Monitor Audio RX6 vs. Tannoy Signature Revolution DC6T

Started by pietr, June 14, 2010, 09:28:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pietr

Bedankt Sander. Ik weet inderdaad niet of ik het verschil ga horen tussen SR5023 en PM7003, of zelfs tussen PM7003 en PM8003.

Ik heb nu een surroundreceiver (Sony STR-DB940 QS). Ik hoop met een echte stereoversterker iets meer bas uit mijn speakers te krijgen. Maar als ik hier het forum wat doorlees, denk ik dat er meer winst is te halen in het aankleden van mijn woonkamer (tapijt, gordijnen etc.) dan in het investeren in een versterker.

roland p

Ik heb de sony str-db840 qs gehad, maar overgestapt naar een rotel rsx-1065. Ik gebruikte toen niet al te dure speakers (5.0 set 500 euro), maar ik vond het verschil behoorlijk. De sony had een aggresief geluid en leek daardoor bij kritische geluidspassages 'over z'n nek' te gaan.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

pietr

Quote from: roland p on June 20, 2010, 21:53:22
De sony had een aggresief geluid en leek daardoor bij kritische geluidspassages 'over z'n nek' te gaan.
Bedoel je daarmee zoiets als klippen?

Ik heb weinig verstand van Rotel, maar van uit wat ik hier gelezen heb, maak ik op dat Rotel ook wat feller, directer klinkt dan Marantz. Klopt dat?

Ga ik er met een Marantz PM7003 op vooruit? En met een Marantz SR5023?

roland p

Quote from: pietr on June 20, 2010, 22:26:25
Bedoel je daarmee zoiets als klippen?
Daar zou je het mee kunnen vergelijken. Ik had het bijvoorbeeld bij het nummer 'black crow' van jamiroquai. Daar zitten wat blaas-instrumenten in. Ik heb het idee dat koperen blaas-instrumenten nogal 'moeilijk' kunnen zijn.

Quote from: pietr on June 20, 2010, 22:26:25
Ik heb weinig verstand van Rotel, maar van uit wat ik hier gelezen heb, maak ik op dat Rotel ook wat feller, directer klinkt dan Marantz. Klopt dat?
Ik heb verder tov. de rotel geen vergelijkingsmateriaal dus dat kan ik je niet vertellen. Of rotel direct/fel is? Het zou van mij misschien nog wel wat feller/directer mogen. Het geluid klinkt eerder aangenaam dan fel/direct.
JVC DLA-HD350 - Tag Mclaren AV32R DP 100x5r - Polkaudio®

tiptop

Niet om het een of ander maar...

Het topic gaat weliswaar over nieuwe speakers kiezen, maar daar hoort direct de discussie over welke versterker er op te nemen bij. Niks offtopic dus.

Daarnaast bemerk ik aan je opmerkingen over wat je wel of niet weet, dat je al aardig weet hoe het een en ander zit.
Je hebt het namelijk allemaal al verrassend goed door voor een leek en haalt met name de juiste conclusies uit discussies over verschillende merken en hun klanksignatuur.
Zou haast denken dat je al doorgewinterd bent en dit een test is om te kijken wat de reacties zijn van anderen :crazy: ;)

Maar goed, je leert kennelijk snel, dat scheelt een hoop.
Je hebt echter twijfels over de gehoormatige verschillen tussen diverse niveaus. Kan je vertellen dat de meeste ongeoefende, doch geïnteresseerde mensen, zeker verschillen horen. Vaak een afgezwakte versie van wat een geoefend iemand kan horen, maar wel dezelfden.
Ik neem dan ook aan dat jij het ook waar kan nemen. Maar wat je met die verschillen wil doen en of je ze als beter gaat ervaren, is alleen door luisteren te achterhalen.

Als je een dominante vrouw hebt (wie niet ;D) die zegt dat ze zwart wil dan is de PM15 idd geen optie. (het is geen scheiding waard ;D).

Het verschil tussen de pm7003 en de SR5023 is redelijk snel waar te nemen. Het verschil tussen de pm8003 en de 7003 wat minder. Maar juist in het gebied waar het er toe doet in jouw geval (lagere volumes) zou je kunnen horen dat de pm8003 nog iets dynamischer klinkt en wat meer ruimtelijkheid en rust geeft.

Rotel klinkt zeker wat frisser dan Marantz. Ik zie de combi met MA dan ook niet snel als een set waar je prettig jaren naar luistert. Alleen de klasse D modellen van Rotel klinken wat rustiger, maar tegelijkertijd ook iets saaier.

