Humax iRHD-5050c enkele vragen

Started by bsmulders, June 12, 2010, 17:46:06

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

bsmulders

Ter vervanging van mijn Windows 7 Media Center heb ik een Humax iRHD-5050c gekocht, dit omdat deze gecertificeerd is bij Ziggo en W7 geen Ziggo gecertificeerde encoder heeft. Goed apparaat, mooie beeldkwaliteit. Display op de voorkant is wel grappig, dat heeft mijn W7 MC niet.

Ik heb alleen enkele vragen:

  • Transfersnelheid over UTP is maximaal 2 megabyte per seconde. Zo te zien is dit gecapped. Film overzetten duurt ongeveer 2 uur, terwijl mijn laptop + netwerkkaart ongeveer 40 megabyte aan kan (dat deed ik met mijn MCE namelijk). Kan dat sneller?

  • Als ik er een MKV op zet (zonder DTS geluid zelfs), zie ik deze niet terug onder het tabblad "Video". Kan ik dit ergens inschakelen?

  • Als ik een muziekje heb spelen, en ik wil het familie fotoalbum doorbladeren, stopt de muziek. Erg vervelend, wat het is zo leuk om als er visite is een mooi muziekje op de achtergrond te hebben. Doe ik dit misschien fout?

  • Op de MCE had ik ongeveer 15 TV-series in de planning staan. Dit deed ik door op een TV-serie in de gids te klikken en te klikken op "Serie opnemen". Hij nam het dan altijd op, ongeacht het tijdstip / zender. Bij de Humax kan ik enkel op een TV-serie klikken en kiezen voor "Dagelijks/wekelijks", onderzoek blijkt dat hij dan elke week op dat tijdstip de serie opneemt. Als de serie op een ander tijdstip of zender komt neemt hij dat niet op.

  • De muziekweergave werkt zo te zien enkel met mappen. Hoe kan ik instellen dat dit met ID3 weergave gaat, en dat ik ook album-art krijg te zien? Ik wil graag alle jazz-muziek erbij pakken, of alle muziek van Hall & Oates.

  • Ik kan prima vooruit en achteruit spoelen bij live-TV, maar zodra ik op "Rec" druk tijdens een live-opname, ben ik al deze functionaliteit kwijt. Ik moet dan de opname stoppen, en dan pas kan ik dit weer. Maar dan mis ik vervolgens de opname weer. Is dit een bugje, en komt dit eventueel met een software update in de toekomst?

  • Om de TV harder of zachter te zetten moet ik eerst de remote op "TV" zetten, en daarna kan ik pas het volume aanpassen. Kan ik mappen dat de harder/zachter knoppen op de "PVR" stand de televisie bedienen? Scheelt weer een onhandige handeling.

CineSmurf

Een PVR is geen media center... De humax is eigenlijk een decoder met wat extra functionaliteit, terwijl een mediacenter PC een computer is, speciaal voor dit doel. Je zal met de Humax dus nooit de flexibiliteit en functionaliteit krijgen als van een MCPC, maar het is wel wat meer fool-proof. (als het goed is).

1. Je kan een USB schijf aan je 5050 hangen en overzetten. Je kan ook gewoon je PC een nachtje laten draaien
2. Klopt. Het apparaat speelt alleen een speciaal formaat TS files af.
3. geen idee ik gebruik zelf de muziek functie niet
4. De TV gids in windows is inderdaad veel mooier geimplementeerd. Op de humax is het heel plat. Eigenlijk neem je gewoon op het tijdstip op en neemt ie de naam die de eerste keer in de gids stond als uitgangspunt. Doe je dus niets aan
5. zie 3.
6. Geen idee, maar de laatste firmware update (van een paar weken terug) heeft heeeeel lang geduurd. Ik vraag me af of er ooit nog een tweede upgrade voor dit apparaat komt
7. Volgens mij moet dat kunnen. Even de handleiding checken.

