Input Impedance

Started by fireman, May 28, 2010, 22:44:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

fireman

Ik was vanmiddag bij een demo van Pass en andere exotische apparaten. Nu was het gesprek over de pass XA30.5. Ik speel met een XA30.5 en een passive pre amp. De promotor vertelde dat ik specifiek moet opletten op wat voor kabel ik gebruik. De reden was dat ik een passieve vv heb en dat de stroom van de bron moet komen. Ik heb het verhaal aangehoord en het klonk logisch. Maar hoe zit het nu ook alweer.

Hij vertelde dat ik mijn kabels ( interlinks ) zo kort mogelijk moet houden. En met ( volgens mij ) een zo laag mogelijke capaciteit.

Mijn versterker: De input impedance is 30 kOhm bij balanced en 15 kOhm bij un-balanced.

Wat is goed wat is minder goed? Wat is anders?? Wat zijn normale waardes? Is dit zo laag??

Op wat voor eigenschappen van een kabel moet je letten als je het beste ( technische ) resultaat wilt hebben?  Hoge capaciteit, lage capaciteit. Wat is een hoge of lage capaciteit? ( Linkje of namen/type's van kabels )


EDIT: ik weet niet of ik het juiste board heb. Had misschien ook bij kabels gekund.

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

fireman

NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Kjelt

Wat voor een passieve vv heb je precies? Zoals ik het verhaal lees heb je alleen een potmeter? Dus geen ingangsbuffer en uitgangstrap in je vv? Vreemde zaak?
Ik zal toch een schema willen zien voor ik hier een uitspraak over kan doen.

EJ

Quote from: Kjelt on May 30, 2010, 13:43:23
Wat voor een passieve vv heb je precies? Zoals ik het verhaal lees heb je alleen een potmeter? Dus geen ingangsbuffer en uitgangstrap in je vv? Vreemde zaak?
Ik zal toch een schema willen zien voor ik hier een uitspraak over kan doen.

Een kenmerk van een passieve voorversterker is inderdaad dat er geen buffer- en uitgangstrap in zit. Een passieve selector en een potmeter is dat gene wat er in zit. Dat maakt het beantwoorden van de vraag ook niet makkelijker, want hoe is de potmeter aangesloten? Deze gaat invloed hebben op de totale impendantie die de bron ziet. Is het potmeter of een stappenverzwakker?

Als de uitgangsimpendantie van de bron laag genoeg is maakt het allemaal niet zoveel uit. Laag is <= 600 ohm (zie je vaak bij (semi)professionele apparatuur). Als de uitgangsimpedantie in dezelfde orde van grootte zit als de ingangsimpedantie dan wordt het kritisch!

fireman

Het is de music first audio classic copper die ik heb.

Clickable:




NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

Kjelt

Als je ingangsweerstand van de variabele transformator van je voorversterker 15kOhm is dan valt het allemaal wel mee.
De interlinks hebben meestal weerstandswaarden van milli ohms (duizendsten van ohms) en uitgangswaarden van bronnen zijn meestal < 100 ohms.

fireman

Momenteel gebruik ik een set: original prefer 110 Ohm - AES/EBU-IEC digital interface cable D-2300  als gebalanceerde kabel.

Specs: D-2300 110  W digital audio interface standard cable. Balanced digital cable AES/EBU, IEC standard - Æ 6.3 mm overall diameter -high braided magnetic shield. cable. Balanced digital cable AES/EBU, IEC standard - Æ 6.3 mm overall diameter -high braided magnetic shield.  W digital audio interface standard   cable. Balanced digital cable AES/EBU, IEC standard - Æ 6.3 mm overall diameter -high braided magnetic shield.

Kan ik deze kabel blijven gebruiken zonder iets van de technische dan wel audio kwaliteit af te halen?

En volgens mij valt het dan best wel mee allemaal.
NAIM SN3 / NDX2 / Vifa vivace (model 2012) / REGA P3-24-TT-PSU / R1200GSA-LC '17

EJ

Officieel is een gebalanceerde output 600 ohm (of minder) en zou er dus geen enkel probleem mogen zijn. Ik weet het, de kabel fanaten vinden het niet juist, maar je zult geen verschil horen met duurdere (let op dat ik niet zeg: betere) kabel. Imho dan.

scrutinizer

#8
Quote from: EJ on May 30, 2010, 23:30:06
Officieel is een gebalanceerde output 600 ohm (of minder) en zou er dus geen enkel probleem mogen zijn. Ik weet het, de kabel fanaten vinden het niet juist, maar je zult geen verschil horen met duurdere (let op dat ik niet zeg: betere) kabel. Imho dan.
EJ, waarom niet wat meer bij jezelf blijven, i.p.v. het op deze boude wijze van uitdrukken een discussie los te weken?  ::)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

EJ

Quote from: scrutinizer on May 31, 2010, 09:13:55
EJ, waarom niet wat meer bij jezelf blijven, i.p.v. het op deze boude wijze van uitdrukken een discussie los te weken?  ::)

Anton.
Wat begrijp je niet aan de imho? ;)

scrutinizer

Quote from: EJ on May 31, 2010, 09:33:03
Wat begrijp je niet aan de imho? ;)
::)

Tja, als jij daarentegen mijn "wat meer" niet in kan schatten, hebben we al een discussie.

;)

Anton.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Hifi Addict

Die music first maakt gebruik van trafo's, dat maakt input en output impedantie matching een stuk minder kritisch. Maar de beste resultaten heb je toch als er een factor 500-1000 verschil in zit, zelfs met zo'n trafo oplossing ;-)