Dynaudio Double 17 versus Dynaudio Contour 1.3 mkII

Gestart door JeKa, mei 25, 2010, 21:44:32

Vorige topic - Volgende topic

JeKa

Ik overweeg een verandering van mijn speakers en nu heb ik een aanbod voor een ruil met de Contour 1.3 mkII. Zelf heb ik de Double 17's en eigenlijk ben ik nog steeds een liefhebber van de Dynaudiosound. Kan iemand een uitspraak doen over de verschillen in de genoemde speakers?

yorkie13

ja, de Double 17 blijven ook mooie luidsprekers 8)
jammer dat Dynaudio geen zelfbouwpaketten meer heeft

JeKa

Citaat van: RA SUBS op mei 25, 2010, 21:47:37
ja, de Double 17 blijven ook mooie luidsprekers 8)
jammer dat Dynaudio geen zelfbouwpaketten meer heeft

Dat is geen uitspraak over de verschillen.  :P Het zijn beauty's, absoluut. Ben ook echt nog niet om, misschien moet ik ze eerst eens aan degelijke versterking hangen voor ik om me heen ga kijken....

Douma

Wat zou de hoofdreden zijn om van luidsprekers te veranderen? Ik weet dat je monitors op stands mooier vindt en ook wel weer eens wat anders wilt. Nog meer redenen?

Aj, weer geen uitspraak over de verschillen. :D Ik weet dat er in de Contour 1.3 MKII een verbeterde versie van de Esotec D260 tweeter zit. Maar hoe dit zich uit in klank...?
"Nothing lasts, but nothing is lost."

JeKa

Citaat van: Douma op mei 26, 2010, 07:32:08
Wat zou de hoofdreden zijn om van luidsprekers te veranderen? Ik weet dat je monitors op stands mooier vindt en ook wel weer eens wat anders wilt. Nog meer redenen?

Aj, weer geen uitspraak over de verschillen. :D Ik weet dat er in de Contour 1.3 MKII een verbeterde versie van de Esotec D260 tweeter zit. Maar hoe dit zich uit in klank...?

Ik wil wel eens wat anders en vind ze erg groot en aanwezig (optisch), dat zijn denk ik de belangrijkste redenen. Jouw Klipschen hebben mij blijkbaar ook getriggerd, want sindsdien is het gaan borrelen..... >:D Er zijn delen van het muziekspectrum wat ik bij jou kon horen, het directe, heldere geluid wat niet in mijn Dynaudio's zit. Andere kant is dat ik juist het typische Dynaudio hoog/midhoog (?) dan enorm mis dan. Je weet mijn muzieksmaak, dus ik zal toch een beetje in dezelfde hoek uitkomen denk ik. Misschien is een dikke Classé ofzo er aanhangen wel de oplossing hoor, kan ook....

Audiofiel

Als het geluid van de Double 17 je bevalt, maar je wilt toch kleiner, dan is de Gemini de beste keuze. Dat is feitelijk een kleinere Double 17.

Wat betreft het verschil in geluid tussen de 1.3 en de Double 17 is er veel te zeggen. Onder meer dat de 17 natuurlijk een heel stuk lager gaat, maar ook dat het echte d'Appolito (inclusief time delay) een veel betere horizontale spreiding heeft dan de Contour. Die op zijn beurt weer mooi los komt van de speaker omdat een monitor dat gewoon beter doet (dus de Gemini ook).

Qua tweeter zul je geen verschil merken, vooropgesteld dat je in de Double 17 wel de Esotec D260 hebt zitten en niet een D28/2. Wat wel heel veel uitmaakt is het filter. Met betere filtercomponenten zul je een hoop winst maken met de Double 17.
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Douma

Citeermaar ook dat het echte d'Appolito (inclusief time delay) een veel betere horizontale spreiding heeft dan de Contour.
Wat is precies het resultaat van een betere horizontale spreiding?

CiteerQua tweeter zul je geen verschil merken, vooropgesteld dat je in de Double 17 wel de Esotec D260 hebt zitten en niet een D28/2. Wat wel heel veel uitmaakt is het filter. Met betere filtercomponenten zul je een hoop winst maken met de Double 17.
Er zit een Esotec D260 in. Tevens heeft de vorige eigenaar het filter geupgrade. JeKa en ik zouden eens moeten kijken of we het filter zichtbaar kunnen maken om te zien wat voor filter er precies in zit.

