Subwoofer signaal

Started by demandt, September 11, 2003, 08:39:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

demandt

Ook ik heb de topics gevolgd vwb de speaker instellingen van SMALL of LARGE. Wat ik altijd dacht te begrijpen is dat wanneer alle speakers op LARGE staan er geen signaal meer naar de subwoofer gaat BEHALVE het .1 LFE signaal.

Ik heb dit gisteren uitgeprobeerd met een aantal dvd´s (met en zonder LFE) en dit principe werkt inderdaad.

Wat mij nu wel opvalt is dat wanneer ik nu naar de radio of een cd-tje wil luisteren de subwoofer opeens wel signalen krijgt (iets wat ik niet wil radio/cd). De radio en cd geven toch geen LFE signalen af??

Hoe kan dan toch de subwoofer signalen krijgen ondanks alle speakers op LARGE staan.

Wie legt mij dit nog eens uit?

patrick_vdb

Hi,

Dit kan veel oorzaken hebben. Het cd en radio-signaal bevat idd geen LFE-informatie, daar ligt het dus ook niet aan. Afhankelijk van versterker, set-up en correctheid van het bass-management kan er ook signaal aan de sub afgegeven worden tijdens stereo-gebruik. Indien je een source-direct stand hebt kun je deze inschakelen. Source-direct zorgt ervoor dat het signaal niet eerst door de maalstroom van de DSP gaat en zal dus, indien correct, ook geen signaal aan de sub afgeven bij stereo-gebruik.

Mvrgr

Patrick

Major Ton

Hoi,

Dit is volgens mij niet helemaal waar. Ik heb al mijn speakers ook allemaal op LARGE staan en mijn subwoofer op alleen LFE staan. Ik kan op mijn Denon AVR-2801 ook voor LFE+Main kiezen. In deze modus worden de volledige signalen (20 - 20.000Hz) van alle speakers ook naar de sub gestuurd. Je Cross-Over op je subwoofer heb je dan om je bovenste kantel frequentie af te regelen. Zet je het bass management op alleen LFE heb je hier geen last meer van. Echter bij een stereo bron zal je in de 'Stereo' en 'Direct' stand altijd een signaal naar je subwoofer gestuurd krijgen. Dit is ook weer over het hele frequentie bereik. Zo kan je voor CD's toch je subwoofer gebruiken als aanvulling voor je main speaker tijdens 'Direct' gebruik.
Bij gebruik van de Pro-Logic modus zal je geen gebruik maken van je subwoofer, tenzij je het bass managment weer op LFE+Main zet.

Gr. Sven

Major_Ton

Was nog niet ingelogd mensen... :-[

Volgende keer beter, mijn antwoord geldt nogsteeds ;)
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

diceman

#4
QuoteEchter bij een stereo bron zal je in de 'Stereo' en 'Direct' stand altijd een signaal naar je subwoofer gestuurd krijgen. Dit is ook weer over het hele frequentie bereik. Zo kan je voor CD's toch je subwoofer gebruiken als aanvulling voor je main speaker tijdens 'Direct' gebruik.
Bij gebruik van de Pro-Logic modus zal je geen gebruik maken van je subwoofer, tenzij je het bass managment weer op LFE+Main zet.

Je kan wel degelijk ervoor zorgen dat je sub niet meespeelt bij "direct"+"stereo",weet niet of het bij iedere Denon kan, heb zelf de Avc-A1sr en kan dit gewoon instellen,voor iedere codering apart(Dus voor prologic,ac3,dts,stereo,etc)

Kan dus instellen hoeveel de sub mee moet spelen/of niet.

Heb de sub zowel high/lfe aangesloten(rel Q100)

Als je wilt weten hoe te doen hoor ik het wel,maar het is dus weldegelijk mogelijk.