Je kan evt. ook even bij Ziggo gebruikersforum zoeken. Daar staat heel veel informatie over deze humax.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EJ

* Transfersnelheid ligt vermoedelijk bij de door jou gebruikte ftp client, ik kom tot 7 MB/s.
Voor het overgrote deel: nee, mediacenter is niet te vergelijken met de humax. De humax is een decoder/recorder die er wat kunstjes bij kan. Die kunstjes lijken bij jou de hoofdrol te vervullen, deze zijn het merendeel van je vragen.
* remappen van TV harder/zachter. Nee, dat gaat niet. Wat wel gaat is je tv op een vast volume instellen en dan de humax volumeregeling gebruiken.

SV..S

Quote from: CineSmurf on June 12, 2010, 17:53:25

6. Geen idee, maar de laatste firmware update (van een paar weken terug) heeft heeeeel lang geduurd. Ik vraag me af of er ooit nog een tweede upgrade voor dit apparaat komt



even topic misbruiken ;)
de firmware update, download en installeert hij dit zelf of moet je dat handmatig doen, en wat zijn de veranderingen?




Oppo bdp-95/          JBL Ti-k10, JBL Ti-K2
Jl Audio F113         Jvc Dla-x5000
Arcam avr 550           panasonic tx-p42g15

CineSmurf

Quote from: SV..S on June 14, 2010, 13:07:59
even topic misbruiken ;)
de firmware update, download en installeert hij dit zelf of moet je dat handmatig doen, en wat zijn de veranderingen?

De eerste paar weken moest je 'm expliciet downloaden, daarna kwam er een pop-up. Er is een aantal bugs uitgehaald, maar van de belangrijkste (groen scherm als je 'm aanzet op een HD zender, terwijl je aan het opnemen bent) is nog niet opgelost - bij mij althans.

Wat wel erg prettig is, is dat je kan deleten tijdens opnemen en er zit een soort-van filemanager bij nu. Als je er wat van begrijpt, staat hier de hele lijst: http://ziggo-gebruikers.nl/forum/showthread.php?t=25991
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

marconist

Voor degenen die wat meer houvast willen hebben bij het inregelen van hun vlakschermingang op de i5050C. Copieeer de plaatjes op een USB-stick. Helaas moest .jpg toegepast worden, hetgeen de kwaliteit twijfelachtig maakt, maar onder het motto "alles beter dan niets ......"  ;D
Degenen die met DVE bekend zijn zullen de plaatjes herkennen. Voor degenen die het niet kennen: pluge wordt gebruikt om de helderheid in te regelen; in het zwarte vlak zie je twee balken waarvan de minst heldere net op het randje van verdwijnen moet staan.
De rest wijst de weg vanzelf.
Alle plaatjes (behalve de kleurenkaart) zijn licht bewerkt met Nero. Het was anders niet mogelijk e.e.a. fatsoenlijk van DVD naar .jpg om te zetten. Uiteraard heb ik daarbij een gecalibreerd scherm gebruikt.  :D


Enfin: voor wat het waard is!




Pluge low



Pluge high



Contrast


Definition



Geometry and sharpness



Sharpness



Color chart


bsmulders

Ik ben nog steeds niet uit met de series.

Bij MCE had ik, naast mijn reguliere opnamen, ook een keurige lijst met exact alle series die ik volg, en kon ik aangeven welke serie belangrijker was. Ongeacht de zender, tijdstip of dat er een "break" was van enkele maanden, mijn series werden altijd opgenomen.

Hier is het toch allemaal wat anders. Je hebt herhaalde opnamen, maar het is totaal niet duidelijk. Ik kan geen lijstje krijgen met mijn "vaste" programma's, enkel het timer lijstje. Prioriteiten zijn niet mogelijk waardoor automatische conflictoplossing niet mogelijk is.

En als je dan een conflict hebt.... gok maar eens wat je moet doen. Het handige "ik wil dit of ik wil dat" uit MCE bestaat niet, maar een vaag en complex lijstje waar ik niets uit wijs kan worden.

En probeer eens een wekelijkse opname van SBS6 naar SBS6 HD veranderen, dan veranderd het programmanaam zelf ook naar SBS6 HD, en heb ik geen flauw idee meer welk programma ik opneem...