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

pietr

@tiptop: dit is echt geen test hoor  :). Ik heb (te) veel gelezen en (te) weinig geluisterd. Natuurlijk probeer ik wel het kaf van het koren te scheiden, maar in zo'n forum als dit kan ik natuurlijk wel goed mijn licht opsteken.

Op basis van het vele lezen, meende ik tot de conclusie te komen dat MA goed matcht met Marantz. Ik bedoel dus wel de instapserie Marantz en MA. Mijn doel, af en toe naar muziek luisteren met een prettig geluid, zorgt ervoor dat ik geen high-end spullen nodig heb.

Ik heb een kamer met tegelvloer, leren banken, grote boekenkast, twee tapijtjes: niet optimaal dus. O ja, ook nog glasgordijnen. Ik wil graag een vol geluid, ook bij lage volumes (ik heb hierover al een topic gestart, elders op dit forum: advies daar, neem een a/v-receiver met dynamic eq). Begrijp ik goed uit jouw opmerkingen dat Rotel beter matcht met MA RX6 voor mijn gebruiksdoel? Of, anders gezegd, is de combi CD5003 met PM7003 te wollig en weinig dynamisch in het laag?

tiptop

Neenee, zeker niet!

Rotel raad ik dus eerder af!

Marantz kan is juist wel leuk. Maar de RX6 kan beter uit de verf komen met een steviger versterker die wat stroom kan leveren.

Als je stereo luistert zou ik zeker geen surroundreceiver gaan nemen. Die zijn sowieso met stereo minder goed voor dezelfde prijs en je betaald een hoop voor surroundprocessing waar je niks mee doet. Echt een raar advies.

Kijk eens naar Cambridge audio!
Kan relatief veel stroom leveren en matched ook goed met MA! Sommige mensen vinden het wat te clean klinken, maar het is een hele mooie match als je van de klank gecharmeerd bent. Denk dan aan de  CA650A versterker. Die doet het ook erg goed met MA. Maar ik dacht dat je Marantz al mooi vond, dus heb ik het er verder niet over gehad. In die prijsklasse zijn er weinig versterker die het zo goed doen en dynamisch klinken als de 650. ;)

Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

garmtz

Magnat en MA zijn beiden zeer commercieel afgestemd. Dat wil zeggen: veel push in het laag, een scherp hoog en terughoudend midden. Lekker opwindend dus (voor een weekje). Er zijn beter keuzes te maken...

pietr

Ik vond mijn MA RX6 niet zo geweldig goed in het weergeven van het laag. Bij een hoger volume wordt alles wat sprankelender. Een kennis van me nodigde me gisteren uit om naar zijn Philips set met buizenversterkertje te komen luisteren (mcd 900 of 909?). Hij is er lyrisch over, ik was blij toen ik thuis mijn MA's weer hoorde.

Omdat ik vorige week een zwarte Marantz CD5003 op de kop heb getikt, zoek ik nu naar een Marantz versterker. Maar Cambridge Audio kan ook absoluut mijn voorkeur wegdragen. Ik vind de apparaten er mooi uitzien. Ik neem aan dat je de Azur serie bedoelt, of kan de Topaz serie ook? Als jullie zeggen dat Cambridge Audio echt beter is met MA (allebei Brits), dan verkoop ik mijn Marantz cd-speler weer. Belangrijk is om te weten wat goed bij elkaar past. Ik las echter ook minder goede berichten over CA: vroeger was het wel goed nu niet meer etc.

reMC

Quote from: pietr on June 21, 2010, 15:19:56
Ik vond mijn MA RX6 niet zo geweldig goed in het weergeven van het laag.

Ik denk dat er iets echt niet "klopt". Of het 'geweldig goed' is valt over te twisten, maar er komt een behoorlijke hoeveelheid laag uit! Kan van alles mis zijn, bijvoorbeeld je akoestiek. Daarom nog steeds mijn advies: beluister de speakers ergens anders, mogelijk op andere apparatuur in vergelijking met de jouwe.

pietr

Quote from: reMC on June 21, 2010, 16:42:42
Ik denk dat er iets echt niet "klopt". Of het 'geweldig goed' is valt over te twisten, maar er komt een behoorlijke hoeveelheid laag uit! Kan van alles mis zijn, bijvoorbeeld je akoestiek. Daarom nog steeds mijn advies: beluister de speakers ergens anders, mogelijk op andere apparatuur in vergelijking met de jouwe.
In de luisterruimte heb ik de speakers beluisterd op een NAD instapmodel versterker. De luisterruimte is volgens mij goed doordacht ingericht. Wat ook meespeelt is dat het laag 'beter' hoorbaar werd bij een wat hoger volume.

tiptop

Quote from: garmtz on June 21, 2010, 14:45:36
Magnat en MA zijn beiden zeer commercieel afgestemd. Dat wil zeggen: veel push in het laag, een scherp hoog en terughoudend midden. Lekker opwindend dus (voor een weekje). Er zijn beter keuzes te maken...