Major_Ton

Hoi Diceman,

Na nog wat proberen, krijg ik het niet voor elkaar. Welke input ik ook met welke sound modi kies, ik krijg overal hetzelfde te zien op mijn OSD. Misschien dat jij mij idd verder kan helpen of misschien is mijn AVR-2801 wel te bekrompen hiervoor. Ik hoop dat jij gelijk hebt!

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

patrick_vdb

Hi Major Ton,

Ik weet dat er versterkers op de markt zijn waarbij de sub gewoon meespeelt zelfs bij de "direct" stand. Voor mij valt dit dan ook onder de noemer "correctheid" zoals gemeld in de eerste post ;)

Als purist beschouw ik een direct-stand de weg van het signal zonder enige schakel (muv mastervolume) naar de eindversterkingstrappen. Wanneer ergens besloten wordt het stereo-signaal te sturen naar zowel een stereo-paar speakers alsook het LFE-kanaal is dit mijns inzien niet direct genoeg ;) Er zijn ook versterkers waarbij de direct-stand echt direct is.

Mvrgr

Patrick


Major_Ton

Hoi Patrick,

gelukkig gebruik ik mijn receiver ook eigenlijk niet voor stereo bronnen, behalve vanuit de computer of als het toevallig op de DVD staat. Mijn CD speler hangt aan een losse stereo versterker (Marantz PM-82) en dan heeft mijn sub er (gelukkig) niks mee te maken!
Met de tijd zal ik mijn Denon receiver wel vervangen voor iets wat zich WEL een DSP mag noemen ;)

Gr. Sven
Set 1: BlueSound Node N130 - Topping E30-II - Lyngdorf TDAI 1120 - PrimaLuna EVO-200i - JBL 4309 - Supra PLY 3.4S - LG 77G2 - Sony PS5

Set 2: Werk PC - Topping D10s - Wadia PowerDAC Mini - Tannoy S6LCR - VdH CS122 - Sony KD 75XF9005

patrick_vdb

Hoi Sven,

Oh, de Denon mag zich best DSP noemen hoor, is het feitelijk toch ook ;) Het is alleen jammer dat er met sommige zaken niet meer eenduidigheid is.

Mvrgr

Patrick

johanus

hoi demandt.
ik heb de avc a10 se en ik kan waneer ik voor large kies
gewoon op de versterker sub uitschakelen in het menu
groet johanus.
ps:dit is in 2 sec gerealiseert.

demandt

Dit is helemaal korrekt. Ik heb zelfs op de afstandbediening deze toets zitten.

Het was me eigenlijk meer te doen of ik het hele SMALL / LARGE principe begreep. Het blijkt nu dus toch zo te zijn dat ondanks dat alles op large staat, er toch signalen naar de subwoofer gaan.

Bedankt voor jullie reacties.


diceman

#11
Quote from: Major_Ton on September 11, 2003, 23:08:28
Hoi Diceman,

Na nog wat proberen, krijg ik het niet voor elkaar. Welke input ik ook met welke sound modi kies, ik krijg overal hetzelfde te zien op mijn OSD. Misschien dat jij mij idd verder kan helpen of misschien is mijn AVR-2801 wel te bekrompen hiervoor. Ik hoop dat jij gelijk hebt!

Gr. Sven

sven hoi,

Hoop dat het duidelijk is zoals ik het ga omschrijven en de knoppen moeten wel de zelfde naam/functie hebben.

Kies een bron bijv cd---->kies stereo/direct/pure direct----> druk op de knop mode select--->op het scherm staat nu de zin tone control---->dan met de funtion knop kiezen wat je wilt veranderen bass/sub/treble/etc----->kies de sub---->draai nu met de control knop je ziet de waarde van de sub verminderen/verhogen als je bij -12db bent en door draait hoor je een klik en staat de sub op off(zie je ook in het display aangeduid staan).

Dit kan je herhalen voor alle coderingen,dus direct/pure direct/ac3/dts,etc.

hoop dat het een beetje begrijpbaar is zoniet hoor/lees ik het wel.

Succes.