Voor een premium apparaat een interface ontworpen door een kleuter (en ja, ik volg een studie in Human Computer Interaction, ik weet waar ik over praat). Jammer....

ruderik

Ik heb hem nu enkele dagen draaien en redelijk tevreden. Had er ook niet super veel verwachting van, HD+PVR was het belangrijkste eigenlijk.

Heb ook een vraagje; heeft er nog iemand problemen om de toslink uitgang aan de praat te krijgen? Wat ik ook probeer, ik krijg altijd een digital error op mijn Parasound. Dus NL1/2/3/Discovery HD, Stereo/Mono/PCM/Dolby, vanalles geprobeerd. Ik heb hem via HDMI op mijn TV en via Toslink dus op mijn processor.
Die goeie oude Samsung zapper deed het wel perfect (ja geen dolby, maar de C2 maakte er wel wat moois van ;))
Marantz DV-9600, VDH interlinks,Rega Elicit-R, Rega P3, Totem Sttaf, Tress kabel, Mordaunt short 907 sub.

Automaat

Nee, toslink werkt bij mij probleemloos.
Reading the HTForum is learning every day!!

marconist


ruderik

Dank voor de reacties. Het bleek uiteindelijk een los contact op de toslink.
Marantz DV-9600, VDH interlinks,Rega Elicit-R, Rega P3, Totem Sttaf, Tress kabel, Mordaunt short 907 sub.

bsmulders

Als een TV-serie van tijdstip veranderd neemt de Humax dat niet over. TV-serie wordt dus niet opgenomen. Nog vervelender is dat hij het oude tijdvak "vast" houdt. Je kunt dan dus niet iets er naast bij opnemen, ondanks er niks op wordt genomen.

Wie heeft er bij Humax ooit gedacht.... "Goh, TV-series blijven meestal jaren lang op hetzelfde tijdvak, dat hoeft niet te veranderen. Hoeven we niets voor in te bouwen".

Waardeloos. Er zijn sinds mijn aanschaf ongeveer 50-60 updates geïnstalleerd, maar ik heb geen verbeteringen gemerkt.

Als iemand de magische setting weet waardoor dit apparaat net zo fijn te bedienen is als MCE of een willekeurig Apple product, ik hoor het graag. Is er al XBMC op te zetten? Kan ik er Plex op kwijt?

EJ

1 Op zich niet zo gek, de epg wordt 1 keer uitgelezen en dat is tijdens het programmeren.
2 Je kunt altijd 2 programma's opnemen dus waarom werd het bij geblokkeerd?
3 50-60 updates? Waar heb je die vandaan gehaald, hoe zijn ze geinstalleerd? Ziggo heeft maar 1 update verspreid, en die ging over de kabel. Die kon je niet eens geforceerd ophalen totdat hij werd gepubliceerd.
4 't Is geen magische Apple. Gelukkig draait het geen MCE, plex en XBMC zijn ook al niet mogelijk.

Hier werkte het ding gewoon prima.

lincoln

Tja...
In het land der blinden is eenoog koning heh?  ;D
Ik heb ook de 5050c.
Moet zeggen, na jarenlang media center te hebben gebruikt, vind ik het knap tegenvallen inderdaad.
Beeldkwaliteit is mooi, je kan er lekker mee opnemen, maar verder qua gebruiksgemak scoort ie een 1 voor de afstandsbediening, en 0,5 voor de taal. Kom ik op een 1,5...
Momenteel de mediacenter weer aangesloten (met 2 twintuners) en hier nemen we alle series dan maar weer in SD op.
De overige zaken (die ene keer dat er een leuke film op tv komt) en live tv, kijken we via de Humax.
Verder is het in mijn ogen een tegenvaller...

EJ

Hier helemaal geen tuners meer. Doe lekker alles met iptv. :D

bsmulders

Nog een reden dit apparaat links te lagen liggen: De antenne doorlus achterop werkt niet als het apparaat in standby staat.