Audiofiel

Zijn het toevallig de Double 17's die ik ooit onder handen heb genomen? ::)
Men heeft nooit gebrek aan slechte redenen om het goede na te laten, noch aan goede om het slechte te doen.

Douma

Citaat van: Audiofiel op mei 26, 2010, 16:00:41
Zijn het toevallig de Double 17's die ik ooit onder handen heb genomen? ::)
Ik heb mijn neus eens even in de wind gegooid, maar kan dat niet ruiken. :P Wie zijn Double 17's heb jij onder handen gehad?

Audiofiel

Als jullie een foto plaatsen van deze Double 17's weet ik meer. :hehe:

Douma

Dit voldoende? Of heb je hogere kwaliteit en/of uit andere hoeken geschoten nodig?

Audiofiel

Nee, het ging mij om de kleur. Deze heb ik in ieder geval niet in handen gehad. ;)

Deze wel, en die zijn toen naar een forumgenoot gegaan, vandaar:

JeKa

Eigenlijk zijn alle antwoorden al gegeven, bedankt Douma!  :) De vorige eigenaar heeft er inderdaad een ander filter ingezet en destijds heeft hem dat 700,- Gulden gekost, meer weet ik niet... Oh ja, dat ze gebouwd zijn door Speaker & Co in Groningen.

@Audiofiel: Wat voor tweedehands versterkers zijn echte aanraders met een budget van maximaal 1000,- Euro om de 17's te laten zingen? Waarschijnlijk is het veel verstandiger om dit eerst te proberen, gezien mijn zwak voor het Dynaudio geluid. Ik heb de hele tijd het nare voorgevoel dat een ruil of verkoop alleen maar teleurstelling zal veroorzaken....

Ik weet dat op tekeningen van de 17's staat dat er zand onderin de speaker moet. Dit is bij mij niet het geval. Is hier winst mee te behalen?

Kleiner is niet echt een must, dus de Gemini zal de honger in mijn situatie niet stillen denk ik.

Audiofiel

Citaat van: JeKa op mei 26, 2010, 17:24:30
@Audiofiel: Wat voor tweedehands versterkers zijn echte aanraders met een budget van maximaal 1000,- Euro om de 17's te laten zingen? Waarschijnlijk is het veel verstandiger om dit eerst te proberen, gezien mijn zwak voor het Dynaudio geluid. Ik heb de hele tijd het nare voorgevoel dat een ruil of verkoop alleen maar teleurstelling zal veroorzaken....

Dat wordt dan het (voor mij) bekende rijtje: Classé op de eerste plaats en daarnaast natuurlijk ook Electrocompaniet, Pass Labs, Levinson, Aragon en Plinius. ;)

CiteerIk weet dat op tekeningen van de 17's staat dat er zand onderin de speaker moet. Dit is bij mij niet het geval. Is hier winst mee te behalen?

Voornamelijk een strakker laag.

JeKa

Citaat van: Audiofiel op mei 26, 2010, 20:27:16
Dat wordt dan het (voor mij) bekende rijtje: Classé op de eerste plaats en daarnaast natuurlijk ook Electrocompaniet, Pass Labs, Levinson, Aragon en Plinius. ;)

Voornamelijk een strakker laag.

Dank!  :) Ook enig idee wat de 17's nu ongeveer nog waard zijn? Hier en daar wel een beschadiging aan de kast...

Audiofiel

Een Double 17 zal tussen de €500 en 700 opbrengen voor een set, denk ik. Meer alleen bij een superfraaie (al dan niet echt gefineerde) kast.

Als je woofers de betere LQ versie zijn (gegoten in plaats van geperst) en je tweeter de D260, dan zou je ook los de units tweedehands kunnen verkopen. Reken op zo'n €150 voor een onbeschadigde set units, dus €450 voor de losse units. Dus dan weet je meteen de bodemprijs, dat is de prijs van de losse tweedehands units. Wellicht krijg je zelfs nog wat terug voor kast en filter. ;)

JeKa

Citaat van: Audiofiel op mei 27, 2010, 07:23:19
Een Double 17 zal tussen de €500 en 700 opbrengen voor een set, denk ik. Meer alleen bij een superfraaie (al dan niet echt gefineerde) kast.

