streaming server of nas voor en nadelen

Started by gsuk, May 30, 2010, 20:44:47

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

J.A.F._Doorhof

In principe kun je natuurlijk werken op een streaming server.
Qua stroom moet je trouwens niet direct aan een pc denken, vaak zitten er veel grotere stroom slurpers. En daarbij ook wij schrikken ons dood van de stroom rekeningen, echter als je goed gaat kijken zie je dat je minder verbruikt maar enorm veel meer betaald sinds vorig jaar.
Wij zijn daarom van leverancier geswitched en dit scheelde direct 15% dus ik zou daar even goed naar kijken, maar fiet is dat de kosten explosief toenemen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

egraaf

Als je specifiek een zuinige server uitzoekt met niet al te veel disks, dan kan je best onder de 70 W verbruik blijven. Iets meer dan 600 KWH per jaar, dus dat is dan ongeveer eenzesde van wat een gemiddeld gezin per jaar verbruikt (3500KWH).

Als je ook nog iets met wake on LAN doet dan hoeft de server geen 24 uur per dag aan te staan en wordt het minder.

gsuk

Quote from: J.A.F._Doorhof on June  3, 2010, 07:12:47
In principe kun je natuurlijk werken op een streaming server. maar heeft het een togevoegde waarde?
mijn hoofd pc staat niet in de kamer maar op de eerste etage waar ook een server of nas ook komt te staan



Qua stroom moet je trouwens niet direct aan een pc denken, vaak zitten er veel grotere stroom slurpers. En daarbij ook wij schrikken ons dood van de stroom rekeningen, echter als je goed gaat kijken zie je dat je minder verbruikt maar enorm veel meer betaald sinds vorig jaar.
Wij zijn daarom van leverancier geswitched en dit scheelde direct 15% dus ik zou daar even goed naar kijken, maar fiet is dat de kosten explosief toenemen.
ok dat is duidelijk
zou je ook antwoord op mijn andere vragen kunnen geven ;D

ik neig wel steeds meer naar de server
ik had al een mail gehad van Annewiek met de specs van een 12 bay server

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

J.A.F._Doorhof

Hi,
Feitelijk kan alles wat je vraagt als je het goed implementeerd.
De nieuwe iTunes versies kun je delen via het net, maar dan moet de library op de server staan, en iTunes open anders werkt het niet.

Verder kun je over gigabit lan gewoon op twee plekken dezelfde of een andere film kijken.

Downloaden, uitpakken draait hier ook vaak op de achtergrond zonder problemen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

gsuk

vandaag de streaming server bestelt
volgende week is die klaar


groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

Ronald-de-boer

Hallo
Ik heb met veel interesse dit topic zitten lezen, maar ik heb nu nog een paar vragen.

Welke software kun je het best gebruiken voor een streaming server,gewoon win xp, vista of win 7, of moet ik aan windows server 2003 denken.

Welke hardware kunje het best gebruiken? ik heb hier nog een pentium 4 liggen met wat sweex sata kaarten, zou dit voldoen.

Het gaat mij er om dat ik een mooie opslag plek heb voor mijn films en mp3's, het streamen moet gebeuren naar een HTPC met Mediaportal.


Gr Ronald

gsuk

Hoi Frank

nou vroeg ik me af wat is de reden om de streaming server te leveren met windows 7 bussiness
in plaats van windows home server 2010?

groetjes Emile
Woonkamer: | pioneer 608xd plasma | panasonic DMP BD30 blu-ray | Onkyo TX-NR905 avreceiver | B&W DM602 s3 front | B&W DM303 rear | B&W LCR600s3 center |                                                               | Velodyne CHT-12R subwoofer | sony X55ES  cd | HDI Dune Base 3.0 media player | humax IHDR-5200C hd decoder | sonos 120 | logitech harmony one |
Slaapkamer: | pioneer 428xd plasma | HDI Dune Smart b1 media player | HUMAX IRHD-5100C hd decoder |
kantoor:       | Audio Engine

skank1

ik blijf ook twijfelen tss NAS en streaming server...
vandaar dit topic doorgelezen

Hoofdzakelijke betwistpunten:
Met een server heb ik meer  verbruik (ik zou toch willen op bepaalde tijdstippen server uitzetten..)
Bv snachts hoeft hij niet elke nacht aan te staan
Hoe werkt wake on lan? Wat heb ik ervoor nodig?