Ik heb er VCR naast staan omdat dit apparaat niet te vertrouwen is met belangrijke opnames, maar deze VCR krijgt enkel signaal als ik de Humax aan zet. Ik moet nu de Humax permanent aan zetten, wat mij tientallen euro's per jaar kost. Dit gaat al met al een zeer duur apparaat worden!

EJ

Quote from: bsmulders on December 26, 2010, 19:29:56
Nog een reden dit apparaat links te lagen liggen: De antenne doorlus achterop werkt niet als het apparaat in standby staat.

Ik heb er VCR naast staan omdat dit apparaat niet te vertrouwen is met belangrijke opnames, maar deze VCR krijgt enkel signaal als ik de Humax aan zet. Ik moet nu de Humax permanent aan zetten, wat mij tientallen euro's per jaar kost. Dit gaat al met al een zeer duur apparaat worden!

Onbetrouwbaar? Hier niet. Tientallen euro's per jaar? Lijkt me heel, heel sterk. Permanent aan? Niet nodig, gewone standby functioneert uitstekend. Geen enkele opname gemist tot nu toe. Wel opletten omdat de klok van Lijbrandt wel eens wil afwijken (sinds enkele maanden DVB-c via Lijbrandt, daarvoor ziggo).

Kortom: je verhaal klopt niet.

bsmulders

Quote from: EJ on December 26, 2010, 22:19:39
Onbetrouwbaar? Hier niet. Tientallen euro's per jaar? Lijkt me heel, heel sterk. Permanent aan? Niet nodig, gewone standby functioneert uitstekend. Geen enkele opname gemist tot nu toe. Wel opletten omdat de klok van Lijbrandt wel eens wil afwijken (sinds enkele maanden DVB-c via Lijbrandt, daarvoor ziggo).

Kortom: je verhaal klopt niet.

Ik wil tegen het apparaat kunnen zeggen dat ik graag alle aflevering van "The Mentalist" op wil nemen.

Als ik dat op de 5050c doe, en "The Mentalist" schuift vanaf volgende week een uur op, of als het op een andere dag / zender komt, neemt hij het gewoon niet op, en mis ik afleveringen.

Nog een vervelend puntje is dat als er op een week een keer geen aflevering van "The Mentalist" komt, hij wel dat uur in "reserveert" en ik dus niet op datzelfde tijdstip twee andere programma's op kan nemen.

Windows Media Center is hier veel simpeler in. Zeggen welke series je wilt opnemen, zeggen welke serie welke prioriteit heeft en het gaat flawless. Nooit geen problemen mee, zelfs als een TV serie een paar maanden niet op de buis is.

En wat de doorlus betreft: Als je een coax kabel doorlust via de 5050c, en de 5050c apparaat staat in standby, dan werkt het doorlussen niet. Om dit te voorkomen moet de 5050c permanent aan, wat tientallen euro's per jaar kost.

EJ

Quote from: bsmulders on December 27, 2010, 01:51:03
Ik wil tegen het apparaat kunnen zeggen dat ik graag alle aflevering van "The Mentalist" op wil nemen.

Als ik dat op de 5050c doe, en "The Mentalist" schuift vanaf volgende week een uur op, of als het op een andere dag / zender komt, neemt hij het gewoon niet op, en mis ik afleveringen.

Nog een vervelend puntje is dat als er op een week een keer geen aflevering van "The Mentalist" komt, hij wel dat uur in "reserveert" en ik dus niet op datzelfde tijdstip twee andere programma's op kan nemen.

Windows Media Center is hier veel simpeler in. Zeggen welke series je wilt opnemen, zeggen welke serie welke prioriteit heeft en het gaat flawless. Nooit geen problemen mee, zelfs als een TV serie een paar maanden niet op de buis is.

Ik ken geen pvr met dat soort functionaliteit. Een computer is geen pvr vv.

[/quote]
En wat de doorlus betreft: Als je een coax kabel doorlust via de 5050c, en de 5050c apparaat staat in standby, dan werkt het doorlussen niet. Om dit te voorkomen moet de 5050c permanent aan, wat tientallen euro's per jaar kost.
[/quote]
Onzin. Kies niet de deep sleep maar gewone standby. Dan werkt je doorlus wel. Net nog even geprobeerd voor je: pvr uit (standby) en gewoon coax signaal.