Dat zijn niet mijn ervaringen met MA, Garmt ??? ;) Een beetje push in het midlaag zie ik wel, maar het hoog vind ik niet scherp (eerder eerlijk) en het midden mag van mij wat aangezet zijn en heb ik nooit "minder" gevonden bij MA.
Quote from: pietr on June 21, 2010, 15:19:56

Omdat ik vorige week een zwarte Marantz CD5003 op de kop heb getikt, zoek ik nu naar een Marantz versterker. Maar Cambridge Audio kan ook absoluut mijn voorkeur wegdragen. Ik vind de apparaten er mooi uitzien. Ik neem aan dat je de Azur serie bedoelt, of kan de Topaz serie ook? Als jullie zeggen dat Cambridge Audio echt beter is met MA (allebei Brits), dan verkoop ik mijn Marantz cd-speler weer. Belangrijk is om te weten wat goed bij elkaar past. Ik las echter ook minder goede berichten over CA: vroeger was het wel goed nu niet meer etc.
Nee hoor, alleen hebben de surroundspullen nog wel eens rare kuren, maar de stereospullen zijn erg mooi. Uiteraard bedoel ik de Azur serie. De 650A is een stereoversterker uit die serie.

Voordat je iets verkoopt, kan je natuurlijk altijd het best eerst even gaan luisteren of het wat voor jouw is, maar neem aan dat je dat ook ging doen. ;)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

OMD

Quote from: garmtz on June 21, 2010, 14:45:36
Magnat en MA zijn beiden zeer commercieel afgestemd. Dat wil zeggen: veel push in het laag, een scherp hoog en terughoudend midden. Lekker opwindend dus (voor een weekje). Er zijn beter keuzes te maken...

Nou beschrijf je met stip mijn oude Elac's

De RX6'en daarentegen vind ik dat dus totaal niet! Hoog is gecontroleerder, mid is veel meer aanwezig en laag is erg strak ( prijs/kwaliteit )
De Elac's waren een stuk prijziger maar ik vinde MA's toch een stuk beter klinken.

pietr

Natuurlijk ga ik eerst luisteren. De tips die ik van jullie krijg, schaar ik onder de noemer 'je huiswerk doen'. De praktijkles komt daarna bij de dealer.

Op dit moment staat het er zo voor:
- optie 1: Marantz versterker en tuner kopen (of een receiver);
- optie 2: Cambridge Audio kopen;
- optie 3: Teac Reference 600 kopen (ook vanwege de looks).

Uiteraard eerst nadat er is geluisterd naar deze hardware.

pietr

Vanmiddag heb ik twee Tannoy speakers gekocht: Revolution Signature DC6T in de kleur Espresso bij H&C Hifi. In de winkel klonken ze bijzonder goed, thuis heb ik een slechtere akoestiek, dus ik hoop dat de Marantz SR6004 en Marantz CD5003 er toch iets moois van kunnen maken.

Nu op zoek naar het volgende. In ieder geval mijn zilverkleurige dvd-speler vervangen (UD5005 of een goedkopere van een ander merk?). En ook Sonos?

painore

Quote from: pietr on August 15, 2011, 20:14:56
Vanmiddag heb ik twee Tannoy speakers gekocht: Revolution Signature DC6T in de kleur Espresso bij H&C Hifi. In de winkel klonken ze bijzonder goed, thuis heb ik een slechtere akoestiek, dus ik hoop dat de Marantz SR6004 en Marantz CD5003 er toch iets moois van kunnen maken.

Nu op zoek naar het volgende. In ieder geval mijn zilverkleurige dvd-speler vervangen (UD5005 of een goedkopere van een ander merk?). En ook Sonos?
Ik zag ze ook staan bij H&C Hifi, wat een mooie speakers  :inlove:
Tannoy Mercury F3, Tannoy MR B/eye, Tannoy MC B/eye, Onkyo TX-SR608, Klipsch SUB-10, InFocus X9, 80" 16:9 Kingpin scherm

LP collectie: http://www.discogs.com/collection?user=Painore

gerardv

Quote from: pietr on August 15, 2011, 20:14:56
Vanmiddag heb ik twee Tannoy speakers gekocht: Revolution Signature DC6T in de kleur Espresso bij H&C Hifi. In de winkel klonken ze bijzonder goed, thuis heb ik een slechtere akoestiek....