Kan ik ook bv de server enkel aansteken wanneer ik gewoon een film wil zien of wanneer ik weet dat erop het netwerk gewerkt zal worden
of wanneer de kids thuis zijn...

Hoe snel start zo'n server op?

Kun je met een nas ook vanop 2 verschillende plaatsen gelijktijdig films streamen zonder stotteren.
Voorlopig zou ik wel genoeg hebben met 4 disc denk ik (in raid 5)
maar dan denk ik aan Doorhof zijn stukje tekst: denk je nu met 4 genoeg te hebben ga dan voor een server

Welke OS draaien jullie op de server? Is unraid een goeie betrouwbare optie?

En wat doen jullie op de server? Raid vorm?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jvanhambelgium

Quote from: skank1 on November 27, 2010, 12:23:59
ik blijf ook twijfelen tss NAS en streaming server...
vandaar dit topic doorgelezen

Veel NAS'sen zijn OOK streaming server. Vb elke NAS die Squeezeboxserver of een iTunes-server draait is toch ook streaming-server ?

Hoofdzakelijke betwistpunten:
Met een server heb ik meer  verbruik (ik zou toch willen op bepaalde tijdstippen server uitzetten..)
Bv snachts hoeft hij niet elke nacht aan te staan
Hoe werkt wake on lan? Wat heb ik ervoor nodig?

Je moet allereest kijken of je hardware (in het geval je een kant-en-klare NAS koop) die ook ondersteund! Een ReadyNAS Duo bijvoorbeeld (mijn eerste NAS) niet.
Je heb gewoon een "tooltje" nodig en het MAC-adres van de netwerk-card van het te wekken device.
In het geval van een Logitech Duet gaat die zelf een WOL-commando sturen naar z'n datastore. Dus dat is al automatisch.
Voor de Dune bijvoorbeeld heb ik zelf WOL functie toegevoegd, aangezien die niet standaard in de firmware zit (NIET evident voor gewone gebruikers)



Kan ik ook bv de server enkel aansteken wanneer ik gewoon een film wil zien of wanneer ik weet dat erop het netwerk gewerkt zal worden
of wanneer de kids thuis zijn...

Uiteraard, waarom zou dat niet kunnen ??


Hoe snel start zo'n server op?

Mijn server start sneller op dan m'n Logitech Duet Remote bijvoorbeeld. Pakweg 30 a 45sec oid


Kun je met een nas ook vanop 2 verschillende plaatsen gelijktijdig films streamen zonder stotteren.
Voorlopig zou ik wel genoeg hebben met 4 disc denk ik (in raid 5)
maar dan denk ik aan Doorhof zijn stukje tekst: denk je nu met 4 genoeg te hebben ga dan voor een server
Welke OS draaien jullie op de server? Is unraid een goeie betrouwbare optie?
En wat doen jullie op de server? Raid vorm?

Geen enkel probleem, beetje streamen is echt niet veel netwerk-verkeer hoor.
Mijn machine heeft nog enkele megabit/sec torrentverkeer terwijl ik HD mkv's bekijken en ik zou nog m'n Squuezebox kunnen gebruiken.
RAID gebruik ik niet. Voorlopig slechts 1 x 2TB disk (met uiteraard backup naar m'n oud ReadyNAS Duo) omdat ik niet al m'n media ga digitaliseren naar ISO. Als ik dat zou doen...tja...moet ik een héél grote NAS kopen en ik kan heus nog wel een schijfje inleggen als het moet.









HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skank1

Wie kan mij helpen beslissen, ik heb al ongelooflijk veel gelezen maar kom er niet uit. Ik wou eerst een nas, dan een drobo, nu misschien een server...

Situatie is als volgt:
Ik heb meerdere pcs..
Een dune base 3.0 bij de TV
Momenteel 3 TB aan films en nog foto's en andere filmpjes op de pc boven staan.

Wat wil ik?

- Alle data moet bereikbaar zijn voor iedereen, dus maw ik moet bv films die op de plaats staan kunnen afspelen vanaf mijn dune (hierbij denk ik ook aan kinderen die groter worden, en dan vermoedelijk ook zelf hun films willen afspelen... dus gelijktijdig streamen vanaf 2 plaatsen bv zou wenselijk zijn zonder haperingen)

- moet bestand zijn tegen harddisk failure

- Makkelijk uit te breiden (momenteel denk ik dat ik genoeg heb met 4 harddisks van 2tb , echter wat daarna?)

- Relatief goedkoop

- Zeer belangrijk ook: zuinig !!!!!!!!

- Gigabit snelheid bij kopiëren van grote bestanden (films)

- Downloadmogelijkheid: (hier twijfel ik nog, ofwel download ik van mijn pc boven, en zet ze dan zo over naar een centrale plaats, ofwel download ik van die centrale plaats, maar dan moet ik daar ook telkens opschonen? en hoe zie je dan of de download bv corrupt is, moet hersteld worden...)

- FTP server

- Streaming media server (uiteraard)

- Idle down

Dat is het zowat denk ik
Voor wat zouden jullie gaan? nas of server of drobo?

Indien Server, ben ik er dan nog niet uit?
Welke OS?

* Freenas? Stabiel?
* WHS ? bugs? traag?
of * Unraid?
Deze laatste lijkt mij misschien ook wat maar.. nadeel is snelheid, deze is namelijk afhankelijk van de schijf waar de data opstaat (je lees maar van 1 schijf).
Ook schrijven duurt langer dan op een regulier systeem want hiervan wordt ook direct de parity weggeschreven, maar dat is op te lossen door een cache disk te gebruiken
zie http://lime-technology.co...ic=2149.msg15814#msg15814

Centrale dataplaats zou ik liefst plaatsen in de inkom, bij de meterkast, achter een schuifwand (veilig qua warmte?)
Wie helpt mij kiezen?
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jvanhambelgium

Hoeveel wil je er eigenlijk aan geven ?? Ook wel van belang...
Alles wat jij wil kan met de gemiddelde NAS, een Netgear,QNAP,Synology,Drobo or whatever. Het gaat gewoon wat duurder worden in functie van hoeveel "bays" om disken in te stoppen. Ik denk dat jij dan wel zeker een 4-bay/5-bay model nodig hebt.
Indien je vb ook Squeezeboxserver wenst te gebruiken moet je wat oppassen...Drobo gaat dan wat lastiger worden. Ik las wel 1 thread op het Drobo forum over dat hij het in orde gekregen heeft maar...

Voor alles wat "file share" services is (richting je Dune toe of elke PC in je netwerk) kan elke NAS gebruikt worden. Performantie is meestal wel redelijk goed op gigabit-ethernet hoor.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

EJ

Gezien je wensenpakket: neem een streaming server. Een goede heeft al je wensen. Laat het ding in slaap gaan als er geen verkeer is, dan is je punt van zuinigheid ook opgelost. Met gigabit netwerk (en een fatsoenlijke processor) kun je prima van alles en nog wat tegelijk streamen. Als je een grote computer kast en een goed moederbord kiest dan ben je de komende 10 jaar klaar. Je kunt dan disken naar behoeven toevoegen.

