subwoofers afstellen

Started by phy, March 21, 2024, 20:42:28

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

phy

Hallo is er niet iemand op dit forum die mij zou willen helpen om 2 Rel stadium subwoofers in mijn luisterkamer af te stellen?en misschien meten? Uiteraard tegen vergoeding, ik woon in midden Limburg.
ik heb nog nooit met subwoofers gespeeld
De luidsprekers zijn best grote jongens 2x 15 inch per kant en een grote 15 cellen hoorn erop, daar wil ik de stadiums op afstemmen. Ik heb het al aangesloten en het klinkt best goed maar ik denk dat er nog meer uithalen is door iemand die bekend is met subwoofers

Ralf67

Weet je het -3 db punt van je luidsprekers ?

Heb je de Rel Stadium subwoofers high level aangesloten ?

phy

#2
Hoi Ralf
nee ik weet het -3dB punt niet ze zijn inderdaad highlevel aangesloten en ik dacht op 34 Hertz gefilterd dat heb ik gewoon op het gehoor ongeveer gedaan

Ralf67

Je weet hoe je de x-over op de Rel kan instellen ?

phy

Ja ik heb de boekjes erbij en ik heb de sub nu achter de luidsprekers in de hoeken geplaatst maar misschien is er een betere plek ?

Xander32

Ik weet niet anders dan dat een subwoofer uiteindelijk ook gewoon een speaker is, wel eentje met een specifiek bereik, maar welke dus dezelfde zorg behoeft met het opstellen. Gelijk aan andere speakers. Een valkuil is het om ze ergens in een hoekje weg te zetten. Met de opstelling kan je alvast het nodige winnen of juist laten liggen.

Indien je de hoofdspeakers zorgvuldig hebt opgesteld, zou ik verwachten dat het bijplaatsen van de subwoofers er direct naast, geen gek vertrekpunt zou zijn 🙄

Maar ik verwacht ook dat wanneer iemand met verstand van zaken je kan helpen om het bereik van je speakers te meten en daarop de afstelling van de subwoofers te laten aansluiten, erg helpende is voor een naadloze integratie van de subwoofers.

Quote from: phy on March 21, 2024, 21:27:12Ja ik heb de boekjes erbij en ik heb de sub nu achter de luidsprekers in de hoeken geplaatst maar misschien is er een betere plek ?
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  Audiolab 6000 CDT

phy

Quote from: Xander32 on March 22, 2024, 07:20:53Ik weet niet anders dan dat een subwoofer uiteindelijk ook gewoon een speaker is, wel eentje met een specifiek bereik, maar welke dus dezelfde zorg behoeft met het opstellen. Gelijk aan andere speakers. Een valkuil is het om ze ergens in een hoekje weg te zetten. Met de opstelling kan je alvast het nodige winnen of juist laten liggen.

Indien je de hoofdspeakers zorgvuldig hebt opgesteld, zou ik verwachten dat het bijplaatsen van de subwoofers er direct naast, geen gek vertrekpunt zou zijn 🙄

Maar ik verwacht ook dat wanneer iemand met verstand van zaken je kan helpen om het bereik van je speakers te meten en daarop de afstelling van de subwoofers te laten aansluiten, erg helpende is voor een naadloze integratie van de subwoofers.

Ja Rel geeft aan de subwoofers in de hoeken achter de luidsprekers te plaatsen,
dus dat heb ik maar gewoon gedaan. Maar inderdaad iemand met verstand van zaken heeft misschien een ander idee daarover als hij in mijn luisterkamer is.
En metingen laten misschien dan ook iets anders zien.
Ik gebruik de subwoofers trouwens alleen voor muziek weergave.

phy

Dit is een filmpje dat is opgenomen zonder de subwoofers