Monitor Audio RX6 vs. Tannoy Signature Revolution DC6T

Started by pietr, June 14, 2010, 09:28:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

pietr

Hoe verhouden deze speakers zich tot elkaar? Beide speakers hebben 5 sterren gehaald bij Whathifi, maar de Tannoy speakers worden overladen met superlatieven, terwijl de MA speakers als (erg) goed worden bestempeld.

Dit alles in combinatie met (zeer waarschijnlijk) een Marantz PM7003.

yorkie13

ga eens kijken of je genoemde combinaties zelf kan beluisteren
een test alleen zegt niet echt veel


erik s.

Quote from: pietr on June 14, 2010, 09:28:37
Hoe verhouden deze speakers zich tot elkaar? Beide speakers hebben 5 sterren gehaald bij Whathifi, maar de Tannoy speakers worden overladen met superlatieven, terwijl de MA speakers als (erg) goed worden bestempeld.

Dit alles in combinatie met (zeer waarschijnlijk) een Marantz PM7003.
ik verwacht dat de luidsprekers een geheel ander geluid neer zetten.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

pietr

@RA SUBS: dat is de bedoeling, maar ik ben nu met het voorwerk bezig.

@Joep: dit bericht was de aanleiding voor mij om Tannoy erbij te betrekken. Ik heb gisteren al info van Remko ontvangen en heb hem nu weer/nog enkele vragen gesteld daarover. Hopelijk heeft ie even tijd om ze te beantwoorden. Ik lees dat het rendement 89 dB is, dat is toch niet zo verschrikkelijk hoog. Klinken de Tannoys toch goed bij een laag volume?

Ik zou graag geluiden horen van ervaringsdeskundigen, en natuurlijk overige opmerkingen die er toe doen.

Joep

89db is niet zo hoog, maar het is wel een makkelijke belasting (8 Ohm). Ik (en Remko for that matter) heb ze goed horen spelen op een PM5003. Een 7003 zal dat zelfs beter doen.

Het mooie aan de Tannoy vind ik de probleemloze klank bij elke muziek. Nooit scherp en een mooie integratie van de units.

OMD

Welke luidspreker van Monitor audio bedoel je eigenlijk??

De RX5 bestaat niet, wel de RS5 maar dat is de oude serie. Misschien dat je de RX6 bedoelt?

pietr

@OMD: ik bedoel idd de RX6, bedankt. Ik heb de titel ook meteen aangepast.

@Joep: ik heb nu de RX6 thuis staan, die zijn 90 dB @ 6 Ohm. Betekent dat dat deze speaker moeilijker aan te sturen is? Ik heb met de verkoper afgesproken dat ik ze mag ruilen indien ze tegenvallen. Ik weet niet wat ik ervan moet denken. T.o.v. het luisteren in de winkel heb ik het idee dat ze nu (te) schel klinken. Ik moet er wel bij zeggen dat ze aangesloten zijn op een surroundreceiver (Sony STR-DB940QS) en de bron is een standaard Sony dvd-spelertje, d.m.v. coax aangesloten op de receiver. Ook lijkt het laag nu minder aanwezig. Vanavond heb ik de subwoofer en alle satellieten afgesloten en de frontspeakers op 'large' gezet. Daar komt nog bij dat de speakers nog moeten worden ingespeeld.

Als ik de tests nazoek op internet, komen zowel de MA RX6 als de Tannoys voortreffelijk voor de dag. Nu is het wel zo dat de adviesprijs van de MA ongeveer 525 euro is en die van de Tannoy is ongeveer 900 euro. De afwerking is bij beide speakers 'subliem'. De speaker die ik eigenlijk wel zou willen is de Focus Profile 918, maar die kost 1300 euro.

yorkie13

monitor audio moet zeker lang inspelen
mijn MA RS8 hadden zeker een dikke 60 tot 70 uur nodig om wat van de schelheid te
verliezen en een beter laag te krijgen

sony is op zich ook redelijk helder

Joep

Ik denk zelfs dat de Tannoys een prettigere klankbalans hebben dan de Focals. Maar dat baseer ik op wat ze vroeger (tot en met de introductie van de Berylium tweeters) deden. Qua nominale Ohm-waarde (dat is altijd wat wordt weergegeven) is er op basis van de getallen niet veel te zeggen. Ze ontlopen elkaar op papier praktisch niet.