Ik zou niet voor nas of drobo gaan, de nas heeft een probleem met uitbreidbaarheid, de drobo met dataveiligheid.

Als je een stabiele (grote) linux distro, zoals ubuntu installeert dan kun je alles doen wat je wilt. Het kost een klein beetje tijd om je in te leren, maar daarna kun je ook heel, heel veel. Veel meer dan met de andere door jou genoemde OS'en. Eventueel kun je nog bij Openfiler kijken, dat is in ieder geval stabieler dan freenas, en heeft ook uitbreidingsmogelijkheden.

skank1

Quote from: jvanhambelgium on November 27, 2010, 16:22:50
Hoeveel wil je er eigenlijk aan geven ?? Ook wel van belang...
Alles wat jij wil kan met de gemiddelde NAS, een Netgear,QNAP,Synology,Drobo or whatever. Het gaat gewoon wat duurder worden in functie van hoeveel "bays" om disken in te stoppen. Ik denk dat jij dan wel zeker een 4-bay/5-bay model nodig hebt.
Indien je vb ook Squeezeboxserver wenst te gebruiken moet je wat oppassen...Drobo gaat dan wat lastiger worden. Ik las wel 1 thread op het Drobo forum over dat hij het in orde gekregen heeft maar...

Voor alles wat "file share" services is (richting je Dune toe of elke PC in je netwerk) kan elke NAS gebruikt worden. Performantie is meestal wel redelijk goed op gigabit-ethernet hoor.


Laten we zeggen dat ik voor het toestel (dus zonder hdd) 300-max350 euro wil geven, nu(hiermee bedoel ik voor 4 bays minimum)! Stel ik wil uitbreiden naar 6 bays ofzo, kan ik het toestel zelf ook nog uitbreiden
De vraag is als die  4x2tb (wat eigenlijk maar 3x2tb is) vol zit (zal redelijk snel gebeuren denk ik); moet ik bij een nas, terug een nas aankopen en dan is 1x server wel goedkoper dan 2x nas, dus futureproof is server wel interessanter denk ik

squeezeboxserver hoef ik niet.
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

riwi

Ik vind met die dingen dat je eigenlijk er 2 moet hebben om nog te kunnen uitbreiden.
Met een 4 disk nas zou ik er niet 1 dikke 8T partitie van maken, maar liever 2x 4TB.
Mochten er in de toekomst dan compatible 4TB schijven komen kan je door wat slim heen en weer te kopieren de zaak wel upgraden, desnoods door een van de dan nieuwe 4TB schijven als tijdelijk opslag in te zetten. Of de NAS'en van nu compatible zullen zijn met 4TB schijven betwijfel ik een beetje, maar wie weet.

jvanhambelgium

Quote from: skank1 on November 27, 2010, 16:35:04
Laten we zeggen dat ik voor het toestel (dus zonder hdd) 300-max350 euro wil geven, nu(hiermee bedoel ik voor 4 bays minimum)! Stel ik wil uitbreiden naar 6 bays ofzo, kan ik het toestel zelf ook nog uitbreiden
De vraag is als die  4x2tb (wat eigenlijk maar 3x2tb is) vol zit (zal redelijk snel gebeuren denk ik); moet ik bij een nas, terug een nas aankopen en dan is 1x server wel goedkoper dan 2x nas, dus futureproof is server wel interessanter denk ik

squeezeboxserver hoef ik niet.

Jamaar, compactheid (...moet in de meterkast kunnen...) speelt ook een rol hé. Het goedkoopste is inderdaad jezelf gewoon een grotere case kopen waar verschillende disken in passen. Vervolgens klassiek moederbordje erin met 4GB RAM etc en optioneel een RAID controllertje en dan ben je véél goedkoper gesteld en qua performantie stukken sneller als een NAS die soms (en zeker de goedkopere modellen) redelijk trage CPU's hebben.

