Piano 3100 - 3200 -Dithering

Started by -V-, September 11, 2003, 01:45:37

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

-V-

Ik lees in de archieven van het forum dat de Piano's grootste ( enige?) zwakke punt "Dithering" in pan scenes is. Nu stel ik mij daarbij voor " Dithering:
Making digital images appear smoother by adding color or random noise during the digitization process " Dit is blijkbaar een goed gegeven ? Die waarschijnlijk bij overmatig gebruik als storend overkomt.

Dus dacht ik dat Dithering hoofdzakelijk afkomstig is van de Deinterlacer ?
Nu beschikt de 3200 over een nieuwere/betere deinterlacer dan de 3100.
De Sil504 tov de Sil503. Kan ik dan besluiten dat Dithering een kleiner probleem is bij de Plus 3200 dan bij de 3100 ?

Of ben ik zever in pakjes aan het verkopen ? 8)
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Grindtegel

Het is al weer lang geleden dat ik bij de Piano shootout was bij FrankL, waarbij we een 3100 met een 3200 hebben vergeleken.

Maar volgens mij hadden ze beiden vrijwel evenveel last van dithering.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

-V-

Wat waren dan de verschillen tussen de 3100-3200 ?
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound

Grindtegel

Meer van interne/technische aard dan daadwerkelijk wat beeldeigenschappen betrof.

Wat wel een voordeel is van de 3200 is dat ie een zoomlens heeft en dat je er een externe scaler op kan aansluiten.

Voor de rest in mijn ogen weinig belangrijke verschillen.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

FrankL

En progressive in (wel bij de 3200, niet bij de 3100). Dat van die externe scaler zegt me niets. De DVI ingang is volgens mij bij beide modellen identiek.

-V-, ga nu gewoon eens naar een Piano kijken! Papieren onderzoek zegt verder niet veel meer. In elke provincie staat er wel eentje :)

Die bewegings-dithering hangt naar mijn mening erg van het bronmateriaal af. Het valt me bijv. bij PAL tv-series veel meer op dan bij NTSC films.
En nee, het is geen goed gegeven. Het lijkt erop alsof aan de randen van objecten de kleurdiepte plotseling wegvalt.
En het is niet alleen de Piano die er last van heeft. Elke 1-chip DLP schijnt er last van te hebben. Ik zie dit weekend de Marantz 12S2, ik zal er eens speciaal opletten of het daar veel minder is.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

Grindtegel

QuoteEn progressive in (wel bij de 3200, niet bij de 3100). Dat van die externe scaler zegt me niets. De DVI ingang is volgens mij bij beide modellen identiek.

Dat bedoelde ik min of meer, beetje slechte woordkeus.

De dithering is bij PAL titels ook erger dan bij NTSC waarbij het inderdaad wel meevalt, of je moet een slechte transfer hebben.
Marantz | Bryston | Monitor Audio | Velodyne | JVC | Oppo | HDI Dune   ---   Mytek | Violectric | Fostex | Roon

FrankL

Quote from: FrankL on September 11, 2003, 19:59:26
En het is niet alleen de Piano die er last van heeft. Elke 1-chip DLP schijnt er last van te hebben. Ik zie dit weekend de Marantz 12S2, ik zal er eens speciaal opletten of het daar veel minder is.
Het is inderdaad een stuk minder zichtbaar bij de Marantz, maar ook daar is het aanwezig. Het blijft dus een storende DLP-eigenschap.
Marantz VP-15S1
Denon AVC-A1SR-A
Oppo 95

dvd-fan

Hoi "v" ik dacht dat je geld op was na aankoop van de andere sub.
Een goede tip is om een keer naar Grobi te rijden en daar hebben ze ook nog de piano. Kan je meteen vergelijken met andere projectoren
Robin
Zappitti one , Denon X2600H, Panasonic 4k TV, Phonar LS

-V-

Geld was op - Maar ondertussen jobstudent gespeeld .. 8)

Nu is geld terug op ...
eVolution Sound&Vision - Meridian / NAD / DALI / Bluesound