Humax iRHD-5050c enkele vragen

Started by bsmulders, June 12, 2010, 17:46:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CineSmurf

Quote from: mikekiwi on May 16, 2011, 14:45:58
Ah, ik had al gegoogled, maar kon het niet vinden. Thanks voor de nuttige oplossing/suggestie/alternatief, daar kan ik zeker wel een deel mee ondervangen! Nu maar hopen dat mijn Logitech Harmony dat ook snapt en hem niet vrolijk gaat uitzetten met de Power Toggle  :mad: :turn:

Geen idee hoe dat gaat werken inderdaad...
Ik wist overigens niet dat scart het dan wel goed doet. Wellicht nog een test waard of component het ook doet, dan heb je in elk geval HD.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EJ

Quote from: mikekiwi on May 16, 2011, 13:04:35
Ik wil dit topic even gebruiken voor een vraagje over de 5050:

waar ik tegenaanloop is dat als ik de PVR opstart terwijl hij met een opname bezig is, ik geen beeld over HDMI heb. Ben dan verplicht om over te schakelen naar scart... Als ik de PVR al aan heb gezet vóórdat de opname start is dat geen probleem. Best waardeloos, moet dan SD kijken terwijl ik het apparaat voor HD heb gekocht uiteraard...
Kan ik dit omzeilen?
Nooit last van gehad! (Heb de mijne tijdje geleden verkocht, niet omdat ik ontevreden was, integendeel, maar omdat ik geen ziggo meer heb).

Kijk eens of je hdmi kabels goed zitten? Heb je al eens een upgrade gedaan, dat hielp een hoop mensen van groen geknipper af. Bij mij loste die upgrade dat helemaal op, gecombineerd met stekker beter insteken.

Geen beeld betekent vaak dat je hdmi niet wordt herkend, oftewel: de kabel...

mikekiwi

Dat updaten check ik nog eens. Heb ik volgens mij na aanschaf al gechecked, maar een keer extra controleren kan geen kwaad.

Dat van die kabel heb ik eerst ook aan zitten denken, maar omdat hij het perfect doet als ik niet aan het opnemen ben, lijkt mij dat sterk. Ik neem niet aan dat die kabel denkt: "Ah nou gaat het baasje kijken, laat ik er nu ook even lekker in gaan zitten" ;).

Heb ook al eens het apparaat in de reclame van het op te nemen programma keihard uitgezet met de aan/uit switch op de achterkant. Daarna weer opstarten en dan kan ik wel weer via HDMI kijken en start ook de opname weer automatisch. Maar dat is wel een erg botte manier om het te doen.

EJ

Er moet iets mee aan de hand zijn, en voor de hand liggend in dit geval is de kabel. Het apparaat heeft 2 decoders/tuners, dus minimaal 2 programma's tegelijk kijken (en zelfs opnemen) is bij mij nooit een probleem gebleken. Een derde kanaal kijken tijdens 2 opnames (en natuurlijk in HD) kan ook nog steeds mits het kanaal dat je kijkt in 1 van de 2 streams zit.

Nogmaals: jouw (en specifiek jouw) apparaat heeft een probleem dat niet elders bekend is. Het groene scherm was ook vaak op slechte contacten terug te voeren, zo gek is het dus niet. Als er een impedantie wijziging zit omdat je gaat kijken kan het net voldoende zijn om niet meer herkend te worden, dus inderdaad: het baasje gaat ook kijken, dus snel uitzetten! ;)

mikekiwi

Quote from: EJ on May 16, 2011, 15:54:45
Er moet iets mee aan de hand zijn, en voor de hand liggend in dit geval is de kabel. Het apparaat heeft 2 decoders/tuners, dus minimaal 2 programma's tegelijk kijken (en zelfs opnemen) is bij mij nooit een probleem gebleken. Een derde kanaal kijken tijdens 2 opnames (en natuurlijk in HD) kan ook nog steeds mits het kanaal dat je kijkt in 1 van de 2 streams zit.

En dit lukt mij ook prima, geen probleem. Maar dan moet het apparaat al wel aanstaan voordat de eerste opname start...

Quote from: EJ on May 16, 2011, 15:54:45Nogmaals: jouw (en specifiek jouw) apparaat heeft een probleem dat niet elders bekend is. Het groene scherm was ook vaak op slechte contacten terug te voeren, zo gek is het dus niet. Als er een impedantie wijziging zit omdat je gaat kijken kan het net voldoende zijn om niet meer herkend te worden, dus inderdaad: het baasje gaat ook kijken, dus snel uitzetten! ;)
Eens, snap ik. Denk zelf dat het wellicht een handshake probleem is in de combi tussen mijn 5050 en mijn panaplasma. Zal binnenkort eens de hdmi-kabel omwisselen met die van de BD-speler en dan ook de connectors goed aandrukken, kijken of dat helpt...