Voor dat budget ga je geen 5-bay NAS vinden...die zijn minstens bijna 2x die prijs...een tragere QNAP 4-bay zit wel rond de 330-,

Ik heb vb een Chenbro case http://usa.chenbro.com/corporatesite/products_detail.php?sku=167
Je zou hier nog een RAID controller kunnen stoppen.

Vervolgens kan je erop zetten wat je wil een Linux distro of gewoon zels "Windows". Standaard zaken als FTP en "filesharing" of een Torren-servertje zijn echt geen probleem voor beide OS.
Mijn machine draait Ubuntu server.




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skank1

Ik zou toch eerder voor een softwareraid kiezen ipv een hardwareraid...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jvanhambelgium

Quote from: skank1 on November 27, 2010, 17:13:57
Ik zou toch eerder voor een softwareraid kiezen ipv een hardwareraid...

Dan spaar je de kost van een controllertje nog uit. In dat geval moet je gewoon zien dat het moederbordje genoeg SATA-2 aansluitingen heeft.
Een Mini-ITX bordje met 8x of zelfs 6x SATA-2 is vb niet evident (weinig keuze...) ...mijn Intel mini-ITX DG45FC heeft vb ondersteuning voor 4 SATA schijven.

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

EJ

Quote from: jvanhambelgium on November 27, 2010, 17:53:42
Dan spaar je de kost van een controllertje nog uit. In dat geval moet je gewoon zien dat het moederbordje genoeg SATA-2 aansluitingen heeft.
Een Mini-ITX bordje met 8x of zelfs 6x SATA-2 is vb niet evident (weinig keuze...) ...mijn Intel mini-ITX DG45FC heeft vb ondersteuning voor 4 SATA schijven.

Hoeft volgens mij ook geen mini-itx bordje te zijn, een asrock bordje (amd) met ingebouwde grafische kaart van een euro of 63 heeft ook 6 sata aansluitingen (ASRock A785GXH/128M). Daarnaast kun je altijd een sata bordje kopen voor een pci slot.

skank1

Dus jullie zijn allemaal eens dat met een budget van 300-350 euro (zonder hdd meegerekend) ik beter kan kijken voor een homemade nas (server) dan een NAS?
Rekening houdend met mijn wensen..
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jvanhambelgium

Quote from: skank1 on November 27, 2010, 19:06:05
Dus jullie zijn allemaal eens dat met een budget van 300-350 euro (zonder hdd meegerekend) ik beter kan kijken voor een homemade nas (server) dan een NAS?
Rekening houdend met mijn wensen..

Voor dat budget zijn er enkele 4-bay NAS devices in scope, allemaal kunnen ze wat jij wilt omdat dit nu eenmaal erg basic dingen zijn.
4 bay = 6TB in RAID5 of 8TB zonder ingebouwde dataprotectie. (en dan moet je maar vertrouwen op een BACKUP, wat je trouwens altijd moet doen...)

Vandaag heb je 3TB, hoe snel denk je naar het dubbel te gaan ? Tegen dan hebben we mischien 3TB disken "courant" en kan je al naar 9TB protected in RAID5

Ik wil maar zeggen, een 4-bay NAS'je is mischien te overwegen, zit binnen je budget en je kan mischien enkele jaartjes verder.
Je moet in detail maar eens gaan speuren wat vb electriciteitsverbruik is etc en of WakeOnLan ondersteuning er is alsook idle-spindown etc.


http://www.wifimedia.eu/catalog/synologydiskstationds411j12ghz128mb-p-1535.html
http://www.wifimedia.eu/catalog/synologydiskstationds410j800mhz128mb-p-1054.html

http://www.wifimedia.eu/catalog/qnapturbostationts410800mhz256mb-p-968.html




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skank1

Quote from: jvanhambelgium on November 27, 2010, 20:14:53
Voor dat budget zijn er enkele 4-bay NAS devices in scope, allemaal kunnen ze wat jij wilt omdat dit nu eenmaal erg basic dingen zijn.
4 bay = 6TB in RAID5 of 8TB zonder ingebouwde dataprotectie. (en dan moet je maar vertrouwen op een BACKUP, wat je trouwens altijd moet doen...)