Belangrijker is het verloop en de combinatie met de fase, maar wellicht gaat dat iets te ver in deze situatie. Luister gewoon welke je het gevoel geven de muziek het best weergeven en ga daarvoor.


ivo1986

Quote from: Joep on June 14, 2010, 21:54:49
Ik denk zelfs dat de Tannoys een prettigere klankbalans hebben dan de Focals. Maar dat baseer ik op wat ze vroeger (tot en met de introductie van de Berylium tweeters) deden. Qua nominale Ohm-waarde (dat is altijd wat wordt weergegeven) is er op basis van de getallen niet veel te zeggen. Ze ontlopen elkaar op papier praktisch niet.

Belangrijker is het verloop en de combinatie met de fase, maar wellicht gaat dat iets te ver in deze situatie. Luister gewoon welke je het gevoel geven de muziek het best weergeven en ga daarvoor.



Focal is ook niet mijn smaak. En als je de MA's al scherp vind (ik ook) kan ik me niet voorstellen dat Focal het wel voor jou is.

Mijn advies in deze klasse is de Neat Motive 2. Is iets over de 1400 per paar.

Hoe is je huiskamer? Heb je een harde akoestiek?

pietr

Ja, harde akoestiek: tegelvloer, leren banken, harde wanden, gordijnen altijd open.

De Sony wordt vervangen (staat nu op MP) door (waarschijnlijk) Marantz PM7003. De dvd krijgt gezelschap van een Marantz CD6003.

Ik wil me beperken tot de MA RX6 of de Tannoy (die ik overigens nog niet gehoord heb, maar Remko en Joep zijn er lyrisch over in deze prijsklasse).

De speakers staan wel in een grote boekenkast, maar ze hebben de baspoort aan de voorkant. Ze staan zo'n 10 cm vrij aan de achterkant, de voorkant is helemaal vrij. S.v.p. niet vertellen dat dit alles verklaart.

ivo1986

10 cm is wel heel erg weinig. Zelf toch wel 60 cm rondom mijn luidsprekers maar die staan ook niet in de woonkamer.

De marantzen zullen al veel goed doen verwacht ik.

pietr

Het is wel een tijdelijke situatie. Het is de bedoeling dat ze volgend jaar vrij komen te staan. Zodra de dikke tv wordt vervangen door een platte tv, gaat de boekenkast ook weg en komt alles vrij te staan.

tiptop

Zal ik dan maar wat tegenwicht geven.. ;D

Ik vind MA erg goed. En ze moeten lang inspelen. En niet gecombineerd worden met Sony  ;D
De Marantz heeft een warmer karakter dan Sony. Ook is het zo dat MA meegroeid met de aangesloten set. maw is het een goede set dan klinkt het ook uitstekend. Is het een middelmatige set, dan hoor je dat ook meteen terug.
Sommige luidsprekers verbloemen wat meer en lijken snel lekker te klinken. Alleen ga je dan aan de slag met een duurdere set vallen ze door de mand en lijkt het alsof de set niet echt beter presteerd dan het goiedkopere setje. Dat komt dan door de LS. MA laat het gewoon meteen horen. MA is ook wel helder maar niet scherp (mits ingespeeld).
De akoestiek speelt natuurlijk ook een grote rol. Samen bepaald het natuurlijk het uiteindelijke geluid en alleen jouw oren kunnen zeggen of de set in jouw ruimte het gewenste resultaat oplevert. Tannoy is natuurlijk ook niet verkeerd, maar ik zou niet blindelings op iemand anders bevindingen af gaan.

Zelf luistere in je eigen ruimte dus.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

pietr

Dank je tiptop. Ik dacht inderdaad een goede set te hebben aan de MA. Dus nu vlug de Sony receiver verkopen en de Marantz halen. In de tussentijd inspelen. Moet inspelen op een bepaald volume, of is zachtjes aan al voldoende?