Afgezien daarvan, je computer gebruikt een heleboel meer. Dat is pas een 'dure' oplossing.

En verder: waarom kijk je ueberhaupt nog naar het baggerslechte analoge signaal als je HD kunt kijken? Ik kan dat niet meer aanzien, te verwend met sd/hd.

bsmulders

Ben er inmiddels achter waarom de FTP transfer op maximaal 5 megabyte per seconde ligt: De netwerkkaart van de Humax staat op 100mbit modus.

Kan in het menu niet vinden hoe ik hem op 1gbit kan instellen, dus ik moet maar weer eens hopen dat het bij de volgende firmware upgrade opgelost is.


CineSmurf

Quote from: bsmulders on March 26, 2011, 15:30:48
Ben er inmiddels achter waarom de FTP transfer op maximaal 5 megabyte per seconde ligt: De netwerkkaart van de Humax staat op 100mbit modus.

Kan in het menu niet vinden hoe ik hem op 1gbit kan instellen, dus ik moet maar weer eens hopen dat het bij de volgende firmware upgrade opgelost is.

Dat lijkt me niet op te lossen met een firmware update. Die netwerkaansluiting is gewoon 100mb, sneller gaat het niet worden.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

EJ

#21
Quote from: bsmulders on March 26, 2011, 15:30:48
Ben er inmiddels achter waarom de FTP transfer op maximaal 5 megabyte per seconde ligt: De netwerkkaart van de Humax staat op 100mbit modus.

Kan in het menu niet vinden hoe ik hem op 1gbit kan instellen, dus ik moet maar weer eens hopen dat het bij de volgende firmware upgrade opgelost is.


Inderdaad, de hardware is 100 Mbit/s. Dan kun je firmware updaten tot je een ons weegt, dat gaat niet helpen.

En 5 Mbit/s? Er zit dan ook een beperking in je computer. Met de laatste firmware kwam ik moeiteloos tot 7-9 Mbit/s. Tijdens afspelen... Er zitten altijd minimaal 2 kanten aan een netwerk. :)

Daarnaast zijn consumenten netwerken in het algemeen nog gewoon 100 Mbit/s. Zeker als daar draadloze stukjes in zitten, dan haalt het vaak die 100 Mbit/s niet eens.

mikekiwi

Ik wil dit topic even gebruiken voor een vraagje over de 5050:

waar ik tegenaanloop is dat als ik de PVR opstart terwijl hij met een opname bezig is, ik geen beeld over HDMI heb. Ben dan verplicht om over te schakelen naar scart... Als ik de PVR al aan heb gezet vóórdat de opname start is dat geen probleem. Best waardeloos, moet dan SD kijken terwijl ik het apparaat voor HD heb gekocht uiteraard...
Kan ik dit omzeilen?

CineSmurf

Dat is een bekend probleem inderdaad. Ik kreeg vaak een groen (knipperend) beeld. Mijn oplossing is om het apparaat standaard om 5 voor acht aan te laten gaan. Dat kan je instellen.
JVC RS50; Marantz AV7702mkII; 5x Emotiva upa1; Ziggo next PVR; Oppo UDP-203; Marantz UD5007; HD Dune 3.0; SVS 25-31PCi (custom tuned to 22Hz) subwoofer; Dali Suite 2.8, C 0.8 & 1.7 en (4 x) 0.7 aan het plafond.

mikekiwi

Quote from: CineSmurf on May 16, 2011, 13:13:07
Dat is een bekend probleem inderdaad. Ik kreeg vaak een groen (knipperend) beeld. Mijn oplossing is om het apparaat standaard om 5 voor acht aan te laten gaan. Dat kan je instellen.

Ah, ik had al gegoogled, maar kon het niet vinden. Thanks voor de nuttige oplossing/suggestie/alternatief, daar kan ik zeker wel een deel mee ondervangen! Nu maar hopen dat mijn Logitech Harmony dat ook snapt en hem niet vrolijk gaat uitzetten met de Power Toggle  :mad: :turn: