Mag je een UTP kabel zo maar splitsen?

Started by Richi, June 2, 2010, 14:41:15

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

Richi

Dag allemaal,

Wij zijn de zolder aan het verbouwen en nu heb ik de volgende vraag. Er ligt een enkele UTP lijn van de meterkast naar zolder. Nu wil ik de UTP aansluiting op zolder splitsen zodat ik aan de ene mijn Mac kan hangen en aan de andere een Apple Airport Express als draadloos toegangspunt. Kan dat zo maar of moet ik gebruik maken van een router of switch? Ik heb namelijk een dubbele UTP wandcontactdoos aangeschaft en ik vroeg me af of ik de draden van de ene UTP aansluiting zo kan doorlussen naar de andere UTP aansluiting.

Mocht het nou niet kunnen, dan heb ik nog een oude router liggen (Vigor 2200) die ik als splitter ga inzetten. Dat is neem ik aan geen probleem?

Groet,
Richard
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

hifiman

Daar zijn switches (vanaf pakweg 14  euro) voor in het leven geroepen  :D

Kabel splitsen zal dus niet nodig zijn  ;)

Richi

Maar zo'n switch kan ik niet inbouwen in een kabelgoot. Toch? :eh:

Als ik je goed begrijp, kan het dus gewoon niet wat ik wil. :wacko:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

hifiman

Quote from: Richi on June  2, 2010, 16:53:02
Maar zo'n switch kan ik niet inbouwen in een kabelgoot. Toch? :eh:

Als ik je goed begrijp, kan het dus gewoon niet wat ik wil. :wacko:
Volgens mij kan het prima, of ik moet jouw vraag niet goed begrijpen... 1 UTP kabel is genoeg, aan beide uiteinden kan je dan indien gewenst (mag ook aan 1 uiteinde natuurlijk) een switch aansluiten en op de switch weer meerdere aparaten. Simpel toch?  ;)

Edit: maar de switch inbouwen in een kabelgoot zal lastig worden inderdaad  :baaa:

celerontje

Je kan ook vier aders gebruiken op pin 1, 2, 3 en 6.
Maar of dat goed werkt moeten de IT'ers maar uitleggen. ;)
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ejorne

Er werd vroeger inderdaad maar 4 aders gebruikt en op die manier heb ik toen ook op zolder twee computers over 1 kabel laten communiceren. Ik weet alleen niet hoe dat tegenwoordig zit met Gbit. Mogelijk dat daarmee wel alle 8 aders gebruikt worden.

Verder zal het fysiek splitten van de kabel zal volgens mij wel werken maar alleen wanneer maar 1 van beide apparaten actief is. Beide zal volgens mij niet gaan werken. Inderdaad gewoon voor die paar euro's een switchje kopen. Als je een kleine switch en een grote kabelgoot neemt dan heb je grote kans dat je dat ding nog wel in die goot gepropt krijgt ook...  :P

celerontje

Of je sloopt de printplaat uit de switch, nog compacter! ;D
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Ejorne

Quote from: celerontje on June  2, 2010, 17:02:05
Of je sloopt de printplaat uit de switch, nog compacter! ;D

...en dat dan wel met een metalen kabelgoot...   :-X

:P

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Ejorne


ajbeefde

Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

celerontje

If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

ajbeefde

Quote from: celerontje on June  2, 2010, 17:09:49
Te veel gezopen of zo? ;D

op het werk?

on topic maar even...

Waarom niet op een niet zichtbare plek de switch neer zetten of hangen?  En van daaruit de kabels weer in de goot.
Denon AV Receiver AVR-X4500H, Denon DCD-1600NE,KEF R5, Kef IQ10, Kef model 100, REL Sub, Sony UBP-X800M2, LG OLED55C8PLA, Rega P3, Siltech, Supra, AQ Forest HDMI

Ejorne

Quote from: Richi on June  2, 2010, 14:41:15
Nu wil ik de UTP aansluiting op zolder splitsen zodat ik aan de ene mijn Mac kan hangen en aan de andere een Apple Airport Express als draadloos toegangspunt.

Maar als je op zolder een draadloos toegangspunt wilt maken, dan kun je je mac daar toch ook aan hangen?

maxtrash

Quote from: Ejorne on June  2, 2010, 17:13:55
Maar als je op zolder een draadloos toegangspunt wilt maken, dan kun je je mac daar toch ook aan hangen?

de meeste access points (routers die je als access punt kunt instellen) hebben een ingebouwde switch met 4/5 aansluitingen. Misschien ipv airport express een gewoon accespoint van 3 3-4 tientjes gebruiken?

Ejorne

Quote from: ajbeefde on June  2, 2010, 17:07:18
ouderwets kroonsteentje?  ;)

Oh, volgens mij valt het kwartje bij mij...  :-[

Het plasticzakje is vergelijkbaar met een ouderwets kroonsteentje...

;D

Richi

Ok. Het is me duidelijk. Gewoon de bestaande UTP kabel doortrekken naar het nieuwe punt en daar een switch eraan hangen en daar dan weer de Mac en de AirPort Express aanhangen. Hartelijk dank voor het meedenken! 8)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

celerontje

Of laat die Airport varen en plaats gewoon een draadloze accespoint met ingebouwde switch.
If you want to see The Dark Knight really ''dark'', then simply power-off your projector! ;)

I will look for you, I will find you, and I will make an HT addict of you!

Richi

Dat kan natuurlijk ook nog. Eerst maar eens de kabel doortrekken, daarna kan ik nog alle kanten op.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a