Ik ben benieuwd of het nu werkelijk beter klinkt dan met de MA RX6.
Ik denk dat vooral de plaatsing tov de achtermuur ( te dicht er tegenaan) en verdere plaatsingsafstelling zoals indraaien etc. veel kunnen bijdragen aan een goede afstelling.
Ook het "inspelen" van de rubbers van de woofers verbeterd de weergave.

Ik heb ook een harde kamer en heb juist veel moeten experimenteren om de lage tonen wat te temmen.
Plaatsing, indraaien, achteroverhellen, demping in de poort; het heeft allemaal de nodige invloed op de weergave.
Bij mij staan ze ongeveer 40 cm vrij van de achtermuur en zo'n 80 cm van de zijmuur.

Veel succes met je Tannoy's.
Hopelijk klinkt het straks beter :)
Rega Mira3 & Radio3 / Marantz DV6600vm / Monitor Audio RS6 akoestisch aangepast / Nordost Flatline Gold  / Div. diy kabeltjes

larzie

Ik vind de Tannoy DC6T ook een stuk beter klinken dan die MA RX6. In combinatie met Marantz klinken Tannoys fantastisch.  Ze moeten waarschijnlijk ook nog even inspelen of de plaatsing is niet helemaal correct. Instellingen van je versterker scheelt soms ook. Het is idd even pielen tot je het zo krijgt als je graag wilt dat het klinkt. Maar ik weet zeker dat je de goede keus hebt gemaakt door voor die Tannoys te gaan ipv voor die MA's.  :clapping:
Stereo set: || Lyngdorf TDAI 2170 || Tannoy DC10T || JL Audio Fathom F112 || Nordost Flatline Gold mk2 || --- PC Set: || Denon AVR X1000 || Eltax Monitor III ||

Larzie HT

pietr

De basreflexpoort zit aan de voorkant, dus dat maakt het iets makkelijker om de speaker dichter tegen de muur te plaatsen. Dit was bij de RX6 overigens ook het geval. Ik heb Audissey gebruikt en de instellingen verbeterd.

Ik vind de Tannoy speakers wat mooier klinken dan de Monitor Audio speakers.

tiptop

Quote from: pietr on August 20, 2011, 15:06:15
De basreflexpoort zit aan de voorkant, dus dat maakt het iets makkelijker om de speaker dichter tegen de muur te plaatsen. Dit was bij de RX6 overigens ook het geval. Ik heb Audissey gebruikt en de instellingen verbeterd.

Ik vind de Tannoy speakers wat mooier klinken dan de Monitor Audio speakers.
Dan heb je voor je zelf een goede keus gemaakt! 8)

Gefeliciteerd met je nieuwe LS. :)
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

Canadaan

Quote from: larzie on August 19, 2011, 00:24:35
Ik vind de Tannoy DC6T ook een stuk beter klinken dan die MA RX6. In combinatie met Marantz klinken Tannoys fantastisch.  Ze moeten waarschijnlijk ook nog even inspelen of de plaatsing is niet helemaal correct. Instellingen van je versterker scheelt soms ook. Het is idd even pielen tot je het zo krijgt als je graag wilt dat het klinkt. Maar ik weet zeker dat je de goede keus hebt gemaakt door voor die Tannoys te gaan ipv voor die MA's.  :clapping:

Ik vind ze inderdaad ook een stuk beter. Ik heb een luistersessie gehad met de MA RX6 en MA RX8. Hier kwam de RX8 als winnaar uit omdat hij een stuk sterker is in het midden gebied (en meer bas). Op een later tijdstip heb ik de DC6T beluisterd. Ik was er helemaal weg van en heb ze meteen gekocht (vorige week  :) ). Op alle fronten net iets beter dan de RX8. Uiteindelijk indruk was dat de DC6T gecontroleerder en warmer klinkt. Volgens mij kan je trouwens de DC6T beter vergelijken met de RX8 en niet de RX6.

Ik denk dat je er ook goed aan gedaan hebt om voor de DC6T's te gaan    :headbanging:

Mijn opstelling



Quote from: pietr on August 20, 2011, 15:06:15
De basreflexpoort zit aan de voorkant, dus dat maakt het iets makkelijker om de speaker dichter tegen de muur te plaatsen. Dit was bij de RX6 overigens ook het geval. Ik heb Audissey gebruikt en de instellingen verbeterd.
...