Vandaag heb je 3TB, hoe snel denk je naar het dubbel te gaan ? Tegen dan hebben we mischien 3TB disken "courant" en kan je al naar 9TB protected in RAID5

Ik wil maar zeggen, een 4-bay NAS'je is mischien te overwegen, zit binnen je budget en je kan mischien enkele jaartjes verder.
Je moet in detail maar eens gaan speuren wat vb electriciteitsverbruik is etc en of WakeOnLan ondersteuning er is alsook idle-spindown etc.


http://www.wifimedia.eu/catalog/synologydiskstationds411j12ghz128mb-p-1535.html
http://www.wifimedia.eu/catalog/synologydiskstationds410j800mhz128mb-p-1054.html

http://www.wifimedia.eu/catalog/qnapturbostationts410800mhz256mb-p-968.html


hoe snel ik naar 6tb ga gaan, daar heb ik echt geen idee van
2-3j? i dunno
je zegt wel: tegen dan kun je 3tb inbouwen maar wie zegt dat die syn dat zal ondersteunen? (idem voor zelfbouwnas)
als het niet kan ondersteunen dan sta ik daar wel mooi vast en moet ik terug een nas kopen... (terwijl ik met die zelfbouw nog steeds kan uitbreiden en de hdd dan ook goedkoper zullen zijn)
Bovenstaande NASSEN had ik ook in gedachten
de syns hebben geen wakonlan, wel hdd hibernation en scheduled power on//off (idem voor qnap)
idle-spindown vind ik ook niet terug

lol ik ben er toch nog niet uit
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jvanhambelgium

Quote from: skank1 on November 27, 2010, 20:32:07
hoe snel ik naar 6tb ga gaan, daar heb ik echt geen idee van
2-3j? i dunno
je zegt wel: tegen dan kun je 3tb inbouwen maar wie zegt dat die syn dat zal ondersteunen? (idem voor zelfbouwnas)
als het niet kan ondersteunen dan sta ik daar wel mooi vast en moet ik terug een nas kopen... (terwijl ik met die zelfbouw nog steeds kan uitbreiden en de hdd dan ook goedkoper zullen zijn)
Bovenstaande NASSEN had ik ook in gedachten
de syns hebben geen wakonlan, wel hdd hibernation en scheduled power on//off (idem voor qnap)
idle-spindown vind ik ook niet terug

lol ik ben er toch nog niet uit

Al die NAS'sen zijn gewoon Linux doosjes dus maak je maar geen zorgen. Als er 3TB disken mainstream beschikbaar komen zullen ook de NAS'jes deze ondersteunen.
WakeOnLan is toch wel een plus hoor. Vanaf een bepaalde PC of vanaf je smartphone oid. Als je zelf iets maakt hebben de meeste mainboards die functionaliteit wel...
Ik zeg je, als je wat tijd heb en wat kennis heb maak je dat dat gewoon allemaal zelf in orde, maar hier en met een web-based management tools zoals Webmin kan je héél eenvoudig zelf NFS exports of SAMBA CIF shares voor windows aanmaken etc. Moet je niet voor op de CLI zijn indien je dat niet wil.
Een web-based torrent omgeving (ik gebruik deluge) is ook snel geinstalleerd en werkt hier al een jaar feilloos.




HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skank1

Quote from: jvanhambelgium on November 27, 2010, 21:02:15
Al die NAS'sen zijn gewoon Linux doosjes dus maak je maar geen zorgen. Als er 3TB disken mainstream beschikbaar komen zullen ook de NAS'jes deze ondersteunen.