CineSmurf

Het klopt dat bij de meeste mensen het probleem was opgelost na de software update. Bij een hoop ook niet, inclusief mijzelf... Ik heb alles geprobeerd, maar het enige wat helpt is het apparaat aan laten gaan voordat het begint op te nemen. TV kan gewoon uitblijven. Volgens mij zit er gewoon ergens een programmeerfout. Op het ziggo-gebruikersforum is veel geschreven over dit probleem (en andere problemen). Een aantal problemen was niet oplosbaar en is meegenomen in een nieuwe versie van het apparaat (volgens mij de 5200).
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

marconist

Quote from: mikekiwi on May 16, 2011, 13:04:35
Ik wil dit topic even gebruiken voor een vraagje over de 5050:

waar ik tegenaanloop is dat als ik de PVR opstart terwijl hij met een opname bezig is, ik geen beeld over HDMI heb. Ben dan verplicht om over te schakelen naar scart... Als ik de PVR al aan heb gezet vóórdat de opname start is dat geen probleem. Best waardeloos, moet dan SD kijken terwijl ik het apparaat voor HD heb gekocht uiteraard...
Kan ik dit omzeilen?

M.i. ligt dit probleem aan de HDMI (interface) chips. Bij mijn voormalige Philips plasma had ik daar ook af en toe last van. Met de LG (ruim een jaar oud) treedt dit verschijnsel niet meer op. Overigens gebeurde iets dergelijks bij het aansluiten van de iMac (DVI --> HDMI).
Volgens mij zijn alle HDMI-aansluitigen vóór 2008 een beetje brak.  :D

Je kunt het natuurlijk omzeilen door de Humax met YPbPr aan te sluiten, TV-ontvangst gaat tenslotte niet verder dan 1080i. Ben je gelijk van dat geneuzel over HDMI-kabeltjes af ..... wél zorgen dat die dingen 75Ω zijn!

mikekiwi

#32
Zo, ik kom hier even met een late reactie om de hoek zeilen. Ik wil eigenlijk een nieuwe vraag hier posten toen ik zag dat ik hier helegaar niet op teruggekomen ben. Niet netjes, I know.
Ik heb na bovenstaande discussie de firmware geupgrade en daarna waren de problemen inderdaad verdwenen. Ik bleek dus toch nog op een oude FW te draaien.

Wel is daarbij een nieuw iets gekomen. Ik zeg niet dat het een met het ander te maken heeft, maar het lijkt wel alsof het nu erger is geworden.

Ik heb last van een sync probleem tussen beeld en geluid. Het lastige is dat er een vertraging in het geluid zit; de decoder heeft wel de mogelijkheid om het geluid te vertragen, maar niet om het beeld te vertragen. En dus kom ik niet helemaal waar ik zijn moet.

Vanaf opname is het erger dan bij 'live-tv', maar het is best irritant soms. Heb ook het idee dat het op sommige zenders erger is (RTL erger dan Ned3), maar het kan zijn dat ik daarmee mis zit.
Is hier iets aan te doen? Het leidt danig af van de inhoud van het programma...

Hmmm, zie net dat ik niet de enige ben met dit probleem: linkje naar Ziggo-forum

MR-Brain

Sorry dat ik een oud topic ophaal maar ik heb nog even een vraagje.

Ik begrijp dat ik de Humax kan gebruiken op het netwerk van Lijbrandt, maar kan ik dan ook de HD zenders en het pluspakket op deze ontvanger ontvangen? En werkt de dubbele tuner dan ook gewoon (dus 1 prog kijken en 2 tegelijkertijd opnemen)? Ik heb Google al helemaal doorgespit maar heb er nog geen antwoord op kunnen vinden.

Bedankt alvast.

EJ

#34
Nee. Op de coax staan alleen de sd kanalen. De HD kanalen en het pluspakket is alleen per iptv te bekijken. Is ook logisch want het is niet encrypted *), en dan zou lijbrandt geen betaling voor HD en pluspakket kunnen afdwingen.

Edit: De dubbele tuner doet het natuurlijk wel gewoon, maar dan alleen voor de sd kanalen. EPG schijnt het ook te doen, indertijd nog niet. Voor mij toen de reden om volledig op iptv over te gaan.   :blush: Had graag de grotere capaciteit van de humax blijven gebruiken achteraf.

*) Hangt wel van de regio af.

MR-Brain

Oke, bedankt voor je info. Ik ben een jaar geleden verhuisd van Ziggo naar UPC gebied en had mijn decoder bewaart in de hoop hem ooit nog eens te kunnen gebruiken aangezien ik erg gecharmeerd ben van de Humax decoder. Dit in volledige tegenstelling tot de Cisco prut die UPC mij door de strot duwt.

Nu legt men hier in het dorp glasvezel aan en dus hoopte ik hem weer uit de doos te kunnen halen.... helaas.

EJ


MR-Brain

Vast wel, maar op een 55" Full HD scherm............  ;)