Aansluiten B&W ASW 610 XP

Gestart door Raymond1, juni 2, 2010, 18:56:59

Vorige topic - Volgende topic

Raymond1

Ik vroeg mij af of er hier mensen zijn die weten hoe je de B&W ASW 610 XP actieve subwoofer het beste aan kunt sluiten.Zoals bijna alle actieve subs heeft deze voor het lijningangssignaal een linker en rechter ingang.Normaliter wordt na de ingangen het signaal van links en rechts samenngevoegd en naar versterker gestuurd.Hierdoor maakt het dus niet uit of je het LFE-signaal van je HT-reciever nu links of rechts aansluit.Alleen heeft B&W de ASW 610 XP anders in elkaar gezet.De woofer heeft 2 spreekspoelen en er zitten twee versterkers in,welke elk apart een spreekspoel aansturen.In dit geval moet je het LFE-signaal dus wél op beide ingangen aansluiten,anders krijgt één van de versterkers geen signaal (volgens verkoper 1).Volgens verkoper 2 maakt dat niet uit,het bepaalt alleen hoe ver je de volumeknop op de sub zelf open moet draaien.Dat één versterker niet meedoet heeft geen invloed.Maar mij lijkt het juist dat een versterker die in rust staat maar wel is aangesloten op een spreekspoel,de beweging van deze spreekspoel gaat dempen (dempingsfactor van de versterker).Hierdoor moet de versterker die wél signaal krijgt,extra hard werken.Weet iemand hier toevallig meer over?

Fabian1

Hi,

Ik speel met dezelfde woofer. Ten tijde van mijn aankoop waren er wat problemen met de versterker. Hierdoor heb ik erg lang moeten wachten op de Sub die uiteindelijk na vele weken toch werd geleverd. Nu is het volgens mij zo dat de versterker nu een enkele klasse D versterker is geworden met een vermogen van 500 Watt (was 2x200 Watt). Ik kan er compleet naast zitten hoor, maar ik dacht dat het zo was. Mochten er toch nog twee versterker actief zijn in de sub dan kan altijd nog het signaal splitten naar 2 RCA's. Deze dan beide aansluiten op L en R. Kijken wat het oplevert...... Of zeg ik iets heel geks?   :eh:

Fabian

Raymond1

Volgens de site van B&W heeft deze sub twee klasse-d versterkers aan boord,met ieder een vermogen van 200 W.Het totale uitgangsvermogen is volgens hun 500 W.Dus 200+200=500?
Maar bij mijn weten zitten er twee versterkers in,die ieder hun eigen signaal nodig hebben.Dat maakt in dit geval een splitter nuttig.Een simpel metinkje toont dit ook aan:met beide ingangen aangesloten geeft de sub 5 dB meer SPL dan met uitsluitend links of rechts.In dit geval zou je het uitgangsvermogen van de sub verdubbelen,wat theoretisch 3 dB extra moet geven.Maar aangezien het 5 dB's zijn heb ik het idee dat die ene ongebruikte versterker de woofer dempt.En daardoor zou het m.i. beter zijn om beide aansluitingen te gebruiken.
Ik had er een mailtje over gestuurd naar de importeur,alleen geen reactie gekregen.Dus ik hoopte dat er hier mensen waren die er wat meer van wisten.

Fabian1

Duidelijke verklaring en uitleg. Ik dacht dat de versterker compleet veranderd was, maar dat is dus niet het geval. Een splitter gaat er dus wel komen  ;).

Grappig, naar aanleiding van jouw topic heb ik de B&W Group een mail gestuurd met het onderwerp uit dit topic als vraag. Ook ik moet nog antwoord krijgen. Hierin is Marantz echt veel beter. Volgende dag netjes mail met antwoord op je vragen.

Mocht je al met een splitter hebben geexperimenteerd, laat dan even weten wat je bevindingen zijn. Ben erg benieuwd.

Fabian

Mario D

Bij L+R aansluiten geeft een subwoofer +6DB tegenover mono aan te sluiten.

Het zou me erg verbazen als B&W kiest voor een interne versterker die je elk afzonderlijk moet aansluiten.
Ook in de handleiding vind ik hier niets van terug.

Raymond1

@ Fabian1:ik heb al geëxperimenteerd met een splitter.Het laag is nu voller,strakker en bovenal meer doortekend.Echt een verbetering dus.

@ Kalimero:waar komt die +6 dB vandaan bij L=R aansluiten tov. mono?

Mario D

Citaat van: Raymond1 op juni  5, 2010, 19:05:56
@ Kalimero:waar komt die +6 dB vandaan bij L=R aansluiten tov. mono?

Bron DVD.NL

CiteerMocht je toch goede lage tonen willen, maar je volume is meestal niet echt hard, is een Y-splitter het overwegen waard. Deze kabel heeft een normale Cinch aan de kant die in de receiver gaat waar twee kabels uitkomen, met elk een eigen cinch aansluiting welke je in beide aansluitingen van de subwoofer steekt. De subwoofer krijgt dan een gesplitst signaal binnen, en afhankelijk van het merk en model van je subwoofer ligt het eraan wat hij daarmee doet. De meeste tellen de twee signalen bij elkaar op en werken zo ongeveer 6dB extra naar buiten, oftewel, je subwoofer klinkt iets harder. Het is dus handig om eerst even de gebruikershandleiding door te nemen of je sub wel baat heeft bij een Y-splitter, staat er niets over, neem dan contact op met de fabrikant of je dealer.

Raymond1

Helaas klopt het niet helemaal wat daar staat.De meeste subwoofers hebben één versterker aan boord.Wanneer zo'n sub op beide ingangen een signaal krijgt,staan deze signalen parallel aan elkaar.De sub zal deze samenvoegen,dit betekenen dat de spanning gelijk blijft aan de spanning van één van de signalen.En de output van de sub wordt bepaald aan de hand van de spannig die op de ingang komt te staan,in dit geval zal dan ook de output van de sub gelijk blijven.Wat wordt geschreven over het bij elkaar optellen van de signalen,kan alleen als deze signalen met elkaar in serie worden gezet.Dan wordt de spanning twee keer zo hoog,waardoor de output van de sub twee keer zo groot wordt.Maar dat betekend 3 dB erbij,geen 6.Overigens,wanneer je weet hoe serie- en parallelschakelingen werken,zal je begrijpen dat een serieschakeling van een gesplit signaal onmogelijk is.Een serieschakeling van een linker- en rechtersignaal trouwens ook.Het enigste geval waarin de output van een sub wél toeneemt bij het gebruik van een splitterkabel,is wanneer de sub voorzien is van twee aparte versterkers,die elk apart hun signaal krijgen en versterken en dit ook apart naar de woofer sturen.