-correctie afnemen, althans dat is bij mijn oude Yamaha het geval. Verder zul je weinig verschil horen tussen de versterkers als ze voldoende neutraal zijn. Ook dat is normaal. De grootste verschillen zitten in de luidsprekers onderling. Bedenk ook dat je, om iets twee keer zo luid te horen, de versterker tien keer meer vermogen moet laten geven. Dus feitelijk heb je 100 Watt nodig om iets 4x zo luid te horen als bij 1 Watt!
Onkyo709/Pana42g10/PanaBD80/Marantz DV9600/Stax Lambda Pro/XXLS400/AM8033/Amphony100/ Dual1009+Orthofon/XTZ99.26's

pietr

Heb vandaag een Marantz receiver gekocht: SR6004. Volgens de kenners op het www zou deze receiver ook in stereo een goed geluid moeten kunnen produceren.

Eerste bevindingen:
- De volumeknop moet nu veel verder open gedraaid worden t.o.v. van mijn vorige receiver om hetzelfde volume te bereiken.
- De bluetooth module RX101 krijg ik maar op 1 luidspreker aan de gang. Weet iemand wat hiervan de oorzaak is?

Ik heb er weinig verstand van, dus of dit een goede match is durf ik niet te zeggen.

Ik heb het apparaat gekocht bij H&C hifi in Oostrum bij Venraij. Superaardige kerel, die verkoper. Ik wilde hem eerst gaan kopen bij Bestekeus in Best. Ik had daar een prijs opgevraagd. Bij Foka was hij 599 euro, bij Bestekeus mocht ie weg voor 639 euro. Ik dacht, ik koop hem bij Bestekeus, ook al is hij daar duurder. Kom ik daar aan en vraag ik nogmaals of ik hem voor 599 mag meenemen. Begint die vent te flippen zeg. Ik mocht hem niet eens meer kopen voor 639. Hij zei dat Foka de markt verziekt. Ik nog wat aandringen, maar hij blijft bij zijn besluit. Wat een ding dat aan een boom hangt zeg. Toen gebeld naar H&C en ik mocht hem komen halen voor 599. Achteraf ben ik blij dat ik in Venraij geweest ben, mijn volgende apparaten haal ik ook daar.

Ranger

Ik zit ook te kijken naar de MA RX6. Maar denk dat de 6003 toch te licht is en een te iele en bright sound geeft.

Is de 8003 niet de beste keus voor de rx6?

chansig

Misschien een raar idee...Ik lees net dat je een rijtje versterkers opnoemt en schrijft dat je eigenlijk geen verschil hoort. Prima gedachte en vasthouden. Ws is de ruimte in combi met je speakers niet optimaal en zal je het ook kunnen zoeken in de akoestiek. Geen andere versterker geen andere speakers..maar iets gaan doen aan de akoestiek.

Gr Hans
Teleskopos, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ranger

Quote from: Stefan S. on June 23, 2010, 08:57:56
Persoonlijk lijkt mij nog steeds de Marantz PM6003 een gelukkig huwelijk. Op een wat hoger volume luister je zonder loudness en op laag volume met loudness (die je zelf ook nog kunt finetunen met de knop "bass"). Ik weet dat het "hier vloeken in de kerk is" op dit forum, aangezien dit tegen het audiofiele geloof is  :P. De Marantz kost je ongeveer de helf van je gestelde budget, dus heb je mooi geld over voor software  ;)

De 6003 is veel te licht voor de MA RX 6. Je moet de 8003 hebben.

Stefan S.

Moeten?  :P

Maar euh vertel, waarom voldoet een Marantz PM6003 niet voor de MA RX6?

Ranger

Te licht. Kijk maar eens naar het vermogen. De 8003 zal veel beter klinken.

Poldo

Quote from: Ranger on August 15, 2010, 17:47:22
Te licht. Kijk maar eens naar het vermogen. De 8003 zal veel beter klinken.

Het kan wel, alleen je haalt niet het maximale uit de speaker, maar goed als je een slechte opstelling, akoestiek hebt haal je ook niet het maximale uit de speaker.
Leuk setje avi adm 9.1 rs met spotify premium, iphone 4s en apple tv.