Akkoord maar dan moet ik terug mijn 4hdds vervangen door 3tb's en moet ik plaats hebben om ze te kunnen overzetten... wat ik niet heb, en je kan ze ook niet zomaar swappen

Quote from: jvanhambelgium on November 27, 2010, 21:02:15.
WakeOnLan is toch wel een plus hoor. Vanaf een bepaalde PC of vanaf je smartphone oid. Als je zelf iets maakt hebben de meeste mainboards die functionaliteit wel...
Ik zeg je, als je wat tijd heb en wat kennis heb maak je dat dat gewoon allemaal zelf in orde, maar hier en met een web-based management tools zoals Webmin kan je héél eenvoudig zelf NFS exports of SAMBA CIF shares voor windows aanmaken etc. Moet je niet voor op de CLI zijn indien je dat niet wil.
Een web-based torrent omgeving (ik gebruik deluge) is ook snel geinstalleerd en werkt hier al een jaar feilloos.


nu draai je in mijn ogen weer om en heb je het over een home made server (of zie ik het mis)
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii

jvanhambelgium

Quote from: skank1 on November 27, 2010, 21:24:16
Akkoord maar dan moet ik terug mijn 4hdds vervangen door 3tb's en moet ik plaats hebben om ze te kunnen overzetten... wat ik niet heb, en je kan ze ook niet zomaar swappen

nu draai je in mijn ogen weer om en heb je het over een home made server (of zie ik het mis)


Yep, ik heb het nu over een home-made NAS/server of hoe je het wil noemen, een gewone PC dus.
En met dat 2TB -> 3TB verhaal, denk je dat je dat niet hebt met "een gewone home-made server" ? Dat gaat je ook wel probleempjes opleveren hoor...
Je moet eens checken op die NAS'sen of je online de capaciteit kan vergroten, dan moet je gewoon 4 x 3TB aanschaffen en disk-per-disk swappen + rebuild zal automagisch gaan. Als je de laatste 3TB erin gestopt heb zal ook het volume/filesystem dan 3 x 3TB protected zijn.
Op een home-made PC zal je dat allemaal zelf moeten regelen met de nodige commando's etc in functie of je vb LVM(2) of mdadm oid gebruikte. Toch allemaal wat meer kennis vereist eigenlijk.

Ik heb er geen uitgesproken mening over, ik probeer je gewoon te helpen om een keuze te maken. Ik ben nu eenmaail voldoende thuis in Linux om zelf m'n plan te trekken, vandaar dat ik hier nu een Ubuntu server heb draaien ipv van m'n Netgear ReadyNAS Duo dewelke ik eerst had (en eigenlijk goed werkte, alleen is dat geen supersnel ding natuurlijk,zonder WOL maar hij is hééél klein, compact & zuinig)

HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

skank1

Uiteraard heb je dat met servers ook, maar je kan het ook ontwijken door gewoon verder uit te breiden met 2tb hdds ipv 3tb te kopen
die online capaciteit kan je idd vergroten, maar ik dacht dat je geen verschillende disks kon gebruiken, dus hoe ga je dan je eerste 3tb erin steken?
Meer kennis is idd vereist, hoewel ik dacht dat "unraid" vrij simpel leek...

indien de 411j nu eens esata had waaraan ik later die uitbreiding kon hangen, dan was ik verkocht en was het beslist...
maar als ik die 5bay uitbreiding wil , moet ik op zn minste ene kopen van 600 euro...
HT stijnopolis: Epson TW9300, Marantz sr7010, Custom 21:9 widescreen, Vero 4K, Fronts: Focal 826V, Center: Focal CC800V, Surrounds: Focal SR700 SurroundBacks: Focal 807V + Norstone stylum 2 stands.., Dual sub: SVS PC12SND-DSP/SVS Pb12+
Woonkamer setup: LG 4K Oled Tv 55C7V, Shield TV, Orange TV , JBL Bar 9.1
Gaming: : PS5, PS4, Nintendo Switch, Wii