Als je woofers de betere LQ versie zijn (gegoten in plaats van geperst) en je tweeter de D260, dan zou je ook los de units tweedehands kunnen verkopen. Reken op zo'n €150 voor een onbeschadigde set units, dus €450 voor de losse units. Dus dan weet je meteen de bodemprijs, dat is de prijs van de losse tweedehands units. Wellicht krijg je zelfs nog wat terug voor kast en filter. ;)

Nogmaals bedankt.  :)

Douma

Citaat van: Audiofiel op mei 26, 2010, 20:27:16
Heb je ook ervaring met de oudere DR serie van Classé? Hoe verhoudt deze zich tot de CA serie die daarna kwam?

Audiofiel

DR (naar ontwerper David Reich van Classé) is door de opbouw met meerdere caps in de voeding vooral sneller. Daarnaast ook strakker in het laag. De oudere serie daarentegen klinkt wat warmer. Eerlijk gezegd, wat meer gekleurd (buizen, warm, klasse A sound), maar wel heel prettig om naar te luisteren. Mijn voorkeur heeft de 'nieuwere' serie, dus de CA-xx0 en CA-xx1 modellen. 8)

Douma

Citaat van: Audiofiel op mei 27, 2010, 15:50:52
DR (naar ontwerper David Reich van Classé) is door de opbouw met meerdere caps in de voeding vooral sneller. Daarnaast ook strakker in het laag. De oudere serie daarentegen klinkt wat warmer. Eerlijk gezegd, wat meer gekleurd (buizen, warm, klasse A sound), maar wel heel prettig om naar te luisteren. Mijn voorkeur heeft de 'nieuwere' serie, dus de CA-xx0 en CA-xx1 modellen. 8)

Bedoel je dat de nieuwere serie strakker in het laag is? Of dat er voor de DR serie ook nog een serie was? Ik heb wat moeite je post te begrijpen. :-\

Voor zover ik kan zien heb je de DR 3, DR 8, DR 10 en DR 25. Klopt het dat binnen de DR modellen de DR 3 een buitenbeentje is? Door zijn volledig klasse A schakeling? Bij de andere modellen zit het verschil alleen in het vermogen?

Audiofiel

Citaat van: Douma op mei 27, 2010, 16:06:31
Bedoel je dat de nieuwere serie strakker in het laag is?

Ja, dat zeg ik.

CiteerOf dat er voor de DR serie ook nog een serie was? Ik heb wat moeite je post te begrijpen. :-\

CiteerVoor zover ik kan zien heb je de DR 3, DR 8, DR 10 en DR 25. Klopt het dat binnen de DR modellen de DR 3 een buitenbeentje is? Door zijn volledig klasse A schakeling? Bij de andere modellen zit het verschil alleen in het vermogen?

De DR-3 (25W 8ohm 150W 1 ohm) en DR-3VHC (40W 8ohm 230W 1 ohm) zijn inderaad een beetje een buitenbeentje. Mede door de wat hogere temperaturen niet aan te bevelen tegenwoordig. Tenzij helemaal gereviseerd natuurlijk.

Verschil tussen de modellen DR 10, 15 en 25 (zelfde serie) is voornamelijk het vermogen. Tegelijk betekent dat ook een grotere voeding en meer parallel geschakelde eindtransistoren. Daarmee ook stabieler onder lage impedanties. De DR-8 en DR-3 modellen zijn nog ouder dan de 10, 15 en 25. Daarnaast bestaan er nog de Seventy (70), DR-9 (dikkere opvolger DR-3(VHC)), de 700 en de 1000. Plenty to choose from. ;)

Douma

Kijk eens aan! Bedankt voor de info. Ook namens JeKa, die zoveel offtopic zwetst dat hij zelfs in zijn eigen topic niet zo goed meer weet hoe hij informatie moet verzamelen. :P :D

JeKa

Citaat van: Douma op mei 27, 2010, 17:15:16
Kijk eens aan! Bedankt voor de info. Ook namens JeKa, die zoveel offtopic zwetst dat hij zelfs in zijn eigen topic niet zo goed meer weet hoe hij informatie moet verzamelen. :P :D

Als ik jou toch niet had..... Gelukkig weet jij net zo goed (zo niet beter) wat ik wil.  :D