De RX6 is wel iets moeilijker te positioneren omdat er zowel een basreflexpoort aan de voor- als achterkant zit. Hierdoor moet het iets verder van de muur gehouden worden dan een speaker met een baspoort aan de voorzijde.
Pioneer Kuro PDP-428XD | UPC HDTV-DVR mediabox | Marantz SR6005 | Marantz DV7001 | Sony PlayStation 3 | Tannoy Revolution Signature DC6T | Canare 4s11

pietr

Mooie set Canadaan. Ziet er mooi uit. Ik heb inmiddels ook een andere receiver erbij gekocht (vnl. vanwege hdmi 1.4): de SR5006, maar hij bevalt niet zo goed. Ik vind het vooral jammer dat heel veel instellingen via de tv zichtbaar zijn en niet in dat kleine ronde display. Alternatieven: SR7005 (wel errug duur), SR6005 of een ander merk en dan heb ik een voorkeur voor Pioneer (VSX-2021).

Canadaan

Quote from: pietr on September  2, 2011, 19:31:09
Mooie set Canadaan. Ziet er mooi uit. Ik heb inmiddels ook een andere receiver erbij gekocht (vnl. vanwege hdmi 1.4): de SR5006, maar hij bevalt niet zo goed. Ik vind het vooral jammer dat heel veel instellingen via de tv zichtbaar zijn en niet in dat kleine ronde display. Alternatieven: SR7005 (wel errug duur), SR6005 of een ander merk en dan heb ik een voorkeur voor Pioneer (VSX-2021).

Dank je. Ik kan je de 6005 aanbevelen. Instellingen zijn zowel op het display als de tv zichtbaar. De combinatie klinkt goed gecontroleerd, gedetailleerd en toch ook warm.
Misschien kan je nog ergens een 6005 goedkoop oppikken? Marktplaats? Correct Rotterdam? Hobo Arnhem heeft volgens mij nog een paar zwarte. Ik kan je niet vertellen hoe de Pioneer vsx-2021 klinkt. Ik heb de 7005 vergeleken met de lx81. Ik vond de Marantz/Tannoy combi beter klinken. Toen heb ik de 6005 en Tannoy's gekocht met een mooie korting bij HcHifi.
Pioneer Kuro PDP-428XD | UPC HDTV-DVR mediabox | Marantz SR6005 | Marantz DV7001 | Sony PlayStation 3 | Tannoy Revolution Signature DC6T | Canare 4s11

pietr

Quote from: pietr on September  2, 2011, 19:31:09
Mooie set Canadaan. Ziet er mooi uit. Ik heb inmiddels ook een andere receiver erbij gekocht (vnl. vanwege hdmi 1.4): de SR5006, maar hij bevalt niet zo goed. Ik vind het vooral jammer dat heel veel instellingen via de tv zichtbaar zijn en niet in dat kleine ronde display. Alternatieven: SR7005 (wel errug duur), SR6005 of een ander merk en dan heb ik een voorkeur voor Pioneer (VSX-2021).

De SR5006 is retour. Ben nu dus op zoek naar een andere. De zwarte SR6005 is in Nederland eigenlijk nergens meer te krijgen. Ik vond nog één adres, maar daar moest ie nog € 760,- kosten. In Duitsland nog te koop voor zo'n € 650,-. Ben nu ook aan het kijken naar Yamaha (Aventage A1010, helaas geen Airplay), Denon 1912 of 2312, Pioneer VSX-2021. Ik kom er nog niet uit. De SR6005 is wel een oud model en kost nog best veel.

Canadaan

Quote from: pietr on September  5, 2011, 21:26:14
De SR5006 is retour. Ben nu dus op zoek naar een andere. De zwarte SR6005 is in Nederland eigenlijk nergens meer te krijgen. Ik vond nog één adres, maar daar moest ie nog € 760,- kosten. In Duitsland nog te koop voor zo'n € 650,-. Ben nu ook aan het kijken naar Yamaha (Aventage A1010, helaas geen Airplay), Denon 1912 of 2312, Pioneer VSX-2021. Ik kom er nog niet uit. De SR6005 is wel een oud model en kost nog best veel.

Heb je ook naar Hobo gebeld in Arnhem? (Ik noem Hobo omdat de forumsponsoren de 6005 niet meer hebben.. Correct me if I'm wrong... ) Ze hadden 6weken geleden nog een stuk of 6 in het zwart. Te duur in mijn ogen maar misschien hebben ze nu wat met de prijs gedaan.
Maar ik zou zeggen.... Ga eerst eens de andere versterkers beluisteren/vergelijken.
Pioneer Kuro PDP-428XD | UPC HDTV-DVR mediabox | Marantz SR6005 | Marantz DV7001 | Sony PlayStation 3 | Tannoy Revolution Signature DC6T | Canare 4s11