Joep

Quote from: pietr on June 14, 2010, 22:20:23Ja, harde akoestiek: tegelvloer, leren banken, harde wanden, gordijnen altijd open.

:o

Hier laat je me toch even een beetje schrikken..
Ben je allergisch voor huisstofmijt of iets in die trant? Want —met oprecht respect— dit is net als vragen naar een goede beamer voor een witgeverfde ruimte die continue verlicht is met 100 TL-lampen.

Ik wil je enthousiasme absoluut niet tomen, maar met deze eenzijdige akoestiek een speaker uitzoeken zal waarschijnlijk nooit tot langdurige tevredenheid leiden.

Heb je mogelijkheden om énige balans aanbrengen in je huidige situatie?

pietr

 ::)  Er liggen twee tapijten op de grond, er liggen kussens in de bank, er hangen glasgordijnen, er staat een flinke boekenkast vol met boeken. Dat is het wel zo'n beetje. En natuurlijk wat meubels: twee tweezitsbanken, draaistoel, eethoek met vier stoelen, bergkast.

Misschien helpt het als ik de frontjes erop laat zitten?

tiptop

Quote from: pietr on June 14, 2010, 23:50:03
Dank je tiptop. Ik dacht inderdaad een goede set te hebben aan de MA. Dus nu vlug de Sony receiver verkopen en de Marantz halen. In de tussentijd inspelen. Moet inspelen op een bepaald volume, of is zachtjes aan al voldoende?
Zachtjes beginnen. Draai je veel, dan ga je na een uur of 20 harder draaien.
Draai je weinig (zeg een paar uur per dag) dan zou ik eerder 50 uur zachtjes draaien aanraden en daarna wat harder. Ook als je een tijd niet hebt geluisterd, eerst even een uurtje rustiger aan.

Na ongeveer 200 uur regelmatig luisteren zullen de LS ingespeeld zijn.

Wat Joep aangeeft is natuurlijk ook zo. Als je akoestiek roet in het eten gooit, heb je sneller kans dat je je op een gegeven moment gaat irriteren. Dus als je veel luistert zou ik proberen de akoestiek zodanig te krijgen dat het lang prettig luistert.
Primare SP31.7/Emotiva XPA-3/Marantz UD7007/ Monitoraudio GS10/ Isotek Orion/AQ Dragonfly Red, Jitter bugger, Dragontail, SH Momentum IE, AQ Nightowl/ Panasonic P50V20, en heel veel dure kabels.

reMC

Quote from: pietr on June 15, 2010, 08:00:42
Misschien helpt het als ik de frontjes erop laat zitten?

Weegt bij lange na niet op tegen de akoestiek die je omschrijft. Is inderdaad vrij lastig (zacht uitgedrukt) ;)

pietr

Nou, dan rest me niets anders dan een andere hobby te zoeken  >:(.

jslaman


pietr

Quote from: jslaman on June 15, 2010, 18:49:11
;)

Lol. Maar dat gaat me net te ver, want dan ben ik ook mijn vrouw kwijt, denk ik.

Morgen ga ik naar een Marantz PM7003 luisteren. Deze versterker zou dus goed matchen bij de MA RX6. Ik lees dat er geen optische en coax-ingang op de versterker zit. Hoe moet ik dan de (nog te kopen) cd-speler straks aansluiten? Nu is mijn dvd-speler aangesloten via coax.

reMC

Je CD-speler sluit je analoog aan (met RCA/tulp-kabels). Je gebruikt dan de digitaal-analoog-omzetter (DAC) in je cd-speler. In het geval van je DVD-speler gebruik je de DAC van je versterker/receiver.

pietr

De cd-speler staat te spelen, de versterker heb ik niet gekocht. Ik blijf toch echt het idee houden dat mijn MA RX6 bijna geen laag weergeven. Vanmiddag luisterde ik naar de Marantz PM7003, aangesloten op Magnat zuilen en die produceerden veel meer lage tonen. Nu is Magnat waarschijnlijk wel meer een boemboem merk, maar ik vond het verschil opvallend.

Mijn speakers moeten nog steeds inspelen, maar ik betwijfel of het laag straks beter/meer zal klinken.